wonen in belgie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

Re: wonen in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:42

uhh waarom perse naar belgie?Wij wonen in zeeland om precies te zijn in zeeuws vlaanderen en zijn vanuit rotterdam.De huizen zijn hier erg goedkoop,huren vanaf 300 heb je al eensgezinswoning en huis kopen, tja vanaf 150 duizend heb je heus een eengezinswoning met tuin en garage.....
paardenstalling enorm goedkoop (uhh wat dacht je van 60 euro per maand)
\dichtbij t strand
lekker rustig en je hebt niet de hele rompslomp van emigreren.....

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:43

Rytm schreef:
Ik woon ook als Nederlander in Belgie.

En inderdaad, de boodschappen zijn zoveel duurder! Haal echt veel bij de Aldi en sommige dingen bij de Spar en zo is het wel te doen.
Delhaize is inderdaad prijzig.

en hoe bevalt het verder? leuker wonen dan in NL?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:07

Vind ik wel! Maar ik woon wel een beetje op het platteland op een paardenbedrijf dus weet niet echt hoe het is in de stad enzo.

Maar de mensen zijn hier behulpzamer dan in Nederland.. wel meer gesloten.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:17

Phoebe_ schreef:
Citaat:
Als je je autorijbewijs hebt, dan mag je ook gewoon op een brommer klasse B (max 45km/u)

NEEN !
Ik dacht dat ook en ik heb er navraag voor gaan doen en dit is dus helemaal niet waar.
Je moet er een apart rijexamen voor doen !

Als je voor 1980 geboren bent, klopt dit wel degelijk :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:24

Wij wonen ook als Nederlander zijnde in België (Lommel), in een huurappartement.
Qua veranderingen, nieuwe keuken, badkamer etc mag je niet plaatsen mits de verhurende partij het toestaat. Verven mag wel.
Boodschappen zijn stuk duurder, dat scheelt echt behoorlijk, daarom gaan wij altijd naar Luyksgestel voor onze boodschappen (net zoals de rest van Lommel en omgeving, hahaha).
Ik heb in België mijn rijbewijs gehaald, ook dat is niet echt goedkoper tenzij je rijles krijgt van iemand die minimaal 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Maar via de rijschool is het nog vrij prijzig. Ik heb hem overigens in juli gehaald en toen is er ook een stempel bij het bromfietsgedeelte gezet, dus zou volgens mijn rijbewijs ook op elke scooter mogen rijden.
Qua zorgverzekering.... tja, daar verschillen de meningen over. Vind het persoonlijk erg omslachtig dat je echt alles wat met de huisarts, tandarts etc te maken heeft eerst zelf moet betalen en de rekening moet incasseren bij de ziekenkas. De eerste keer dat ik naar de huisarts ging had ik geen contant geld bij me en bleek dat ik hem gelijk moest betalen, hahaha. Ook paracetamol enzo zijn stuk duurder!

En oh ja, persoonlijk vind ik de mensen hier (de belgen dan) wel heel erg gesloten tegenover Nederlanders is mijn idee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:22

Ook hier een importBelg. Prijzen zijn er afhankelijk van de regio. Limburg is erg goedkoop relatief gezien, maar wij zijn destijds gaan kijken voor huizen in regio Bergen op Zoom (Hoogerheide etc.) want dat was goedkoper dan de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen :D

Ik zag hier iemand Zeeuws-Vlaanderen noemen en ook daar zijn wij voor gaan kijken ivm de prijzen inderdaad, dat lijkt me zeker met het oog op Rotterdam dan ook interessanter.

