tips voor slanke varianten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: tips voor slanke varianten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:28

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:31

Ah, da's een goeie, daar kan ik wel iemand blij mee maken :D
Ik geef zelf helemaal niks om toetjes, maar hubbie zou het liefst per dag minimaal een stuk of 4 toetjes wegwerken, dus die zal er wel blij mee zijn :))

Heb je 't nog steeds allemaal een beetje onder controle?
Als je die eerste paar weken maar door bent, dan heb je echt het ergste wel gehad. Honger wordt minder en de gewoonte om telkens wat te knagen (zak chips ofzo :D) vervaagt ook wel een beetje ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 09:43

Ik ben ook helemaal geen toetjeseter, maar dit is lekker! Ik pak het nu vaak bij de lunch, het vult goed en is ook nog eens verantwoord.

Het valt me idd niet tegen. Honger wordt idd duidelijk minder, mocght die opspelen, pak ik gewoon wat droge crackers :)) en veel fruit eten begint wat meer een gewoonte te worden (hoewel ik er nog steeds eigenlijk niets om geef ;) )
En de hamburger op de cross zondag heb ik mezelf maar toegestaan, alleen dan zonder saus en zo, gewoon een hamburger en een broodje :))

Een paar dingen vind ik wel lastig:
- geregeld en gezond eten als je de hele dag weg bent en/of pas laat thuis komt. Gisteren was ik pas om 9 uur thuis (eerst paard gereden) en dan heb ik weinig zin meer om te koken. Heb nu mara braaf een ei gebakken (geen olie of boter, en met gerookte kip :D ) met wat rauwkost en een boterham, maar dat is geen dagelijkse oplossing.
- 2 ons groenten lukt me dus gewoon niet.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:40

Ei met gerookte kip? Was dat lekker? :D
Over droge crackers gesproken: ik vind de crackertjes van LU met olijfolie en oregano (geloof ik) echt zo lekker! Als je die nog niet kent, worden dat vast je nieuwe droge-cracker-vrienden. :D

Komt het heel veel voor dat je pas zo laat thuis bent? Want ik kan me voorstellen dat je ook niet altijd zin hebt in simpel snel eten, maar dat is dan wel lastig.
Een lekker soepje met brood de volgende keer doen? Of een maaltijdsalade (met gerookte kip ipv spekjes :D en met bijvoorbeeld avocado, cherrytomaatjes en honing-mosterddressing?). Ook noedels met vlees en groenten en een sausje (kecap, soja of bijv. 5-spice) is snel klaar en licht eten.

Twee ons groenten: is dat niet gewoon een kwestie van wennen? Anders gewoon je aardappelen (of wat dan ook naast je vlees en groente) weglaten zodat je de groente wel moet eten om genoeg te eten? Misschien denk ik er wel heel makkelijk over hoor, ik vind groente echt heel erg lekker, zou prima elke dag alleen vlees met groente eten (natuurlijk alleen bij AGV).

Trouwens, als je die hamburger zonder saus net zo prima vindt maakt het natuurlijk niet uit, maar anders mag je best wel met saus hoor als je verder zo gezond doet. (Of gewoon wat minder saus. Ik vraag dat sowieso standaard omdat ik vind dat ze altijd overal zo idioot veel saus op doen, getver! :D)

Goed bezig hoor trouwens!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 10:59

Dorée schreef:
Ei met gerookte kip? Was dat lekker? :D
Over droge crackers gesproken: ik vind de crackertjes van LU met olijfolie en oregano (geloof ik) echt zo lekker! Als je die nog niet kent, worden dat vast je nieuwe droge-cracker-vrienden. :D

mss zijn ze ook niet gerookt, maar van die kipreepjes van de appie. Die crackers ken ik idd, en dat zijn precies degenen die ik dus bedoelde :))

Citaat:
Komt het heel veel voor dat je pas zo laat thuis bent? Want ik kan me voorstellen dat je ook niet altijd zin hebt in simpel snel eten, maar dat is dan wel lastig.
Een lekker soepje met brood de volgende keer doen? Of een maaltijdsalade (met gerookte kip ipv spekjes :D en met bijvoorbeeld avocado, cherrytomaatjes en honing-mosterddressing?). Ook noedels met vlees en groenten en een sausje (kecap, soja of bijv. 5-spice) is snel klaar en licht eten.

