politie wordt steeds vindingrijker...je bent gewaarschuwd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:28

Vindingrijk en grappige foto......

HC: met alle respect, ik ben het 100% met je eens dat maximumsnelheid overtreden niet goed te praten valt.
Maar wat betreft 'geen minimum snelheid' en 'met de stroom meegaan is onzin' ben ik het niet met je eens.

Ga jij maar eens met 70 km/uur op de snelweg rijden, dat is niet alleen ergerlijk maar nog gevaarlijk ook nog. Je moet wel degelijk met de stroom mee, juist mensen die ontzettend veel zachter gaan rijden, vormen op dat moment een groot gevaar op de snelweg en bovendien houden zij alles op.

Ik ben er zelfs mede door gezakt voor mijn auto-examen; ik moest een afslag hebben maar kwam er niet meer tussen en ging 60 rijden op de snelweg... Wel dat was wel even een mondelinge ingreep!

Verder wil ik helemaal niet schijnheilig doen, maar mijn ouders zijn beiden zeer ervaren rij-instructeurs (o.a. auto, motor, vrachtwagen, + aanhang) en ook zij, én VVN, én examinatoren zijn er stellig van overtuigd dat echt té langzaam rijden op de snelweg zeer gevaarlijk is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:29

Pashon schreef:
een paard en wagen is geen geautomatiseerd voorwerp en daar gelden dus andere bestuurders regels voor.
overigens gelden er ook niet op provincieale wegen een minimumsnelheid.

en ja ik kan me dood ergeren aan mensen die op een 50 weg 40 rijden en dat mogen ze weten ook.

Bedoel je hiernou wel of juist niet mee??

Ik dacht dat alleen op de autoweg en autosnelweg een minimum snelheid (of in iedergeval die je moet kunnen halen) was. Op gewone wegen geld dit niet, daarom mag je daar ook wel gewoon met paard en wagen/brommer/40km karretjes rijden.

Maar 40/45 op een 50 weg is toch nog wel te doen, dat is toch nog geen hinderen/opstoppen. Snelweg vind ik ook nog wel ander idee.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 25-03-09 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:30

worteltje schreef:
Eum op de autosnelweg bestaat wel een minimum. namelijk 70 km/u moet er minimum gereden worden.

Jeetje Worteltje, als jij je rijbewijs hebt hoor je dat weer in te leveren. Je rijdt dan nl. rond zonder te weten wat de regels zijn.

@Falona; klopt, het verkeer in gevaar brengen is een kapstopkartikel wat aangewend kán worden. 70 op een 120 weg is echter een non-onderwerp. Laat staan 70 op een 80-weg.....

Nogmaals, een maximum is geen richtlijn, maar een máximum onder normale omstandigheden. Je hoeft zo snel niet, nooit en drukte verhoogt dat maximum niet, maar verláágt de verstandige snelheid!

Een paard is een voertuig wat op de openbare weg mag, hoort, zelfs MOET als er geen ruiterpad is. Dat snelheidsverschil gevaar oplevert is helder en daarom moet het óverige verkeer niet met 100 voorbij op de 80 weg, maar de passeersnelheid mátigen.
Is dat een illusie? Wel, dat is dan heel triest. Toppunt van triest is dat het zelfs op een paardenforum niet tussen de oren zit.

hc

Alexx

Re: politie wordt steeds vindingrijker...je bent gewaarschuwd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:31

jij blijkbaar ook HC

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:32

liedje enkel op de autoweg en snelwegen gelden een minimumsnelheid op andere wegen zijn die niet van toepassing.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:33

hc op wegen waar de maximumsnelheid 70 of 80 is daar mogen helemaal geen paard en wagen of 45 km wagentjes op komen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:36

Citaat:
Om op een autosnelweg te mogen rijden, mag je alleen komen als je met je voertuig minimaal 60 km/uur kan en mag rijden.
Op een autoweg, mag je alleen komen als je met je voertuig minimaal 50 km/uur kan en mag rijden.
Er is geen wettelijke minimum snelheid die gereden moet worden op de snelweg.
Wel kan er tegen langzaam verkeer opgetreden worden als zij gevaar of hinder veroorzaken door art. 5 WvW.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:39

Rij gerust 70, maar dan niet moppren dat de vrachtwagens je aanduwen en je snijden.Gewoon met het verkeer mee. Misschien niet in waar jij woont, in Nederland wel in de spits op de drukke wegen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:42

Pashon schreef:
hc op wegen waar de maximumsnelheid 70 of 80 is daar mogen helemaal geen paard en wagen of 45 km wagentjes op komen.

