Drama IB groep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Re: Drama IB groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:13

Haha maakt niet uit :P Kan gebeuren.

Ik ga sowieso niet betalen :) Ze hebben me al 100en euro's lichter gemaakt, dit is weer een fout van HEN dus ik ga niet nog een keer als gekke henkie betalen :n

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:13

ik heb het even opgezocht. Ik hoop voor je dat ze het mis hebben en je niet hoeft te betalen. Zowel dan kan dat in 1x of gespreid. Onderstaande heb ik van hun site gehaald.

De IB-Groep berekent hoeveel u per maand moet terugbetalen. U moet uw schuld plus de rente die over deze schuld loopt in vijftien jaar terugbetalen. Dat zijn 180 maanden. Aan het begin van de aflosfase bereken wij uw maandbedrag op basis van de hoogte van uw studieschuld waarbij we rekening houden met de rente en de looptijd. De uitkomst is uw maandbedrag. Valt het maandbedrag door deze berekening lager uit dan € 45,41, dan moet u toch € 45,41 per maand betalen. U betaalt uw schuld dan in een kortere periode terug.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:14

Je kan altijd nog een bezwaarschrift opsturen!

Ik kreeg ineens een brief (2 maand terug) dat ik vanaf volgend jaar al mijn stufi moest terug betalen :? omdat ik niet meer studeerde vanaf oktober 2007. Dat klopte idd. Maar ik had mij in september 2008 weer ingeschreven.
Dus een bezwaarschrift deed wonderen!

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:14

Ja maar tis geen studie schuld ;) Het gaat om lesgeld terwijl ik per december al niet schoolgaand ben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:17

nee weet ik wel, maar ik wil daarmee wel zeggen dat je wel een bezwaarschrift kan indienen dat je het niet eens bent met hun beslissing (of staat dat niet op de brief?)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:18

Jaa, maar dan moet je eerst betalen. En ik heb het geld niet, kan er ook niet aan komen dusja...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:19

TS: wat je wel in de gaten moet houden, is de regel mbt de prestatiebeurs. Ik zag je eerder al zeggen dat je je stufi niet terug hoeft te betalen, mits je binnen 10 jaar een diploma hebt - maar das niet helemaal waar :)

Je hoeft niet terug te betalen, mits je binnen 10 jaar dat diploma hebt. En met dat bedoelt men het diploma van de opleiding waar je stufi voor kreeg. Je krijgt stufi gedurende de wettelijke duur van de opleiding, meestal 4 jaar. Daarna heb je nog 6 jaar uitloop om je diploma te halen - maar geen stufi meer, dan kun je bijlenen.
Echter, stop je voortijdig met een opleiding en begin je daarna een andere, dan moet je de stufi van die eerdere opleiding terugbetalen. Vaak kun je dit verrekenen met de stufi die je gaat krijgen voor je nieuwe opleiding. Zo kreeg ik het eerste half jaar van mijn huidige studie de helft van de prestatiebeurs - om het halfjaar van een andere studie aan stufi te compenseren. :)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:21

Nee hoor dat geld niet als je voor februari stopt ;) Heb ik helemaal nagegaan. En ik ga wel dezelfde opleiding volgen btw, maar op andere school. Dus zou ik eventueel toch verkeerd zijn ingelicht gaat die vlieger nog niet op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:21

Wat vervelend TS dat je toch eerst moet betalen voordat je bezwaar kan indienen...
Hopelijk kom je morgen meer te weten!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:22

Blijft me toch stug bij dat de februariregeling alleen voor lesgeld werkt... :)
Zou 't morgen toch even navragen - dan kun eventueel mindere inkomsten incalculeren..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:24

Stop je in je eerste jaar vóór 1 februari met je studie en heb je een prestatiebeurs? Dan kun je een verzoek indienen om je prestatiebeurs van dat studiejaar om te laten zetten in een gift.
Voorwaarden regeling
Je kunt dit verzoek alleen indienen als je dit studiejaar voor het eerst:

een opleiding op niveau 3 of 4 hebt gevolgd
een prestatiebeurs voor een mbo-opleiding hebt gekregen
Je mag voor de rest van dat studiejaar geen studiefinanciering meer aanvragen. De tot februari ontvangen maanden tellen mee als verbruikte studiefinancieringsmaanden. Je kunt maar één keer gebruikmaken van deze regeling.

