Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je werkwoordspelling moeilijk?

Ja, ik weet ook eigenlijk niet wanneer er nou een d of een t komt
80 (25%)
Nee niet moeilijk, maar als ik hier typ let ik er niet op
31 (9%)
Nee niet moeilijk, ik maak af en toe een fout
169 (54%)
Anders, nl....
32 (10%)

Totaal aantal stemmen: 312

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:39

Een fout die mij vaak opvalt is de volgende:
Gebasseerd.

B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:41

Het gekke is, als je foute dingen vaak ziet, gaan ze er op den duur normaal uit zien. Zo kan ik heel, heel, heel soms als ik echt moe ben, best eens even naar stijgeren en steigeren kijken zonder direct te zien welke het ookweer moet zijn.

Elja, dan ken je Bas nog niet, die heeft zijn eigen werkwoord ;).

SummerRemedy

Sylvia schreef:
Ik loop en hij geeft lukt nog wel... Maar ik heb gemaild, ik heb gezegd, gedateerd, dat blijf ik lastig vinden... En het verbaasd me helemaal niets als ik in de voorgaande zin weer fouten heb :o

Unwritten schreef:
Geen fouten ;)

:D

CandyQueen

Opzich is het niet moeilijk maar waarom bijvoorbeeld "wordt" typen of schrijven als iedereen het met die ene letter minder ook begrijpt. Is beter voor de levensduur van m'n pen. _O-Iig als je schrijft. En nja dit meen ik toch best wel serieus. Je wilt echt niet weten hoeveel van die dingen ik elke week nodig heb. Met een t'tje minder spaar ik er vast 1 uit.
Laatst bijgewerkt door CandyQueen op 20-03-09 23:45, in het totaal 4 keer bewerkt

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:42

vroeger had ik er nooit geen moeite mee, maar nu ( ben een 40+) betrap ik mezelf erop dat ik er moeite mee heb of er nu een t of een d achter moet. heb ook geen zin om er moeite voor te doen. als ik het niet weet dan gok ik gewoon.
maar dat mensen hoefsmid met t schrijven vind ik toch wel heeeel erg

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:42

Sterre schreef:
Toch ken ik ook een aantal mensen die dyslecties zijn en die wél correct Nederlands schrijven ;) .
Het is veelal regeltjes toepassen en liever wat langzamer te werk gaan (als je weet dat d/t/dt je zwakke punten wbt taal zijn) dan maar vlugvlug alles doen en (veel) fouten maken :) .
lifaya schreef:
... dan weet je me antwoord wel :P

Dit "me" heeft bijv. imo niets met dyslectie te maken, maar met onzorgvuldig gebruik van de nederlandse taal ;) . Het woord "me" heb je tenslotte goed geschreven, alleen had het niet "me" moeten zijn, maar "mijn" of evtl. nog "m´n".

Het vb van Arabesk "hoefsmit/hoefsmid"... je kan er makkelijk achter komen of het met een d of met een t word geschreven: is het meervoud hoefsmitten of hoefsmeden ;) ?!
Judith_M schreef:
Was als voorbeeld voor het regeltje daarvoor dat iedereen het juist daar fout doet ;)

Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen :+ !

Vergeet niet, Sterre, dat sommige mensen met dyslexie regels echt niet kunnen leren en toepassen. Dat is echt heel sneu.
Voor mensen als jou en mij klinkt het allemaal zo gemakkelijk 'maar daar kom je toch gewoon achter door'.....
Sommige dyslectici zullen nooit goed leren spellen, ook al doen ze 2 uur over 1 zin. ;)

fjordjes

Re: Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:47

Ik kan het maar niet onthouden, ik vind het erg moeilijk, de ene keer doe ik het goed en de andere keer fout, ik vergeet steeds hoe het nou werkt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:49

criollolover schreef:
vroeger had ik er nooit geen moeite mee, maar nu ( ben een 40+) betrap ik mezelf erop dat ik er moeite mee heb of er nu een t of een d achter moet. heb ook geen zin om er moeite voor te doen. als ik het niet weet dan gok ik gewoon.
maar dat mensen hoefsmid met t schrijven vind ik toch wel heeeel erg

nooit geen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:54

Ik vind het soms ook weleens lastig met die d en t op het einde, ik moet soms echt even nadenken beken ik eerlijk. Maar het is ook wel weer zo dat als ik de tijd neem om na te denken over de spelling dat ik dan bijna geen fouten maak in werkwoord spelling. Wel maak ik regelmatig typfoutjes, ook weleens irritant, maar slordige fouten in het Nederlands vind ik dan erger en het is ook niet nodig als je maar een beetje moeite doet :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:54

