daar waar je er iets mee kunt is het kritiek. dat waar je niks aan kunt doen: let it go...
daarbij hoort kritiek te gaan over iets wat je DOET of ZEGT en niet op wat je bent
RelarDevi
Geplaatst: 02-04-09 14:14
Tja, dat is iets waar je toch mee moet leren omgaan. Je zult altijd ku.topmerkingen blijven krijgen. Het kunst is om het te incasseren en meteen naast je kunnen leggen. Maar bij kritiek is dat anders, incasseren en kijken wat je daarmee kan, of je jezelf kan verbeteren door dat kritiek. Zo niet, dan leg je het ook gewoon naast je.
ku.topmerkingen zijn meestal kwetsend en je kunt er helemaal niks mee.
Ik was een verschrikking als het ging om het krijgen van kritiek. Bij het minste of geringste vloog ik al in de verdediging. Ik zeg niet dat het nu helemaal over is, maar wel al een heel stuk minder. Ik heb idd via coaching geleerd dingen niet persoonlijk op te pakken. Dus nu kan ik er veel beter mee omgaan. Het is en blijft moeilijk voor veel mensen. is natuurlijk ook een stukje karakter....
Wanneer je je rot voelt als je kritiek krijgt, komt dit vaak doordat de boodschap je in de kern van je persoonlijkheid raakt.
De kunst is om zelf te kunnen sturen wat jou kern mág raken en wat niet. Neem hierover zelf de regie in handen.
Dit kun je doen door kritiek te zien als voeding voor jou ROL waarin je je op dat moment manifesteerd. (bijv. je rol als leerling, klasgenoot, partner, zus, dochter, filiaalmanager, bakker etc.) Door kritiek als voeding voor je rol te zien, voelt het niet meer als een aanval op je kern; het is enkel bedoeld om je rol beter te kunnen uitvoeren.
Je kern is van nature goed; hier heb je met zorg aan gebouwd en je wilt niet dat mensen je daarop aanvallen. Dat kan ook niet, want er is niets verkeerd met je kern. Kies zelf de mensen die jou kern, jou stad, mogen zien en laat niet ieder willekeurig mens erbij komen. Die hebben daar niets te zoeken!
vuurneon
Geplaatst: 02-04-09 15:37
Spicegirl, misschien kun je de prof. hulpverlening eens in overweging nemen, zij kunnen je helpen om te gaan met goede, opbouwende kritiek en afkrakende opmerkingen naast je neer leert te leggen. (en tevens je zelfvertrouwen op te krikken)
Ik moet soms wel enorm om mijn tanden bijten om niet direct in de aanval te gaan, dat heb ik nu aardig onder controle en zeg: dank je voor je meedenkt/advies geeft/helpt ect.! (ook al ben ik het niet altijd eens met de kritiek, ik heb leren te luisteren... hoe moeilijk dat soms ook kan zijn ) Je moet inderdaad soms gewoon je trots opzij zetten
Ik kan wel met kritiek omgaan, al moet het wel zo zijn dat het niet te aanvallend en hard over moet komen. Als mensen me fatsoenlijk wat uitleggen kan ik er wel mee omgaan en kan ik er juist van leren.
spicegirl
Geplaatst: 02-04-09 20:16
ik klap dicht, en voer naderhand "weerwoord "in mezelf. en vind mezelf stom, dat ik het niet gelijk zeg... in de professionele hulpverlening heb ik absoluut geen vertrouwen.