Profielkeuze omgooien, help..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:09

Als je nu al krap een 4 en een 5 voor wiskunde en natuurkunde staat zal ik zeeeeeeker geeeeen NG doen. Het wordt alleen nog maar moeilijker, en het lijkt me dan niet slim. :?

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:34

Ik vind wiskunde A in VWO 4 veel makkelijker dan de wiskunde in VWO 3..
Ik zou geen NG kiezen met aardrijkskunde, omdat (volgens mijn decaan) aardrijkskunde nergens verplicht voor is..
Natuurkunde voor veel opleidingen wel. Maar jij weet al wat je wilt gaan doen, en als je frans wilt gaan studeren, zou ik CM doen. Je hebt dan ook economie ipv aardrijkskunde hebt waar je dan weer meer aan hebt.
Het is maar net wat je verwacht van de scheikunde in VWO 4 (bij ons heel verschil met VWO 3, ik vind het interessanter nu de ander niet).
Wel raar dat je geen scheikunde bij CM kan kiezen, bij ons kan dat wel gewoon.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:03

Astridhorse schreef:
Ik vind wiskunde A in VWO 4 veel makkelijker dan de wiskunde in VWO 3..
Ik zou geen NG kiezen met aardrijkskunde, omdat (volgens mijn decaan) aardrijkskunde nergens verplicht voor is..
Natuurkunde voor veel opleidingen wel. Maar jij weet al wat je wilt gaan doen, en als je frans wilt gaan studeren, zou ik CM doen. Je hebt dan ook economie ipv aardrijkskunde hebt waar je dan weer meer aan hebt.
Het is maar net wat je verwacht van de scheikunde in VWO 4 (bij ons heel verschil met VWO 3, ik vind het interessanter nu de ander niet).
Wel raar dat je geen scheikunde bij CM kan kiezen, bij ons kan dat wel gewoon.

Waarom geen aardrijkskunde kiezen als urenopvulling?
Het is nergens voor verplicht, prima, maar dat is economie ook niet in de richting (Frans) die ik ga nemen.
Natuurkunde wordt hem écht niet, als iets zeker is, dan is het wel dat natuurkunde in combinatie met mij dodelijk is.
Is scheikunde écht zwaar?
Ik kan geen scheikunde kiezen.
Ik wil nl bio en scheikunde, maar liever bio.
En bio heb ik al in mijn vrije deel in CM.
Scheikunde kan overigens helemaal niet in een maatschappij profiel op de school waar ik heen ga, jammer.

_Tessaa schreef:
Volgens mij heb je voor jezelf (onbewust) de keuze al gemaakt.

Dit voegt echt waarde toe aan mijn topic := .

Babico3 schreef:
Als je nu al krap een 4 en een 5 voor wiskunde en natuurkunde staat zal ik zeeeeeeker geeeeen NG doen. Het wordt alleen nog maar moeilijker, en het lijkt me dan niet slim. :?

4e keer, ik ga géén natuurkunde kiezen.
Enkel wiskunde is het punt waar ik op twijfel.

Wie nu wéér over natuurkunde begint, gaat door naar de volgende ronde voor de koelkast :+ .

Kimbers

Re: Profielkeuze omgooien, help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:07

Ik ga hier even heel erg offtopic, maar wat is de 2e fase verschrikkelijk irritant zeg. Om de 2 jaar word het weer overhoop gegooid

Maar, als je scheikunde leuk vind dan is het wel te doen hoor. Ik heb zelf N&G gedaan op vwo en ik vond scheikunde een str*ntvak, begreep er niets van maar heb mijn examen wel gehaald.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:13

mistery schreef:
Ik ga hier even heel erg offtopic, maar wat is de 2e fase verschrikkelijk irritant zeg. Om de 2 jaar word het weer overhoop gegooid

Maar, als je scheikunde leuk vind dan is het wel te doen hoor. Ik heb zelf N&G gedaan op vwo en ik vond scheikunde een str*ntvak, begreep er niets van maar heb mijn examen wel gehaald.