Vergeet niet, Sterre, dat sommige mensen met dyslexie regels echt niet kunnen leren en toepassen. Dat is echt heel sneu.
Voor mensen als jou en mij klinkt het allemaal zo gemakkelijk 'maar daar kom je toch gewoon achter door'.....
Sommige dyslectici zullen nooit goed leren spellen, ook al doen ze 2 uur over 1 zin. ;)[/quote]

ik kan een stukje dat ik geschreven heb wel 3 keer over lezen en dan nog niet zien dat ik echt hele stomme fouten heb gemaakt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:59

dejavu schreef:
Sommige dyslectici zullen nooit goed leren spellen, ook al doen ze 2 uur over 1 zin. ;)

Tja, dan zal ik wel te hard oordelen, sorry daarvoor!
Het valt me wel heel erg op dat mensen van een jongere generatie :+ toch heel wat beroerder nederlands schrijven dan de ouderen en er dan meteen maar achteraan gooien "ja maar ik ben dyslecties!!"
Nu wil ik echt niet beweren dat iedereen dat maar als een goedkoop excuus gebruikt (je zal er maar mee zitten, lijkt me echt lastig := ), maar ik kom wel eens posts tegen waarbij ik wel aan de "eerlijkheid" van de poster twijfel :\ . Die vinden het vaak makkelijk om het probleem "dyslecties" naar voren te schuiven ipv even naar hun spelling te kijken.
Dat is idd net zoiets als "men/mijn auto" of "zen/zijn laarzen". Ik denk dan wel eens "dat kunnen ze toch nooit zo op school hebben geleerd; worden ze niet meer op dat soort dingen gecorrigeerd :? ?!"
Nogmaals: ik wil niemand met dyslectie voor het hoofd stoten want het lijkt me een lastig probleem Y;( !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:02

Sterre, ik ben het wel met je eens. Daar komt nog bij dat de mensen die ik IRL ken met dit probleem er altijd wel voor zorgen dat iemand anders hun teksten controleert en ze het nooit als excuus gebruiken voor hun spelling of woordkeuze. Maar zoals altijd is er op bokt weer een chique en minder chique manier om ergens mee om te gaan :).

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:03

Ik ben hier ook best wel een ramp in. Het is niet dat ik er niet op let, want ik doe absoluut mijn best om gewoon fatsoenlijk Nederlands te schrijven, maar ik heb het vroeger nooit goed onder de knie gekregen. Tegenwoordig lukken 'ik word' en 'hij wordt' (Ja toch? :+ ) meestal wel, maar woorden met één enkele eindletter d of t vind ik soms nog wel heel lastig. Bv. 'Ik antwoord/antwoort'. Maar hoorde net al weer iets moois over vervoegen enzo, dus kan nu weer bedenken dat het 'Ik antwoord' moet zijn (mag ik toch hopen althans...) dus misschien ben ik nog niet helemaal verloren. :D

Het gebruik van hoofdletters en interpunctie is dan meestal weer geen enkel probleem. Alleen iemand die nog eens uitlegt wanneer je nou ; gebruikt (behalve in het programmeren :+ ) zou niet zo verkeerd zijn :D

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:05

dejavu schreef:

barbar schreef:
ik kan een stukje dat ik geschreven heb wel 3 keer over lezen en dan nog niet zien dat ik echt hele stomme fouten heb gemaakt.

Dat zijn geen stomme fouten, anders had je ze de eerste keer wel gezien. 'Dit is nou dyslexie.' :)

Ik begrijp je post net hierboven heel goed, Sterre. De eerlijkheid over dyslexie/laksheid. :)

Men/mijn, zen/zijn - Sommige kinderen uit sommige delen van Nederland spreken 'mijn schoenen' uit als 'men schoenen'. Gezien je ook een 'menforum' hebt, is het 'logisch' voor sommige dyslectici dat ze voor 'men schoenen' gaan. Auditieve discriminatie heet dat.

Ik snap je 'oordeel' heel goed! :) Mensen die niet met dyslectici werken, begrijpen vaak niet hoe lastig het voor kinderen is.
Wees gezegend met een prima taalgevoel. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:07

Alwiene, een ; is precies wat die lijkt: geen punt en geen komma, maar precies er tussenin. Als je een zin hebt waarin een komma te weinig adempauze geeft en het deel erna te weinig is om een zin op zichzelf te zijn, dan gebruik je een ;.

Het is: ik antwoord.
Uitleg: dit is tegenwoordige tijd (ik antwoord nu) het hele werkwoord is antwoorden, bij 'ik' heb je alleen de stam nodig en haal je de -en aan de achterkant eraf. Klaar :).

