hele hoge energierekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Re: hele hoge energierekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:41

Ik betaal nu € 135,- voor 100m2, heb wel dag en nachtstroom. Kachel staat alleen aan als we thuis zijn en wakker. Wassen draai ik in het weekend, droger ook. Vaatwasser na 23.00 uur. Koken doen we elke dag meestal wel, douchen ook. Woning heeft niet overal dubbel glas. TV's halen we van standby. En nee we zijn niet mieperig, maar als het goedkoper kan en het past in je ritme, is het een kleine moeite om hieraan te wennen en het scheelt een hoop :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:25

700 m3 in 1 maand?? :oo Dan moet je wel een gaslek hebben!! :oo

Je hebt wel alle standen correct doorgegeven? Of heb je vorig jaar je standen geschat gehad en nu wel doorgegeven?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:34

Even kijken of je volgens geschatte standen of opgenomen standen bent afgerekend (en of je beginstanden geschatte of opgenomen standen zijn).
De leverancier krijgt nl het verbruik door van de netbeheerder, maar op het moment van switch behoort de nieuwe leverancier de meterstanden mee te geven (doorgekregen van de klant) aan de netbeheerder. Deze geeft deze als verbruiken weer door aan de oude leverancier, waardoor deze dus tegen werkelijke standen kunnen worden afgerekend.

Daarnaast kan het zo zijn dat in de wintermaanden ongeveer 70% van het totale jaarverbruik verbruikt wordt.

Succes iig. Maar ga er vanuit dat er weinig aan te veranderen valt. Over het algemeen zullen ze niet corrigeren (tenzij het boven de zoveel procent correctie valt) en wordt het gecorrigeerd op het moment dat je een jaarafrekening krijgt van je nieuwe leverancier

Succes iig

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:52

700 kuub in één maand kan natuurlijk nooit. Zelfs niet als je goed je best doet. Maar in je eerste bericht staat drie maanden en nu zeg je één. Wat is het nou? Want over drie maanden klink het alweer een stuk aannemelijker..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:57

pff dat kan nooit.

Ik betaal 150 euro per maand aan eneco, maar nou ging ik geloof ik over naar Nuon, ik woon maar alleen en mijn verwarming staat ook zo ongeveer alleen maar aan als ik thuis ben en dat is niet vaak. Verder eet ik nog regelmatig bij mijn ouders, dus dan heb je alleen heel af en toe de verwarming en natuurlijk warm water voor de douche. Ik hoop toch niet dat ik dan ook ineens een knetterhoge rekening krijg, want ik betaal me al blauw en ik verwacht eigenlijk aan het eind een berg geld terug te krijgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:58

Toen wij hier net woonden (appartement dus best goede isloatie) was ons voorschot 170euro per maand.
We kregen 1000euro terug na het eerste jaar hier!
Nu betalen we 75 euro per maand, hebben net de jaarafrekening gekregen en moesten 20euro terug betalen, dus we zitten nu wel redelijk goed aan voorschotkosten.
Moet zeggen dat wij erg zuinig (of liever: bewust) leven en niet veel thuis zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:24

Goede isolatie is het halve werk. Let er eens op hoe lang het duurt eer je huis op je gewenste temperatuur is. Helemaal de verwarming uit doen en als je thuis komt goed op temperatuur stoken kost tijd en is soms duurder. Beter de verwarming op 15 zetten en als je thuis komt even op 18 daarna op 17. Goede sloffen en goed het dak isoleren, zeker de rand op de nok, daar kiert het vaak.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:30

:= Ik krijg deze maand ook mijn afrekening als het goed is.
Wij betalen ook 204 euro voorschot per maand. Als ik het goed berekend heb nav de tarieven op de website, moet ik redelijk uitkomen dit keer.

Vind het idd wel erg duur tegenwoordig...

Russel: 17 graden?! Pfff, ik ken alleen mortuariums waar het kouder is :))

Opisop, hoe doe je dat dan? Dat bewuste leven? Ik probeer ook zo bewust mogelijk te leven, maargoed, er zijn dingen die ik weiger aan te passen. Ik douche op mijn gemak en heb ook de verwarming op 20,5 graden thuis.

Nu ik er over nadenk zijn we niet zoooo bewust :D Nagenoeg alle apparatuur die we hebben hebben wel een A label, maar we hebben wel veel apparatuur :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:33

17 graden is een normale temperatuur. :D Ik kom in huizen waar het 19 of meer is en dan word ik er beroerd van. Maar als mensen zo hard stoken, dan begrijp ik het wel.

15 graden is kamertemperatuur, idd dat is te fris om bij te zitten, maar goed genoeg om bv het huishouden in te doen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:38

de afgelopen maan d bijna al 700 m3 verbruikt tegenover de voorgaande 3 maand 800 m3. dat bedoelde ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:39

17 vind ik ijskoud :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:41

Het is maar wat je gewend bent. Hier is het nu 15 graden :o .

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:41

hier 21 a 22
maar nu 18 en zon erop, ook lekker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:43

XoNo schreef:
:=
Opisop, hoe doe je dat dan? Dat bewuste leven? Ik probeer ook zo bewust mogelijk te leven, maargoed, er zijn dingen die ik weiger aan te passen. Ik douche op mijn gemak en heb ook de verwarming op 20,5 graden thuis.