meestal zo'n 3 * in de week (en het kan nog veel later worden), ik ga altijd eerst paardrijden na het werk. Het probleem is vooral dat ik geen zin meer heb om te koken, een ei bakken is dan al veel werk ;) Maar daar zit wel een groot deel van het probleem, dus daar moet ik wel wat mee gaan doen.
Citaat:
Twee ons groenten: is dat niet gewoon een kwestie van wennen? Anders gewoon je aardappelen (of wat dan ook naast je vlees en groente) weglaten zodat je de groente wel moet eten om genoeg te eten? Misschien denk ik er wel heel makkelijk over hoor, ik vind groente echt heel erg lekker, zou prima elke dag alleen vlees met groente eten (natuurlijk alleen bij AGV).

Mss wel, het is ook vooral lastig als het koken er al bij inschiet. Een maaltijdsalade met 200 gr groenten red ik dus gewoon niet. Mss overdag wta meer rauwkost eten, dat vind ik op zich wel lekker. het is niet zo dat ik groente niet lekker vind trouwens, maar ik zal idd eens wat minder vlees/aardappelen(pasta whatever) pakken. Dan moet ik wel ;)

Citaat:
Trouwens, als je die hamburger zonder saus net zo prima vindt maakt het natuurlijk niet uit, maar anders mag je best wel met saus hoor als je verder zo gezond doet. (Of gewoon wat minder saus. Ik vraag dat sowieso standaard omdat ik vind dat ze altijd overal zo idioot veel saus op doen, getver! :D)

Ik ben nu even heel erg streng bezig, om door wat patronen heen te breken, en bovendien pak ik dan liever wat lekkere kaas als zonde ;)

Citaat:
Goed bezig hoor trouwens!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:28

Lielle schreef:
mss zijn ze ook niet gerookt, maar van die kipreepjes van de appie. Die crackers ken ik idd, en dat zijn precies degenen die ik dus bedoelde :))
:Y) Die reepjes ken ik niet, klinkt best lekker. Liggen zeker bij de voorverpakte vleeswaren en de ham- en spekreepjes enzo?

Citaat:
meestal zo'n 3 * in de week (en het kan nog veel later worden), ik ga altijd eerst paardrijden na het werk. Het probleem is vooral dat ik geen zin meer heb om te koken, een ei bakken is dan al veel werk ;) Maar daar zit wel een groot deel van het probleem, dus daar moet ik wel wat mee gaan doen.
Ben je dan niet al vaak heel erg over je honger heen? Dat heb ik zelf namelijk wel en ik eet dan eigenlijk alleen nog omdat ik het dan zo lekker vind. :D Maar om het dan maar altijd over te slaan kan natuurlijk ook niet. Kan me voorstellen dat dit wel lastig is en altijd maar brood meenemen is ook niet echt lekker (of voedzaam). Moeilijk om hier ook een goede oplossing voor te bedenken.

Citaat:
Mss wel, het is ook vooral lastig als het koken er al bij inschiet. Een maaltijdsalade met 200 gr groenten red ik dus gewoon niet. Mss overdag wta meer rauwkost eten, dat vind ik op zich wel lekker. het is niet zo dat ik groente niet lekker vind trouwens, maar ik zal idd eens wat minder vlees/aardappelen(pasta whatever) pakken. Dan moet ik wel ;)
Vind je zo'n maaltijdsalade gewoon minder lekker of komt het er nooit echt van? Want als het laatste zo is, zou dat wel een goede oplossing zijn. Die kun je evt. ook nog wel meenemen naar stal?

