De eerste keer ....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:38

maroescha schreef:
@Miss_Malfoy: zowieso is het aan te raden om iniedergeval de eerste 100km alleen te rijden, maar als het kan is de eerste 500km nog beter.

Ja, maar ik denk dat je voor die tijd ook niemand vind die zo gek is om mee te gaan. :Y)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:38

Remmen in de bochten betekend druk op je voorwiel, dat al enigzins schuin hangt in de bocht. Dan kan je een aardige schuiver maken, daarom liever niet doen :)

Anoniem

Re: De eerste keer ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:40

@Miss_malfoy: jawel hoor, bij mij wouden ze allemaal meteen achterop, majah ze hebben de consequenties ervaren(lees: uit de bocht vliegen en 't gras oprijden, ingehaald worden door achtelijke automobilist op éénbaansweg met hoge middenscheiding, bijna tegen vrachtwagen gezeten op een soort dode bocht)

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:40

Nee, het is geen retro van santini (helaas) Het is een santini Vigo. Net op de markt .... schijnt. Ziet er uit als een gewone scooter, die iedereen heeft zeg maar. Heb je een oranje mio toevallig? Die vind ik zelf ook erg leuk.

Iemand achterop de ik niet voordat ik volledig vertrouwd ben met de scooter. Moet er niet aan denken dat ik een bochtje in de berm neem met iemand achterop. Maar zal erom denken dat ze stil blijven zitten en ik niet te snel optrek.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 16:44

Noteert: niet remmen in bochten

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:56

maroescha schreef:
@Miss_malfoy: jawel hoor, bij mij wouden ze allemaal meteen achterop, majah ze hebben de consequenties ervaren(lees: uit de bocht vliegen en 't gras oprijden, ingehaald worden door achtelijke automobilist op éénbaansweg met hoge middenscheiding, bijna tegen vrachtwagen gezeten op een soort dode bocht)

Hebben jou vrienden zelfmoordneigingen??? :+
Ik vond het bij Iris al eng.
"Niet zo hard hoor! Aaaah nee niet slingeren! Help een bobbel! Ohnee een bocht!" :oo

Oja, later kwam ik erachter, bobbels zijn leuk! :D Dus noteer dat ook maar.

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:20

Je scooter/brommer leren kennen door veel ervaring. Gewoon lekker gaan rijden. Van elke fout/val kan je leren. Natuurlijk niet de bedoeling dat je valt oid. Maar je kan er van leren.

Ben nog maar 1 keer onderuit gegaan met me scooter. Ik kon niet optijd remmen voor een auto die stil stond voor mijn neus. Dus goed blijven kijken. Niet alleen voor je maar ook achter je.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:22

Ik moest in het begin ook heel erg wennen aan de scooter. Ik had er nog nooit op gereden en wel m'n rijbewijs. In principe is alles hetzelfde als op de fiets, alleen is de scooter zoveel zwaarder en lomper dat het gevoel heel anders is. Dat gevoel moet je gewoon even ontwikkelen. Ik schatte in het begin ook bochten verkeert in, ging er te hard door en kwam dan niet uit :+ Dat je niet moet remmen in de bocht lijkt me logisch :+ dat doe je ook niet met de auto (en meestal ook niet met de fiets als je een beetje efficient fietst).

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:26

Hahaha, ik vond het de eerste keer ook eng :D
Vooral de bochtjes idd..
Gewoon rustig en zo ruim mogelijk door de bocht proberen te gaan, en je benen uit elkaar houden helpt vaak ook om je evenwicht goed te houden!
Alleen met de achterrem remmen! als je je voorrem gebruikt als je ergens snel voor moet stoppen krijg je een bok-effect :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:28

Achter je kijken dan moet ik m'n omdraaien (spiegels eraf gehaald) en dat is voor mij niet bepaald veilig eigenlijk ;)

