juridische vraag: kan een vve een dwangsom ten uitvoer bren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:14

Als de sodemieter zorgen dat die tuin hermetisch afgesloten wordt. Bezwaarschrift netjes indienen, en ik gok dat het dan wel goed gaat komen. Ik kan me voorstellen dat de VVE de belangen van alle bewoners moet behartigen, en als daar geklaagd wordt moeten zij zorgen dat er iets aan wordt gedaan.

Zo te lezen ben jij alleen maar van goede wil. Je zou kunnen checken hoe de andere bewoners over je honden denken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:18

Soms kan gewoon aardig doen, ook wonderen verrichten. Ik denk dat ik ook, naast dat bezwaar, een bloemetje zou brengen. Met excuses voor de overlast, het zal niet meer gebeuren oid. Soms willen zulk soort dingen gewoon helpen, en ik heb onderhand ook wel wat ervaring met boze buren en vve.

Ik vind trouwens wel dat je honden aardig wat overlast hebben veroorzaakt, snap wel dat ze boos zijn eerlijk gezegd.
Kan je trouwens de laatste keer ontsnappen niet verhalen op je tuinmannen? Het was immers buiten jou schuld om.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:20

mijn tuinmannen zijn er sinds vorige week mee bezig, met het plaatsen van de schuttingen, het betegelen en als het volgens plan verloopt zit volgende week de poort erin.

dit was al besproken een half jaar geleden, maar ik wilde eerst mijn verbouwing klaar hebben, je gaat niet eerst je tuin aanleggen en dan je huis verbouwen :D :D

heb wel wat centjes maar niet genoeg om eerst tuin, dan huis, dan weer tuin te doen :) en mijn huis staat midden op mijn kavel

(ik heb een hele nieuwe bovenverdieping op mijn huis laten zetten, dus mijn hele kap is eraf geweest en weer opgebouwd, we hebben het niet over behangen zegmaar) :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 22:23

Lotte1990 schreef:
Soms kan gewoon aardig doen, ook wonderen verrichten. Ik denk dat ik ook, naast dat bezwaar, een bloemetje zou brengen. Met excuses voor de overlast, het zal niet meer gebeuren oid. Soms willen zulk soort dingen gewoon helpen, en ik heb onderhand ook wel wat ervaring met boze buren en vve.

Ik vind trouwens wel dat je honden aardig wat overlast hebben veroorzaakt, snap wel dat ze boos zijn eerlijk gezegd.
Kan je trouwens de laatste keer ontsnappen niet verhalen op je tuinmannen? Het was immers buiten jou schuld om.

Ik heb vanmiddag toen mijn buurvrouw mij belde zelf de beheerder gebeld dat mijn honden los liepen en dat ik nu naar huis kwam om orde op zaken te stellen. Uiteraard mijn excuses aangeboden.

Ik kan niks verhalen, en dat wil ik ook niet, want het zijn mijn honden en ik moet er voor zorgen dat ze geen overlast veroorzaken :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:43

Kim, iik zou idd zorgen dat de tuin als de donder afgesloten wordt, en voor Thom en Max een blafband kopen. Het is vervelend, maar dan weet je zo zeker mogelijk dat ze geen overlast meer veroorzaken....
Hoe het verder zit met dwangsommen en zo weet ik niet, maar ik denk als je zorgt ddat je het spul voor elkaar hebt en je advocaat erop zet, dat het allemaalk wel een beetje meevalt, dan heb je nl aangetoond dat je het probleem wilt oplossen...

slimmerikJarig

Re: juridische vraag: kan een vve een dwangsom ten uitvoer bren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:52

Inderdaad is een blafband een goed idee. Vooral als ik lees dat de honden soms wel twee dagen alleen zitten.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:07

Over de blafband; wij hebben hier ook voor gekeken maar dit is absoluut niet diervriendelijk. :n Verkoper in de winkel vertelde ons ook dat iedere keer dat je hond iets doet wat niet mag dat ie dan letterlijk een ''stroomschokje'' krijgt.. Hier waren zowel ik als mijn vriend niet over te spreken en dat ding komt er bij ons dan ook niet in.

KiWiKo, verder een vervelend probleem. Ik hoop dat het op een nette manier opgelost kan worden en succes ermee.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:14

ier, er zijn meerdere soorten blafbanden, niet alleen met stroomstootjes, maar ook met bijv citronella of piepjes.....

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:19

Billy schreef:
ier, er zijn meerdere soorten blafbanden, niet alleen met stroomstootjes, maar ook met bijv citronella of piepjes.....