Citaat:
Ik ben nu even heel erg streng bezig, om door wat patronen heen te breken, en bovendien pak ik dan liever wat lekkere kaas als zonde ;)
Zou voor mij ook absoluut gelden! :))

Enne, kun je het niet zo regelen dat je gewoon na het rijden thuis kunt aanschuiven? :D (Dit is natuurlijk too good to be true en als dat kon dan gebeurde dat vast al wel, maar ik dacht: 'misschien is dit ineens dé oplossing en heeft ze hier gewoon echt niet aan gedacht'. Zou toch banketstaaf zijn als ik dan m'n mond hield. :7)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:42

Dorée schreef:
Die reepjes ken ik niet, klinkt best lekker. Liggen zeker bij de voorverpakte vleeswaren en de ham- en spekreepjes enzo?

:j

Citaat:
Ben je dan niet al vaak heel erg over je honger heen? Dat heb ik zelf namelijk wel en ik eet dan eigenlijk alleen nog omdat ik het dan zo lekker vind. :D Maar om het dan maar altijd over te slaan kan natuurlijk ook niet. Kan me voorstellen dat dit wel lastig is en altijd maar brood meenemen is ook niet echt lekker (of voedzaam). Moeilijk om hier ook een goede oplossing voor te bedenken.

Dat is dus precies het probleem. Ik heb op het werk wel een magnetron maar om al om 5 uur te zitten eten vind ik ook weer geen optie ;)

Citaat:
Vind je zo'n maaltijdsalade gewoon minder lekker of komt het er nooit echt van? Want als het laatste zo is, zou dat wel een goede oplossing zijn. Die kun je evt. ook nog wel meenemen naar stal?

Ik vind een maaltijdsalade wel lekker, en die eet ik ook regelmatig. Maar drie keer in de week is ook weer wat veel van het goede :)) Daarnaast is daar tijdgebrek wel een probleem, meestal koop dan maar zo'n kant-en-klare van de appie, die zijn niet slecht.

Citaat:
Zou voor mij ook absoluut gelden! :))

:D

Citaat:
Enne, kun je het niet zo regelen dat je gewoon na het rijden thuis kunt aanschuiven? :D (Dit is natuurlijk too good to be true en als dat kon dan gebeurde dat vast al wel, maar ik dacht: 'misschien is dit ineens dé oplossing en heeft ze hier gewoon echt niet aan gedacht'. Zou toch banketstaaf zijn als ik dan m'n mond hield. :7)

Soms kan dat idd, maar ik ben helaas niet de enige thuis met tijdsproblemen en slechte eetgewoontes :)) Toch is dat denk ik wel de weg te gaan, maar eens bespreken thuis :D

/add
of toch wat meer maken en restjes invriezen :))

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:30

Nee, om 17 uur eten is mij ook zeker 2 uur te vroeg. :P Bovendien heb je dan alsnog weer opnieuw zin in eten na het rijden (lijkt mij :D).

Maaltijdsalades van de Ap zijn inderdaad echt prima, vooral die met geitenkaas vind ik echt heel lekker. Zelf zou ik dat drie keer in de week geen probleem vinden, vind het heerlijk, vooral met het lekkere weer op komst, maar kan me voorstellen dat dat wat te veel is. En bovendien ook wel erg duur. Zelf maken vind ik niks, moet je weer zo'n losse dressing meenemen, te onhandig. :+

Concluderend is dus gewoon te zeggen dat jij betere afspraken moet maken thuis en porties moet invriezen. Maar die conclusie had je zelf ook al getrokken. :D

Je kunt natuurlijk ook opperen bij je stal dat ze dagelijks voedzame, gezonde, slanke maaltijden in de kantine gaan serveren voor zo'n 3 euro. Lijkt me misschien maar het beste. Gewoon mededelen met een serieus gezicht, ze moeten wel een beeeeetje met hun tijd meegaan hoor. :))

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:42

aansluitend op die laatste opmerking, vanaf komend weekend staan mijn schoonouders 3 maanden op de camping tegenover de stal :D Mss is dat die geniale oplossing :))

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:51

Lielle schreef:
aansluitend op die laatste opmerking, vanaf komend weekend staan mijn schoonouders 3 maanden op de camping tegenover de stal :D Mss is dat die geniale oplossing :))