Mijn scooter heb ik ook goed leren kennen, 3 keer onderuit gegaan waar ik geen een keer wat aan kon doen.. Maar weet nu wel hoe ik perfect door de bochten kan en moet remmen op glad wegdek ;)
1e keer, hardstikke gladde stenen was op een plein met oud en nieuw, lag ontdooid sneeuw (dus was hardstikke nat) + vuurwerk, met remmen (reed gewoon recht) gleed m'n achterwiel weg... maar weet nu wel hoe ik goed kan remmen op glad wegdek -> Benen langs de zijkanten, en heel langzaam aan remmen en vroeg van te voren het gas al los laten :)

2e keer reed ik net door een flauwe bocht, richting een andere bocht.. Olie op de weg.. dan ga je gewoon dus met een scooter...

3e keer met ijs op de weg, kwam net uit een tunneltje reed omhoog en moest een scherpe bocht maken, gleed dus door ;) Maar daar heb ik dus weer van geleerd dat mijn scooter absoluut niet te zacht moet, en m'n banden moeten blijven draaien :)

Afstand houden van stilstaande auto's ;) Was druk hier in zo'n dorpje, en die auto's staan dan regelmatig vast dus dan staat alles stil alleen er zijn ook parkeerplekken en iemand was dus blijkbaar aan het zoeken naar parkeerplek en terwijl ik achter diegene sta rijd die idioot ineens naar achteren :? Had redelijk veel afstand, maar weet wel dat ik daar nu nog meer afstand neem (kunnen haast 2 auto's tussen kwa afstand die ik daar houd O:) )

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:29

Lieneke_ schreef:
Hahaha, ik vond het de eerste keer ook eng :D
Vooral de bochtjes idd..
Gewoon rustig en zo ruim mogelijk door de bocht proberen te gaan, en je benen uit elkaar houden helpt vaak ook om je evenwicht goed te houden!
Alleen met de achterrem remmen! als je je voorrem gebruikt als je ergens snel voor moet stoppen krijg je een bok-effect :+

Die kunnen wij bokkers toch wel uitzitten? Steiger-effect lijkt me ookv rij lastig :D
Sorry flauw O:)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:33

Als ze nou scooter koopt kan ze lekker haar scooter leren kennen. Tegen de tijd dat het weer glad is, kent ze haar scooter en kan ze die wel inschatte hoe die reageerd op alles. Dat scheeld weer he ;)

Ik rijd al 3 maanden met 1 kapotte rem rond. Kan alleen met me achterrem remmen. Maar ga niet onderuit ofzo, weet hoe ik er mee om moet gaan. Ben gewoon te lui om hem weg te brengen om hem te laten maken.. :P Hehe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:34

Miss_Malfoy schreef:
maroescha schreef:

Hebben jou vrienden zelfmoordneigingen??? :+
Ik vond het bij Iris al eng.
"Niet zo hard hoor! Aaaah nee niet slingeren! Help een bobbel! Ohnee een bocht!" :oo

Oja, later kwam ik erachter, bobbels zijn leuk! :D Dus noteer dat ook maar.

nee, geen zelfmoordneigingen, gewoon ineens verslaafd aan scooters en ik was de eerste met eentje haha!
hobbels zijn alleen leuk met goede vering, vriendin van me als die te hard erover rijdt met der aerox vliegt ze van der scooter, ik kan rustig beetj boven me zadel hangen en er met 50 overheen denderen (tip: doe dit pas als je geoefend bent hahaha!).

en @ muisje (als k goed heb): heb een beige-witte mio. maar die santini Vigo ziet eruit als een scooter die je ook beetje met je gewicht moet sturen, niet alleen met stuur. dus ga daar inderdaad maar op oefenen en oefen op rotondes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-09 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:35

Dat klopt, ze heeft ontzettend veel mazzel met dit weer en dan dit seizoen met de zomer voor de deur etc. :) Ik kreeg hem net in oktober dus net een heel ander seizoen :P