De oude tweede fase lijkt mij ook logischer, maarja, het moet maar zo :P .
Ik baal alleen heel erg dat ik het 3e jaar met de vele voorlichtingen niet heb gedaan op de school waar ik heen ga, want op de school waar ik nu op zit is het een chaos van hier tot Tokyo.
Niemand weet wat hij/zij wil, ieder jaar zijn er heel veel mensen die hun profiel ín de 4e nog veranderen omdat het een echt verkeerde keuze is, en de voorlichtingen zijn amper tot niet, en dat vreselijk slecht.
Dus ja, dan maar via fora en internet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:25

Puissance schreef:
_Tessaa schreef:
Volgens mij heb je voor jezelf (onbewust) de keuze al gemaakt.

Dit voegt echt waarde toe aan mijn topic := .

In plaats van dat je er nou even over nadenkt wáárom ik dit heb getypt. Je loopt N&G te verdedigen..
Dus daarom denk ik dat je misschien van binnen eigenlijk wel weet dat je N&G wil, maar hier nog bevestiging loopt te zoeken.

Overigens vind ik dat je wel wat aardiger mag reageren tegen iedereen hier hoor. Wij proberen je te helpen met je keuze, dus dan mag je soms ook wel wat minder bot reageren.
En ja ik begrijp dat het vervelend is als mensen steeds weer over natuurkunde beginnen, maar niet alleen daar heb ik het over. Bovendien, wat ik al zei, als je geen wiskunde & natuurkunde kan: dat zijn typische exacte vakken. En aangezien scheikunde ook zo exact is als maar kan, loop je daar misschien op vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:41

Als je niet geholpen wil worden, waarom open je dit dan. Sjeees.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:56

Je krijgt dus evenveel frans in N&G als in C&M? Dat is namelijk de vraag die je je moet stellen!

Dan is het aan jezelf de vraag of je wiskunde A gaat halen of niet! Die vraag kunnen wij niet voor je beantwoorden, wel je docenten. Moeilijk halen is ook halen, maar als je nu al moeilijk staat voor wiskunde wordt het denk ik wel lastig! Je wiskunde wordt zeker nog veeeeel moeilijk dan dat het nu is, wil je die tijd er in steken?

Scheikunde daarentegen is ook veel berekenen. Er komt zeker in de hogere klassen veel wiskunde kijken bij Scheikunde. Waarom vindt je scheikunde leuk? Wat interesseert je? Vind je het nog steeds leuk als je allerlei ingewikkelde berekeningen moet gaan maken??

Ik ben ook nog van de 'oude' lichting en bij ons was natuurkunde verplicht, vindt het nog steeds gek dat natuurkunde niet verplicht is in een Natuur en gezondheid profiel, maar dat terzijde.

Je bijvak is het probleem niet. Het probleem is wiskunde en jij moet voor jezelf beantwoorden of je zeker te weten ervoor wilt gaan en dan nog is het de vraag of het gaat lukken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:00

Uhm.. Natuur en gezondheid is toch Wiskunde B en Natuur techniek Wiskunde A? Ik heb iig NG gedaan (havo) en die wiskinde was niet veel moeilijker of anders dan die van de CM leerlingen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:07

Babico3 schreef:
Als je niet geholpen wil worden, waarom open je dit dan. Sjeees.

Ik meen ergens te hebben getypt dat reacties die niets aan mijn topic toevoegen niet hoeven worden geplaatst, bij deze :) .

zap schreef:
Je krijgt dus evenveel frans in N&G als in C&M? Dat is namelijk de vraag die je je moet stellen!

Dan is het aan jezelf de vraag of je wiskunde A gaat halen of niet! Die vraag kunnen wij niet voor je beantwoorden, wel je docenten. Moeilijk halen is ook halen, maar als je nu al moeilijk staat voor wiskunde wordt het denk ik wel lastig! Je wiskunde wordt zeker nog veeeeel moeilijk dan dat het nu is, wil je die tijd er in steken?

Scheikunde daarentegen is ook veel berekenen. Er komt zeker in de hogere klassen veel wiskunde kijken bij Scheikunde. Waarom vindt je scheikunde leuk? Wat interesseert je? Vind je het nog steeds leuk als je allerlei ingewikkelde berekeningen moet gaan maken??

Ik ben ook nog van de 'oude' lichting en bij ons was natuurkunde verplicht, vindt het nog steeds gek dat natuurkunde niet verplicht is in een Natuur en gezondheid profiel, maar dat terzijde.

