Help!! Auto verkocht en aan de kook bij de koper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:53

2misty2 schreef:
Ik heb een aantal reacties doorgelezen niet alles.
Het is een peugeot 106 van 1992 en ze hebben hem gekocht voor 600 euro. Als het bij mij was gebeurt had ik hem niet gemaakt maar naar de sloop gebracht. Ik ga straks zelf een andere auto kopen en zelf persoonlijk vind ik dat het gewoon een risico is als je een auto koopt. Het blijft een auto en kan altijd kapot gaan. Maar vind het wel lastig. Ik zou dan nu anders indd 300 euro moeten betalen aan hun. Heb de plaatstelijke garage hier even gevraagd en die zegt dat het een duur grapje is zeker zo'n 500 a 600 euro. Vind het ook lastig. Deze auto is namelijk altijd goed onderhouden door de garage en zelf als ik een lampje zie branden bv koelvloeistof dan rij ik niet verder. Ik weet dus niet wat er gebeurt is daarom vind ik het zo moeilijk. Ik weet zeker dat die auto goed is! Anders had ik de gebreken er wel bij vermeld.

Mischien hebben ze het expres gedaan, zodat ze meer geld kunnen winnen? En dat ze je auto gewoon straks ook gewoon naar de sloop brengen?

Lien2

Re: Help!! Auto verkocht en aan de kook bij de koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:58

Hmmm, lastig. Maar de koper had een ANWB aankoopkeuring kunnen laten doen. Dat heeft hij niet gedaan en zo de auto meegenomen. Persoonlijk vind ik het dan het risico van de koper als er na de koop direct iets kapot gaat. Maar hoe het juridisch zit durf ik niet te zeggen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:01

Dat is het risico als je van een partucuier koopt.
Ik zou niet meedelen met de kosten. Dan hadden ze maar een aankoop keuring moeten doen. Je bent geen garage bedrijf, dus je hebt geen garantie van 3 maanden.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:02

bij een auto van 600 euro, gekocht van een particulier, weet je als koper dat jeeen groot risico neemt. Het kan goed uitpakken, en je kunt pech hebben. In dit geval hebben ze pech gehad. Als ik in jouw plaats was zou ik niet mee betalen aan de kosten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:06

Ik zou niet meebetalen, dat ding kostte 600 euro. God mag weten wat zij er mee uitgestoken hebben. Als hij bij jou nooit wat gedaan heeft is het dus niet zo dat jij hem bewust stuk verkocht hebt. En tja... als je een auto van 17 jaar oud koopt dan weet je dat dat ding misschien wel sneller stuk kan gaan dan jij zou willen.. Zeker als je er kuren mee gaat uithalen... :) Zo iets gaat toch niet op een uurtje tijd stuk als je normaal rijd lijkt me?

Ik zou vriendelijk nee zeggen ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:07

niet mee betalen.
heel vervelend, maar dat is het risico als je particulier koopt.
dan moet je maar bij een garage kopen, betaal je iets meer maar heb je ook garantie.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:10

Is het een idee om met de auto naar jouw garage te gaan, zij die jouw auto altijd gerepareerd hebben? Dan heb je iig ook een mening van jouw kant.
En ze weten zeker dat het de koppakking is? Ik had nl laatst ook zoiets, reed op de a15/12 en ineens rookwolken achter me, maar kon niet direct stoppen.. Na een kwartier kon ik er pas af, ANWB gebeld en waarschijnlijk koppakking, dus slepen.. Maar bij nadere inspectie bleek het oliepeil dopje los gezeten te hebben, 1 ieniemienie ringetje was weg, dus eerst maar eens wat olie erbij gedaan.. Auto kon weer rijden en was niks meer aan de hand.. Scheelde een heeeeeleboel geld, 500 euro of 25 euro aan olie.. En zelfs de ANWB dacht dat het dus de koppakking was..
Maar met jouw verhaal, ik zou ook balen als het mijn net aangeschafte auto was en het wel fair vinden als ze evt. willen delen, maar het liefste had ik de auto gelijk terug gebracht, als het al begint met ellende..
Ik zou dus naar mijn eigen garage terug gaan, of anders een kleine(re) bijdrage leveren, bijv. 100 euro, hij heeft het bij jou immers altijd goed gedaan, goed onderhouden geweest, geen indicaties dat er iets mis was (hopelijk) en hoe kun jij nu weten wat er in de tussentijd mee is gebeurd?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:10

Dat is al weer wat duidelijker, het gaat om een auto uit 1992 die ze voor 600,- gekocht hebben. Tja, voor dat geld een auto van die leeftijd kopen, dan weet je dat het een risico is.
Misschien hebben ze er even lekker mee zitten scheuren om te kijken wat die auto nog kan.
Niet meebetalen dus.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:14

Ik heb in mijn vorige reactie gezegd een koppakking is 90 euro, excuses, prijzen verschillen van merk tot merk. En dit is in een autospeciaal zaak, dus voor de doe het zelver.

