Is het haalbaar? (huis + auto + paard)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:37

Ik wou dat ik zo'n start salaris had...dan kon ik eindelijk die 'trek' auto aanschaffen.

Ik doe het ook met minder, spaar wat, heb een autootje en 2 paarden op een goedkope stalling. Ik kan zelfs nog op vakantie.
Zou het liefst willen wonen in drenthe.

Wiske_

Re: Is het haalbaar? (huis + auto + paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:46

Ik denk wel dat het moet lukken stalling op de veluwe (waar je wil gaan wonen) kun je erg goedkoop krijgen. Ik sta voor 160 all incl. Aan het einde van de straat is zelfs een stalling (ook all incl.) voor € 150.
Ik denk dat het wel moet lukken, eerst je huisje rond, dan sparen en lekker op zoek gaan naar een autootje en paard. Succes ;)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:51

schorppie schreef:
Waar een wil is is een weg.
Ik ben een alleenstaande werkende moeder en heb een appartement ( 3 slaapkamers) een auto ( wel een oude) en kan 3 pony's, 2 paarden ( nog een veulen onderweg) onderhouden.
Ik heb een stuk grond met stalling van de gemeente gehuurd en doe al het werk zelf. Ik kan dus voor ongeveer €100,00 in de maand, (incl voer, hooi, vlas ect) 5 paarden onderhouden.

Ik verdien niet eens zo heel erg veel, en ben ook nog alle midagen vrij :D

Nou, ik vraag me wel echt af hoe je dat dan doet. Parttime werken, met kind en dan voor 100 euro per maand vijf paarden houden. Je woont wel gewoon in een huis enzo :+ ?
Ik heb zelf 3 paarden bij huis gehad, 2 grote en een shet en daarmee kwam ik al niet uit met 100 euro per maand. Reken de weidehuur, brok, hooi, vlas , hoefsmid, wormkuren, evt. dierenartskosten enz. Met vijf paarden zie ik dat dan dus helemaal niet gebeuren ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:02

Anne als je hier weer op de veluwe wilt gaan wonen moet je eerst gaan uit zoeken wat je aan huur gaat betalen. Dan kun je een betere schatting maken.
Naast dat het hier verschrikkelijk moeilijk is om een huis te krijgen (en je dus weinig keus hebt) is de huur heel hoog.

Je bent minimaal 600 ex gas water en licht kwijt voor een huur huis. En dan houd ik het nog laag aan.
Ik ben daar ook voor wezen kijken en op dat moment was het zelfs alleen maar duurder (800 ex)

Daar komen je vaste lasten bij. Neem aan dat je tegen die tijd een auto hebt, kost benzine/verzekering/belasting, je ziekenfonds, verzekering, telefoon rekening, boodschappen etc etc

Hier in de omgeving op manege betaal je tussen de 250 en de 300 stalling. En ik neem aan dat je graag bij tjumme wil staan eerst ivm de begeleiding? Dat is opzich niet verkeerd want ik denk dat je dat in het begin wel kunt gebruiken.
Maar naast die stalling je smid, wormen kuren 1 keer in de zoveel tijd, entingen.
Gaan er niet van uit maar kan altijd dierenarts bezoekjes en die lopen al gauw hard op!
Je hebt je harnachement nodig, daar gaat ook weleens wat aan stuk of ze jatten weer is wat ;)

Ik zou naast je stalling minimaal 300 per maand rekenen voor je paard.
Wat je overhoud kun je sparen als potje voor als er wat gebeurd.

2200 bruto is een behoorlijk salaris dus opzich denk ik wel dat het moet kunnen.
Maar het is helemaal afhankelijk van wat je woning gaat kosten.

mocht je met de tijd van tjumme goedkoper willen gaan. Dan ben je hier op de veluwe tussen de 175 en de 225 kwijt (voor zover ik nu zelf gevonden heb) aan stalling bij een boer om het zo maar te zeggen.

Wat ik gedaan heb ik al mijn kosten op papier gezet. Zoek uit wat je ongeveer aan huur kwijt zal zijn.
En kijk dan na alles er af is wat je overhoud.