Je bijvak is het probleem niet. Het probleem is wiskunde en jij moet voor jezelf beantwoorden of je zeker te weten ervoor wilt gaan en dan nog is het de vraag of het gaat lukken.

Frans is gewoon hetzelfde in studielasturen ja, gelukkig wel :D .

Wiskunde is inderdaad het probleem, daar heb je gelijk in, en die bijvakken maken op dat moment niet zoveel meer uit.
Als ik A aankan, wil ik er zeker alles voor geven.
Ik hoop dat ik even bij wat andere mensen in de boeken kan kijken, zodat ik een beetje kan zien wat ik kan verwachten, dat zal me helpen denk ik.
Ik vind scheikunde intressant omdat je zoveel verschillende stoffen hebt, hoe ze zijn opgebouwd en gewoon onderzoeken, zoals practica.
Ik weet niet waarom, maar scheikunde vind ik ergens toch echt wat hebben.
We zijn nu bezig met de laatste hoofdstukken, met enkel B paragraven (in de normale hoofdstukken heb je A en B paragraven, de B paragraven zijn voor de mensen die scheikunde van plan zijn te gaan kiezen, en dus wat pittiger), daar heb ik vandaag een toets over gehad en die ging fijn.
Koolstofchemie.
Als we daar verder op in gaan de verdere jaren, dat zou ik erg leuk vinden.
Vandaar wil ik dus even in de boeken kijken bij iemand uit een hogere klas, om te zien wat ik kan verwachten :P .

Barvrouwke schreef:
Uhm.. Natuur en gezondheid is toch Wiskunde B en Natuur techniek Wiskunde A? Ik heb iig NG gedaan (havo) en die wiskinde was niet veel moeilijker of anders dan die van de CM leerlingen.

Nee, het is net andersom :P .
B is verplicht in NT en in NG heb je de keuze A/B.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:09

@ puissance; Ben ik al zoow oud dan :P Ik zal toch zweren Wiskunde B te hebben en niet A of ben ik stiekem toch nog slimmer dan ik dacht?!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:11

Eh, geen idee :P ?
Wij hebben de nieuwe tweede fase, er is wat veranderd, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat NT met wi B is, en NG met A of B (eigen keuze) XD.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:13

Misschien een hele stomme vraag maar zou je weten wat je later wilt worden?
Of heb je een idee wat je vervolg-opleiding gaat worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:14

Barvrouwke schreef:
@ puissance; Ben ik al zoow oud dan :P Ik zal toch zweren Wiskunde B te hebben en niet A of ben ik stiekem toch nog slimmer dan ik dacht?!

Nou bij N&T heb je sowieso wiskunde B gehad, denk ik. :j Algebra, goniometrie etc?

Lauraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:20

Ik zit nu in 4 VWO en heb een Ng profiel.
Scheikunde is af en toe lastig, maar ik vind het goed te doen.
Het verschil tussen wiskunde A en C is volgens mij niet heel groot.
De mensen uit mijn klas vorig jaar die een onvoldoende voor wiskunde stonden halen wiskunde A nu allemaal makkelijk.
Ik heb zelf geen aardrijkskunde maar daar hoor ik ook goede berichten over. Niet heel moeilijk!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:22

tita schreef:
Misschien een hele stomme vraag maar zou je weten wat je later wilt worden?
Of heb je een idee wat je vervolg-opleiding gaat worden

Docent Frans.
Of misschien psycholoog, maar zoals het er nu uitziet ga ik voor de volle 100% voor Frans.
De eisen van psycholoog vind ik een beetje apart, voor de ene universiteit zijn er geen eisen, voor de andere Wiskunde A óf B.
Biologie is wel handig, maar geen eis voor zover ik weet, dus bio houd ik voor de zekerheid in mijn pakket voor het geval dat ik wél kies voor psycholoog.
Maar dat betekent dat ik dus wel wiskunde A moet doen..

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:31

Ik zit nu in 4V met CM profiel en wiskunde C. Ik stond vorig jaar een 5 voor wiskunde en nu nog steeds. Als ik opnieuw mocht kiezen, zou ik gewoon voor A gaan. Het is precies dezelfde stof, je doet er alleen iets langer over bij C. Ik had eerst ook economie, maar dat viel behoorlijk tegen, dus ik ben naar aardrijkskunde gegaan en dat is prima te doen.