Okee, daar ben ik dan niet op geattendeerd..
Maar dat zou inderdaad [waarschijnlijk] een stuk diervriendelijker zijn..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 08:21

ik ben alleen bang met blafband dat Max een stroomstoot krijgt omdat Thom blaft :D :D :D en vice versa ....

of ik moet twee compleet verschillende merken kopen :) dat zou dan wel weer kunnen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:25

Maa rde honden zijn toch geen blafferds? Dus een blafband lijkt me niet echt nodig. Mijn honden blaffen ook wel eens, daar zijn ze hond voor, maar nooit achter elkaar door of iedere 10 minuten oid. Ik vind een blafband ook zeker niet diervriendelijk en echt een uiterste nood greep.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 08:31

dat is.... het zijn geen blaffers, natuurlijk zullen ze echt wel een keer aanslaan... maar ze gaan niet door :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:37

KiWiKo schreef:
ik ben alleen bang met blafband dat Max een stroomstoot krijgt omdat Thom blaft :D :D :D en vice versa ....

of ik moet twee compleet verschillende merken kopen :) dat zou dan wel weer kunnen.

Ik denk dat dat wel meevalt, want als de een blaft, gaat de ander meedoen ;)

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:36

iedere VvE handelt op basis van het splitsingsreglement (ook wel splitsingsakte genoemd) en een huishoudelijk reglement.
Ik zou als ik jou was zou ik deze even goed doorlezen.
Het kan zijn dat een dwangsom pas mag worden opgelegd ná hoor- en wederhoor, meestal in de vorm van een uitleg van de desbetreffende eigenaar in een Algemene Ledenvergadering, (alleen als het gaat om het niet-nakomen een financiële verplichting kun je "zomaar" een boete opgelegd krijgen). Staat deze bepaling aangegeven en heb je die kans niet gehad, dan mag geen boete worden opgelegd.

Bovendien betwijfel ik of ze het houden van huisdieren kunnen verbieden. Dit kan alleen als het in het splitsingsreglement of huishoudelijk reglement is opgenomen. Je bent wel lid van de VvE, maar je huis is jóuw ruimte, waarin je bij wijze van spreken een dierentuin mag houden mits je geen buitensporige overlast veroorzaakt of schade toebrengt aan de gemeenschappelijke eigendommen.

Jouw buurvrouw/het bestuur is blijkbaar van maning dat jij buitensporige overlast veroorzaakt. Vraag ze daarom of ze kunnen aantonen dat jouw huisdieren een dermate overlast hebben veroorzaakt dat het verbiéden van deze huisdieren is gerechtvaardigd en kijk je huishoudelijk reglement na of huisdieren zijn toegestaan en/of er voorwaarden zijn verbonden aan het houden van huisdieren.

Aan de andere kant kun jij wel aantonen dat je stappen hebt ondernomen om de overlast te beperken (zoals het aanbrengen van het hekwerk en het contact met je andere buren). Laat dit ook duidelijk weten en geef in de brief in nette, maar poeslieve toon aan dat je bereid bent mee te denken en graag eens zou spreken met het bestuur over deze kwestie. Met stroop vang je meer... bestuursleden haha.

ps. was de waarschuwing niet aangetekend verzonden, dan is het waarschijnlijk ook niet rechtsgeldig (staat ook in je splitsingreglement)
ps2. een blafband werkt meestal niet op geluid, maar op keelbewegingen.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:59

Blafband zou ik ook niet doen, vooral niet voor alleen thuis. Stel je hond blijft ergens aan haken.. als er trillingen opdie pinnen komen dan blijft hij stroom geven.
Heb het ook gezien bij een hond die dronk uit een net iets te hoge emmer. Door het slikken kwamen er trillingen en de rand vd emmer drukte de pinnen te dicht op zijn keel waardoor die trillingen voelbaar waren voor de pinntjes.... die kreeg elke keer stroom. Zijn geen dingen voor als je niet thuis bent..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:23

VivaLaVida schreef:
Blafband zou ik ook niet doen, vooral niet voor alleen thuis. Stel je hond blijft ergens aan haken.. als er trillingen opdie pinnen komen dan blijft hij stroom geven.
Heb het ook gezien bij een hond die dronk uit een net iets te hoge emmer. Door het slikken kwamen er trillingen en de rand vd emmer drukte de pinnen te dicht op zijn keel waardoor die trillingen voelbaar waren voor de pinntjes.... die kreeg elke keer stroom. Zijn geen dingen voor als je niet thuis bent..

Juist wel, als je wel thuis bent heb je ze niet nodig ;)
Daarbij, als ik moet kiezen in een noodgeval tussen een blafband of 2 heerlijke honden afmaken (ik ken ze allebei) dan ga ik toch voor de blafband....
De honden zijn absoluut niet onbetrouwbaar trouwens.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 18:31

woods schreef:
iedere VvE handelt op basis van het splitsingsreglement (ook wel splitsingsakte genoemd) en een huishoudelijk reglement.
Ik zou als ik jou was zou ik deze even goed doorlezen.
Het kan zijn dat een dwangsom pas mag worden opgelegd ná hoor- en wederhoor, meestal in de vorm van een uitleg van de desbetreffende eigenaar in een Algemene Ledenvergadering, (alleen als het gaat om het niet-nakomen een financiële verplichting kun je "zomaar" een boete opgelegd krijgen). Staat deze bepaling aangegeven en heb je die kans niet gehad, dan mag geen boete worden opgelegd.