Ik weet dat Franse motoren erg compact in de auto liggen... Ik denk dat de kosten wel uit kunnen komen boven de 600 euro... Dan is de auto total loss...

Ik zou nog steeds niet betalen als ik jou of je broer was. Het is gewoon het risico wat je loopt als je iets 2de hands zonder een garantie koopt.
Het is ook een beetje wat Sulileitha zegt; als diegene op de warmte meter gekeken had was de pakking niet kapot gegaan... De druk is té hoog geweest tijdens het rijden.. Tenzij het een pakking was die er al 80 jaar inzit.

Wellicht is het een mogelijkheid voor TS, als je zo iemand kent, de auto te laten maken door een door jou uitgezocht iemand, en hiermee bedoel ik iemand die jij persoonlijk kent en iets in de trant van automonteur is. Vaak kan dit voor een zacht prijsje... En deel de kosten met diegene die de auto gekocht heeft en spreek duidelijk af dat dit eenmalig is en dat verdere kosten voor die ander zijn rekening zijn...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:18

ik vind in het geval dat de auto 17 jaar oud is dat je als koper een groot risico neemt en dat het risico dus ook aan de koper is, zeker ook al omdat ze de auto voor 600euro hebben gekocht.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:21

Ik zou niet mee betalen. Verkocht is verkocht en je bent geen garage met garantie etc.
Als je een auto voor 600eu koopt moet je ook niet verwachten dat ie perfect loopt.
En de koppakking eruit is een reparatie van zo'n 1000euro (heb ik nu ook met me bakkie :( )
Het is knullig voor hen maar jij hebt hier niks meer mee te maken..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:23

heb ff vraag aan mijn vriend gesteld, wat hij zou doen; niet betalen! Ze hadden je auto beter moeten testen, dikke kans dat ze zelf autootje hebben lopen testen(hoge toeren maken en opblazen) daarnaast kun je de opwarming zien aankomen op metertje, en als jij idd ook nog eens kan aantonen dat auto altijd onderhouden is = 1+1+1= niet betalen!!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:26

Nu ik weet wat voor auto het is, zeg ik ook: niet mee betalen, ze redden zich er maar mee!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 00:39

wie zegt dat de auto ook ECHT stuk is?? misschien proberen ze er geld uit te slepen.. is er niks stuk, alleen zeggen ze van wel

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 01:11

Voor een auto van 600 Euro is het gewoon botte pech. Maar ik durf wel te zeggen dat koppakkingen er niet zomaar afvliegen, dus dat ze of iets gemerkt moeten hebben bij de proefrit (en jij al eerder), of er op z'n zachtst gezegd onvoorzichtig mee omgegaan zijn.

Wij hebben trouwens ook altijd auto's in die categorie, en hebben die altijd zorgvuldig proefgereden waarbij we bewust extra letten op de temperatuur en goed keken onder de motorkap. Is die droog, recentelijk schoongemaakt (kan wijzen op problemen, te schoon is zelden goed) of vies, zijn er tekenen van grote olielekkage, dat soort dingen. Tot nu toe nooit een miskoop gehad, en altijd nog een paar jaar met zo'n wagen kunnen rijden... Kan ook geluk zijn. Heb ooit een auto van 17 jaar gekocht waar ik 3 jaar vrijwel kosteloos op APK- kosten na in heb gereden... Nooit stuk geweest in die tijd.

Maar het zou niet in me op komen als er toch iets mankeert dat op de vorige eigenaar te verhalen. Dat is gewoon het risico van in die prijscategorie een auto kopen, er kan altijd acuut iets kapot gaan. Als het om een duurdere, jongere auto zou gaan zou dat anders kunnen liggen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 07:42

Mick75, toen ik hem had was er echt niet mis met de auto. Geen tekenen van een lekker koppakking of iets dergelijks. Als ik iets hoor of zie lekken ga ik direct naar de garage of me pa en die kijken hem na en maken hem zo nodig. Ben der altijd zuinig op geweest heb er dik 2 jaar in gereden. Grote afstanden niks aan de hand. Ik ga steeds meer twijfelen of ze niet een lampje heeft genegeerd en dus niet op het desbord heeft gekeken.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:36

Ik ben mijn auto uit 1992 ook aan het verkopen, vraagprijs is ook € 600,-.