Maar goed, remmen op droog of nat/glad wegdek is ook een verschil ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:39

ik kreeg um in februari, mocht in maart rijden, had toen vaak ook wel massel. Alleen met regen rijden blijf ik eng vinden.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:42

vriendin heeft net nieuwe scooter nog geen rijbewijs volgende dag ging ze op _O- hoppa wij sprongen met zn 2en gelijk op die scooter.. Ging gewoon goed en liep 50 ;)

Idd flink doorrijden.. Het is allemaal veel makkelijker als tractor e.d. alleen de bochten.. Je zit zo dicht bij de grond :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:47

Scooter rijden voor dummies. :D
Ik was er ook 1! Ik ben nu 26 en ik heb een paar maanden geleden voor het eerst een 25 km scooter gekocht. Een Yamaha Neos, nieuw model, wel te verstaan.

Nou ik heb mezelf de eerste paar keer echt kapot gelachen van alles wat er verkeerd ging. Ik ging met ongeveer 15 km per uur de straat door.

Tips:
1. Veel bochten oefenen, vooral op plaatsen waar je andere mensen niet tot last kan zijn. Dus idd een parkeerplaats. Hierdoor krijg je langzamerhand door hoe je ze het beste kan nemen. Het 'op snelheid' door de bocht gaan (ik zeg niet hard) is echt iets waar je gevoel voor moet ontwikkelen. En vaak ook bij iedere scooter anders.
2. Slalommen. Hierdoor leer je hoe je korte bochten en uitwijkmanouvres moet doen. Het is een samenspel tussen sturen, snelheid en gewicht. (jouw gewicht)
3. Veel remmen, optrekken, remmen enz Zo leer je hoe hard je moet remmen om een bepaald resultaat te bereiken. Oefen ook op verschillende soorten wegdek. Rem natuurlijk altijd met beide remmen tegelijk.
4. Keren is het makkelijkste door het gas los te laten, op je scooter zittend achteruit te lopen en te draaien. :)
5. Het is makkelijk om altijd je pink/ring/middelvinger om de remmen heen te hebben. Zo kun je op tijd reageren en hoef je niet in 1 keer heel fel aan je rem te trekken als je ergens van schrikt
6. Let heel goed op verkeer om je heen en leer te filteren wat wel en niet op jou van toepassing is. Je gaat opeens een stukje sneller dus je moet anders reageren op bepaalde situaties. Soms denk je dat je nog voor die auto van rechts kan terwijl die toch echt dichterbij is dan je denkt bijvoorbeeld.
7. Houd er rekening mee dat een x aantal fietsers als jij achter ze aan komt rijden en wil inhalen, eerst eens uitgebreid achteruit gaat zitten kijken om te zien wat hun inhaalt en daarbij gruwelijk uitzwenkt. Fietsers zwenken echt gruwelijk uit!
8. Laatste en vooral niet de onbelangrijkste: Let HEEL goed op auto's die naast jou rijden terwijl jij op een fietssuggestiestrook rijdt. Als zij een weg naar rechts zien en jij zit in hun dode hoek of ze kijken niet goed naast hun, wordt je zo van je scooter gewipt. Er gebeuren vrij veel ongelukken met scooters op die manier.

Heel veel succes ermee!! :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:02

maroescha schreef:
nee, geen zelfmoordneigingen, gewoon ineens verslaafd aan scooters en ik was de eerste met eentje haha!
hobbels zijn alleen leuk met goede vering, vriendin van me als die te hard erover rijdt met der aerox vliegt ze van der scooter, ik kan rustig beetj boven me zadel hangen en er met 50 overheen denderen (tip: doe dit pas als je geoefend bent hahaha!).