Bovendien betwijfel ik of ze het houden van huisdieren kunnen verbieden. Dit kan alleen als het in het splitsingsreglement of huishoudelijk reglement is opgenomen. Je bent wel lid van de VvE, maar je huis is jóuw ruimte, waarin je bij wijze van spreken een dierentuin mag houden mits je geen buitensporige overlast veroorzaakt of schade toebrengt aan de gemeenschappelijke eigendommen.

Jouw buurvrouw/het bestuur is blijkbaar van maning dat jij buitensporige overlast veroorzaakt. Vraag ze daarom of ze kunnen aantonen dat jouw huisdieren een dermate overlast hebben veroorzaakt dat het verbiéden van deze huisdieren is gerechtvaardigd en kijk je huishoudelijk reglement na of huisdieren zijn toegestaan en/of er voorwaarden zijn verbonden aan het houden van huisdieren.

Aan de andere kant kun jij wel aantonen dat je stappen hebt ondernomen om de overlast te beperken (zoals het aanbrengen van het hekwerk en het contact met je andere buren). Laat dit ook duidelijk weten en geef in de brief in nette, maar poeslieve toon aan dat je bereid bent mee te denken en graag eens zou spreken met het bestuur over deze kwestie. Met stroop vang je meer... bestuursleden haha.

ps. was de waarschuwing niet aangetekend verzonden, dan is het waarschijnlijk ook niet rechtsgeldig (staat ook in je splitsingreglement)
ps2. een blafband werkt meestal niet op geluid, maar op keelbewegingen.
succes!

Senks :) hier kan ik heel veel mee :)
Ik heb vandaag de brief gehad dat ze mijn honden in de volgende bestuursvergadering gaan bespreken.

Ik zal een brief sturen dat ik graag eea mondeling wil toelichten en of ik een uitnodiging kan krijgen voor dat onderdeel van de vergadering zodat ik mijn zegje kan doen :) denk dat dit de beste manier is :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:39

VVE-vergaderingen zijn toch over het algemeen vrij toegankelijk voor de leden? Eerlijk gezegd zou ik dus niet daar mijn zegje gaan doen. Want dan krijg je over en weer allerlei zaken, wordt alles misschien uit het verband gerukt en wordt het juridisch al een moeilijkere zaak.
Inderdaad het reglement er op na slaan, juridisch advies inwinnen en op basis daarvan handelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 19:27

dit is een bestuursvergadering en besloten :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:40

Hoe staat de rest van het bestuur tegenover je honden? Zijn die wel reëel of lopen ze als kippen zonder kop achter de voorzitter aan?
Misschien is het wat om ze dan te laten zien dat je de tuin hermetisch dicht hebt en dat de honden blafbanden dragen.
Dan zien ze dat je het probleem serieus genomen hebt en dat de honden geen "gevaar" meer vormen voor het park...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:55

Ik vraag mij af wat de regels van het park zijn en waar je voor getekend hebt. Als er geen aangifte is gedaan door iemand van het park, geldt er nog niets als zijnde agressief of zo. Zodra er een melding van gemaakt wordt, gaat er iets tellen.

Ik denk dat je het beste een wetswinkel even kan bellen, die kunnen je info geven over de dwangsom. Volgens mij is een VVE geen bevoegd gezag om dwangsommen op te leggen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:48

ik weet niet hoe de rest van het bestuur er over denkt :) Ik weet alleen wel dat er knap geaouwetrut wordt hier onderling. Als ik een scheet laat weten ze dat 300 meter verderop eerder dan de lucht uit mijn broek is gewaaid :D

Er is een huisregelement waarin staat dat honden toegestaan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:52

Kiwiwko, hoe krijg je het toch ook voorelkaar, waarom ga je dan ook in zo'n mutsenbuurt wonen :D :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:53

Volgens mij zitten in elke buurt mutsen, wij hadden vorige week midden in de nacht een mede flatbewoner met een waas voor de ogen en politie op de stoep, onze honden zaten volgens haar al de héle nacht te blaffen (vreemd, wij lagen in de kamer ernaast en hebben niets gehoord). Mensen moeten wat te zeiken houden :)

Hoe het met je rechten zit weet ik niet, totaal onderontwikkeld op dat gebied. Zou ze er in elk geval wel duidelijk op wijzen welke stappen jij hebt ondernomen om eventueel overlast te voorkomen.

Veel succes met dit gemiep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:30

KiWiKo schreef:
ik weet niet hoe de rest van het bestuur er over denkt :) Ik weet alleen wel dat er knap geaouwetrut wordt hier onderling. Als ik een scheet laat weten ze dat 300 meter verderop eerder dan de lucht uit mijn broek is gewaaid :D

Er is een huisregelement waarin staat dat honden toegestaan zijn.

Dan heb je al wat. Nu moeten zij waar gaan maken dat jouw honden gevaarlijk zijn, zonder aangiftes is dat moeilijk. Ik zou zo snel mogelijk een raadsman in schakelen en hem al vast een brief laten schrijven, desnoods met uitleg dat je alle moeite doet om herhaling in de toekomst te voorkomen. Hij nog wat juridisch moeilijk gezwets erbij en ik denk dat je het dan de kop in hebt gedrukt.

Succes