Gezonde saus?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Re: Gezonde saus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:10

Klinkt goed Katja! Die ga ik zeker een keer maken. Verder zijn de rode sauzen idd het best. Bedankt voor alle tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:44

Uitje in stukjes bakken en daar na een tijdje bakken een beetje water bijdoen. Dan heb je een makkelijk uiensausje zonder toegevoegde rotzooi. ;) en sowieso geeft knoflook erg veel smaak aan je eten, en kruiden natuurlijk. Je hoeft niet altijd een sausje te hebben om lekker te eten. Wij hebben bijna nooit een sausje. Oh, en appelmoes schijnt ook niet heel slecht te zijn. En tja, overal zit suiker in hè....

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 16:55

Ik zelf vind een sausje eigenlijk ook niet nodig, maar mn vriend krijgt rijst ed anders echt niet weg. Ja het is een beetje een pieperd met eten.....helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:57

Zo ken ik er wel meer. :Y) Haha, succes ermee!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:58

ik weet een hele gezonde, salsa.
2 grote tomaten, een klein uitje, een paprika, een teenje knoflook, een rode peper zonder zaadlijst, takje verse koriander, alles in grove stukken snijden en in de keukenmachine doen met een uitgeperste limoen en wat zout en peper.
niet al te fijn malen (geen babyvoeding van maken) en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:02

Dat lijkt me lekker! Of guacamole? Ik lust dat bij alles haha. :') Bij de AH heb je daar zo'n pakket voor, waar alles al in zit. Hoef je het alleen maar te snijden en mixen enzo. Oh nog 1: Yoghurt met ik geloof basilicum, weet niet meer zeker welk kruid.

Edit: Bij rijst is kerriesaus trouwens echt heel lekker, misschien kun je daar een receptje voor vinden op internet? En je kunt dan best minderen met zout enzo. Al die recepten zitten meestal vol vet, suiker en zout, maar je kunt dat best naar eigen smaak doen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:12

ja guacamole is ook makkelijk zelf te maken.
avokado heb je in 2 soorten en voor guacamole is de gene met de zwarte schil het makerlijkste.
avokado doorsnijden pit er uit halen en met een lepel de vrucht uit de schil scheppen, dan een beetje prakken en er beetje cremefraiche, limoensap en zout en peper door roeren en dan af maken met wat gesnipperde rode ui koriander en fijn geneden tomaat. lekkerrrrr!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:18

Als je jou rijst op de indische manier maakt is hij zo zacht en sappig en smaakvol dat hij zonder sausje kan

Eerst koken, dan een pan met ghi indoen (zeer gezond) tot hij goed warm is dan komijnzaadjes bakken tot ze bruin zijn. en dan de rijst in plus wat kurkuma en gezonder kan niet.

Maar niks anders dan ghi gebruiken want dan krijg je de melkzoete smaak niet.

En als je van yoghurt houd zou ik raita maken gezonder vind je niet
Laatst bijgewerkt door lesilla op 04-04-09 17:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:19

barbar schreef:
ja guacamole is ook makkelijk zelf te maken.
avokado heb je in 2 soorten en voor guacamole is de gene met de zwarte schil het makerlijkste.
avokado doorsnijden pit er uit halen en met een lepel de vrucht uit de schil scheppen, dan een beetje prakken en er beetje cremefraiche, limoensap en zout en peper door roeren en dan af maken met wat gesnipperde rode ui koriander en fijn geneden tomaat. lekkerrrrr!

En knoflook. :P
Wij doen het vaak met yoghurt ook weer ipv crème fraiche.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:30

knoflook doe ik er nooit in maar kan heel goed.
met yoghurt heb ik nog nooit geprobeert.
als je hem echt heel gezond wil houden dan kan je de creme fraiche of yoghurt zelfs weglaten maar dat vind ik minder lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:12

Ach magere yoghurt is niet slecht ofzo. :)