samenwonen met of zonder samenlevingscontract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:13

Zonder contract o.i.d. samenwonen gaat prima. Zo eentje mis je natuurlijk pas als er aanleiding toe is (uit elkaar gaan/ overlijden).

Dan is het te laat. In geval van een koopwoning gaat bij overlijden zijn of haar deel rechtstreeks naar de ouders. Die kunnen het dan aan de partner schenken, maar zelfs daar moet gewoon belasting over betaald worden etc.

Het uit elkaar gaan is natuurlijk ook dubieus. Wie heeft waar recht op, wat is ´gemeenschappelijk´ goed etc. Emoties lopen vaak hoog op en dat bemoeilijkt nogal eens op een volwassen manier overleggen wie wat krijgt..

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:17

Meintje schreef:
zo zitten wij er ook een beetje in, we willen eigenlijk alleen iets vastleggen voor als één van de twee overlijd.
wij zitten wel in een koopwoning maar die is van mijn vriend. daar heb ik dus sowieso nooit recht op zonder een rechtsgeldig document. maar volgens de notaris die hij had gesproken had dat niets met een samenlevingscontract te maken, dat moetsen we regelen in een testament.

als we toch een contract afsluiten gaat t mij meer om de evt scheiding van de boeldel. maar je kan toch ook wel op een andere manier vastleggen dat je weg gaat met het bezit waarmee je de relatie in ging?

Bij ons ongeveer dezelfde situatie, maar dan andersom. Het huis staat op mijn naam en mijn vriend woont erbij. Om samen een hypotheek te kunnen nemen (moest wel, ik verdien te weinig), moesten we een samenlevingscontract hebben van de bank. Verder heeft het naar mijn idee weinig nut, want je kan ook zelf dingen vastleggen. Je kunt gewoon eens op internet kijken wat voor dingen er worden vastgelegd en dan samen een contactje maken. Hierin kun je natuurlijk ook de (huis)dieren opnemen. Wij hebben er ook in het samenlevingscontract opgenomen hoeveel mijn vriend krijgt van de overwaarde van het huis als we uit elkaar gaan. (Alle overwaarde vanaf het getaxeerde bedrag op het moment dat hij bij mij kwam wonen)

Voor het erven van het huis als je vriend zou overlijden, moet je een testament hebben. Dat hebben wij ook genomen om die reden, maar dat kost ook wel een paar centen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:46

Meikje schreef:
Voor het erven van het huis als je vriend zou overlijden, moet je een testament hebben. Dat hebben wij ook genomen om die reden, maar dat kost ook wel een paar centen.

Als je een samenlevinsgcontract hebt, en het huis staat op beide namen, gaat het huis automatisch naar de langstlevende bij overlijden, daar heb je dus geen testament voor nodig.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:47

_janet_ schreef:
Ik zou het wel doen.
Ik zag het nut er eerst ook niet zo van in.

Totdat mijn schoonzus en haar vriend uitekaar gingen, zij hadden geen contract. Die hadden dus een huis gekocht. Wat een boel trammelant is daarover geweest zeg.

Bij uit elkaar gaan doet dat samenlevingscontarct volgens mij niks, dan krijgt gewoon ieder zijn deel van het huis.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:49

Wij hebben wel een samenlevingscontract afgesloten toen we gingen samenwonen. Better safe than sorry!

En qua kosten, gewoon goed informeren bij verschillende notarissen. Bij ons zat tussen de duurste en de goedkoopste zelfs €600 verschil! Dus overal offertes opvragen.
En de notariskosten kan je straks weer aftrekken van de belasting, dus voor de kosten zou ik het niet laten.

Testament hebben wij inderdaad niet. Het huis gaat automatisch naar de langstlevende bij ons. Alleen de spullen die beschreven staan in het contract die echt van mij of van mijn vriend zijn, gaan naar onze ouders bij overlijden. (bijv als ik eerst overlijd, gaan 'mijn' spullen i.p. naar mijn ouders)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:53

Wij wonen samen, hebben een koophuis en geen samenlevingscontract of wat dan ook. Ik geloof er wel in dat het niet zo veel trammelant geeft als we ooit uit elkaar mochten gaan. Toen mijn vriend en zijn ex uit elkaar gingen leverde dat ook geen problemen op (was ook een koophuis).