Als jouw interesse bij scheikunde ligt, zou ik gewoon NG proberen.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:37

Zoals het er nu uitziet wil ik de gok gaan wagen.
Maar eerst heb ik morgen een voorlichting over vakken (haleluja, eindelijk := ), en kan ik even in de boeken van m'n beste vriendinnetje kijken (5VWO NG).
Ik hoop dat ik er dan uit ben, maar wacht nu nog even wat adviezen, reacties en ervaringen af.

De mensen die me veel onderbouwde adviezen hebben gegeven, mee hebben gedacht en wat ervaringen hebben laten horen, heel erg bedankt.
Ik ben jullie erg dankbaar :) .

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:38

Ik kan de keuze voor jou niet maken natuurlijk. Dat moet je zelf doen.
Ik kan je wel vertellen dat ik ook NG heb gedaan, terwijl dat profiel me sterk was afgeraden. Ik had een Wiskunde A2 advies, en bij NG had je Wiskunde B1 nodig (dit is nog oude stijl Havo, B1 is moeilijker dan A2).
Ook had ik op Natuurkunde een 5 en op Scheikunde stond ik krap een 6. Ik wilde het persé omdat ik wist dat ik dat profiel nodig had voor mijn vervolgstudie. Ik ben koppig geweest en heb het gedaan. Ik wilde het liever proberen en eventueel een jaar over doen omdat ik het niet kon, dan het helemáál niet proberen. Mijn ouders hebben me gesteund in deze keuze en ik ben in 1x geslaagd met een 6 voor Wiskunde en Natuurkunde, en een 7 voor Scheikunde.

Waar een wil is, is een weg :D

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:48

Ik moet zelf ook kiezen dit jaar. Ik twijfel een heel klein beetje over E&M / N&G. Ik vind scheikunde eigenlijk helemaal niet leuk, maar ik wil misschien dierenarts worden en dat kan nou eenmaal niet met E&M. :n

Wiskunde C ... Wiskunde A
Aan mij is altijd verteld dat hier niet zo'n groot verschil in zit. Sowieso is het in de vierde allebei nog hetzelfde. Als jij wiskunde moeilijk vindt, dan zit er misschien wel net dat verschil in wat het moeilijk maakt. Maar als je iets echt wilt, dan kan het! Een vier kan naar een vijf gaan en dat kan weer naar een zes. Dan sta je toch nog een net cijfer op je rapport. Met bijles gaan cijfers vaak ook al een puntje omhoog en als je echt je best doet (dus extra goed leren voor een proefwerk, vragen stellen in de les/voor een proefwerk) kun je daar vast wel een voldoende van maken. In de vierde is het - bij mijn school tenminste - nog hetzelfde, daarna wordt A misschien iets moeilijker dan C, maar het zal niet veel zijn. (Ik las trouwens dat iemand zei dat C = B, dit is dus niet waar, oplopend van makkelijk naar moeilijk: C - A - B - D)

Economie ... Aardrijkskunde
Economie is rekenwerk, waar je dus weer met wiskunde te maken krijgt. Ik vind zelf aardrijkskunde heel saai, dus hier zal ik maar niet teveel over zeggen, want dan komt mijn mening duidelijk naar voren. :+ Wel denk ik dat je iets meer aan aardrijkskunde hebt met een N&G-profiel. Mijn docent vertelde dat aardrijkskunde namelijk een beetje van alles is: er zit scheikunde in, natuurkunde, geschiedenis, geologie... Het sluit dus ook beter aan op N&G.

Geschiedenis ... Scheikunde
Dit zijn wel twee verschillende vakken, maar jij laat zelf al doorschemeren dat je scheikunde echt wilt hebben. Misschien kun je - als het je echt om het vak scheikunde gaat - scheikunde kiezen met een C&M profiel? Desnoods buiten je profiel om?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:56

Als eerste: kies wat jíj wilt, laat je echt niet ompraten door leraren of ouders etc.

Ik heb vorig jaar kunnen kiezen en heb echt heel erg spijt dat ik toen niet heb gekozen wat ík wilde. Leraren vertelde toen dat ik geen N&G zou kunnen en dat ik maar C&M of E&M moest gaan doen, nu heb ik C&M en gaat het voor geen meter en vind ik het ook nog eens niet leuk..