Een paard zou ik nooit heel krap nemen.
Ik heb het gedaan toen ik 18 was en daar kwam alleen maar ellende van!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:07

Het ligt er ook maar aan waar je gaat wonen....Als ik even de grondprijzen vergelijk (op het moment dat mijn ouders in Duitsland gingen bouwen) kostte de grond in ons oude dorp iets van 200 euro per vierkante meter...Hier is de grondprijs (inmiddels, wij hebben het nog goedkoper gekregen) 35 euro per vierkante meter...We zitten dicht bij de grens! Ik heb mijn werk, stage en studie in Nederland, paard in Duitsland. Stallingsgeld: 145 euro per maand. Daarvoor elke dag het hele jaar door weidegang. Paarden worden op de wei gezet en 's avonds weer op stal gezet, incl. staluitmesten, krachtvoer, hooi, stro, een buitenbak, binnenbak op mooie afstand en een prachtige omgeving om te rijden! Bij het houden van meerdere paarden daar, verandert er vaak wat aan het stallingsgeld, korting dus.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:10

En de hoefsmid en entingen? Die moet je er ook nog bijrekenen. En een spaarpotje voor wanneer dr iets met je dieren gebeurd..
Kan me t ook moeilijk voorstellen.

Ik ben ook bezig met een autootje. Heb 2 paarden in volpension en een huurhuisje. Verder geen gezin, dus daar geen uitgaven aan. Heb een FT baan van 40u.
Maar het hebben van 2 paarden kost me al aardig wat aan geld, laat staan aan tijd.
Het wordt krap om dr een autootje bij te kopen, maar waarschijnlijk doe ik één van mn dieren 24/7 t land op. Dan gaat het wel lukken.

En idd _Nathalie_, het houden van een paard moet je nooit krap nemen! Reken de vaste kosten + een bedrag aan evt DA kosten, hoefsmid e.d. Ik plak er altijd standaard +/- 50 euro per maand aan vast, aan het bedrag wat ik uitgerekend heb.
Of ik dat bedrag ook nodig heb iedere maand is weer wat anders, maar je weet maar nooit.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:11

Op de veluwe ben je toch een heel stuk meer kwijt als dat adil.
De veluwe is erg duur!

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:19

sifra01 schreef:
schorppie schreef:
Waar een wil is is een weg.
Ik ben een alleenstaande werkende moeder en heb een appartement ( 3 slaapkamers) een auto ( wel een oude) en kan 3 pony's, 2 paarden ( nog een veulen onderweg) onderhouden.
Ik heb een stuk grond met stalling van de gemeente gehuurd en doe al het werk zelf. Ik kan dus voor ongeveer €100,00 in de maand, (incl voer, hooi, vlas ect) 5 paarden onderhouden.

Ik verdien niet eens zo heel erg veel, en ben ook nog alle midagen vrij :D

Nou, ik vraag me wel echt af hoe je dat dan doet. Parttime werken, met kind en dan voor 100 euro per maand vijf paarden houden. Je woont wel gewoon in een huis enzo :+ ?
Ik heb zelf 3 paarden bij huis gehad, 2 grote en een shet en daarmee kwam ik al niet uit met 100 euro per maand. Reken de weidehuur, brok, hooi, vlas , hoefsmid, wormkuren, evt. dierenartskosten enz. Met vijf paarden zie ik dat dan dus helemaal niet gebeuren ;)

Ik werk niet parttime maar fultime. Ik werk een aantal ochtenden in een huisartsenpraktijk en een paar keer in de week op de huisartsenpost ( dit is ook mijn grootste contract), hier werk ik mn sávonds, s'nachts en in het weekend. Word altijd 150% uitbetaald wat ook al mooi meegenomen is dan.
Verder kost het stuk grond nog geen €500 per jaar. We hebben een enorme groep waar we eens per jaar vlas inkopen, door de grote hoeveelheid gaat de prijs omlaag. Onze smid is supergoedkoop ( heb er dan ook geen op ijzers staan) Mijn buurman en tevens de vader van mijn dochters beste vriendin is dierenarts, alles wat ik aan medicatie, wormkuren, entingen enz nodig heb, krijg ik voor inkoopsprijs. Hooien doen we zelf.
Ik woon in een appartement, best groot. Heb drie ruime slaapkamers en een grote woonkamer, helaas geen tuin. Maar die heb ik op stal erbij gemaakt met een zitje. Staat een zwembad in de zomer en een grote trampoline.
Verder rijd ik in een superoude auto ( 1991), maar hij rijd, en dat is voor mij genoeg. Goedkoop in belasting en verzekering, bovendien rijd ik niet zo veel want beide werkplekken liggen anderhalve minuut fietsen van mijn huis. En stal staat 1 km van mijn huis. Alles in de buurt dus.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:30

