informatie over hypotheek/lening etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CtjeLief

Re: informatie over hypotheek/lening etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 11:45

weet iemand of je bijvoorbeeld een krediet bij je bank kunt onderbrengen in je hypotheek? (dus op die manier verder kunt aflossen?)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:10

CtjeLief schreef:
weet iemand of je bijvoorbeeld een krediet bij je bank kunt onderbrengen in je hypotheek? (dus op die manier verder kunt aflossen?)

dat is mij wel aangeboden door mijn bank....

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:15

ok en had jij dan ook het krediet lopen bij de bank waar je je hypotheek wilde afsluiten? (als ik vragen mag hoor) Want misschien helpt dat wel? Zo heb ik het krediet lopen bij de ABN Amro, dus zal ik het misschien daar eerder voor elkaar kunnen krijgen, als ik dus ook bij Abn amro mn hypotheek zou afsluiten?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:20

CtjeLief schreef:
ok en had jij dan ook het krediet lopen bij de bank waar je je hypotheek wilde afsluiten? (als ik vragen mag hoor) Want misschien helpt dat wel? Zo heb ik het krediet lopen bij de ABN Amro, dus zal ik het misschien daar eerder voor elkaar kunnen krijgen, als ik dus ook bij Abn amro mn hypotheek zou afsluiten?

jep, dat klopt, ik heb een doorlopend krediet bij de rabobank. ze gaven aan dat dit, als ik t wilde, dit bij mijn hypotheek in kan worden berekend... ik kan nog steeds redelijk veel lenen en mijn krediet (of creditkaart) maakt geen verschil in het bedrag wat ik kan lenen...
maar aan de reactie's te lezen ben ik schijnbaar de enigste bij wie dit kan... ;) ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:14

ok.. Ik zou eens kunnen infomeren of dat bij mijn bank ook mogelijk zou zijn, zou erg fijn zijn! Want als ik een beetje uitreken, zou ik het krediet pas over zo'n 3 jaar totaal hebben afgelost (kan sneller, maar dan moet ik even een stuk zuiniger leven) maar wil niet zo lang wachten, zou het liefst halverwege 2010 willen gaan kopen.. Jouw verhaal klinkt ideaal..!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:07

Je kan vaak wel een hypotheek krijgen als je ook een kleine lening hebt, alleen kun je dan veel minder aan hypotheek krijgen en dat is zonde! En blijkbaar bij sommige verstrekkers kun je niets krijgen als je een lening hebt lopen...

Maaruh, ook de moeite waard: Vereniging Eigen Huis! Die zijn onafhankelijke en kunnen je goed informeren over alles wat met een huis te maken heeft. Wij zijn zelf langs Eigen Huis geweest, langs de rabobank en langs een financieel adviseur en bij elke hypotheekverstrekker zul je weer andere verhalen horen, let ook goed op addertjes onder het gras (gister nog een heel stuk bij Tros Radar gezien over DSB bank, moeite waard om eens terug te kijken op uitzending gemist!)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:46

Wij hebben ook meerdere onafhankelijke hypotheekverstrekkers gesproken en zo onafhankelijk zijn ze niet allemaal hoor ;) Zij verdienen tenslotte ook aan jouw hypotheek en zullen je echt niet altijd de beste aanbieden. Bovendien staat de ene meer achter een beleggingshypotheek en de ander meer achter een spaarhypotheek. Aangezien je er vaak zelf volledig blanco instapt als je voor het eerst een huis koopt, klinkt alles wel aannemelijk :D

Wij hebben 2 hypotheekadviseurs tegen elkaar uitgespeeld :) Wij hadden de hypotheek die we wilden en ook nog voor de laagst mogelijke prijs :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:17

Hehe, dat is ook slim idd! De meeste hypotheekverstrekkers proberen er idd zoveel mogelijk voor zichzelf uit te halen...

Maar Vereniging Eigen Huis is 100% onafhankelijk, check de website maar eens!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 21:24

Hey Joyce, ik heb die aflevering inderdaad ook gezien. Heel erg bedankt voor je tips, heb ik zeker wat aan. Verder, ik hoef niet de maximale hypotheek te hebben. Ik heb hier en daar al wat berekeningen gedaan op internet, met mijn huidige fulltime salaris kan ik in mn eentje (zonder mn krediet geteld) rond de 160/170 duizend euro hypotheek krijgen. Dat vind ik veel teveel voor mijzelf alleen. Als ik een huisje rond de 130/140 kan kopen ben ik al tevreden, hoef niet veel luxe en veel grootte.. Ik heb al contact met ABN amro opgenomen (gewoon even een mailtje hoor) met wat orienterende vragen, benieuwd naar het antwoord, ik laat het weten zodra ik iets heb gehoord.. Ben me wel wat aan het verdiepen nu, dat is fijn, en natuurlijk ga ik zoveel mogelijk per maand nu aflossen! Dat is alleen maar beter, hoe dan ook!