Op zo'n manier, hehe, nou ik ga het mischien deze zomer ervaren, het scooter gebeuren. Want het is toch wel onwijs handig. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:58

@miss_malfoy: het is inderdaad erg handig, maar je wordt er ook wel erg lui van:$

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:02

Met die scooter mag je alleen op 't fietspad he? Dan hoef ik je niet te waarschuwen voor achterlijke automobilisten die zich ergeren aan het feit dat jij 3 km/h zachter gaat dan de maximumsnelheid en dus inhalen, ook al is het te gevaarlijk. (Lees: verkeer van de andere kant, in een bocht, doorgetrokken streep, enz.)

Uhm, ja, dan heb ik eigenlijk geen tips. Je leert het vanzelf en het is eigenlijk heel simpel. Alleen in de regen iets voorzichtiger rijden, maar ik kan me niet voorstellen dat je met 25 km/h uit de bocht kan vliegen of iets. :+

Ik rij voor m'n werk de hele zaterdag op de scooter en dat al 2,5 jaar lang en na een tijdje gaat het allemaal automatisch. En dan ga jij je ergeren aan langzame fietsers, enz. :')

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:57

Iris, dank je voor je uitgebreide uitleg! Leuk gevonden scooter rijden voor dummies :D

Veel grappige reacties zie ik, lees het topic met een glimlach.

Vandaag mn scooter gekregen *\o/* , alleen kan nog niet rijden. Wacht nog op mn verzekeringsbewijs (voor de tenaamstelling). Zou vanmiddag gemaild worden ... wacht geduldig. *postkantoor gaat zo dicht*

Nou weet ik niet zeker of het wel een verstandige beslissing was. Ik ben vanmiddag met de fiets onderuit gegaan en de reden was dat ik stilstaand een (te) klein bochtje nam. Mn angst is dus niet helemaal onterecht :+ :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:19

hihi komt wel goed joh!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:39

Meiden, allemaal harstikke bedankt voor de tips en aanmoedigingen. +:)+

Vandaag mn eerste 14 km gereden en steeds aan de tips van jullie gedacht. Remmen voor de bocht, beetje gas erbij, beetje leunen naar binnen, rijden met je zit. Klopte allemaal wat jullie gezegd hebben :D Ik moet het nog wel even doorhebben met het gas, heb de neiging om teveel te geven. Dus kleine bochtjes nog even goed oefenen, had nu af en toe voetje erbij. Niet dat dat helpt haha. Maar dat komt vast goed. Ook weer even opnieuw inschatten hoe snel ik ga in vergelijking met fietsers, is met de auto hetzelfde alleen dat weet ik inmiddels wel :) Ook voor het eerst getankt 8-)

Mijn tempo is laag, rond de 15 of langzamer op rechte stukken 28 :+ . Moet er wel bijzeggen, ik woon in amsterdam en overal is verkeer. Dus liever nog even tuttig (zoals mn vriend liefdevol zei toen ik voorbij reed :roll: ) dan verkeerd inschatten. Werd bijna ingehaald door een wielrenner :o Ook wel grappig dat ik precies hetzelfde doe als ik mn paard een beetje spannend vind. Schouders lekker omhoog trekken en alles vastzetten :Y)

Maar helemaal leuk!! Nu alleen nog een paal zoeken waar ie aan vast kan, dan weet ik ook zeker dat ik er langer dan een week plezier van heb :=

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:43

Haha, met 15 zou ik je met de fiets ook in halen :P Ik reed in het begin juist te hard de bochten door. Voor mijn gevoel ging ik dan helemaal niet zo hard, maar vloog ik dan wel de bocht bijna uit :+

Na een tijdje krijg je er meer feeling voor.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:45

Haha ik heb ooit 2 straten illegaal op de snorfiets van mijn zus gezeten, en mijn moeder was woest..oeps. Vond het ook knap eng dat gedoe op 2 wielen met een motortje. Eenmaal legaal ben ik meteen op een brommobiel overgegaan, vind 4 wielen en de wegpositie daarvan toch wel wat fijner :D Dus hier geen tips, of het zou moeten zijn neem een brommobiel :+