Hoezo niet ik fiets ook wel eens op een weg waar je 70 mag is alleen zo'n rode strook hoor. Dat zou betekenen dat je buiten de bebouwde kom bijna nergens kan komen met je brommer of 40km wagentje }:0 (dat is toch hetzelfde rijbewijs).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:44

Het is voor vrachtwagens zeer vervelend om achter iemand te rijden die 70 rijdt, als er geen reden is om 70 te rijden... Maar dat is geen excus om aan te gaan duwen of te gaan snijden... :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:45

JoyCiej007 schreef:
Ga jij maar eens met 70 km/uur op de snelweg rijden,

Doe ik al, heb ik heel regelmatig gedaan gedurende 35 jaar. In NL, hier, in heel Europa.
Ik had op het 'dashbord'van mijn oude LandRover ambulance waarmee we met de race-motor achter naar wedstrijden in heel Europa tufte een kaartje hangen waar we op turfden hoe vaak we iemand inhaalden....
Daar kruisten we 70-75 op de teller mee. Omdat de remweg niet geweldig was, in druk verkeer zoals op de Periferique langzamer. Nooit geneuzel over gehad.
Rij hier met een 4wd met flapkap en als het maar éven kan is die naar beneden; lekker rustig is veel comfortabeler :-)

Ik heb 23 jaar wedstrijdervaring met motorvoertuigen.
Voor sport en werk honderduizenden kilometer op de weg gezeten.
Werk hier als hulpverlener.
Paardrijden doe ik uitsluitend buiten.
Vier redenen waarom ik lekker rustig rij met de auto en altijd voorrang gééf.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:55

Sammie schreef:
Het is voor vrachtwagens zeer vervelend om achter iemand te rijden die 70 rijdt, als er geen reden is om 70 te rijden... Maar dat is geen excus om aan te gaan duwen of te gaan snijden... :+

Geen reden ís?
Dat bepaalt de bestuurder van elk voertuig zelf. Met 80 is je snelheid hoger dan met 70 en geeft de resultante kans x gevolgen een hogere risicowaarde. Lijkt me een prima reden :-)

Ik lees de bewering dat paarden niet op wegen mogen komen waar je 80 mag. Dat is wederom een voorbeeld van het niet kennen van de verkeersregels. Het grootse deel van het secundaire wegennet van heel Europa, incl. NL, bestaat uit 80 mogen én er te paard mogen rijden.
Je mag te paard alleen niet op autowegen(100), snelwegen en op wegen waar dat met een verbodsbord staat aangegeven.
In NL komt daar bij dat indien er een ruiterpad náást ligt daarvan gebruik gemaakt moete worden. Voor een aanspanning geldt dat niet en die MOET dan van de rijbaan gebruik maken.

Nognogmaals: mijns inziens een heel raar topic op een paardenforum. 'Rijden' de snelheidsfanaten hier allemaal in de rijbak soms?!

hc

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:57

paard en wagen mogen niet op 70 en 80 wegen.
zou je toch maar eens beter laten voorlichten aangezien je denkt het allemaal zo goed te weten.

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:59

Er is géén minimum snelheid voor autowegen en autosnelwegen. Men mag er alleen rijden als men minimaal 60 km per uur mág en kán rijden.

Men mag wèl door zijn/haar lage snelheid het overige verkeer niet in gevaar brengen.

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:02

Verhoging maximumsnelheid voor rijden met aanhanger
Vanaf 1 mei 2009 mogen personenauto's en bestelauto's met een aanhanger, dus ook met een caravan, op auto(snel)wegen 90 kilometer per uur rijden. Deze snelheid gaat gelden voor auto's met aanhangers die wanneer ze beladen zijn niet meer wegen dan 3.500 kilo. Tot 1 mei 2009 geldt de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:08

Ik heb hier mijn theorie mennen naast me liggen en daar staat toch echt in dat je op 80 wegen mag. Er staat wel dat het in veel gevallen veiliger is om op het fietspad te gaan rijden. Maar dit is eigenlijk niet toe gestaan en dat doe je dus ook echt alleen als het om een breed fietspad gaat, waar fietsers de aanspanning kunnen passeren of als de situatie op de weg echt onhoudbaar is.