Ook hier trouwens de ervaring dat het best even duurt voor je ingeburgerd bent hoor! Het eerste half jaar zeiden ze op de manege waar ik dagelijks kwam voor mijn paard niet eens hallo terug. En dan schijnen Antwerpenaars nog erg open te zijn :=

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:30

Wij zijn ook in Belgie gaan kijken voor een huis, maar ben blij dat we nu in Duitsland zitten.
Mijn broer woont met zijn gezin in Belgie, en die hebben echt wel even nodig gehad om in te burgeren. Terwijl ik in Duitsland zo aansluiting vond.
Ik vind het dus echt een probleem dat de mensen zo gesloten zijn. Zeker als je zelf al niet zo snel contact maakt.
Ook van mijn broer hoor ik dat de boodschappen veel duurder zijn, zeker ook vlees.
Bij ons vind ik dat het goedkoper is dan in NL. Ook bijv kleding, en de eerste levensbehoeftes.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:31

M'n zusje woont ook net over de grens en als ik haar zo hoor zijn de Belgen idd erg gesloten naar Nederlanders. Ze zitten niet echt op ons te wachten... kan natuurlijk ook aan m'n zus liggen :=

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:33

Oh ja, in België is er ook nog wel iets positiefs hoor, er zitten best veel van die sandwichbars en die hebben me toch lekkere broodjes :D

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:26

Embe schreef:
M'n zusje woont ook net over de grens en als ik haar zo hoor zijn de Belgen idd erg gesloten naar Nederlanders. Ze zitten niet echt op ons te wachten... kan natuurlijk ook aan m'n zus liggen :=

hmm vind dat eigenlijk wel meevallen. Heb evenveel belgische vrienden als nederlandse. Gewoon leuk meedoen.....
En ja de grapjes domme belg/ gierige nederlander die blijf je houden......

Het is idd wel zo dat ze in de randgemeentes (dus de belgische gemeentes tegen de belgische grens) niet zo heel blij zijn met de Vernederlandsing (zal wel geen officieel woord zijn maargoed).
Doordat wij hier de huizen opkopen tegen een hogere prijs als waar de belgen het voor kopen blijft er voor de belgen weinig over (of ze moeten een hogere prijs betalen).
In een plaatsje hier in de buurt wonen inmiddels meer nederlanders als belgen.
Ook in de klassen is 80% hollands en 20% belgisch. Veel van de belgische gezinnen overwegen al om hun kinderen verder weg op school te doen......

Aan de andere kant het zijn de belgen zelf die de huizen aan de nederlanders verkopen omdat ze er zo meer voor krijgen.

En het klopt de sandwichbars zijn goed! vooral de smoskes :9

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:35

En als je als student in België gaat wonen, maar in zeg Maastricht studeert? Hoe zit dat dan? :o

Excuses als dit niet het goede topic is om het in te vragen, maar om er een heel topic voor te openen, vind ik ook weer zo wat...

Ik bedoel of je dan nog steeds stufi/OV-kaart/etc krijgt... En zijn er goede verbindingen met het OV van Belgenland naar Neerlandië?

En nog een misschien heel domme opmerking, alvast mijn excuses als ik nu Belgen beledig:
Over dat Belgen gesloten zijn, helpt het dan om ze in het Frans aan te spreken? :+ :o?
Klinkt heel dom nu ik het zo typ, maar ik dacht, omdat ik Fransen ook altijd behulpzamer vind als ik ze in het Frans aanspreek...
Klinkt ook wel heel generaliserend... :o

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:46

Dat lijkt mij in Vlaanderen niet zo'n een strak plan #)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:49

Dat je je aan moet passen vind ik niet meer als normaal, maar dat je je dan zo moet gaan gedragen.
Heb persoonlijk een hekel aan dat soort mensen, zoals sommige fransen in eens heel aardig gaan doen als je frans praat en anders doen of ze je niet verstaan.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:56

Ik woon al mijn hele leven in België en ben dus ook rasechte West-vlaming ;) Ik denk dat we sowieso wel wat geslotener zijn dan de Nederlanders maar toch ligt dit toch een stuk van persoon tot persoon.