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:08

Lovely schreef:
Sterre, ik ben het wel met je eens. Daar komt nog bij dat de mensen die ik IRL ken met dit probleem er altijd wel voor zorgen dat iemand anders hun teksten controleert en ze het nooit als excuus gebruiken voor hun spelling of woordkeuze. Maar zoals altijd is er op bokt weer een chique en minder chique manier om ergens mee om te gaan :).

Inderdaad, maar goed, het is lastig te controleren vanaf het scherm of iemand liegt. Na een foutenanalyse kan dit pas vastgesteld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:10

Je kan naar aanleiding van de manier van posten en uit de toon waarop de mededeling wordt gedaan al heel wat afleiden hoor :).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-09 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:10

Moeilijk nee, die regels zijn inderdaad op bierviltjes uit te leggen. Helaas hebben mijn verscheidene leraren zo veel bierviltjes uitgedeeld, dat ik geen enkel idee met heb wie wat wanneer komt.
Fokschaap, veranderen met lopen, verleden tijd gebruiken dan hoor je het. Gelukkig weet ik nu een manier om het te veranderen. Als ik er heilig van overtuigt ben dat het met een t is dan moet het een d zijn, en vise versa.

Groter probleem bij mij is hun/zij en dat soort dingen, vooral hier in het mooie Brabant is alles hun. En geen idee wanneer je nou hun gebruikt in plaats van zij?

Overigens Sterre, dit wordt inderdaad (ten minste bij mij niet) op (middelbare) school geleerd, gecorrigeerd wel, maar zoals ik hierboven typ, geen idee waarom het fout is.
Mijn lessen werden veelal gevuld met het lezen van boeken, het ontleden van zinnen (dat kon ik overigens ook niet, zag de nut er ook niet van in. "Dat is nodig zodat je beter buitenlandse zinnen kan maken" Maar dat ging mij toch goed af) betogen schrijven, teksten lezen.
Nou vind ik het persoonlijk nuttiger om correct Nederlands te leren schrijven en spreken dan dat ik moet leren waar alinea's beginnen, hoeveel deze er in een tekst zitten, wat de argumenten uit een tekst zijn, of er nog verborgen argumenten zijn en hoe ik die moet formuleren.

Waar ik mij wel aan stoor is dat er 0,0, maar dan eigenlijk nog veel minder, aandacht wordt besteed aan stijlfouten. Ik vind schrijffouten/typfouten tot daar aan toe, maar stijlfouten vind ik zelf erg vervelend. Een schrijffout/typfout kun je je aan ergeren, maar een stijl vind ik persoonlijk cruciaal, dat kan het verschil maken hoe men het opvat, en vaak moet de zin meerdere malen gelezen worden.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:13

Lovely schreef:
Je kunt naar aanleiding van de manier van posten en uit de toon waarop de mededeling wordt gedaan al heel wat afleiden hoor :).

Sommige mededelingen zijn inderdaad vol trots, lijkt het wel. ;) In die gevallen twijfel ik ook. Ik durf toch echt geen dyslexie vast te stellen of niet op basis van het postgedrag van een bokker. Het is zo ontzettend complex. :)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:16

Sommigen hier hebben als onderschrift "sorry maar ik ben dyslecties".
Nou ja, ik vind het vaak als heel gemakzuchtig overkomen en erger me behoorlijk aan de vele taalfouten van vooral de jonge garde. Stam + t wordt blijkbaar niet meer geleerd op school òf heel snel vergeten. In plaats van mijn fiets is het me fiets. Voorbeelden te over van heel slecht Nederlands.

Vroeger moest je voor je Nederlandse taal een behoorlijke voldoende hebben maar het lijkt wel of je nu bijvoorbeeld een Havo-diploma kunt halen terwijl je niet eens je moedertaal onder de knie hebt. Hoe kun je dan in hemelsnaam een baan op niveau krijgen? Als je je grammatica niet beheerst, hoe is je Duits dan wel? Of je Frans? Daar zijn de vervoegingen nog wel iets ingewikkelder.
Ik heb het nu wel over een middelbaar schoolniveau.

Solarpleure, ik kom oorspronkelijk ook uit Brabant. Maar op school leerden wij echt het verschil tussen zij en hun/hen. Boeken lezen helpt. ZIJ geven het boek aan mij. Ik geef het boek aan HEN. (Voorzetsel en daarachter zelfstandig naamwoord).
Dus niet het is hunnies probleem maar het is HUN probleem.

