Moslims zelden op de fiets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:33

Shiloh schreef:
LuvdaTossa schreef:
Wat me ook veel opvalt hier is dat Chinezen op kinderfietsjes fietsen :D Bij de hogeschool staat soms een rek vol met kinderfietsen.

Ja en langzaam dat ze fietsen! Mijn hemel. Heb hier nog nooit een chinees op een normaal tempo of op een normale fiets zien fietsen. Niet dat ik iets tegen ze heb hoor, absoluut niet, maar in het verkeer kan het wel erg lastig zijn.

Ik vind ze altijd best gevaarlijk. Hou altijd veel afstand, heb twee keer bijna een ongeluk gehad doordat iemand op een kinderfietsje niet recht kon fietsen. Heel vaak zie ik ook twee achter elkaar fietsen en dan heel hard praten om elkaar te verstaan :+ Ze fietsen iig niet door, ik wel, ook gevaarlijk trouwens :D

Nicje87

Re: Moslims zelden op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:05

Hier vindt ik het best mee vallen hoor! Er fietsen hier vrij veel moslims in de rondte.Ze fietsen nog aardig door ook zelfs!
Chinezen op kinderfietsen zijn hier ook :+

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:09

Het ligt dus gewoon aan de (te) goede busfaciliteiten in Utrecht. :D

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:12

Hier zie ik ze nooit fietsen. Wel kleine moslim jongetjes, en oudere mannen. De moslima's zitten vooral binnen, zijn nog erg glovig en weten niks van de Westerse wereld is mijn ervaring. Ik geloof dat de meeste moslima's nog uit Marroko en Turkijke komen (bij ons in de buurt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:18

Ben ik de enigste die er nou gewoon niet op let of er nou een moslim, jood of christen op de fiets zit? _O- _O-

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:20

Hier in Leuven pakt iedereen de fiets, behalve dan de moslima's en (hoe zeg je dat netjes..) zwarte vrouwen, soms lijkt het alsof de bus gereserveerd is ofzo.
De buitenlandse studenten fietsen hier ook veel en op normaal tempo, moet ook wel want de weg die veel fietsen is zo heuvelachtig dat je dan bij wijze van spreken achteruit rolt op een traag tempo

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:21

Anthea schreef:
Ben ik de enigste die er nou gewoon niet op let of er nou een moslim, jood of christen op de fiets zit? _O- _O-

inderdaad :') :')
boeiiieeee :') voor mijn part vliegen de moslims, crossen de joden en graven de christen maakt me geen reet uit

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:22

Hier zie ik wel de jongere Moslima's fietsen en heel zelden een oudere.
Volgens mij komt het inderdaad omdat ze niet kunnen fietsen. :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:25

Nathalie schreef:
Hier zie ik wel de jongere Moslima's fietsen en heel zelden een oudere.
Volgens mij komt het inderdaad omdat ze niet kunnen fietsen. :n

dat niet kunnen fietsen klopt niet ;) ze kunnen het weldegelijk, maar lopen liever. (heb een paar vrienden die moslim zijn, lopen ook altijd, maar fietsen kunnen ze nog beter als mij)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:27

Misschien zeg ik nu iets heeeeel raars maar volgens mij ligt het bij strenge moslima jongeren zo dat ze bang zijn dat het maagdenvlies scheurt op de fiets (meteen een reden waarom je ze maar weinig op het paard ziet)

In dit geloof moet je maagdenvlies in heel zijn tijdens de huwlijksnacht (ik weet dat het maagdenvlies geen echt vlies is en dat sommige vrouwen dit niet eens hebben maar goed dat is waar zij in geloven)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:27

Lifaya: hier in Utrecht wordt fietsles gegeven aan allochtone vrouwen: met name onder vrouwen die hier niet opgegroeid zijn, zijn er veel die nooit hebben leren fietsen.

(En dat is gelijk de reden dat het mij op is gaan vallen: ik wilde me destijds aanmelden als vrijwilliger voor die lessen, alleen stopten ze in de zomervakantie.)

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:31

Anthea en Lifaya: er wordt toch bewust geen waardeoordeel aan gegeven? ;) Als iets toevallig een keer is opgevallen, betekent het niet meteen dat het iets uitmaakt dat ze het wel of niet doen.

Shadow0: echt? Dat wist ik helemaal niet! Wat een goed initiatief.

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:32

zie ze ook nooit fietsen maar ze staan hier wel voor de coffeeshop met joint én hoofddoek :?

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:33

mik2987 schreef:
zie ze ook nooit fietsen maar ze staan hier wel voor de coffeeshop met joint én hoofddoek :?

