zwieke schreef:xDramaQueen schreef:ik weet dat al!de oma & opa van mijn moeder (dus mijn overgrootouders) waren joods en hebben moeten onderduiken, ze zaten midden in de oorlog, vond het altijd geweldig om bij ze te zijn, ze waren ook altijd samen.
Wauw, dit interesseerd me enormBlijkt dat mijn bompa bij het verzet heeft gezeten en ben daar ongelofelijk fier op (ook al was hij niet grootschalig bezig, maar kleine dingen hadden toen ook hun groot nut). Ik luister graag naar de verhalen van 'toen'.
Ja idd.
Mijn oma die moesten ook een keer allemaal onder de tafel gaan zitten op school omdat er bommenwerpers langskwamen enzo. En een oud tante ging een keer naar haar vriendje door een heel harde storm op de fiets 30km en moest elke keer als er Duitsers kwamen in de berm springen enzo. En beide kanten van de familie hadden onderduikers (hielpen dan mee op de boerderij). En mijn opa's broer heeft in een werkkamp gezeten van de Duitsers in Polen, is ook nog een boekje over geschreven. Die moesten helemaal terug lopen naar huis toen ze weg konden en ook nog snel voor de Russen enzo. Het laatste stuk hebben ze op de fiets gedaan, en mijn opa zei dat toen hij thuiskwam (was volgensmij met nog iemand, weet niet zeker ga dat boekje maar eens lezen
) zijn moeder hun toen zag aankomen. We hebben nl een lange oprit dus iedereen zag ze al aankomen in de verte vet blij.
Vind het ook zo interessant omdat ik nu nog op die plek woon waar hij dan weer thuis kwam na die reis, waar onderduikers zaten etc waar eigenlijk zoveel gebeurd is.edit: Haha Innepin, een ordinaire neus.
. Van mijn moeders kant waren ze gewoon Vlamingen, een heel stuk terug denk ik.