Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:32

Ik ben nu 23 en ben net een maandje 24 als de eerste komt.

Op een ander forum waar ik zit is een meisje van 20 met 2 kinderen en de 3e is op komst!

Ik heb er bewust voor gekozen om zo 'vroeg' aan kinderen te beginnen.Ik zou het ook niet leuk vinden om als 16 jarige een moeder van 52 te hebben ofzo.Maar dat is mijn mening.
Aan volwassenheid zit geen leeftijd...sommige mensen lijken nooit volwassen te worden :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:33

Ik wil ook geen kinderen, maar vind wel dat er tegenwoordig idd wel heel vroeg aan kinderen begonnen wordt. Het ligt natuurlijk ook helemaal aan jezelf en de situatie, maar het lijkt me dat je toch eerst een beetje van je eigen leven wilt genieten voor je aan kinderen begint.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:34

Ik was 34 en dat was een prima leeftijd voor mij. Heb jarenlang veel gewerkt, veel meegemaakt en geleerd, lekker veel uitgeweest en ook qua relaties niet bij de eerste de beste blijven hangen. :P

Ben ik een oude moeder? Nou, volgens mij valt dat erg mee, hoor. 'Oud zijn' heeft meer te maken met hoe je je gedraagt en hoe je in het leven staat, dan met je werkelijke leeftijd. :)

En oja, over minder vruchtbaar zijn.... Ik was binnen een maand zwanger. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:35

Ze willen ook studenten stimuleren om kinderen te krijgen tijdens de studie, terwijl ze ook willen dat mensen eerder gaan afstuderen :+
Terwijl de meeste studenten toch echt nog niet klaar zijn voor kinderen!
Ik zou een kind nu echt niet kunnen combineren met mijn studie. Dan heb ik geen energie meer over om in de studieboeken te duiken en als de baby dan lekker de hele nacht doorhuilt terwijl ik de volgende dag een tentamen heb... nee bedankt := ik wacht wel :P

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:35

Ik riep altijd dat ik zeker voor mijn 30ste kinderen wilde...Ben nu 28 en ik weet niet of ik dat ga halen :+
Maar het zal wel rond mijn 30ste worden! Ik heb dan gedaan wat ik allemaal wilde doen, op reis geweest, veel uitgeweest, lieve vriend, huisje, werk, paard.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:36

Mijn tante was 40 bij haar eerste en laatste kind en wil er volgens mij nog steeds een bij, maar de eerste ging al moeilijk, dus de tweede komt er wrs ook niet. Ik moet er persoonlijk niet aan denken, zo'n oude moeder :o Mijn ma in tegenstelling vind ik weer te jong :+ Die was 18 toen ze mij kreeg en je merkt aan alles dat ik wel gewenst ben, maar tegelijkertijd in de weg loop...

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:37

Ik was 26 toen ik mijn eerste kreeg, en 29 toen de tweede kwam. Ik vond dat een mooie leeftijd. Ik denk dat veel vrouwen die op latere leeftijd kinderen krijgen (en dan bedoel ik 35 of ouder) vergeten dat een puber opvoeden als je zelf in de overgang bent echt heel dramatisch is hehe.
Bovendien als ik naar mezelf kijk kon ik in mijn 'late twenties' de gebroken nachten toch een stuk beter aan als wanneer ik ze nou nog zou hebben (word 40 dit jaar).
Dus wat mij betreft is tussen de 25 en de 30 een prima leeftijd :).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:38

Wat betreft jonge of oude moeder, dat maakt voor een kind niet veel uit. Je weet immers toch nooit hoe het zou zijn geweest als je moeder jonger of ouder was :P
Ben tevreden met mijn oude moeder, terwijl mijn broer en zus een jonge moeder hebben (ik ben een nakomertje ;) ) en wij merken geen verschil :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:38

Niwla schreef:
Equidea schreef:
Hoe oud wil jij minimaal zijn om aan kinderen te beginnen en waarom?

Ik lees wel eens over meisjes van mijn leeftijd (18) die bewust nu al kinderen willen, maar je bent zelf dan nog kind..., hoe kun je dan in godsnaam een kind goed grootbrengen?
Maar dan vraag ik me af, wat is dan wel een goede leeftijd....?