:)* !! Miscchien?? Als je daar 3 maanden veel bent geweest, ook gewoon even vrienden maken met de buren, zodat je gewoon het hele jaar door op de camping kan eten! :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:00

_O- _O- mijn hele probleem uit de wereld :))

(zit zo gezond te lunchen, twee bruine bolletje met magere smeerleverworst, een kiwi en een mandarijntje, en grapefruit vruchtenmousse toe, geen saucijzenbroodjes meer uit de kantine :D )

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:21

Je oplossing is dus al jaren voorhanden. Ik zou maar even flink gaan lobbyen op die camping als ik jou was! :))

Ik krijg er honger van! Ga ook maar even gezond lunchen met bruine boterhammen met rosbief en smeerkaas en sla en overheerlijke pruimen van de Ap erbij.
Lekker bezig! :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:15

Die camping, dat is het :j :D

Met groenten en fruit heb ik ook problemen hoor, eigenlijk lust ik het helemaal niet. Of anders gezegd: ik lust alleen de lekkere (en dus vette/zoete/calorierijke) varianten zoals bananen, stoofpeertjes (met sap en extra suiker), appelcompote en dat soort zut.
Maar op het moment dat je echt honger krijgt, dan ben je er heel soms toch nog een beetje 'blij' mee. Ik probeer bij het avondeten eerst m'n groenten op te eten, daarna het vlees/vis/kip en aardappels. Dan heb je alvast een bodempje. Klinkt leuk als ik het zo opschrijf, maar het is natuurlijk een doffe ellende :D

Nog efkes wat anders: bij gebrek aan spek heb ik weleens wat runderrookvlees door een omelet gemikt. Dat smaakte eigenlijk nog niet eens zo heel fout. Beetje uitbakken enzo, dan is het best te doen ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:17

Kun je niet warm (en redelijk gezond) lunchen op je werk? En dan op de avonden dat je nar stal moet een broodje nemen?

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:21

Oscar schreef:
Maar op het moment dat je echt honger krijgt, dan ben je er heel soms toch nog een beetje 'blij' mee.

_O- Hahaha deze zin is echt briljant. :D

Heb verder niet echt heel veel zinnigs meer toe te voegen. Maargoed, dat waren mijn laatste paar bijdragen ook al niet echt meer.. :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:18

Het effectiefste zou zijn is alle vette en dus lekkere dingen laten staan of alleen in het weekend eten. Maar dat is dus duidelijk niet de bedoeling.

Een 2e optie zou kunnen zijn, geen sausjes meet eten, maat dat viel ook af. Je zou eventueel de room kunnen vervangen door sojaroom oid. Schijnt hetzelfde te smaken alleen dan nagenoeg vetvrij. Is alleen te gebruiken voor sauzen.

Voor varkensspekjes zou je de vegetarische variant kunnen gebruiken of kijken of je het kunt vervangen voor achterham in plak oid. Smaakt bijna hetzelfde maar is een stuk magerder.

Voor kaas op brood. Koop daarvoor de oudtst mogelijke normale kaas die je kunt vinden. Die smaakt zo sterk dat je er maar weinig voor op brood nodig hebt of koop zwitserse strooikaas.

Veel alternatieven kun je vinden bij een goede reform of biologische winkel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 10:48

oude kaas eet ik gelukkig al, sojaroom zal ik eens proberen. Overigens eet ik op dit moment echt heel slank (muv kaas op brood dan) dus laten staan is echt wel een optie. Sausjes eet ik eigenlijk nooit, alleen bij pasta e.d. heb je wel zoiets nodig. Maar dus niet sausjes bij mijn vlees, aardappelen en zo.

Ham is toch niet echt mager? Ik werk nu veel met kip en tartaar, dat vind ik lekker gelukkig.

Katja, het eten is hier niet zo geweldig, maar mss moet ik zoiets toch eens wat vaker gaan doen als alternatief (naast die camping dan). Ik pak wel vaak een salade als ik in de kantine eet O:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:37

Dorée schreef:
Oscar schreef:
Maar op het moment dat je echt honger krijgt, dan ben je er heel soms toch nog een beetje 'blij' mee.

