Leren, hoelang van te voren beginnen jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 09:50

Het valt me echt op hoeveel mensen pas zo kort van te voren nog beginnen, ik voel me zelf echt een vette stuud nu :P

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:50

haha .....

ik was zoooo bang om te zakken .... en ik heb gevraagd aan
me vriendje om me te overhoren ... maar dat eindigde op fixe ruzie's ....

als ik mag kiezen, liever een 5.5 dan ruzie met mijn vriendje voor je examen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 09:51

hahah ja precies. Mijn moeder wil me ook nog steeds graag overhoren (ik wordt 23 dit jaar) maar ik weet dat dat niet werkt, op dat moment weet ik dan de antwoorden niet meer en ga ik nog meer stressen...
Ik overhoor altijd wel mezelf, hardop antwoord geven op de vragen enzo.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:51

Ik heb gymnasium gedaan, goed opletten in de les, en hooguit 2 dagen van te voren beginnen te leren.. meestal gewoon de dag van te voren..
Ben nooit blijven zitten, stond gemiddeld ook geen 8 ofzo, maar dat hoefde van mij ook niet..

Als ik eerder begin, steek ik er niets van op en ben ik het snel weer vergeten..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 09:52

Vriendin van mij deed ook het Gym en is cumlaude geslaagd en zij leerde ook bijna nooit! Daar was ik toch zo enorm jalours op!
Ze mocht ook Geneeskunde gaan doen aan de Uni naar eigen keus, dat is wel relaxt als je cumlaude slaagt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 09:53

Ik heb er overigens ook wel last van dat ik na het tentamen direct alle stof weer vergeten ben :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:00

Voor mij is het meestal ook voldoende om in de lessen goed op te letten. Maar dan nog begin ik vaak 5 á 6 dagen van te voren met samenvatting te maken. Zodra ik daarmee klaar ben lees ik het vaak over en zo onthoud ik het wel.

Alleen met talen moet ik echt gaan stampen, daar werkt vaak overlezen helaas niet bij.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 10:01

Ik ben wel heel blij dat ik geen talen meer heb.. Alhoewel ik daar eigenlijk nog minder tijd in stak als bv de vakken geschiedenis etc. Maar ik studeer nu geschiedenis dus heb het mezelf mooi moeilijk gemaakt :P

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:54

ik zit nu in 4Gym, maar heb eigenlijk nog nooit echt geleerd.
Meestal lees ik het in de pauze even door of de avond van te voren en dan weet ik het gewoon.
Ik weet dat ik er geluk mee heb, maar ik heb ook fotografisch geheugen, dus het is voor mij niet zo moeilijk :o

Ik heb nu wel al twee toetsen gehad voor mn eindexamen, en daar begin ik dan wel, zeg 2 dagen van te voren aan, omdat dat veel meer leerstof is.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 15:54

ja fotografisch geheugen, dat wil ik ook wel :))

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:22

VWO - dag van te voren :+ (wat soms ook aan mijn resultaten was te zien :o )
WO - Een week tot 5 dagen; afhankelijk van hoeveel tentamens ik die week heb ..ik houd wel alle stof bij.
Geldig voor zowel Criminologie als Rechtsgeleerdheid.

Pasamba

Re: Leren, hoelang van te voren beginnen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:09

Altijd op het laatste moment. :Y) Meestal de dag ervoor of diezelfde morgen nog.
Met mijn vmbo examen leerde ik zelfs 1 dag van te voren. :') Met vlag en wimpel geslaagd. :D

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:16

Wow wat leren sommige lang!!!(zou ik eigenlijk ook wel moeten doen hoor:S)
ik begin zelf meestal de avond ochtend of de pauze ervoor, dat is vaak ook wel te zien aan mijn resultaten hoor;S

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:18

Ik zit nu in havo 4.

Ik begin altijd de dag van te voren en soms zelfs de ochtend van te voren, best wel erg :oo

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:19

Ik ben van het uitstellen :P
Ik neem mijzelf voor om een aantal dagen van te voren te leren,
maar uiteindelijk begin ik pas de avond van te voren of de ochtend voor de toets :')

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:20

Ik leer eigenlijk nooit.
Een avond voor de toets lees ik de stof een keer door en that´s it.
Zoals iemand al aangaf haal ik ook de info uit de lessen.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:30

Afgelopen jaar begin ik vrij ver van te voren. Ben lang ziek geweest en heb gigantisch veel lessen gemist, waardoor ik zelf alle stof moet doornemen.

Het hangt er vanaf hoeveel stof het is (en welk vak). Biologie leer ik makkelijk 1à2 dagen van te voren (en een beetje dezelfde dag). Natuurkunde, is een hel. Ik kan nog geen twee paragraven maken op een dag of ik word gillend gek. Reken maar uit. 2 hoofdstukken, iedere 8/9 paragraven en nog wat zelftoetsen. Zo'n 9 dagen van te voren (als ik nog niets van de stof heb gezien).

Wiskunde/scheikunde eigenlijk hetzelfde als natuurkunde, maar daar doe ik wel wat meer van op een dag. Dus zo'n 5à7 dagen van te voren.

Het hangt er ook heel erg vanaf wat ik er nog naast heb. Ik had de afgelopen maanden heel veel toetsen (omdat ik veel moest inhalen).

[edit]
Ik weet niet of je 't echt leren kunt noemen, want ik maak gewoon de opdrachten. Herhaal/stamp verder niet.