En nu vraag je je natuurlijk af hoe ze bij die coffeshop zijn gekomen. Toch? :D :Y) Anders begrijp ik je toevoeging ervan niet helemaal. :?
Laatst bijgewerkt door Dorée op 25-03-09 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lindsy_hjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:33

Volgens een docent van mij denken sommige moslima's dat je door fietsen ontmaagd wordt... dat zou dus een reden kunnen zijn;)
Verder zijn ze het gewoon niet gewend denk ik!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:34

het hangt trouwens af van het land hor! In Aruba fietsen mensen ook niet en dat is puur omdat het gevaarlijk is. In Marocco is het omdat de adstanden te groot zijn, zodat je die niet met de fiets kan afleggen. Dus ze hadden het in hun land van herkomst niet nodig. Maar dit geld dus voor de mensen die in afgelegen dorpen woonden, en dat zijn dus meestal de mensen die die fietslessen nemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:37

Dorée schreef:
Anthea en Lifaya: er wordt toch bewust geen waardeoordeel aan gegeven? ;) Als iets toevallig een keer is opgevallen, betekent het niet meteen dat het iets uitmaakt dat ze het wel of niet doen.

Dat vraag ik toch ook helemaal niet. Ik vraag me alleen af of ik de enigste ben die er gewoon niet op let, aangezien er zoveel bokkers weten te zeggen moslims nooit fietsen. _O- _O-

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:37

Sinds een tijdje zijn er hier in culemborg (klein stadje) fietscursussen voor buitenlanders, wordt actief aan meegedaan! :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:41

lindsy_hjv schreef:
Volgens een docent van mij denken sommige moslima's dat je door fietsen ontmaagd wordt... dat zou dus een reden kunnen zijn;)

Hoe zitten ze dan op die fiets :o Sorry flauwe grap maar ik kon het niet laten..

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:46

reininglover schreef:
lindsy_hjv schreef:

Hoe zitten ze dan op die fiets :o Sorry flauwe grap maar ik kon het niet laten..

Zonder zadel _O-

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:53

Anthea schreef:
Dorée schreef:

Dat vraag ik toch ook helemaal niet. Ik vraag me alleen af of ik de enigste ben die er gewoon niet op let, aangezien er zoveel bokkers weten te zeggen moslims nooit fietsen. _O- _O-

Klopt, ik citeerde jullie even samen maar alleen lifaya zei iets over dat het niets uitmaakte oid, sorry. ;)
En ik lette er ook nooit op, viel me gewoon een keer toevallig op (of iemand zei het een keer, weer het niet eens meer) en als je dan zoiets eenmaal weet ga je er onbewust wel op letten. Doe jij nu waarschijnlijk ook na dit topic. :D

Shadow0 schreef:
Doree: http://www.portes.nl/vrijwilligers.html en dan helemaal onderaan. Het schijnt (en dat kan ik me goed voorstellen) geweldig leuk te zijn om te doen :j

Wat leuk zeg! Momenteel even veel te druk voor, maar vind het leuk dat ik nu weet waar ik het kan vinden.
Mijn moeder doet het in privésfeer in Turkije (taalles) en heeft het ook een tijdje in NL gedaan (met Bosnische vrouwen, aantal jaar geleden toen die oorlog nog was) dus ik ben er wel een beetje bekend mee. ;) Maar wist niet dat het ook zo geregeld werd.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:41

Ik had een Egyptische vriend en hij heeft me ooit gezegd dat het niet goed is voor een vrouw om te fietsen. Een reden was inderdaad het maagdenvlies, een andere reden was volgens hem dat ze er wel eens opgewonden van konden raken...
Hier op Kreta in sommige dorpen menen ze ook vaak dat er serieus iets aan je scheelt als je als volwassene rondfietst. Dus het is volgens mij ook wel echt landgebonden.
Even beetje meer offtopic maar mijn vriend ging een keer te voet van de gym naar huis (een kwartiertje wandelen max) en onderweg zijn er maar liefst 3 auto's gestopt om hem een lift aan te bieden "de arme sukkelaar zonder auto".

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:43

lifaya schreef:
Anthea schreef:

inderdaad :') :')
boeiiieeee :') voor mijn part vliegen de moslims, crossen de joden en graven de christen maakt me geen reet uit

Ik fiets heel traag. En de andere joden die ik ken ook. Met je vooroordelen :=

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:52

Heb een turkse uitwisselingsstudent in de klas gehad, ze was moslim, maar droeg geen hoofddoek ofzo dus niet echt radicaal of hoe je het ook wilt noemen.

Zij vertelde mij dat ze het in Turkijke 'belachelijk' vinden, fietsen zijn namelijk voor kleine kindjes daar. Ze verschoot er dan ook van dat in België ( en NL) zoveel mensen met de fiets naar school gingen ed.

Bij hun gingen ze indd altijd met de taxi uit enzo.
Denk dat het ook een soort manier is om hun status te bevestigen, de echt arme mensen zullen waarschijnlijk wel moeten fietsen en zo wordt het verschil gemaakt.

Toevallig geen moslima hier die ons volledige duidelijkheid kan scheppen?