_O- Hahaha deze zin is echt briljant. :D

Sorry, hij kwam recht uit mijn bourgondische hart ;) :D

Achterham is best wel mager hoor, ik heb net even voor je gekeken: 130 calorieen per 100 gram. Scheelt niet eens zo gek veel met bijv. kipfilet :)
Schouderham is een stukje vetter (en niet lekker want er lopen soms van die taaie vetranden doorheen :r )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 19:58

Kijk, dat valt alweer mee. Ik heb trouwens echt lekker gegeten vanavond, en zo vind ik groenten ook lekker :j

Ingredienten (2 personen)
Groenten
- 400 gram grof gesneden gemengde groenten (wortel, ui, courgette, paprika)
- 200 grams krielthes
- olijfolie
- zout, peper, (gerookte) knoflook

Meng het goed, doe in een grote lasagneschaal en zet zo'n 30 minuten in de oven op 225 graden. Geraspte kaas erover is natuurlijk extra lekker :oo

gevulde kipfilet
- twee halve kipfilets
- twee plakjes rauwe ham (of prosciutto, serrano)
- basilicumblaadjes

Snijd in de kipfilet een 'zak' en vul deze met de ham en basilicum. Rijg er een cokctailprikker door, bruin de kip aan beide kanten in een beetje olie, voeg wat melk (of witte wijn) toe en bak de kip zachtjes gaar in zo'n 15 minuten.

Lekker met een glaasje witte wijn (heb ik ook al niet gedaan :)) )

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:08

Als je wat "magerdere" geraspte kaas zoekt, hebben ze bij de appie ook 30+ geraspt!

Die Lu crackers zijn idd ook goed, dat zout erop helpt ook vaak wel tegen de hartige trek :)
(ik ben dus net zo'n spek/kaas hartige eter, lastig he ;) )

Rookvlees is trouwens ook mager, en heeft toch dat zoute zegmaar. Misschien ook een ideetje voor op brood? Dat doe ik de laatste tijd als ik weer zo'n trek heb in zout noem ik het altijd maar ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:27

precies, die hartige trek :j Zoetigheid heb ik minder mee, echt die lekker pittige smaak.
Rookvlees en rosbief ga ik dan toch maar weer in huis hale, dat vind ik ook wel leker gelukkig.

Net lekker geluncht met een een boterham met tartaar en uitjes :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:39

Wat trouwens ook erg lekker is: broodje van subways met heel veel groente, southwest (scherpe) of sweet onionsaus, olijfjes, pepertjes etc. Ik heb daar genoeg aan als avondeten :j
Een brood is maar 420 calorien zag ik staan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:51

Zo, jij bent goed bezig joh!
Ik was toevallig vanmiddag bij een Jumbo-filiaal en daar stond iets wat misschien wel wat van jouw gading kan zijn. Het was een pakketje (in koelvak) met daarin iets voorgekookte rijst, wokgroenten en voorgegaarde kip. Er zat ook een zakje met woksaus bij.
Ik heb het zelf (uiteraard ;) :D) niet geprobeerd (hou niet van groenten en niet van kip), maar volgens hubbie was het best lekker en het was in 6 minuten klaar. Misschien iets voor jouw drukke dagen? :)

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:58

Dat je niet aan die 2 ons groenten komt:
- Sla/komkommer/tomaat op je brood, bijvoorbeeld bij kip
- Salade mee in een bakje? (ah.nl heeft veel recepten met alle calorieen etc. erbij)
- Groentesaus maken (pureren en over de pasta)

Succes!

ps Als je `s avonds weinig tijd hebt kun je in het weekend (of een ander vrij moment) een goedevulde soep maken en die invriezen in porties, als je dan `s ochtend één portie in de koelkast legt, hoef je het `s avonds alleen nog op te warmen en er een salade bij te maken (sla met appel en noten?)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:30

- Spek kan je beter inruilen dan voor katenspek, is veel 'liever' ;)
- Misschien kan je de (geraspte) 20+ kaas van slankie proberen?
- Boursin light is er voor op brood, verder zijn er erg veel light 'kaas smeerseltjes' voor op brood