Zoals ik hier las, iemand die naar de stal ging waar ze staat en pas na een half jaar een goeiedag kreeg?
Mijn vorige stal was ook wel zo'n beetje, als je ingeburgerd was, was iedereen super vriendelijk, ben je nieuw, dan was dat wat afwachten.
In september ben ik verhuisd van stal en was iedereen direct héél open en vriendelijk.
Ik denk dat het echt afhangt van persoon tot persoon en ook enorm van de omgeving...

Bij ons op stal zou je iedereen raar zien kijken als je geen goeiedag zei ;), terwijl ze op andere plaatsen raar kijken als je heel vriendelijk bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:51

Waarom zou je een belg in vredesnaam in het frans aanspreken? Bij mijn weten is Nederlands nog altijd onze moedertaal en niet frans :? Ik vrees dat je de meeste vlamingen daar alleen maar koppiger mee maakt. Vrees dat je ze dan als waal gaan zien en, let's face it, vlaanderen en walonië wil niet zo goed samen ;)

Ik zou je zelfs niet verstaan :')

Overigens zijn Belgen in het algemeen geslotener dan Nederlanders. :) Ook naar elkaar zijn ze niet zo open als veel nederlanders naar elkaar. Dus ik denk niet dat het is omdat je nederlander bent maar simpelweg omdat Belgen een andere mentaliteit hebben.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:02

Nee ok, was maar een gedachtegang :o
Maar goed, het is niet zo, dus :+

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 11:57

Ik zou er echt goed over nadenken. Het is dan wel dichtbij maar niet te vergelijken met Nederland.
Ik studeer zelf in Gent en woon dus al een aantal jaren op kamers hier (Eerst Antwerpen, nu dus Gent). Het bevalt me prima maar het is wel een heel ander land met andere gewoontes. Dat merk je vooral in de karakters. Vriendelijk zijn ze hier wel, maar Belgen zijn gewoon wat rustiger en zullen minder snel eerlijk zeggen wat ze ergens van vinden. En dat kan je liggen of niet, mij irriteert het voornamelijk :o.

De supermarkten etc zijn hier echt stukken duurder, maar de benzine is weer een stuk goedkoper.

Ik ben blij dat ik nog regelmatig (lees elke 2 weken en in de vakanties) naar NL terugkan en als ik afgestudeerd ben ga ik zeker weten terug naar NL. Ik ben blij dat ik mijn studie hier kan doen maar het land ligt me gewoon niet. Kom zelf ook uit de buurt van Rdam en denk echt dat het je nog gaat verbazen hoeveel verschillen er kunnen zijn tussen 2 landen die zo dicht bij elkaar liggen.

*edit* Las hier dat Belgen geslotener zijn, dat is zeker zo. Op de uni kom ik regelmatig huisgenoten tegen die dan gewoon geen hoi terugzeggen of me volkomen negeren terwijl ze ier in het studentenhuis wle gedag zeggen. Net als dat je een week kliniek hebt gehad met iemand en daar dus best veel mee hebt samengewerkt/ opgetrokken en je komt ze de week daarna tegen op de uni, zeggenze niks meer. Blijf dat toch apart vinden. Maar ik ben ene stugge volhouder :D en na een tijdje zeggen z evanzelf wel weer hoi terug. Maar toch, apart blijft het.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:40

Dat is niet gesloten, da's onvriendelijk := De Belgen die ik ken zeggen altijd hoi terug... Zeker na een week nauw samen werken. Maar jij zit in Gent (west vlaanderen) en daar is de mentaliteit nog eens heeeeel anders tov limburgers. :) West vlamingen kan ik nooit zo goed aan uit. Heb er zes maanden een lief gehad en kon er maar niet wennen... Terwijl ik toch echt een Belg ben... Ik vind ze daar veel onvriendelijker en zelfs achterbaks eigenlijk. (over het algemeen)

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:58

Het ligt ook van persoon tot persoon :)

Ik ken genoeg arrogante Nederlanders, maar ook zat van zulke Belgen. Zelf woon in ik Limburg (dicht tegen weert aan zegmaar) en het bevalt ons hier prima.