Van de site ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:26

500 euro voor 2 maand is wel suf dan idd...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-04-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:26

Die maanden zijn toch al betaald ;) Dat was aug. tot dec. en in de brief gaat het over feb en maart.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:32

Ze tellen dus wel mee als verbruikte maanden - je bent ze dus gewoon kwijt.. In principe betekent dat dat je straks maar 3,5 jaar vergoed krijgt. Ik heb er toen voor gekozen om het aan het begin te verrekenen (geneeskunde, nu kan ik erbij werken, met co-schappen is extra geld welkom ;))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:34

Hoe zit het met de uitschrijftijd? want als ze 3 maand door tellen sja, dan klopt het wel.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:36

Nieuwe opleiding duurt maar een jaar ;) Ik deed secretaresse op ROC en ga het nu op Schoevers doen.

Nee want als ze dat drie maanden doortellen, zou je ook niet binnen 5 dagen je OV hoeven inleveren lijkt mij toch? Daar hameren ze ook op de datum.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:42

Dan zou ik toch maar vragen of ze niet als 3 maanden van je jaar afgaan... :)
De gebruikte maanden gaan af van je recht op stufi, en dat recht hangt af van de duur van je opleiding.
Je hebt nu 3 maanden opgemaakt van een vierjarige opleiding, maar als je nu overstapt op een 6jarige opleiding, blijven dat 3 maanden. Dat lijkt me voor een 1jarige opleiding ook gewoon gelden... :)

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:42

Hier hetzelfde probleem ben ook in december gestopt maar moest nog wel al het lesgeld betalen t/m mei helaas niks aan te doen

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:43

Ach ik krijg toch alleen basisbeurs :P Dus die 70 euro kan ik wel missen, mijn ouders betalen de opleiding...
(bedoel dit niet op een rare manier ofso, sorry als dat zo overkomt)

Maar zal het wel vragen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:44

xxGermaXX schreef:
Hier hetzelfde probleem ben ook in december gestopt maar moest nog wel al het lesgeld betalen t/m mei helaas niks aan te doen

Hebje contact gehad met ze? Want ik heb voordat ik stopte uitgebreid meerdere keren gebeld met de IB en daar werd mij toen verteld dat als ik VOOR feb stopte, er geen consequenties waren (verkeerd gespeld wss)
Dus ik ga dit echt niet pikken...

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:46

Neehoor TS, ik snap dat - en zeg: geniet ervan :) Maar als je er je kamerhuur van moet betalen, is het toch fijn te weten dat dat 'm even niet meer gaat worden ;)

Succes morgen iig, ik duim voor je! :)

xxGermaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:46

Princess_ schreef:
xxGermaXX schreef:

Hebje contact gehad met ze? Want ik heb voordat ik stopte uitgebreid meerdere keren gebeld met de IB en daar werd mij toen verteld dat als ik VOOR feb stopte, er geen consequenties waren (verkeerd gespeld wss)
Dus ik ga dit echt niet pikken...

jazeker contact gehad maar er zijn ook regels als ik bijv. voor oktober was gestopt dan had ik mijn geld terug gekregen en hoefde ik het hele jaar ook niet te betalen maar ik stopte dus later

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:47

Nee dat snap ik, ben ook blij dak nog thuis woon.

Dankje, kga nu maar slapen haha...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 22:49

xxGermaXX schreef:
jazeker contact gehad maar er zijn ook regels als ik bijv. voor oktober was gestopt dan had ik mijn geld terug gekregen en hoefde ik het hele jaar ook niet te betalen maar ik stopte dus later

Dan hadden ze dat moeten vertellen toen ik erna vroeg. Ik heb alles gevraagd en werd mij verzekerd, nee hoor geen probleem.
Dus dikke vinger, maar ik betaal niet voor iets waar ik niet meer les volg :n Al helemaaaal niet als ik het geld uberhaubt niet heb..
Mja zoals ik net al zei ik ga slapen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 22:50

tenzij ze inderdaad regels hebben over het uitschrijven (dus wel 3 maand erbij ;) )