Wat ik vind is dat;
- Aardrijkskunde véél moeilijker is dan in de onderbouw, dit is bij mij echt compleet de mist in gegaan. Gaat over totaal andere zaken, alles wordt heel anders uitgelegd etc.
- Bij C&M horen kunstvakken, ook deze vallen tegen want je moet er echt aardig wat voor doen, daar moet je je niet in vergissen want het blijven gewoon examen vakken.
- Wiskunde A vind ik meevallen maar in de onderbouw stond ik wel altijd een 8 gemiddeld. Wij hebben alleen wiskunde A en B dus A is al het makkelijkst maar eigenlijk iedereen kan het aardig aan, sommige wel met bijles maar bijna iedereen lukt het wel om een beetje rond de 5 - 6 te blijven.

Ik zou dus echt vakken kiezen waar je wel nu al wat hoger voor sta én die je zelf leuk vind. Niet iets kiezen omdat het makkelijker schijnt te zijn want dan kan je echt heel vies tegen gaan vallen.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:22

Meiske, ik zat helemaal in dezelfde sh*t. En denk er goed over na, want ik zit nu in een diepe put.
Ik zat dit jaar in gymnasium 5 CM, maar wist altijd al dat ik NG wilde doen, maar door negatief advies van leraren ben ik gaan twijfelen, ja wat wil je als meisje van 14 die echt nog niet weet wat ze met de rest van haar leven moet doen, CM gekozen en daar mee door gegaan.
Tot ik in de 5e echt in een diepe put belandde, ik had er echt geen zin meer in en ik kon geen een studie vinden die mij interesseerde.
Dus decaan erbij, ik had twee opties: terug naar de 4e, een half jaar inhalen en dan op mijn eigen school examen doen in NG òf CM afmaken en daarna op de VAVO 4 vakken (SK, NA, BI en WiB) inhalen in één jaar. Dat zag ik niet zo zitten en nu zit ik weer in de 4e.
Ik had het veel eerder moeten bedenken want ik heb het nu redelijk zwaar om dat ik toch wel wat gemist heb. Ik voel me echter wel super thuis in dit profiel en heb al helemaal plannen voor studie's. Ook reserveplannen voor als ik evt. blijf zitten enzo. :)

edit; Ik heb er nog wel geschiedenis bij, omdat ik dit erg interessant vind. :)
Ik vond het bij CM heel veel zelf leren, NG is echt inzicht en veel maakwerk. Bij CM had ik nooit huiswerk, maar bijv. heel veel Franse woorden leren, grammatica etc.
NG is veel begrijpwerk, omdat eigenlijk alles in je BINAS staat.

nogmaals edit; ik wilde in 3 gym ook psychologie, pedagogiek of frans gaan doen. Maar dat zag ik een paar maanden geleden eigenlijk niet echt zitten. Lees: helemaal niet zitten.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:36

Kijk uit met het weggooien van je wiskunde, met bijles kom je een heel eind. Zonder wiskunde en alleen economie ben je nog nergens en word je keuze op vervolgopleiding gebied klein in verhouding van wel wiskunde.

Ik heb in hetzelfde parket gezeten, als je meer info wilt kun je altijd een pb sturen.

Ik ben overgegaan van

NG met filosofie en economie

naar

CM met biologie, wiskunde heel vak en economie heel vak.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:17

Goed, ik heb vandaag dus voorlichting gehad over verschillende vakken.
Ik ben ontzettend enthousiast over scheikunde en biologie, dat lijkt me echt super.
Voor mij is de keuze NG eigenlijk (onbewust misschien) al gemaakt.
Maarja, die wiskunde..
Ik zit er zo mee, het zou zonde zijn dat ik vast zou lopen in de 5e of misschien zelfs al in de 4e..
Bijles ga ik sowieso krijgen, maar wat als het zelfs met bijles niet lukt?

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:34

Hoi,
kun je het eerste jaar niet wiskunde A en wiskunde B volgen? Dat is bij ons een optie, en zo kun je verder kijken wat je wilt.
Wiskunde A scheelt bij ons niet veel van Wiskunde C, alleen heb je met Wiskunde C betere begeleiding (kleinere klassen) en sla je sommige delen over.
Wiskunde A valt echt reuze mee!! Als je niet goed bent in Wiskunde A ben je waarschijnlijk ook niet goed in wiskunde C.