benieuwd naar je familie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:56

zwieke schreef:
xDramaQueen schreef:
ik weet dat al! :D de oma & opa van mijn moeder (dus mijn overgrootouders) waren joods en hebben moeten onderduiken, ze zaten midden in de oorlog, vond het altijd geweldig om bij ze te zijn, ze waren ook altijd samen.

Wauw, dit interesseerd me enorm :) Blijkt dat mijn bompa bij het verzet heeft gezeten en ben daar ongelofelijk fier op (ook al was hij niet grootschalig bezig, maar kleine dingen hadden toen ook hun groot nut). Ik luister graag naar de verhalen van 'toen'.

Ja idd. :) Mijn oma die moesten ook een keer allemaal onder de tafel gaan zitten op school omdat er bommenwerpers langskwamen enzo. En een oud tante ging een keer naar haar vriendje door een heel harde storm op de fiets 30km en moest elke keer als er Duitsers kwamen in de berm springen enzo. En beide kanten van de familie hadden onderduikers (hielpen dan mee op de boerderij). En mijn opa's broer heeft in een werkkamp gezeten van de Duitsers in Polen, is ook nog een boekje over geschreven. Die moesten helemaal terug lopen naar huis toen ze weg konden en ook nog snel voor de Russen enzo. Het laatste stuk hebben ze op de fiets gedaan, en mijn opa zei dat toen hij thuiskwam (was volgensmij met nog iemand, weet niet zeker ga dat boekje maar eens lezen :D ) zijn moeder hun toen zag aankomen. We hebben nl een lange oprit dus iedereen zag ze al aankomen in de verte vet blij. :) Vind het ook zo interessant omdat ik nu nog op die plek woon waar hij dan weer thuis kwam na die reis, waar onderduikers zaten etc waar eigenlijk zoveel gebeurd is.

edit: Haha Innepin, een ordinaire neus. :')

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:02

mijn over over over........groot ouders interesseren me niet zo heel erg.. ik zou het leuk vinden om te weten, maar ik ga geen moeite doen om het uit te zoeken.
Mijn overgrootoma heb ik nog gekend, ze leefde in een verzorgingstehuis en ik moest altijd lachen als ze haar gebit eruit haalde, tot op een dag dat we haar weer wouden bezoeken en mijn moeder en oma haar van haar kamer wouden halen. Helaas troffen ze haar daar koud aan. Ze was overleden.
Dat is het enigste was ik nog weet, hoe mijn moeder / oma en iedereen gereageerd heeft weet ik niet. Ik kan me nog heel vaag de begrafenis herinneren, het enigste wat ik me eigenlijk daarvan herinner, is dat mijn oma heel erg zat te huilen en mijn moeder haar probeerde te troosten.

mijn oma en opa van moeders kant leven beide nog, maar ik mag geen contact hebben met mijn opa, omdat hij vroeger mijn moeder heeft verkracht. Ik begrijp mijn moeder wel, maar toch vind ik het jammer. Ik heb hem sinds ik 4 jaar ben niet meer gezien. Toen ik twaalf was nog wel contact gehad over mail, maar daar kwamen mijn ouders achter en hebben mij het verhaal verteld.
Mijn oma van mijn vaders kant leeft nog, maar ik mag haar niet. Ze toont geen enkele interesse in mij, ik heb geprobeerd dat te veranderen, maar daar ben ik mee opgehouden, want dat wil toch niet bij haar. En mijn opa is overleden toen ik 2 was.

edit: aan mijn moeders kant word een gouden ketting doorgegeven aan de oudste kleindochter. Dat ben ik in dit geval, dus als mijn oma overleid krijg ik haar ketting. Mijn moeder heeft dezelfde en die zal weer worden doorgeven aan de volgende oudste kleinkind.
verder heeft mijn moeder vele waardevolle sieraden, aangezien mijn overgroot oma en opa een juwelier hebben gehad
Laatst bijgewerkt door xxmyrtheexx op 29-03-09 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:04

Mijn bompa is ook op de vlucht gegaan en heeft bijna heel België doorgefietst! En dan ik maar klagen als ik 100m moet fietsen :') Uiteindelijk is hij toch teruggekomen om dan te beginnen met brieven rond te brengen voor het verzet.

@ Loose: Wat ongelofelijk dat je opa's broer zo'n boekje heeft geschreven! Mag ik vragen in welk werkkamp hij heeft gezeten?

Rennie89

Re: benieuwd naar je famielie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:07

Wij stammen af van de joden uit tjechoslowakie ofzo als ik het goed heb (mijn oma heet V Praagh) en heb ook heel wat family in Israel enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:08

Ik weet dat van mijn moederskant er een heel groot stambomenboek is wat heel ver terug gaat. Ergens is er frans bloed op gehouden. Uit het boek blijkt alleen ook dat mijn opa de laatste was met die achternaam. Zijn zoon heeft geen kinderen en alle drie de dochters hebben een andere naam aangenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:12

dat is handig zo/n boek :j

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:13

Wij hebben alles op de pc staan, zo'n speciaal programma :) Handig om snel even iets op te zoeken.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:13

zwieke schreef:
Mijn bompa is ook op de vlucht gegaan en heeft bijna heel België doorgefietst! En dan ik maar klagen als ik 100m moet fietsen :') Uiteindelijk is hij toch teruggekomen om dan te beginnen met brieven rond te brengen voor het verzet.

@ Loose: Wat ongelofelijk dat je opa's broer zo'n boekje heeft geschreven! Mag ik vragen in welk werkkamp hij heeft gezeten?