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:55

sifra01 schreef:
Wij wonen samen, hebben een koophuis en geen samenlevingscontract of wat dan ook. Ik geloof er wel in dat het niet zo veel trammelant geeft als we ooit uit elkaar mochten gaan. Toen mijn vriend en zijn ex uit elkaar gingen leverde dat ook geen problemen op (was ook een koophuis).

Gaat ook niet om uit elkaar gaan, maar om overlijden. Als je geen contract hebt, en jij komt te overlijden, krijgen jouw ouders jouw helft van het huis. Dit kunnen ze niet zomaar teruggeven aan je vriend, dan moet je flink belasting betalen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:42

Als ik ga samenwonen neem ik zeker een samenlevingscontract, dan is in ieder geval alles goed geregeld bij overlijden en uit elkaar gaan.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:17

Sim0ne schreef:
sifra01 schreef:

Gaat ook niet om uit elkaar gaan, maar om overlijden. Als je geen contract hebt, en jij komt te overlijden, krijgen jouw ouders jouw helft van het huis. Dit kunnen ze niet zomaar teruggeven aan je vriend, dan moet je flink belasting betalen.

ja en dat was bij ons idd ook het uitgangspunt.
maar als we dan toch dingen gaan vastleggen wil ik t graag goed doen.

wat hebben jullie vastgelegd behalve het huis? ook inboedel of echt alleen de afspraken over het huis?

KozieZ

Re: samenwonen met of zonder samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:22

Wij hebben er ook een en ook een testament.

Vlak voordat wij gingen samen wonen verongelukte de vriendin van iemand die wij kennen. Zij waren verloofd en dachten daarom geen samenlevingscontract nodig te hebben. Het is echt een heel ingewikkeld geregel geweest om ervoor te zorgen dat hij in zijn huis kon blijven wonen end at hij nog gas/electra en water had. Ook de telefoon werd gewoon afgesloten, want die dingen stonden allemaal op haar naam. Haar ouders werkten gewoon hard mee om hem in dat huis te houden, maar toch was het niet makkelijk en heeft hem veel extra leed gegeven.

Dat gebeurd ons nooit dachten wij toen en dus hebben we alles geregeld.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:25

Kleinere zaken heeft niet zoveel zin om in een samenlevingscontract te zetten. Ook al staat er dat de salontafel van jou is, als je aanstaande ex hem dan toch verduistert, doet niemand daar iets aan.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:25

WillemYntJee schreef:
Wij hebben geen samenlevingscontract en wonen in een huurhuis. Het huis staat wel op allebei onze namen, zodat mocht er iets gebeuren er in ieder geval 1 in t huis kan blijven wonen (of als 1 van de 2 overlijdt de ander er kan blijven wonen). Samenlevingscontract vonden we een beetje te duur en we gingen er voorlopig niet vanuit dat we uit elkaar gaan. Bovendien kan je mocht het toch gebeuren, toch als volwassen mensen praten over wie wat krijgt enz.

Dat doen de meeste mensen die gaan samenwonen niet :+ .

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:28

Sim0ne schreef:
sifra01 schreef:

Wij willen beide niet in het huis blijven wonen mocht 1 van ons 2 overlijden, dus daarvoor hoeven we het niet te doen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:29

Coby schreef:
Wij hebben gekozen voor geregisteerd partnerschap. Je hebt dan ook keurig allles op papier. Het is alleen een heel stuk goedkoper :D
Vooral bij een koophuis is het van belang om toch het één en ander op papier te hebben.

Edit. Trouwen kan natuurlijk ook.

