Wanneer ben je rijk ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:05

kazary schreef:
Dat zijn duidelijk arme mensen. Als je geluk van een ander negatief moet trekken, dan stelt je iegen leven erg weinig voor. Dat is zeker.
zo denk ik er ook over, vind dit nogal kinderachtig. En dit zijn dan volwassene mensen !! O:) wat een rotte wereld. 8)7

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:09

Iedereen gaat werken voor zijn geld, niet iedereen verdient even goed ja das waar, dus de één kan zich al meer veroorloven dan de ander... maar om dan zo jaloers te reageren, Kan er echt niet meer tegen :n
Is dat typisch in de paardenwereld vraag ik me af ??

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:16

Ik denk toch echt als je elke maand op een houtje moet bijten, jezelf een hele hoop leuke dingen moet ontzeggen (kleding kopen als je het nodig hebt, op kapotte schoenen moet lopen bv. etc etc etc) het leven toch echt een heel stuk minder leuk is als dat je je rekeningen kan betalen.

Iedereen kan nog zo hard roepen dat rijkdom relatief is en dat liefde veel goed maakt, maar als je brood met schuifkaas moet eten maak je mij niet wijs dat je zeer gelukkig bent met een rommelende maag.

Dus ik denk dat je met minder zeer zeker gelukkig kan zijn, er zijn niet voor niets een hoop mensen bewuster aan het leven en aan het consuminderen. Alleen is dat een eigen keuze en houden ze er nog wat aan over ook. :D

Nessa

Re: Wanneer ben je rijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:20

absoluut! heb je helemaal gelijk in.
maar als je een beetje normaal kan leven en gelukkig bent.
Dat is wel zo'n beetje het belangrijkste.
Zo zijn mijn ouders écht niet rijk. Soms moeten ze het ook echt zuinig aan doen.
Maar tekort kwamen we nooit. We zorgden ervoor dat we konden léven :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:21

Je bent rijk als je alles kunt kopen wat je wilt, zonder er moeite er voor te hoeven doen.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:22

Idd Berghje daar zit ook waarheid in.
Maar van dat bewust minder consumeren zal je dan ook niet rijk worden.
En de mensen die het financieel echt moeilijk hebben zullen daarover niet komen klagen of opscheppen zoals die huigelaars in de kantine. Dat zijn alleen jaloerse zeikers in mijn ogen :r

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:23

SteffiiY schreef:
Je bent rijk als je alles kunt kopen wat je wilt, zonder er moeite er voor te hoeven doen.
volledig mee eens, maar kan jij dat van op afstand bepalen wanneer iemand al dan niet rijk is ?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:24

Van een afstand kun je dat niet bepalen nee doordat je de achtergrond enz. ook niet weet.
Maar van jezelf kun je dan wel zeggen ik ben rijk.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:26

als je zo'n kanjer van een pony als Kasagrande in je bezit hebt :+: O:)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:27

hahaha, := leuk verzonnen :+

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:30

dus ik ben multimiljonair :+
haha :D

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:34

SteffiiY schreef:
Van een afstand kun je dat niet bepalen nee doordat je de achtergrond enz. ook niet weet.
Maar van jezelf kun je dan wel zeggen ik ben rijk.
Dat vind ik dan weer van niet.
Ik kan absoluut niet zeggen; ik ben rijk ! Want wat is rijk zijn ?? (in geldwaarde) Hoeveel euro's heb je dan ??
Ik kom niets te kort qua kleding voedsel ect.. maar om te zeggen dat ik rijk ben ?
:n

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:41

ik denk dat het voor de één is wanneer hij een ton op z'n rekening heeft staan en voor de ander wanneer diegene honderd euro op z'n rekening heeft staan.
Het ligt bij elk persoon verschillend, dus ik denk dat je geen antwoord op je vraag kan verwachten. Alleen veel speculeren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:44

Je bent rijk wanneer je dingen bezit die niet voor geld te koop zijn, zoals vrienden, lieve familie en gezondheid. :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:58

Ik denk ook dat je rijk bent wanneer je vrienden, een leuke familie, en een goede gezondheid hebt. Maar geld speelt toch ook echt een hele belangrijke rol.

Zonder geld (of met heel erg weinig geld) heb je veel meer zorgen. Dat zie ik alleen al aan leeftijdgenootjes. Ik werk vanaf mijn 12de, heb elke zomervakantie minstens 3 baantjes zodat ik mijn moeder een beetje uit de oliebol kan helpen, betaal alles zelf en heb weinig tijd om echt van mijn jeugd te genieten.
Ik ga niet uit omdat ik daar gewoon geen geld voor heb. Ik koop alleen nieuwe schoenen als mijn schoenen echt helemaal door zijn en nieuwe kleren wanneer ik niet anders kan.

Als ik dan om me heen kijk naar mensen uit mijn klas die nu 16/17 jaar zijn, nog nooit gewerkt hebben en minstens elke maand nieuwe kleren moeten kopen terwijl ik mijn best doe om te zorgen dat we elke dag fatsoenlijk eten hebben (Mijn moeder mag niet werken: is voor de volle 100% afgekeurd. Zus is huis uit en zit in zelfde soort situatie door gat in dr hand en vader zit ergens in de bak maar die ken ik niet echt. We hebben per week ongeveer 50 euro te besteden.) denk ik toch dat zij een stuk 'rijker' zijn.

Ook omdat zij tíjd hebben voor hun vrienden. Als ik eens af wil spreken moet ik van alles regelen met baantjes, 9 van de 10 keer kan het niet omdat ik kranten moet lopen.