Ik heb even in het boekje gekeken, maar hij zat niet in een kamp maar deed dwangarbeid op boerderijen in West-Pruisen (Polen) en is later gevlucht toen ze weg moesten omdat de Russen al in Warschau waren, heeft zich toen een paar maanden op een boerderij gezeten en toen naar Nederland gegaan. Er staat ook dat ze 10 uur per dag werkten, soms kregen ze betaald soms niet. Het boekje is door zijn zoon geschreven met behulp van dagboekfragementen van hem. Maar niet al zn dagboeken zijn teruggevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:14

oja pruisen bij rusland.
dan had je een strook van de russen en daar mocht je niet weg.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:29

takkie_muis schreef:

Waar juist? Ik weet enkel dat Oost-Pruisen het zwaarst getroffen was door de Russen, met ongelofelijk veel verkrachtingen, massamoorden en noem maar op... Nemmersdorf staat daar symbool voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:20

zwieke schreef:
takkie_muis schreef:

Waar juist? Ik weet enkel dat Oost-Pruisen het zwaarst getroffen was door de Russen, met ongelofelijk veel verkrachtingen, massamoorden en noem maar op... Nemmersdorf staat daar symbool voor.

ben ik vergeten moet ik even snel denken.....

idd , rusland was geen lieverdje.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:23

Van mijn vaders kant, en dan een paar voorouders terug komen uit Oostenrijk, mijn achternaam komt daar ook vandaan. We zijn ook de enigste familie in Nl met deze naam. Ben dan ook af en toe best benieuwd wie er dan uit Oostenrijk naar Nl zijn gekomen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:31

Ik ben er ook wel nieuwschierig naar. Wel stom dat het zoveel tijd neemt om alles uit te zoeken ;) . Van mijn moeders kant waren ze gewoon Vlamingen, een heel stuk terug denk ik.

Mijn over-grootmoeder (was 105) leefde nog tot sinds kort, wat die allemaal heeft meegemaakt met de oorlogen iod, respect hoor!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:29

Van mijn moederskant weet ik niks, alleen dat mijn oma frans bloed had, maar hoeveel (qua percentage) weet ik niet.
Van vaderskant weet ik iets meer:
oma was duits, opa half indonesisch half frans ofzo.
Ergens verder zit er nog schots.
In 1963 of 64 zijn ze vanaf Nieuw-Guinea naar Nederland gekomen.
Vlak erna overleed opa.
Ik weet vast nog wel meer, maar het schiet me nu niet te binnen...

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:41

takkie_muis schreef:

In de oorlog was niemand een volledig lieverdje :n

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:46

Wij hebben ook een compleet stamboom gemaakt..
Wij komen overal uit, frankrijk, engelang, afrika!? (maar geen donkere..) spanje enz..
Meeste van iedereen werkte als schipper.. of matroos, hoe wil je het noemen, vaarden mee met de handelaarsboten.. vandaar dat we zoveel landen in onze familie hebben zitten :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:50

lifaya schreef:
Wij stammen af van de joden uit tjechoslowakie ofzo als ik het goed heb (mijn oma heet V Praagh) en heb ook heel wat family in Israel enzo

oja, ik heb het wel erg kort ghouden\
Mijn opa had 14 broers en zussen die zijn allemaal vergast tijdens de oorlog, alleen mijn opa heeft het overleeft omdat hij niet joods is getrouwd. Onze stamboom loopt tot 1400 als ik het goed heb. en er zijn veel famillieleden verloren gegaan in de oorlog vanwege hun geloof. Ik had 2 stiefopa's en de 1 zat in het verzet en heeft heel veel gedaan, alleen heeft die dat in zijn graf meegenomen, de andre heeft famillie van mijn oma laten onderduiken. Helaas ook onlangs overleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:51

zwieke schreef:
takkie_muis schreef:

In de oorlog was niemand een volledig lieverdje :n

idd :)

maarja dat is oorlog.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:52

lifaya schreef:
lifaya schreef:

oja, ik heb het wel erg kort ghouden\
Mijn opa had 14 broers en zussen die zijn allemaal vergast tijdens de oorlog, alleen mijn opa heeft het overleeft omdat hij niet joods is getrouwd. Onze stamboom loopt tot 1400 als ik het goed heb. en er zijn veel famillieleden verloren gegaan in de oorlog vanwege hun geloof. Ik had 2 stiefopa's en de 1 zat in het verzet en heeft heel veel gedaan, alleen heeft die dat in zijn graf meegenomen, de andre heeft famillie van mijn oma laten onderduiken. Helaas ook onlangs overleden.

Wat erg... Hebben ze nergens dagboeken oid nagelaten? Altijd super interessant :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:38

@zwieke, ik heb eigenlijk geen idee, nooit egt naar gevraagt, zal het wel eens aan mijn oma vragen, maar ik weet et dus egt niet

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:57

Ohh dit soort dingen vind ik ook interessant!

M'n vader is ooit begonnen met het uitzoeken..We stammen af van de gevluchte Hugenoten (protestanten) uit Frankrijk. Als je in Normandië en Bretagne in de telefoonboeken kijkt in de pubs van de kleine dorpjes, zie je allemaal mensen met dezelfde achternaam. :+

Mijn oma (moeder van mn moeder) heeft zich er een tijdje ook in verdiept...en ook van die kant stammen we af van de gevluchte Hugenoten.. :)

zwieke

Re: benieuwd naar je familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:46

Wou van de Hugenoten :D Geen gemakkelijke Barbaren waren dat :P