Schorpie wat jij nu verteld heeft niks te maken met waar een wil is is een weg.
Wat jij betaald is niet te vergelijken met wat anne zal moeten betalen laat staan op de veluwe waar je de hoofdprijs betaald.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:48

Ik heb geen idee waar het duurder en goedkoper is.
Ik besef wel dat er niet altijd een weg is waar je wilt, maar het mij niet aan komen waaien voor degenen die dat denken. Heb enorm zitten zoeken en uit zitten rekenen hoor. Het is niet dat ik de eerste beste wei gehuurd heb. Ik besef wel dat ik geluk heb met hoe ik het nu heb, maar daar heb ik wel keihard naar toe moeten werken.

Mijn paard brak een paar jaar geleden haar been, en toen had ik natuurlijk ook niks meer aan vriend de dierenarts. Dat heeft ook mijn hele spaarrekening gekost die ik nu dus met moeite aanvullen kan.
Laatst bijgewerkt door schorppie op 12-04-09 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:52

TS, waar heb je vandaan dat het startsalaris van leraar 2100 ennogwat is? Volgens mij is dat gwoon 1870 bruto, iets onder het hbo gemiddelde van 1900. Scheelt op zich niet zoveel, maar het zou net die euro's kunnen zijn waar je de pensionstalling van betaald.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:53

Dat je alleen al alles voor inkoopsprijs krijgt daar zal iemand anders niet zomaar aan kunnen komen. En dat kost bij elkaar altijd handen vol geld.
Dus dat scheeld echt wel een hele hoop.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:58

Als ik het dus niet zo voormekaar had als nu, dan had ik geen 5 paarden kunnen houden, maar wel 2. Eentje voor mij en eentje voor mijn dochter. Dat had ik financieel nog kunnen trekken zonder korting.
Vlas en brok is altijd wel te regelen met anderen uit dezelfde woonplaats. Ik sta ook heel bewust niet op een pensionstalling omdat ik dan veel duurder uit zou zijn dan dat ik nu ben.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:10

zoals ts aangeeft wil ts wel op een pensionstalling omdat ze begeleiding nodig heeft. Dus dat kost een hoop meer geld als een weide huren.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:18

Ik hoop toch ook dat 't kan, want ik zal 't ook zo moeten gaan doen, rond de 1400 euro. Heb weliswaar geen hele dure auto (Corsa'tje, kan de auto van mn pa lenen voor de trailer), en de woningprijzen zijn hier niet heel extreem. Mijn paard staat echter niet heel goedkoop en ik rijd wedstrijden wat ook best aantikt. Probeer nu wel flink te sparen zodat ik straks een potje heb voor 'opstartproblemen' zeg maar.. Maar het zou toch te doen moeten zijn.. Als je verder geen gekke dingen doet... Ook ik heb al zo'n mooi excelbestandje met alle kosten erin, dat verhelderd wel veel! Absoluut een aanrader. Ik zet nu voor het idee ook iedere maand mn toekomstige vaste lasten opzij.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:15

x_Anne_x schreef:
siskeh schreef:
dat is denk ik afhankelijk van wat je precies wilt..
er is nog al een verschil in kosten:
de kosten van je huis kunnen heel erg verschillen(neem aan dat het huur is)
en ook de kosten van stalling verschilt enorm!
(van mwahhh 50 euro tot 350 euro schat ik...)

verder zou ik eerst op zoek gaan naar het huisje, en de auto.
als je dan alles op orde hebt eens gaan kijken of een paard mogelijk is...