(edit: even aanvulling over zelfst. nw.: hen en hun is ook moeilijk maar met een voorzetsel zoals aan, tegen, over, bij, met e.d. en niet teveel gemakzucht goed te hanteren).
Laatst bijgewerkt door flicka op 21-03-09 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:17

Er zijn gelukkig ook nog heel veel mensen die niet dylectisch zijn en die ook geen werkwoord correct kunnen vervoegen. Een vergissing is zo gemaakt en dat kan iedereen overkomen, maar mensen die altijd maar fouten maken in het vervoegen van werkwoorden kunnen er niet vaak genoeg op gewezen worden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:22

Ik heb gekozen voor : ja wel moeilijk

ik was op school nooit een held in dit soort dingen, probeerde het te begrijpen maar vond het zo irritant dat ik het snel aan de kant schoof,zo nu ook weer de "test" die in de link staat en weer schuif ik het na 1 minuut alweer weg
heb er echt een bloedje hekel aan
gelukkig als ik spellingscontrole gebruik komen er weinig fouten uit dus ik vind het allemaal wel best zo :j

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:24

solarpleure schreef:
Moeilijk nee, die regels zijn inderdaad op bierviltjes uit te leggen.

De eerste persoon die mij een waterdichte uitleg van werkwoordspelling op een bierviltje kan geven, krijgt van mij een waardebon van een ruitershop. Echt, het is niet zo eenvoudig, anders stroomde het hier ook niet vol met bokkers die het niet kunnen.

Citaat:
Helaas hebben mijn verscheidene leraren zo veel bierviltjes uitgedeeld, dat ik geen enkel idee met heb wie wat wanneer komt.
Fokschaap, veranderen met lopen, verleden tijd gebruiken dan hoor je het. Gelukkig weet ik nu een manier om het te veranderen. Als ik er heilig van overtuigt ben dat het met een t is dan moet het een d zijn, en vise versa.

Dit hoor je veel mensen zeggen. Wwspelling wordt door veel docenten op verschillende manieren aangeleerd. Niet iedereen kan hier zijn eigen weg in vinden. Lastig en erg vervelend. Kinderen op een basisschool groep 8 kunnen vaak beter spelling dan een vwo-3 leerling. ;(

Citaat:
Groter probleem bij mij is hun/zij en dat soort dingen, vooral hier in het mooie Brabant is alles hun. En geen idee wanneer je nou hun gebruikt in plaats van zij?

Probeer overal waar je normaal 'hun' zegt, 'zij' te zeggen. Lukt dit echt niet, gebruik dan hun.
Hun hebben schoenen - Zij hebben schoenen (Laatste zin is correct, want 'zij' kan ook.)
Die schoen is van hun - Die schoen is van zijn (Eerste zin is correct, want 'zij' kan duidelijk niet.)

Ik ben het eens met het laatste gedeelte van je post. Leerlingen moeten beter leren de taal toe te passen in het dagelijkse gebruik. :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:27

ikdoemaarwat schreef:
Ik heb gekozen voor : ja wel moeilijk

ik was op school nooit een held in dit soort dingen, probeerde het te begrijpen maar vond het zo irritant dat ik het snel aan de kant schoof,zo nu ook weer de "test" die in de link staat en weer schuif ik het na 1 minuut alweer weg
heb er echt een bloedje hekel aan
gelukkig als ik spellingscontrole gebruik komen er weinig fouten uit dus ik vind het allemaal wel best zo :j

Spellingscontrole is absoluut niet waterdicht. Ik adviseer mijn leerlingen altijd om zonder spellingscontrole te werken.

'Wij baalde' en 'hij verhuisd' zijn allebei fout gespeld, toch rekent de controle het goed, omdat de woorden wel bestaan. In deze zinnen zijn ze fout gebruikt. Spellingscontrole herkent alleen woorden, geen grammaticale constructies.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:27

Sylvia schreef:
Ik loop en hij geeft lukt nog wel... Maar ik heb gemaild, ik heb gezegd, gedateerd, dat blijf ik lastig vinden... En het verbaasd me helemaal niets als ik in de voorgaande zin weer fouten heb :o

Toch een foutje, maar niet in de zin die jij bedoelt ;)
verbaasd moet zijn: verbaast

Maar soms kan ik me best voorstellen dat mensen het lastig vinden. Tenslotte is de Nederlandse taal niet echt gemakkelijk. Maar wie weet, als woorden lang genoeg verkeerd worden gebruikt of geschreven, wordt de taal weer wat aangepast. Is al vaker gebeurd. Heel vroeger schreven we tenslotte het woordje 'zo' met dubbel 'o' ... Door de jaren heen is onze taal op meerdere punten vereenvoudigd. Dus, voor degenen die moeite hebben met die lastige vervoegingen: er is nog hoop! 8-)