Het is geen plaatje, maar loopt goed. Op dit moment. Je weet aan zo'n oude auto nou eenmaal nooit wat er fout kan gaan en daar is de prijs dan ook naar.
Hetzelfde geld voor jou auto. Je weet toch dat je een risico loopt bij zo'n auto van een particulier koopt, en het is ronduit vervelend dat het zo snel gebeurd maar ik zou er ook niet aan mee betalen!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:01

Eeeuh... Ze hebben hem gekocht dus hij is van hen? Waarom zou jij dan nog mee moeten betalen?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:06

Zelfs bij een auto garage heb je dikke kans dat je geen garantie krijgt omdat alles onder de 4500 geen bovag garantie heeft.
Dan moet de garage al zo coulant zijn jou die service te verlenen.

Dus bij een particulier heb je gewoon pech.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:30

ik zou inderdaad eerst even uitzoeken of het wel de koppakking is die kapot is (tenzij dat al is gedaan). want uit dit verhaal kan ik alleen opmaken dat de kopers dit hebben 'onderzocht'. of zoals al eerder aangegeven, zijn dit een stel oplichters en willen zij van jou geld aftroggelen.

misschien is wel alleen bijv. de thermostaat kapot door slijtage en dan kost het je hooguit 20 euro.

als het echt de koppakking is dan zou jijzelf dat ook moeten hebben gemerkt. en dan kan het nog wel eens lastig worden, volgens mij kom je dan terecht bij dwaling (?) artikel 6:228 brugerlijk wetboek.

"indien de wederpartij in verband met hetgeen zij omtrent de dwaling wist of behoorde te weten, de dwalende had behoren in te lichten;"

maargoed dat is ook wat ik eens heb gehad op school (zaak ging wel omtrent een auto met een gebrek)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:56

Ik zou niks betalen. Eigen risico dan hadden ze een auto maar via een garage bijv. moeten kopen met garantie.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:03

Als de koppakking er inderdaad door was nu en de auto aan de kook is, dan hadden ze voor de tijd toen ze de auto bij je bekeken hebben ook moeten kunnen zien dat de koppakking al iets lekkage vertoonde...
Ik was er toch even langsgegaan met iemand die er verstand van heeft, om zeker te weten dat het die koppakking is, voor het zelfde geld hebben ze gewoon maar iets gezegd om jou zo te belazeren, en geld terug te willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:36

silverbrumby schreef:
Als de koppakking er inderdaad door was nu en de auto aan de kook is, dan hadden ze voor de tijd toen ze de auto bij je bekeken hebben ook moeten kunnen zien dat de koppakking al iets lekkage vertoonde...

Bullshit natuurlijk, de pakking kan ook inwendig slijtage vertonen (Meeste gevallen zelfs) en dat zie je niet aan de buitenkant, noch aan de olie.
Alleen een goed oplettend oog van ieman ddie de motortemperatuur nauwelettig in de gaten heeft gehouden heeft kunnen zien dat de temp. wat is gaan 'schommelen' de laatste tijd, dus van hoog naar laag.
Dan zie je echt helemaal niets aan het blok.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:42

Citaat:
Een koppakking vervangen is wel een dure grap.. daar wil ik je wel op tippen. Een koppakking zelf kost 90 (als het de pakking is die ik denk dat het is gezien het feit dat de temperatuur te hoog geworden is) daar heb je dan nog niet de arbeidskosten bijzitten van een garage...

De koppakking is 1, de arbeidsloon is 2, evt de kop vlakken is 3, en dan nog kijken naar de oorzaak, want dat kan ook bv de radiateur (of slangen) zijn of de fan (die niet aangeslagen is)..

Kan dus duur grapje worden..
Maar kan me wel voorstellen dat je je kl*te voelt.. wellicht kunnen ze eerst gaan informeren wat het gaat kosten, en dat je dan pas beslist of je een deel mee betaald..

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:44

Ik ga met de meeste mee. Ook ik zou niet betalen. Je weet niet wat ze er in de tussen tijd mee hebben gedaan. Maar ook al is de auto uit 2000 zou ik nog niet mee betalen. Moet je maar niet particulier kopen. Waarom bij de ene auto wel en de andere niet ?