Voor frans/duits/engels (woordjes) begon ik denk zo'n 3 dagen van te voren. Zodat ik niet zoveel in een keer hoefde te doen en lekker achter de computer ze kon invoeren in zo'n programmaatje.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:32

Voor een proefwerk leer ik 3 dagen van te voor als het moeilijk is,
als het vak mij ligt, en ik snap het goed, begin ik 1 of 2 dagen van tevoren.

Voor een so'tje doe ik 1 of 2 dagen,
ik leer altijd braaf wat opgegeven wordt, (vaak) dus hoef ik niet veel voor een so meer te leren.

Kitty__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:33

Ik zou nu eigenlijk moeten leren.. :roll:
Heb morgen een toets en er nog niks voor gedaan.. ik weet het, stom! maar het punt is toch niet zo belangrijk :+

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:39

Tussen mijn voornemens en mijn werkelijke uitvoering zit een cruciaal verschil.
Zo heb ik het VWO gedaan met nauwelijks leren, hoogstens een dag van te voren. Dat was tegen de tijd van mijn examen ook te zien aan mijn punten, toen heb ik er 3 weken even hard voor geknald en toen ben ik geslaagd.

Op de universiteit leerde ik altijd een dag of 5 van te voren, maar meestal zonder concentratie, met als gevolg dat ik alles door elkaar ging halen.

Nu op het HBO merk ik wel dat ik er wat voor moet doen, het scheelt veel om alle hoorcolleges te hebben, goede aantekeningen te maken en de stof bij te houden. Nu begin ik een week tot 1.5 week van tevoren, want bij ons komt alle stof in een tentamen. Dan heb je je tijd hard nodig.
Ik lees alles 1 a 2 keer, maak samenvattingen en ga samen met mn aantekeningen zitten blokken.

Het gevolg van vantevoren leren is bij mij dat ik denk 'ooh tijd zat', maar mn weekend meestal volgepland heb om 'te ontspannen', zodat ik nog weinig gedaan heb :P
Op zulke momenten denk ik dat ik vet goed bezig ben geweest, maar als ik er later op terugkijk blijkt dat ik nog vrij weinig uitgevoerd heb ;)

Maar zolang ik het haal, en kan genieten van mn leven vind ik het prima. Ik hoef niet zo nodig 9-ens te halen als het ook met een 7 kan ;)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:55

uh hangt ervanaf
voor sommige pw's leer ik een dag van te voren en voor anderen gewoon niet (lees ik dan even door).
als ik elke keer in de les zou opletten en mijn hw zou maken zou dat geeneens nodig zijn...de talen uitgezondert (frans en duits zijn een hel, latijn en grieks eigenlijk oook)
gelukkig heb ik nu alleen nog latijn als taal..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:01

Ik heb op de mavo en op het mbo nooit geleerd, was ook niet heel trouw met lessen volgen.. mavo voor mn examens gemiddeld een 7 en op het mbo ook alleen maar 7ens en 8en op mn lijst (op 1 6 en 1 9 na geloof ik)...

HBO de eerste 2 jaren ook, vlak voor de examens leren en dan meeste nog halen.. (volg nu wel veel meer lessen)..

Nu het laatste jaar toch wat meer problemen, toch wel een aantal pittige vakken.. nu begin ik 2 weken voor de tentamenweek...

Voor mn hers die ik nu nog heb staan wil ik eerder beginnen met leren (neem ik me altijd voor), of t lukt weet ik nog niet...

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:02

Op de Havo begon ik vaak vroeg van te voren, enkele dagen tot een week. Maar toen waren de stukjes ook nog echt klein en als je het dan verdeelde was je een kwartiertje per vak bezig per dag.
Nu ik op het HBO zit, is de hoeveelheid stof veel groter ( gemiddeld 200 tot 300 blz per tentamen) Meestal neem ik me dan voor om heel ver van te voren te beginnen, omdat het zoveel is. Maar juist omdat het zoveel is schuif ik het naar voren. Waardoor het op de laatste twee drie dagen aan komt. Dan zit ik op een dag minstens 5 uur te lezen in de hoop alles op tijd af te krijgen. ( Wat nooit lukt)
En dan de ochtend van het tentamen sta ik rond 4 a 5 uur op en probeer de laatste dingetjes er in te stampen :P
Maar ik merk dat wanneer ik bij alle colleges aanwezig ben, en daar op let. Ik de helft al weet.

Vandaag dus ook weer, zaterdag had ik een paar uur gelezen, gisteravond 2 uur. En vanochtend vroeg maar de samenvatting erbij gepakt (A)

Ik haal trouwens wel alles :p

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:05

martina1 schreef:
Nu ik op het HBO zit, is de hoeveelheid stof veel groter ( gemiddeld 200 tot 300 blz per tentamen) Meestal neem ik me dan voor om heel ver van te voren te beginnen, omdat het zoveel is.

200/300 blz per keer, mazzelaar! ik mag hele boeken leren...

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:06

lucasjuh schreef:
Het gevolg van vantevoren leren is bij mij dat ik denk 'ooh tijd zat', maar mn weekend meestal volgepland heb om 'te ontspannen', zodat ik nog weinig gedaan heb :P
Op zulke momenten denk ik dat ik vet goed bezig ben geweest, maar als ik er later op terugkijk blijkt dat ik nog vrij weinig uitgevoerd heb ;)

Oeh, dat is érg herkenbaar. :))