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:15

Vergeet je kosten koper niet he? Als je een huisje koopt van 140.000 euro kom je + kosten koper uit op een hypotheek van ongeveer 150.000/155.000 euro, dus dan zit je al redelijk snel aan een tophypotheek. Toen ik mijn huis kocht heb ik het andersom berekend. Ik verdiende toen ongeveer 1800 euro netto per maand, waarvan ik ongeveer 1/3 per maand wilde uitgeven aan mijn hypotheek (bruto, heb mijn rente-aftrek liever een keer per jaar). Vervolgens naar de bank gestapt en gevraagd wat ik voor dat bedrag per maand aan hypotheek zou kunnen krijgen. Daar kwam uit dat ik naar huizen kon gaan kijken met een vraagprijs van rond de 130.000 euro. Vond ik zelf prettig om het zo te doen. Hoefde ik me ook niet te verlekkeren aan huizen die ik toch niet kon betalen....

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 07:57

ja dat idee heb ik ook een beetje.. scheelt dat ik nog voldoende tijd heb om me goed te laten informeren, zit prima waar ik nu woon dus heb in principe geen haast.. eerst maar zoveel mogelijk aflossen en me idd HEEL goed laten informeren.. laat me soms makkelijk dingen wijsmaken, te goed van vertrouwen! Bad habit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:09

hm,ik huur momenteel al 3 jaar en zou ook wel eens willen kopen.
woon alleen en heb een vaste baan...
mijn vader zegt dat alleen kopen geen optie is(zucht),en ik heb dus gewoon geen startkapitaal..

zijn hier bokkers die me kunnen uitleggen hoe&wat?Zonder startkapitaal kom ik vast nergens...ik zoek overigens gewoon een 2 of 3 kamer appartement ofzo,niks groots/duurs..

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:14

Ik had ook geen startkapitaal hoor. Is ook niet zo gek als je een starter bent op de woningmarkt. Gewoon eens bij een hypotheekadviseur langs gaan en de mogelijkheden bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:23

okee,dit stemt me al tikje optimistischer...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:24

hier ook een alleenstaand iemand met vaste baan die binnenkort als alles goed gaat de stap naar een 'eigen huis'gaat nemen.
Ik heb ook geen startkapitaal darkchrystal,dus ik zou ook eens adviseren bij je bank en/of hypotheekadviseur langs te gaan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:53

Ik denk dat bijna niemand een startkapitaal heeft als zij voor het eerst gaan kopen :)
Dus maak je geen zorgen :j Als jij een vaste baan hebt, dan kun je sowieso een hypotheek krijgen en afhankelijk van wat je verdient, wordt de hoogte van je hypotheek bepaalt.

Of zoals iemand eerder in dit topic zei: kijken wat je per maand uit wilt geven aan een hypo en aan de hand daarvan bepalen rond welke prijs je een huis kunt kopen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:28

Wij hebben ook geen startkapitaal, maar we zijn wel met zn 2en en beiden een fulltime baan.

Maar een vriendin van mij is wel alleen, die gaat morgen voor het eerst een huisje kijken en die kan dat ook betalen en die heeft echt geen enkele cent aan spaargeld! Laat je idd gewoon eens even informeren. Je moet alleen niet opzoek gaan naar een mooie eengezinswoning, maar gewoon naar een leuke etage, flat, maisonette, studio, oid ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 17:30

je kunt toch ook je interieur/verbouwing d.m.v. je hypotheek financieren?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:33

ja dat kan, alleen is het niet slim om dat te doen... Want je gaat dan hoger in de hypotheek zitten, waardoor je maandlasten de komende 30 jaar hoger worden. Dan kun je beter even sparen en daarmee je interieur aanschaffen! Volgens mij is de rente van dat interieurdeel ook neit aftrekbaar bij de belasting.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:35

Er zijn ook mogelijkheden als je startend koper bent,een kopers subsidie aan te vragen dat word vaak vergeten te melden.en vaak kan het wel!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:38

Maar dat potje gaat in januari open en wie het eerst komt, het eerst maalt, dus het kan zijn dat de subsidie nu niet meer verstrekt kan worden! (k heb geen flauw idee hoe snel dat gaat, de broer van mn vriend krijgt het wel, een paar 10tjes per maand, maar wij komen er niet voor in aanmerking helaas)

En vaak kun je ook een starterslening krijgen, lijkt me beter om zoiets te doen, dan je hypotheek verhogen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:52

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 20:59

Doorlopend krediet of flexibel krediet kunnen in de hypotheek worden meegenomen :j Alle limieten/ kredieten worden bij BKR geregistreerd, ook al maak je er geen gebruik van. Bijvoorbeeld rood mogen staan op de betaalrekening :j

Ik zou persoonlijk bij verschillende banken langs om te kijken wat het beste bij jou past.