zeer accute ernstige HELLP, nu bijna een jaar geleden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:09

Jemig wat een verhaal. Knap dat je het zo hebt kunnen opschrijven. En wat een mooi ventje hebben jullie. Fijn dat uiteindelijk alles is goed gekomen.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:09

zo wat een verhaal zeg!
nog veel succes met je leuke zoon! :)) ik wens jullie drieën het beste na zoiets! :(:)

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:09

poes schreef:
Dat kan ik begrijpen en dat klinkt als een keuze waar je goed over nagedacht hebt :j

Hoe meer ze kunnen, hoe leuker ze volgens mij worden :j je klinkt zelf als een heel zelfstandig persoon, wrs ga je hem ook leuker vinden naarmate hij meer zelf kan, of zie ik dat verkeerd?

Dat is zeker waar!!!

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:11

hiphopje schreef:
roanca,
dan is het toch goed zo?
lekker genieten van je kind ;)

Het is zeker goed zo. Maar de start was jammer, maar niet te veranderen...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:14

wat een verhaal...kan me zo goed voorstellen dat je het gewoon 'kwijt'wil door op te schrijven,heb zelfs ook een spoedkeizersnee gehad..en kan me heel goed voorstellen dat dat gevoel er voor je gewoon niet was...een roze wolk is een opgedrongen iets en niemand kan je gelijk dat gevoel geven...ik heb me er niet voor geschaamd...al kwam het bij mij waarschijnlijk wel veel eerder het gevoel terug omdat ik niet zo'n bak ellende heb gehad als jullie..

Zelf heb ik er ook veel over gepraat..dat is het enige wat helpt..maar idd ook hier op Bokt...wens je veel sterkte en liefde, ....time is on your side, gun het jezelf ook, het is allemaal niet niks..het lijkt wel of iedereen het zomaar 'ff doet'..maar dat is niet zo, moeder worden en moederschap is 1 bak twijfels of je het wel goed doet en heb gedaan....dat is mijn ervaring tenmiste

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:18

Jasmijn76 schreef:
wat een verhaal...kan me zo goed voorstellen dat je het gewoon 'kwijt'wil door op te schrijven,heb zelfs ook een spoedkeizersnee gehad..en kan me heel goed voorstellen dat dat gevoel er voor je gewoon niet was...een roze wolk is een opgedrongen iets en niemand kan je gelijk dat gevoel geven...ik heb me er niet voor geschaamd...al kwam het bij mij waarschijnlijk wel veel eerder het gevoel terug omdat ik niet zo'n bak ellende heb gehad als jullie..

Zelf heb ik er ook veel over gepraat..dat is het enige wat helpt..maar idd ook hier op Bokt...wens je veel sterkte en liefde, ....time is on your side, gun het jezelf ook, het is allemaal niet niks..het lijkt wel of iedereen het zomaar 'ff doet'..maar dat is niet zo, moeder worden en moederschap is 1 bak twijfels of je het wel goed doet en heb gedaan....dat is mijn ervaring tenmiste

Mijn man en ik hebben het er ook nog vaak over. Ook hij heeft veel momenten van onzekerheid gehad. Ik zat op dat moment in een roes van pijn. Had nergens behoefte aan en wilde alleen zijn met mijn ogen dicht. Ontspannen zodat de pijn minder was.
Hij stond erbij, keek ernaar en kon niets doen. Was ook erg boos op de verloskundigen maar na gesprekken met hun werd dat beter.
Hij weet ook dat waar mensen werken, fouten gemaakt worden, alleen moet niet zijn vrouw haar leven op het spel gezet worden. Dan heeft hij ook last van emotie. (gelukkig gezond, denk ik!)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:19

roancka schreef:
hiphopje schreef:
roanca,
dan is het toch goed zo?
lekker genieten van je kind ;)

Het is zeker goed zo. Maar de start was jammer, maar niet te veranderen...

