Gebasseerd.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
.
Iig als je schrijft. En nja dit meen ik toch best wel serieus. Je wilt echt niet weten hoeveel van die dingen ik elke week nodig heb. Met een t'tje minder spaar ik er vast 1 uit. Sterre schreef:Toch ken ik ook een aantal mensen die dyslecties zijn en die wél correct Nederlands schrijven.
Het is veelal regeltjes toepassen en liever wat langzamer te werk gaan (als je weet dat d/t/dt je zwakke punten wbt taal zijn) dan maar vlugvlug alles doen en (veel) fouten maken.
lifaya schreef:... dan weet je me antwoord wel
Dit "me" heeft bijv. imo niets met dyslectie te maken, maar met onzorgvuldig gebruik van de nederlandse taal. Het woord "me" heb je tenslotte goed geschreven, alleen had het niet "me" moeten zijn, maar "mijn" of evtl. nog "m´n".
Het vb van Arabesk "hoefsmit/hoefsmid"... je kan er makkelijk achter komen of het met een d of met een t word geschreven: is het meervoud hoefsmitten of hoefsmeden?!
Judith_M schreef:Was als voorbeeld voor het regeltje daarvoor dat iedereen het juist daar fout doet
Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen!
criollolover schreef:vroeger had ik er nooit geen moeite mee, maar nu ( ben een 40+) betrap ik mezelf erop dat ik er moeite mee heb of er nu een t of een d achter moet. heb ook geen zin om er moeite voor te doen. als ik het niet weet dan gok ik gewoon.
maar dat mensen hoefsmid met t schrijven vind ik toch wel heeeel erg
[/quote]dejavu schreef:Vergeet niet, Sterre, dat sommige mensen met dyslexie regels echt niet kunnen leren en toepassen. Dat is echt heel sneu.
Voor mensen als jou en mij klinkt het allemaal zo gemakkelijk 'maar daar kom je toch gewoon achter door'.....
Sommige dyslectici zullen nooit goed leren spellen, ook al doen ze 2 uur over 1 zin.
toch heel wat beroerder nederlands schrijven dan de ouderen en er dan meteen maar achteraan gooien "ja maar ik ben dyslecties!!"
), maar ik kom wel eens posts tegen waarbij ik wel aan de "eerlijkheid" van de poster twijfel
. Die vinden het vaak makkelijk om het probleem "dyslecties" naar voren te schuiven ipv even naar hun spelling te kijken.
?!"
!
.
) meestal wel, maar woorden met één enkele eindletter d of t vind ik soms nog wel heel lastig. Bv. 'Ik antwoord/antwoort'. Maar hoorde net al weer iets moois over vervoegen enzo, dus kan nu weer bedenken dat het 'Ik antwoord' moet zijn (mag ik toch hopen althans...) dus misschien ben ik nog niet helemaal verloren. 
) zou niet zo verkeerd zijn
dejavu schreef:Vergeet niet, Sterre, dat sommige mensen met dyslexie regels echt niet kunnen leren en toepassen. Dat is echt heel sneu.
Voor mensen als jou en mij klinkt het allemaal zo gemakkelijk 'maar daar kom je toch gewoon achter door'.....
Sommige dyslectici zullen nooit goed leren spellen, ook al doen ze 2 uur over 1 zin.
barbar schreef:ik kan een stukje dat ik geschreven heb wel 3 keer over lezen en dan nog niet zien dat ik echt hele stomme fouten heb gemaakt.

Mensen die niet met dyslectici werken, begrijpen vaak niet hoe lastig het voor kinderen is.
. Lovely schreef:Sterre, ik ben het wel met je eens. Daar komt nog bij dat de mensen die ik IRL ken met dit probleem er altijd wel voor zorgen dat iemand anders hun teksten controleert en ze het nooit als excuus gebruiken voor hun spelling of woordkeuze. Maar zoals altijd is er op bokt weer een chique en minder chique manier om ergens mee om te gaan.
Lovely schreef:Je kunt naar aanleiding van de manier van posten en uit de toon waarop de mededeling wordt gedaan al heel wat afleiden hoor.
In die gevallen twijfel ik ook. Ik durf toch echt geen dyslexie vast te stellen of niet op basis van het postgedrag van een bokker. Het is zo ontzettend complex.
solarpleure schreef:Moeilijk nee, die regels zijn inderdaad op bierviltjes uit te leggen.
Citaat:Helaas hebben mijn verscheidene leraren zo veel bierviltjes uitgedeeld, dat ik geen enkel idee met heb wie wat wanneer komt.
Fokschaap, veranderen met lopen, verleden tijd gebruiken dan hoor je het. Gelukkig weet ik nu een manier om het te veranderen. Als ik er heilig van overtuigt ben dat het met een t is dan moet het een d zijn, en vise versa.
Citaat:Groter probleem bij mij is hun/zij en dat soort dingen, vooral hier in het mooie Brabant is alles hun. En geen idee wanneer je nou hun gebruikt in plaats van zij?
ikdoemaarwat schreef:Ik heb gekozen voor : ja wel moeilijk
ik was op school nooit een held in dit soort dingen, probeerde het te begrijpen maar vond het zo irritant dat ik het snel aan de kant schoof,zo nu ook weer de "test" die in de link staat en weer schuif ik het na 1 minuut alweer weg
heb er echt een bloedje hekel aan
gelukkig als ik spellingscontrole gebruik komen er weinig fouten uit dus ik vind het allemaal wel best zo
Sylvia schreef:Ik loop en hij geeft lukt nog wel... Maar ik heb gemaild, ik heb gezegd, gedateerd, dat blijf ik lastig vinden... En het verbaasd me helemaal niets als ik in de voorgaande zin weer fouten heb