EDIT: op sommige autowegen is ook een maximumsnelheid van 70 of 80, daar mag je inderdaad niet op. Maar op de gewone weg dus wel gewoon.

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:14

Zéker mag je met je paard en wagen op een 80 kilometerweg. Ook als ruiter mag je erop.... sterker nog, je moet erop. Je mag n.l. niet op het fietspad langs een 80 km weg.

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:15

Autowegen daar mag alleen gemoteriseerd verkeer op. Daar is doorgaans de maximum snelheid 100 km/u tenzij anders aangegeven.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:16

Falona schreef:
Deze foto is namelijk in de UK gemaakt, de auto op de foto is namelijk een Vauxhaul Astra.

Auto's kan je ook gewoon invoeren hoor. Deze auto rijdt duidelijk op de rechter weghelft en de bestuurder zit links.
In mijn ogen lijkt dit dus absoluut niet op een engelse situatie.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:17

In mijn theorie boek menbewijs staat nog wel dat het als het echt gevaarlijk word op de weg je er beter van af kan wijken, en dus op het fietspad gaan rijden. Onze instructeur zij dat de meeste politie agenten meestal wel een oogje toeknepen als het echt druk was op de weg ernaast. Maar 'verse' politie agenten en stadswachten willen je nog wel eens een bekeuring geven.

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:21

MandyR schreef:
Falona schreef:
Deze foto is namelijk in de UK gemaakt, de auto op de foto is namelijk een Vauxhaul Astra.

Auto's kan je ook gewoon invoeren hoor. Deze auto rijdt duidelijk op de rechter weghelft en de bestuurder zit links.
In mijn ogen lijkt dit dus absoluut niet op een engelse situatie.

Nee hoor, bestuurder zit rechts. Kijk maar naar het stuur.

Afbeelding

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:23

Er geldt geen minimumsnelheid, dan zou je immers niet in de file mogen staan, je mag het verkeer niet in gevaar brengen. Is wel een betrekkelijk begrip, aangezien ik alle mensen die onnodig links rijden ook gevaarlijk vind.

Als ik in mijn auto 70 rijd geeft de navigatie 65 weer, als je dan bedenkt dat er altijd nog 5 km afgetrokken wordt kun je 79 rijden waar je 70 mag.

Ik heb een ontzettende hekel aan mensen die 115 rijden waar ze 120 mogen, mensen die onnodig links rijden, zonder te kijken naar links of rechts schieten of voor helemaal niets vol op de rem gaan. Ik zit nogal wat in de auto, van hardrijders heb ik nooit last, wel van mensen die niet opletten.

slimmerikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:26

liedje89 schreef:
In mijn theorie boek menbewijs staat nog wel dat het als het echt gevaarlijk word op de weg je er beter van af kan wijken, en dus op het fietspad gaan rijden. Onze instructeur zij dat de meeste politie agenten meestal wel een oogje toeknepen als het echt druk was op de weg ernaast. Maar 'verse' politie agenten en stadswachten willen je nog wel eens een bekeuring geven.

Daar is niet zo lang geleden een topic over geweest. Een meisje dat haar pony aan de hand vervoerde op het fietspad kreeg een bekeuring omdat ze op de 80 km weg had moeten lopen. Later is de bekeuring trouwens ingetrokken ;)

edit: [VVDD] Boete shet niet op de weg

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:29

@vuldress: je navigatie is wel exacter maar als je je banden op zou pompen en je navigatie thuis zou laten zou je dus misschien net iets te hard kunnen rijden met je 79. Bovendien gaat die 5km er niet zomaar vanaf maar omdat er in de meetapperatuur ook een afwijking kan zitten en je daar niet door benadeeld mag worden.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:30

Ik vind die vergroting eigenlijk nog onduidelijker dan het kleine fototje :o Ik zie er echt niet duidelijk een stuur op, het zou ook het dashboard kunnen zijn.
Op die kleine foto lijkt het alsof je tegen de rechter stoel aankijkt en dat er op de linker iemand zit.
Maar goed, de auto rijdt rechts dus ik blijf erbij dat het niet in engeland is ookal komt de fotograaf daar wel vandaan :D
Het kan natuurlijk ook een toerist zijn. En aangezien TS zegt dat het in Belgie is, geloof ik dat gewoon :P