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Het veschilt echt per persoon. Ik ben zelf 19 en werk al dik 1,5 jaar fulltime. Als ik nu al een kind zou willen dan zou dat zeker te weten goedkomen. Aan de andere kant heb ik een "vriendinnetje" van 20 die ik nog geen eens met een hond een weekend alleen thuis zou laten. :=

Ik ben ervan overtuigd dat je op je 18e nog niet genoeg levenservaring hebt om te kunnen zeggen dat je volwassen bent. Ik ben zelf 19, bijna 20, maar ik vind mijzelf nog lang niet volwassen en heb vergeleken met wat oudere mensen gewoon minder levenservaring, dat is een feit. Ik vind het persoonlijk juist onvolwassen overkomen als mensen van rond de 18 zeggen dat ze volwassen zijn :+ Vaak noemen ze als reden 'ik heb een moeilijke jeugd gehad' of 'ik heb behoorlijk wat meegemaakt', maar dan nog denk ik dat je niet volwassen genoeg bent op die leeftijd. Ik heb ook dingen meegemaakt die een behoorlijke impact hebben gemaakt op mijn leven, maar dat wil niet zeggen dat ik nu volwassen ben.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:39

Welshcobfan schreef:
Wat betreft jonge of oude moeder, dat maakt voor een kind niet veel uit. Je weet immers toch nooit hoe het zou zijn geweest als je moeder jonger of ouder was :P
Ben tevreden met mijn oude moeder, terwijl mijn broer en zus een jonge moeder hebben (ik ben een nakomertje ;) ) en wij merken geen verschil :)

Een oudklasgenootje van mij was ook een nakomertje en die werd in groep 8 oom :+ Opzich allemaal leuk en aardig, maar dan word je tochwel raar aangekeken :=

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:39

Twiggy2008 schreef:
Ik was 34 en dat was een prima leeftijd voor mij. Heb jarenlang veel gewerkt, veel meegemaakt en geleerd, lekker veel uitgeweest en ook qua relaties niet bij de eerste de beste blijven hangen. :P

Ben ik een oude moeder? Nou, volgens mij valt dat erg mee, hoor. 'Oud zijn' heeft meer te maken met hoe je je gedraagt en hoe je in het leven staat, dan met je werkelijke leeftijd. :)

:j
Nou ik ben 37 en voel me als 25 jarige en zie er ook uit als 25 jarige :P hoe ik het doe weet ik niet zit in de familie :+
ik word zelfs geschat tussen de 20 jaar en de 30 jaar :D
Ik voel me echt niet 37 en zo gedraag ik me ook niet naar :o
ik ben nog steeds zo gek als een deur 8)7

:D :D :D

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:41

Mijn ouders waren overigens 34 en 37 toen ze aan mij begonnen, mijn zusje kwam 2 jaar later. Zij zijn nog steeds levensgenieters die absoluut niet oud zijn. Echter hebben zij wel een geweldige jeugd gehad, heel veel landen bezocht, in andere landen gewoond.. Dat had niet met sociale druk en carriere maken te maken, dat had te maken met onbezorgt leven :)

Twiggy2008

Ik schijn er ook jonger uit te zien, heb ik altijd al gehad. ;)
Zit in je genen inderdaad. :D

vuurneon

Njen schreef:
Welshcobfan schreef:

Een oudklasgenootje van mij was ook een nakomertje en die werd in groep 8 oom :+ Opzich allemaal leuk en aardig, maar dan word je tochwel raar aangekeken :=

Valt mee hoor :) ik was ook jong tante. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Voor mij is het de normaalste zaak van de wereld, dus zo vertel ik het ook. Dus geen rare blikken, ook niet als ik vertel dat er 16 jaar tussen mij en mijn broer zit.
(wel 1 keer de vraag gehad of wij wel dezelfde ouders hadden :P)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:42

Twiggy2008 schreef:

Dan heb je heel veel geluk gehad! Genoeg vrouwen die besluiten eerst carriere te maken, na hun 30e een kindje plannen en dan er achter komen dat er niets te plannen is omdat de vruchtbaarheid toch wel behoorlijk afneemt na je 30e.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:43

Ik zei altijd, voor m'n 30e.
Ik was net 29 toen mijn zoon werd geboren, hij is nu ruim 9 maanden.
Achteraf gezien valt het me allemaal zo mee, hij is ook heel makkelijk, dat ik denk waarom zijn we niet eerder begonnen. ;)

Maar de voorwaarde voor ons was ook een huis en geen flatje/appartement.
Toen wij net samen woonden hadden we een appartement, toen we 25 waren gingen we naar een eengezinswoning. Die moest (en nog steeds) verbouwd worden, dus eigenlijk kon het ook niet veel eerder, misschien 1-2 jaar eerder ofzo.

Nu wil ik wel een 2e, maar manlief niet.
Maar ik wil wel voor m'n 32/33e een 2e, wil geen oude moeder zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:45

odetteke schreef:
Dan heb je heel veel geluk gehad! Genoeg vrouwen die besluiten eerst carriere te maken, na hun 30e een kindje plannen en dan er achter komen dat er niets te plannen is omdat de vruchtbaarheid toch wel behoorlijk afneemt na je 30e.