Ik vind het echt niet erg om te werken of geld uit te geven aan eten/drinken, maar met meer geld te besteden heb je toch minder zorgen (minder stress -> gezondheid) je hebt meer tijd (geen drie baantjes -> tijd voor je vrienden) en tja, die leuke familie moet je ook maar net treffen :).

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:15

Wat een verhaal Rebecca, ik kan me voorstelen dat jij weer een andere waarde hecht aan geld, omdat jij ziet hoeveel zorgen je ervan hebt als je het niet hebt. Daarom denk ik dat je definitie van rijkdom erg afhangt van je eigen achtergrond, ik denk dat jij heel goed weet in te schatten welke waarde geld heeft Rebecca. Juist door de ervaringen die je nu opdoet (ookal is dat lang niet gemakkelijk) weet jij heel goed welke rol geld speelt of kan spelen in het leven van de mens.

Een waardevolle les, ookal is het nu even een moeilijke tijd voor jou en je moeder, stel ik me zo voor.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:24

Ik vind het ook een hele waardevolle les :j
En een moeilijke tijd vind ik het niet meer, eerder wel, maar ik ben er nu wel aan gewend. Het enige waar ik me nog wel eens aan kan ergeren zijn dus van die meisjes die een nog geen twee maanden oud truitje aanhebben en dat zeggen dat ze er als een sloeber uit zien en écht een nieuw truitje nodig hebben.

Ik moet ook zeggen dat ik blij ben dat ik deze ervaringen heb, want ik besef me hoe moeilijk het is zónder geld en ben daarom ook al extra zuinig en weet wanneer ik geld uit kan geven en aan wat. Als ik naar de mensen om mij heen kijk weet ik zéker dat zij daar een veel groter probleem mee krijgen en voor hen kan ik ook alleen maar hopen dat ze nooit geldproblemen krijgen omdat ik niet denk dat zij daar mee om kunnen gaan.

Tuurlijk baal ik er wel eens van, maar ik kan in elk geval een stuk verantwoordelijker met geld omgaan dan zij doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:31

Wat goed van je dat je dit zo kan zien, ik lees dat je 16 bent, maar komt erg volwassen over :j Juist als je dit soort dingen meemaakt wordt je sneller volwassen is mijn theorie, maar zoals jij ermee omgaat hoeft dat niet slecht te zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat je je wenkbrauwen optrekt als je mensen hoort die klagen omdat ze die maand geen truitje kunnen kopen. Daarentegen ken jij de echte waarde van geld en wat de belangrijke dingen zijn om het aan uit te geven.
Zoals je zelf al aangeeft zal dit in je voordeel werken, ook later als je het eens financieel lastig hebt.

Mensen bij wie alles aan is komen waaien kennen dit niet en zullen het idd veel moeilijker hebben als zij financieel eens wat krapper zitten.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:32

Je bent rijk als je blij bent met wat je hebt :).

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:45

SteffiiY schreef:

"Sinds we alles hebben, komen we veel tekort." Die spreuk herhaal ik dan nog weer een keer.
Geen moeite hoeven is? Niet werken? Iedereen moet toch werken voor zijn geld?
En wanneer is het kopen genoeg bevredigend?
Hier in huis staat bijvoorbeeld geen wii die je bespeelt op een nieuwe LCD tv van wand breedte.
En vervolgens zie ik een tv programma iemand jammert in de bijstand dat die zo krap zit. En wat zie je op de achtergrond? Juist ja, een tv van een dikke 1000 euro.
Sinds we alles hebben, komen we veel te kort.
Want hoeveel mensen menen dat dit ook moet, menen dat de auto duur moet zijn, menen dat de vakantie naar zee niet meer mee telt. En dan mopperen dat het eten zo duur is. Soms heb je ook wel een keuzes die je moet maken, maar ben je dan arm?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:49

Rebecca, ik denk dat jij veel beter in het leven staat dan die klasgenootjes van je. En uiteindelijk jij dadelijk rijker bent dan hun. En dan praat ik niet over geld. Al zou het me niet verbazen dat het ook voor geld dadelijk opgaat. Jij weet de waarde van geld, wat je er voor moet doen. Jij leert nu al doorzetten. Je bent die leeftijdgenootjes van je met zevenmijlslaars passen voor.
Niet leuk nu, maar ik denk als je ouder bent dat je er zeker wat aan gaat hebben.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:49

kazary schreef:
Als je gezond bent en lieve familie en vrienden om je heen hebt ben je rijk.

Precies. :)

Alhoewel 'geld maakt niet gelukkig', toch in bepaalde zin niet klopt. Geld maakt toch degelijk wel gelukkig heb ik het idee.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:00

Rijk ben je wanneer je zonder zorgen dingen kan kopen. Je de rekeningen gemakkelijk kunt betalen en niet egt op elke euro moet letten. Dus wanneer je een honderdje wel kan missen denk ik dat je al wel wat boven gemiddeld "rijk" bent en natuurlijk is zonder familie en vrienden geld niks waard, maar in een zekere zin draagt geld wel enorm bij aan je gelukkigheid :(:)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:02

Heb je je reactie nou verwijderd kazary?

ik kies voor optie 2 natuurlijk.

maar wat moet je als je je eigen eten/drinken/kleren niet eens zelf kunt kopen?
natuurlijk staat een goede gezondheid, vrienden, geluk, op de eerste plaats.. maar ik vind toch dat je met behulp van wat geld, om te kopen wat je nodig hebt, leuk vind, toch gelukkig maakt!

Edit: wat mvs net heeft geplaatst, probeer ik duidelijk te maken.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:04

Ik ben rijk met mijn geloof in God :) Met mijn vrienden, familie en gezondheid. Dat is voor mij rijkdom.