Nee, dat weet ik.
Maar probeer te genieten van het NU :(:)

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:20

Jeetje wat een verhaal zeg!Maar wat een prachtige zoon is eruit voort gekomen!Je kan zeker trots zijn op jezelf en je kind!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:20

Pff wat een verhaal. Weet eingelijk niet zo goed wat ik erover moet zeggen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:25

Meis, wat moet jij afgezien hebben!!! Ik heb een heeeeel klein Hellpje gehad, kan niet eens in de schaduw staan van waar jij doorheen bent gegaan en ik zag al groene sneeuw en roze olifanten, wist niet waar ik het zoeken moest. Gelukkig hebben ze het bij mij wel onderkent en ben ik meteen opgenomen. Alles bij elkaar heb ik zo'n 4 weken in het ziekenhuis gelegen om te voorkomen dat blaagje nog vroeger geboren wilde worden.

Heb het echt met kippevel en natte oogjes gelezen en ook ik had in het begin echt iets van "is dit het?" Maar mijn zoontje is ook groot gekomen terwijl ie 5 weken te vroeg is geboren en wordt dit jaar 11.

Heel veel praten erover helpt idd, uitleg aan zwangere vrouwen over het syndroom helpt ook heel goed, dan wordt men zelf ook alerter en dat is alleen maar goed.

Mijn kind heeft totaal geen weet dat mijn wolk de eerste tijd na zijn geboorte niet roze was, daar heb ik later nog vaak om gejankt, maar het is nu eenmaal zoals het is. Aandacht en liefde heeft ie in overvloed gekregen zodra ik eraan toe was en daar heeft ie echt niets aan overgehouden! Voel je niet schuldig, je hebt straks echt meer dan genoeg om te geven.

Sterkte!!!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:26

roancka schreef:
Mijn man en ik hebben het er ook nog vaak over. Ook hij heeft veel momenten van onzekerheid gehad. Ik zat op dat moment in een roes van pijn. Had nergens behoefte aan en wilde alleen zijn met mijn ogen dicht. Ontspannen zodat de pijn minder was.
Hij stond erbij, keek ernaar en kon niets doen. Was ook erg boos op de verloskundigen maar na gesprekken met hun werd dat beter.
Hij weet ook dat waar mensen werken, fouten gemaakt worden, alleen moet niet zijn vrouw haar leven op het spel gezet worden. Dan heeft hij ook last van emotie. (gelukkig gezond, denk ik!)

de man wordt nog wel eens vergeten, die kunnen alleen maar hopeloos toekijken...fijn dat je er zo met je man over kan praten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:36

wat is dan de betekenis van hellp?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:38

pubelia schreef:

Hemolysis, Elevated Liver enzymes, Low Platelets.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:58

Nikka schreef:
pubelia schreef:

Hemolysis, Elevated Liver enzymes, Low Platelets.

Klopt!
HELLP is idd een leverstoring die veroorzaakt wordt door een niet lichaams eigen stof (in dit geval dus de baby die voor de helft genetisch is van mijn man) in mijn lichaam. De witte bloedplaatjes zakken waardoor in ernstige gevallen er niet meer geopereerd kan worden. Voor mij een geluk dat die waarden zakte tot dit niveau toen ik al open was, anders hadden ze niet meer mogen beginnen opereren en had ik hiet niet meer gezeten. De bloedwaarden van mijn lever waren ruim 10 keer verhoogd wat zeer ernstig was.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:59

Bloedplaatjes zorgen met een aantal andere factoren voor de stolling. Dan heb je wel een probleem met een operatie, dus vandaar dat ze voorzichtig zijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:01

Ok, nog nooit van gehoord maar is inderdaad een punt om in de gaten te houden als ik zwanger zou zijn. Zijn er nog specifieke symtomen waaraan je het kan herkennen?