Odetteke, ik weet dat veel vrouwen en mannen sowieso vruchtbaarheidsproblemen hebben, helaas. De meesten zijn wat ouder, maar ik ken ook jongere mensen die dit probleem helaas hebben. Dat is heel verdrietig, als de kinderwens groot is. Een van mijn beste vriendinnen was rond haar 25e al in de overgang en het is haar niet gegeven om moeder te worden, terwijl ze zo'n geweldige mama zou zijn....

Maar....... Ik ken ook zat mensen die rond hun 40e rustig zwanger worden. Ik kan nu ook een heel verhaal over mijn persoonlijke situatie gaan vertellen, maar dat is me te prive. ;)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:46

Njen schreef:
Welshcobfan schreef:

Valt mee hoor :) ik was ook jong tante. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Voor mij is het de normaalste zaak van de wereld, dus zo vertel ik het ook. Dus geen rare blikken, ook niet als ik vertel dat er 16 jaar tussen mij en mijn broer zit.
(wel 1 keer de vraag gehad of wij wel dezelfde ouders hadden :P)

Hahah, nou ik moet zeggen dat hij ook hele toffe ouders heeft :) Mijn tante daarentegen is een echte carrierevrouw die op der geld zit en dat kind is ook een verwend geval :=

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:46

odetteke schreef:
Twiggy2008 schreef:

de eerste keer dat raak was was binnen een maand
maar helaas werd het vruchtje afgestoten na 8 weken :o .
2 de keer had ik een jaar overgedaan :D en die was uit eindelijk wel raak heb nu een pracht zoon :D

Trieske_

Re: Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:47

er is maar 1 goede leeftijd...en dat is als je er zelf klaar voor bent...voor de 1 is dat 18 voor de ander 37..

ik wilde ook niet twijfelde teveel en ineens...dan komt dat toch...en voor je het weet ben je 9 maanden verder en heb je een gezond kind...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:47

twiggy helemaal mee eens vind van jou een mooie leeftijd ik ben 23 en ga zeker nog 5 jaar studeren.
Totaal geen stabiele basis voor een kind en ouder. Denk niet dat men kind gaat lijden onder een oude moeder. Als je dat een oude moeder kan noemen :=

Plus zou ik willen adopteren dus vruchtbaarheid maakt me weinig uit, en levenservaring in dat geval vind ik wel goed meegenomen.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 07-04-09 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:48

tja, ik wilde ze voor mijn 30e, maar ja, ben nu 33. het zegt niks, heb op het moment geen partner en ik wil echt geen kind alleen opvoeden! je hebt het niet altijd voor het zeggen!

Ik zoek eerst nog wel even door naar die prins met dat paard en dan komen de kids hopelijk ook, of niet, dat zien we dan wel weer!

Jildau

Re: Wat is jouw minimum leeftijd om ouder te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:49

Pfff ik wil eerst mijn opleiding afronden, een leuke baan vinden, samenwonen, trouwen en dan komen de kinderen pas. Dus voor mijn 25e sowieso nog niet.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:51

Ik denkt dat het heel erg aan je situatie ligt. (18 vind ik wel echt te jong).

Ik ben nu bijna 24 (volgende week :p ) en heb al vijf jaar een fijne relatie met een vriend die vijf jaar ouder is. We wonen drie jaar samen, hebben een eigen huis en allebei een goede baan. Lekker leventje waar ik nog zeker een paar jaar van wil genieten.

Maar....heb altijd gezegt dat ik niks met kinderen heb en ze waarschijnlijk ook niet wil. Nu éénmaal alles op de rit is en ik ouder wordt merk ook ik dat ik eierstokken heb :=

Wil zeker nog een paar jaar wachten maar vind 27 / 28 wel een mooie leeftijd om zwanger te raken in mijn geval.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:51

Ik ben nu 24 en nog volop aan het studeren, dus voorlopig nog niet :D. Ik weet het sowieso nog niet, ik wil carriere maken en uiteindelijk ook kinderen. Maar of die combi gaat werken? M'n kind 4 a 5 dagen per week in een creche dumpen vind ik namelijk ook geen optie, waarom neem je dan kinderen... (ik stoot hiermee waarschijnlijk mensen voor het hoofd, maar dit is hoe ik het zie).
Ik zie ook weleens jonge moeders waarvan ik het idee heb dat ze een kind vooral zien als een of andere pop, die ze leuke kleren aan kunnen trekken enzo...
En wat betreft op je 18e al volwassen zijn ivm moeilijke jeugd etc., ik zou zeggen, geniet eerst zelf een paar jaar, dat is voor je toekomstige kind waarschijnlijk ook een stuk fijner.