Dat zeker uiteraard. Maar je dagdromen zijn toch heel wat leuker als je weet dat ze ooit nog eens uit gaan komen.
En als je geen mensen om je heen hebt die je heel hard wakker schoppen.
Ik snap dat je alles zo goedkoop en zo duur kunt maken als je zelf wilt.

is het misschien een idee om eerst een tijdje een bijrijdpaard te nemen. dat kost zeer zeker wat minder als een eigen paard en je zegt ook dat je in t begin wat begeleiding n odig hebt, dat is makkelijker met een bijrijdpaard.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:47

Er zijn nog tal van andere dingen naast gas, water, licht, boodschappen, huur...... wat dacht je van onze welvarende ambtenaren met o.a. gemeentebelastingen (waterschapbelasting etc etc)

Maar ook wat te doen als je auto het begeeft of je nieuwe paardje ziek wordt?
Dat zijn ook dure klappers die je vaak met een simpel spaarpotje niet gaat redden.
Ik zou als ik jou was voorlopig geen paard nemen totdat je carriere meer op de rails is..

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:00

splash1999 schreef:
Of andere ontroerend goed.

vind jij huizen ook al zo ontroerend? ;( :+

Maargoed
de tip om nu vast bij te gaan houden wat je hebt en uitgeeft vind ik een hele nuttige. Je krijgt dan ook een overzichtje over langere tijd.
Als ik meteen toen ik ging werken had berekend of ik er een paardje bij kon houden, had het gemakkelijk gekund, maar de uitgaven schommelen nogal eens.

Ik denk dat het in theorie wel haalbaar is, maar je moet gewoon eerst eens zien hoe jij je leven inricht als je klaar bent met studeren. Daar hangt alles vanaf.

Maar het lijkt me iig geen onhaalbare droom, zolang je bereid bent er andere dingen voor te laten zeker niet!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:01

Nou, alleen zou ik het absoluut niet klaarspelen. Met mijn (latere) loon kan ik wel wonen en een auto onderhouden, maar een eventuele eigen paard later heb ik toch echt te danken aan mijn lieve vriend die die droom ook ziet zitten.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:14

Ik verdien netto wat de TS bruto verdiend en ik red het eigelijk niet :o

Ik heb een nieuwbouwhuis in mijn eentje, een dure auto, paardentrailer en paard bij een dure pensionstal in de Randstad. Ik heb elke week privéles en ga op crosstraining. Tevens heb ik ongeveer twee keer per maand een wedstrijd.

Ook hou ik van uit eten gaan en weekendjes weg.

Gelukkig betaald mijn vader nog een deel van de stalling, want anders had ik elke maand niet uitgekomen :+

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:18

Ik zou het niet doen...
Je kunt je onverwachte uitgaven niet permiteren en met een auto, huis en paard heb je 3 factoren die je onverwachts erg veel geld kunnen kosten!!

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:18

Ik verdien t nog niet hoor.
Eerst maar eens afstuderen :+
(en beginnen met mn studie)

Maar jij hebt ook alles wel erg 'luxe'(niets mis mee hoor, zo bedoel ik t niet)
Maar alles kan een stapje minder inprincipe.

Misschien moet ik t idee veluwe ook gewoon laten gaan.
En de andere kosten die mensen noemen heb ik zeker wel aangedacht maar meer als logisch dus niet hoeven noemen bedacht :+

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:19

Liezel1 schreef:
Ik zou het niet doen...
Je kunt je onverwachte uitgaven niet permiteren en met een auto, huis en paard heb je 3 factoren die je onverwachts erg veel geld kunnen kosten!!

Ik zou t ook echt niet meteen doen zodra ik een baan heb. Ik zal zeker eerst een tijdje sparen zodat ik een spaarpotje heb :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:20

Hou er wel rekening mee dat als je alles "een stapje minder" doet, het je op den duur nog wel eens zou kunnen irriteren....

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:24

kimnytocize schreef:
TS, waar heb je vandaan dat het startsalaris van leraar 2100 ennogwat is? Volgens mij is dat gwoon 1870 bruto, iets onder het hbo gemiddelde van 1900. Scheelt op zich niet zoveel, maar het zou net die euro's kunnen zijn waar je de pensionstalling van betaald.

http://www.straksvoordeklas.nl/index.ph ... dossier/29