Alleen dit al is niet bewuster leven, dat kost een hoop. Als je het kan missen, is het geen probleem, maar aan het broeikaseffect draag je zo wel goed aan mee :D Staat de verwarming ook op 20,5 als je niet thuis bent? Kan je nog stofzuigen met zo een hitte in huis? ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:53

Ja hoor, dat kan ik zelfs met de verwarming op 23. Hier thuis ben ik erg zuinig met verwarming (zit geregeld met dekentje en dikke trui) maar bij mijn moeder staat de verwarming op 23, ze werkt in een verzorgingstehuis, daar is het altijd zo warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:55

Nou ik word er zwaar misselijk van als ik met 23 moet stofzuigen. Verzorgingshuizen is wat anders, bejaarden hebben het ook vaak erg koud. Mijn schoonmoeder heeft het vaak 23 - 25 graden, binnen 10 minuten ben ik ziek, dat weet ze nu en zet hem terug tot 20 als ik kom :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:56

Mijn moeder wordt onwel bij lagere temperaturen dan 23, na al die jaren in het verzorgingstehuis (waar ze poetst trouwens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:09

Dan zal ze thuis toch ook de verwarming op 23 hebben?

Als ik de laatste berichten zo lees, dan verbaast het mij niets dat sommigen torenhoge rekeningen hebben..het is ook maar wat je je zelf aanwent. Een gezonde meid kan makkelijk tegen een temperatuur van 17-18 graden.

Kom bij mij eens op kantoor, ik werk gelukkig maar halve dagen, maar vaak moet ik even de gang op, want dat is het gewoon ongezond zo warm en dan ook nog die menselijke geuren die je dan krijgt van vooral geen raam open....die mensen zitten met 23 graden nog te piepen dat het vandaag weer zo koud is... :(:)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:46

Mijn ma heeft hem zo hoog staan ja. Ikzelf heb al maanden verwarming helemaal niet meer op, bij die vrieskou hoogstens een paar uurtjes 's avonds. Ik snap dus helemaal niet hoe ik alsnog aan torenhoge rekeningen kom.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:06

russel schreef:
XoNo schreef:
:=

Alleen dit al is niet bewuster leven, dat kost een hoop. Als je het kan missen, is het geen probleem, maar aan het broeikaseffect draag je zo wel goed aan mee :D Staat de verwarming ook op 20,5 als je niet thuis bent? Kan je nog stofzuigen met zo een hitte in huis? ;)

15 graden kamertemperatuur? :D Nou sorry, maar hier niet. Ik vind 17 en zelfs 19 echt veel te koud. Ik kan met 25 graden zelfs nog prima stofzuigen hoor, geen probleem :P Ik ben ook wel een enorme koukleum, maar ik trek tegenwoordig wel eerder een trui aan dan dat ik de thermostaat een halve graad hoger draai, dus zo bewust ben ik wel weer :D

De verwarming staat op 19 graden als ik weg ben. Ik wil hem niet lager zetten, omdat je volgens mij dan veel meer stookkosten kwijt bent aan het opnieuw verwarmen van het huis.

Jij bent zeker een wintermens? :+

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:07

Ons precieze gebruik weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar wij betalen voor twee personen 129 per maand. Dit is voor gas en elektra.

Door dit toppic dacht ik opeens dat mijn afrekening eind van deze maand zou komen en heb gelijk even gecheckt op Nuon.nl en idd mijn afrekening was klaar. We krijgen nog 50 euro terug. Netjes gedaan dacht ik zo.

Maar 700 is wel erg veel hoor! Een gaslek lijkt me niet uitgesloten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:11

Heb net even mijn jaarnota van vorig jaar gecheckt. 256m^3 in precies 3 maanden. Dat van jou is echt veels te hoog :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:13

Inderdaad net als Russel; wij hebben het gewoon nooit zo warm in huis :) In de winter hebben we de kachel als we er niet zijn op 13 graden staan. als we wel thuis zijn hebben we hem op 17 graden staan. En dan gezellig bij elkaar zitten op de bank, met de hond of de kat op schoot, zalig :D
We hebben de verwarming alleen aan in de woonkamer; badkamer en slaapkamer hebben we hem uit. Vind het ook lekker slapen zo in de frisse lucht trouwens, beter dan dat hele hete! Verder douche ik gewoon kort en we hebben inderdaad alles met A-label en ook nooit iets op standby staan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:21

Ik ben trouwens ook redelijk milieubewust. Geen apparaten op standby, geen lampen aan in ruimtes waar je niet bent. Kachel op 15 als niet thuis en 19 wanneer wel thuis (met schoonmaken op 16, anders heb ik het idee dat ik stik). Keuken apparatuur is AA of A label, hetzelfde als de wasmachine en ik heb ook een zuinige droger (in vergelijking tot andere drogers). Wassen en drogen doe ik in het weekend of 's nachts ivm daltarief.

In de wintermaanden moest ik ong. 80 euro betalen en in de zomer weet ik het nog niet want het is nieuwbouw(voor 95m^2 en 1 persoon +vriend af en toe).

O ja, ik douche op 38 graden en niet langer als 5minuten. Anders krijg ik last van mijn constitutionele exceem :(

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:26

Wat voor exceem mo? (mag ook per pb, ik heb er ook last van :\ )

Wij hebben ook allemaal A of AA apparaten, wasmachine en droger zijn beide vorig jaar nieuw gekocht en droger heeft in alles A resultaten behaald. Wij hebben inderdaad geen apparaten op standby, televisie gaat altijd netjes met de knop uit als we er niet naar kijken en ook geen lampen aan als je ergens niet bent.

Overigens hebben wij geen dubbele meter. In onderzoeken is gebleken dat je helemaal niet goedkoper uit bent.