Ik wou het net zeggen :j Het is verreweg de goedkoopste oplossing. Als je kijkt wat 2 testamenten en een samenlevingscontract samen kost |(
Op een maandag of dinsdagochtend kost het je 60 euro ofzo aan aktes die je nodig hebt, en verder is het gratis.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:31

Dan moet je wel in gemeenschap van goederen willen trouwen, anders gaat het je alsnog extra geld kosten.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 13:31

odetteke schreef:
Coby schreef:
Wij hebben gekozen voor geregisteerd partnerschap. Je hebt dan ook keurig allles op papier. Het is alleen een heel stuk goedkoper :D
Vooral bij een koophuis is het van belang om toch het één en ander op papier te hebben.

Edit. Trouwen kan natuurlijk ook.

Ik wou het net zeggen :j Het is verreweg de goedkoopste oplossing. Als je kijkt wat 2 testamenten en een samenlevingscontract samen kost |(
Op een maandag of dinsdagochtend kost het je 60 euro ofzo aan aktes die je nodig hebt, en verder is het gratis.

heb je het dan over trouwen of een geregistreerd partnerschap?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:32

Wij hebben het niet. Ik zie het nut er ook niet zo in... Daar komt als grootste reden bij dat ik nog studeer en wanneer wij een samenlevingscontract afsluiten dan komt de IB-groep even leuk kijken wat vriendlief verdient. En is dat (voor hun doen) teveel dan zeggen ze doodleuk dat hij mij wel kan onderhouden en ben ik mijn aanvullende stufi mooi kwijt.
Het huis e.d. staat allemaal op naam van mijn vriend.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:39

cp112, dat is niet waar. Ik woon namelijk ook samen met vriendje dus k dacht ook even uitzoeken of ze dan naar zijn inkomen gaan kijken. Maar ze blijven altijd naar t inkomen van je ouders kijken en niet naar dat van je vriend, zoek t maar na op de site van de IB groep!

@Misser, dat is wel waar, maar er is ook wel een hoop aan vooraf gegaan voordat we gingen samenwonen, maar dat ga k hier niet allemaal neerzetten :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:40

Bij mij niet, maar dat ligt iets anders omdat mijn ouders in het buitenland wonen. Denk dat daar het verschil zit.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:41

Ja dan kan het inderdaad anders liggen, maar daar ging k natuurlijk niet vanuit ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:42

meintje schreef:
[***] schreef:

heb je het dan over trouwen of een geregistreerd partnerschap?

Allebei ;) Je moet dan idd wel in gemeenschap van goederen trouwen/laten registreren.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:42

meintje schreef:
wat hebben jullie vastgelegd behalve het huis? ook inboedel of echt alleen de afspraken over het huis?

Volgens mij ook inboedel, maar dat zou ik even na moeten zoeken.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:45

sifra01 schreef:
Wij willen beide niet in het huis blijven wonen mocht 1 van ons 2 overlijden, dus daarvoor hoeven we het niet te doen.

Als je zou verhuizen, dan nog is het handig. Want in het ene geval krijgen de ouders van de een de waarde van het halve huis, en in het andere geval je partner. Dus ook al ga je daarna verhuizen, het geld van dat deel van het huis krijg je dan ook niet, scheelt dus de helft. Bijvoorbeeld als je huis 2 ton waard is, en je overlijd zonder samenlevingscontract, dan krijgt je partner bij verkoop 1 ton en jouw ouders 1 ton. Met samenlevingscontract krijgt je partner gewoon de volle 2 ton.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:49

wij hebben ook een samenlevingscontract.

Alleen is dit puur om zijn ex buiten de deur te houden :D
mocht er iets met mijn vriend gebeuren zou in eerste instantie alles naar zijn zoontje van 4 gaan. En je raad het al zijn moeder (dus mijn vriend zijn ex) heeft de zeggenschap over hem. Dus zou ik alles kwijt zijn. Om dat te voorkomen hebben wij een samenlevingscontract. Verder is hierin ook de inboedel verdeeld mochten we uit elkaar gaan.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:12

daar zeg je ook nog zo iets.... volgens mij heeft hij dat wel geregeld.