Verder zijn de officiële talen van België Duits, Nederlands én Frans. (Nederlands boven alles hoor O:) )

Wel ga ik ook liever een keer met de Nederlanders rampetampen zeg maar. Ze zijn veel opener en praten alsof je ze al jaren kent. Ze zijn niet allemaal zo, maar over het algemeen zijn Nederlanders meer open.

Je hebt ook gelijk dat belgen eerder hun mond houden. Waarom denk je dat heel veel Belgische topbedrijven Nederlanders als bedrijfsleiders hebben. Juist ja, omdat zij tenminste hun mond durven opentrekken :D

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:01

Lady_M schreef:
En als je als student in België gaat wonen, maar in zeg Maastricht studeert? Hoe zit dat dan? :o

Excuses als dit niet het goede topic is om het in te vragen, maar om er een heel topic voor te openen, vind ik ook weer zo wat...

Ik bedoel of je dan nog steeds stufi/OV-kaart/etc krijgt... En zijn er goede verbindingen met het OV van Belgenland naar Neerlandië?

Ik vind persoonlijk dat de verbindingen tussen Nederland en België barslecht zijn. Ik woon helemaal in het Noorden en als ik naar Nederland wil reizen moet ik eerst met de bus naar het station, dan met de trein naar antwerpen en pas daar kan ik de trein richting
Eindhoven oid nemen (terwijl Eindhoven een dik halfuur met de auto is!). Als je in de grotere steden woont is dit echter niet zo'n groot probleem aangezien de verbindingen daar een stuk beter zijn.
Laatst bijgewerkt door Wartertje op 29-03-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:02

Klopt, hoewel Duits? Geen idee, er zijn toch niet super veel Belgen die nog duits kunnen...
Maar tegen een vlaming raad ik je toch aan om vlaams te spreken :D

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:04

pharagirlke schreef:
Klopt, hoewel Duits? Geen idee, er zijn toch niet super veel Belgen die nog duits kunnen...
Maar tegen een vlaming raad ik je toch aan om vlaams te spreken :D

Tja, ik zeg ook altijd: welke gek spreekt er nou Duits? :D Zelf kan ik ook alleen het gebrekkig Duits wat ik in school leer hoor :D
Maar het is en blijf een officiële taal, dat bedoelde ik :)

Vaak praat ik tegen iedereen gewoon Nederlands, ook in de grote steden. Als ze me aankijken met een: 'pardon? :o? dan vraag ik gewoon vriendelijk of ze franstalig zijn.
Maar zoals pharagirlke al zei, begin in het Nederlands. Sommige Belgen kunnen nog al eens arrogant worden als je er Frans tegen begint te praten :D.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:10

Lady_M schreef:

Ik denk dat je reizen met het OV van België naar Nederland op zijn zachtst gezegd wel kan vergeten. Direct treinverkeer van hier (Lommel) naar Nederland is er gewoon niet. Er rijdt wel een buurtbus maar ja, die rijdt op basis van vrijwilligers (65+ers) en op doordeweekse dagen rijden ze tot 17 uur en in het weekend gewoon niet :+
Vanaf Antwerpen is er wel weer meer mogelijk maar voor zover ik weet is de enige trein die van Antwerpen naar Nederland rijdt de trein naar Roosendaal - Breda. Maastricht is vanuit België met de trein volgens mij alleen bereikbaar via Luik, maar dat weet ik niet zeker.

Oh ja, ik woonde tijdens mijn studie in Barneveld op papier in België en kreeg wel gewoon stufi en OV studentenkaart.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:26

Er heeft een klasgenoot van me in maastricht gestudeerd. Dus lijkt me wel dat je er kan geraken met de trein..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:29

Vanuit Hasselt/Genk rijden er lijnbussen naar Maastricht, hoe het met de trein zit weet ik niet.