Het is enorm pijnlijk als mensen zo over je intense verdriet heenwalsen...
Maar weet je , EIGENLIJK hebben ze wel gelijk. En misschien hebben deze mensen juist WEL zelf ook een dergelijke situatie ervaren , zijn ze jarenlang van de kaart geweest en hebben toen eindelijk de kracht gevonden om zichzelf een schop onder de kont te geven waarna hun leven eindelijk weer een stuk beter is geworden. Ik kan me goed voorstellen dat ze een ander dan oprecht proberen te helpen met zo'n uitspraak. Meelevende reacties krijg je immers al genoeg

Ik bedoel : het is verschrikkelijk om iemand van wie je houdt te moeten missen. En nog erger als het op zo'n manier gegaan is.
Maar de persoon is dood en komt ook nooit meer terug. Je kunt de geschiedenis niet veranderen , het feit blijft en daar moet je het mee doen , hoe moeilijk het ook is.
Dus dan heb je een keuze.
Jarenlang die pijn je leven laten verpesten , of de pijn een plekje geven en wel verder gaan met je leven.
Het is begrijpelijk dat mensen moeten rouwen maar op het moment dat het jaren later nog zo vergaand je leven verpest , doe je toch iets niet goed. Een moment dat het je even teveel wordt is wat anders dan dat je echt als gebroken mens door het leven blijft gaan....
Je hebt er ook totaal niks aan als je er zo moeilijk over blijft doen. De geschiedenis verandert niet , de persoon komt niet terug , maar jij bent ongelukkig en maakt je omgeving daardoor ook ongelukkig.
Dan kun je dus beter het verlies een plekje geven en verder toch je leven weer oppakken. De situatie dat je iemand kwijt bent blijft hetzelfde , maar je maakt de rest van je leven en dat van de mensen om je heen , wel een stuk leuker.
Dus tja ik kan me wel voorstellen dat het zeker niet altijd lomp bedoeld is als iemand zo'n opmerking maakt.
Eigenlijk heb je daar misschien wel meer aan dan die meelevende mensen die het prima vinden als je nog een paar jaar verder blijft zwelgen in het verdriet...