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:03

Nikka schreef:
Bloedplaatjes zorgen met een aantal andere factoren voor de stolling. Dan heb je wel een probleem met een operatie, dus vandaar dat ze voorzichtig zijn.

klopt, ik ben ook bond en blauw geweest rondom de keizersnee wat allemaal naar beneden zakte naar mijn schaamstreek.
Ik was ineens groot geschapen, zeg maar :o
En het was dik en blauw van de bloedophopingen.

Moet zeggen dat het na een week alweer aardig in model was... :o

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:04

Het is in ieder geval een periode die je nooit van je leven meer vergeet.
Gelukkig dat de moederband sterker word. Je hebt een ontzettend mooi kereltje op de wereld gezet en daar mag je heel trots op zijn!

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:05

pubelia schreef:
Ok, nog nooit van gehoord maar is inderdaad een punt om in de gaten te houden als ik zwanger zou zijn. Zijn er nog specifieke symtomen waaraan je het kan herkennen?

Ja, die zijn er, jammer genoeg kreeg ik die niet. Pas op het aller laatst, een uur voor de keizersnee zeg maar.
Ze zaten van te voren met hun handen in het haar en het werd pas duidelijk toen de bloeduitslagen binnen kwamen.

De ene vrouw voelt zich wat grieperig of moe, Weer een ander voelt zich plotseling heel ziek… Over het algemeen kunnen de navolgende klachten/symptonen gepaard gaan met pre-eclampsie/HELLP-syndroom:

eiwit in de urine

hoge bloeddruk

vocht vasthouden, gewichtstoename

bandgevoel (om hoofd en/of buik)

misselijkheid/veel braken

concentratieproblemen

hoofdpijn/sterretjes zien

pijn in de bovenbuik of onder de borst

pijn in de bovenrug of tussen de schouderbladen

tintelingen (in de vingers)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:05

Jeetje zeg wat een verhaal.... Het lijkt me heftig om het zo te moeten beleven.

Maar hij is uitgegroeid tot een leuk flink kereltje waar jullie beide trots op mogen zijn!

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:06

Mika007 schreef:
Gelukkig dat de moederband sterker word. Je hebt een ontzettend mooi kereltje op de wereld gezet en daar mag je heel trots op zijn!

dat ben ik eigenlijk ook, ben blij dat hij echt mooi is geworden...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:09

roancka schreef:
Mika007 schreef:

dat ben ik eigenlijk ook, ben blij dat hij echt mooi is geworden...

hihihi...ach, eentje van mij kwam er scheef en bond en blauw uit...nu mist ze een paar tandjes, moet de 27ste geopereerd worden aan haar oogjes ;( ....en zal later nog echt wel een beugeltje moeten krijgen..maar wacht maar totdat ze 18 is! :D ..

kazary

Re: zeer accute ernstige HELLP, nu bijna een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:12

Wat een verhaal. Zo bedenk je je zwangerschap en bevalling niet.
Sterkte ermee. Maar jou kennende gaat dat heleaal goed komen en heb jij liefde genoeg in je dat dit mooie mannetje niets te kort komt.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:20

kazary schreef:
Wat een verhaal. Zo bedenk je je zwangerschap en bevalling niet.
Sterkte ermee. Maar jou kennende gaat dat heleaal goed komen en heb jij liefde genoeg in je dat dit mooie mannetje niets te kort komt.

dank je wel, dat is lief!

x_Anne_x

Re: zeer accute ernstige HELLP, nu bijna een jaar geleden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:48

Wow wat een verhaal zeg. Gelukkig is alles goed afgelopen.

Mijn moeder heeft ook HELLP gehad (zeg je dat zo?) toen ze zwanger was van mij. Ben ook 2 maanden te vroeg geboren.

Ze heeft later ooit eens meegedaan aan een onderzoek naar dit syndroom. Er deden 100 vrouwen mee die dit dus allemaal meegemaakt hebben. 2 van de 100 baby's hadden het overleefd. (waaronder ik dus, en die andere baby was zwaar gehandicapt)