Mag je 'afgestraft' worden voor een taalfout? (niet bij Ned)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:08

Sodeletuut schreef:
SS&Vjesta: Ik schreef dit als laatste op. ;)

Sorry het ging net even erg snel hier ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:08

_Micha_ schreef:
Sodeletuut schreef:

Tja. En normaal is taal wel een van mijn sterkste punten, alleen dit moest snel snel..
En dan had je woorden als Irrigatielandbouw, en dan schreef iemand Irritatielandbouw en dat was wel goed.. :+

Kijk dat is iets wat je bij je jaarleider zou kunnen zeggen, als hij/zij je niet meteen gelijk geeft. want dát is gewoon een fout begrip.

En dan roepen ze die ander erbij en krijgt die ook een halve punt aftrek... Lijkt me een heel erg slecht idee

rakni

Re: Mag je 'afgestraft' worden voor een taalfout? (niet bij Ned)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:10

ik ben ook een docent en ik vind het heel overdreven....

Een halve punt is wel heel veel. Bespreek het eens met een jaarcoordinator ofzo. Leraren onderling horen elkaar niet af te vallen, dat doe ik in mijn werk ook niet.

Ik vind dat nederlands moet worden getoetst bij nederlands!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:10

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat je docent mag verwachten dat je goed Nederlands kan schrijven. Dus ik vind dit niet geheel onterrecht

Het is: Onterecht. Voor iemand die zo hoog van de toren blaast over spellingsfouten, kun je ook even beter je eigen tekst doorlezen ;)

TS: Ik vind dat je daar wel een halve punt aftrek voor kunt krijgen, werd bij ons een paar jaar geleden op de HAVO ook gedaan. De leraar kan niet bij een ander wel een punt ervan aftrekken en bij jou niet omdat jij de punten zo hard nodig hebt..

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:11

Vjestagirl schreef:
En dan roepen ze die ander erbij en krijgt die ook een halve punt aftrek... Lijkt me een heel erg slecht idee

Volgens mij mag dat achteraf niet meer. Tenminste, bij ons niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:12

Petite schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind dat je docent mag verwachten dat je goed Nederlands kan schrijven. Dus ik vind dit niet geheel onterrecht

Het is: Onterecht. Voor iemand die zo hoog van de toren blaast over spellingsfouten, kun je ook even beter je eigen tekst doorlezen ;)

TS: Ik vind dat je daar wel een halve punt aftrek voor kunt krijgen, werd bij ons een paar jaar geleden op de HAVO ook gedaan. De leraar kan niet bij een ander wel een punt ervan aftrekken en bij jou niet omdat jij de punten zo hard nodig hebt..

Ja ik maak spelfouten. Ik zit dan ook niet meer in 4 havo, ik krijg er geen punten voor en als ik er op de middelbare punten aftrek voor kreeg deed ik er niet moeilijk over want ik zag in dat ik een fout had gemaakt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:21

Ik snap dat ook best hoor, maar ik ben niet zo goed in taal(dyslectisch) en ik vond het altijd heel banketstaaf als mijn scheikunde/natuurkunde docent er punten af ging trekken voor kleine foutjes, terwijl het duidelijk was dat ik de stof begrepen had. Ik had dan gelukkig wel een dyslectie verklaring dus ik kreeg dat punt dan nog wel terug }> . Ik zie best in dat taal belangrijk is voor de algemene ontwikkeling daarom heb je ook 4a5 keer per week nederlandse les in het middelbaar onderwijs en examen nederlands (en engels en frans en duits).
Vind het niet zo logisch dat je daar bij aardrijkskunde dan ook nog op afgerekend word.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:49

Ik vind het wel terecht eigenlijk, zoals je zelf aangeeft is het best een stomme taalfout en daardoor is de zinsbouw heel raar. Ik vind het een hele goede zaak dat er streng op het Nederlands wordt gelet, ook bij de andere vakken. Je dient zeker op HAVO niveau toch altijd en overal foutloos Nederlands te kunnen schrijven.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:40

Vjestagirl schreef:

Dat mag niet bij ons op school. Als een cijfer eenmaal gegeven is, kan een cijfer door wat voor (nakijk)foutje dan ook niet meer omlaag.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:42

Mas schreef:
Ik vind het wel terecht eigenlijk, zoals je zelf aangeeft is het best een stomme taalfout en daardoor is de zinsbouw heel raar. Ik vind het een hele goede zaak dat er streng op het Nederlands wordt gelet, ook bij de andere vakken. Je dient zeker op HAVO niveau toch altijd en overal foutloos Nederlands te kunnen schrijven.

Tja, onder normale omstandigheden wel. Als ik nou even tijd had gekregen om normaal na te denken had ik het goed gedaan. Nederlands is normaal een van mijn sterkste vakken, dus dat is het probleem niet.. Maargoed, het is nou al gebeurd en ik denk niet dat ik er nog wat aan kan doen..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:44

Volgens mij mag dat idd niet, ze mogen je er wel op wijze dat het een taalfout is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:45

Er zijn zeker nergens officiele regels ofzo die ik hem kan laten zien :+

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:49

Sodeletuut schreef:
Er zijn zeker nergens officiele regels ofzo die ik hem kan laten zien :+

Kan je niet naar een andere leraar stappen of naar de directie. Bij ons op school had tijdens de vorige ET week mijn duitse leraar een hele rare regel toegepast nou vondt ik het niet zo erg had toch nog ruim voldoende, maar een andere jongen heeft er over geklaagt waardoor de cijfers gecorriceerd werden omdat hij een hele rare manier van rekenen had toegepast.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:51

Ik weet niet hoor, maar in mijn ogen is het niet echt een taalfout. Je hebt gewoon een heel ander woord gebruikt met een andere betekenis. Als je nou een spellingsfoutje hebt vind ik het niet logisch om een halve punt af te trekken, maar bij dit wel. Er staat immers niet wat je bedoelt.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:53

Bij ons gebeurde zoiets nooit. Dat was idd voorbehouden aan PW's en PTA's Nederlands.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:00

Vjestagirl schreef:
Tsja. Je zit in 4 HAVO, dan mag je docent toch verwachten dat jouw Nederlands gewoon goed is? En dat je niet zulke 'domme' fouten maakt... Hoe denk je dat het straks op je centraal examen gaat, daar gaan ze ook op je spelling letten.

Hoeveel Nederlanders kunnen daadwerkelijk ALLES maar dan ook ALLES foutloos spellen en schrijven en hebben na HAVO-4 nooit meer een spelfout gemaakt?

Wat betreft het centraal examen heb ik nooit, behalve bij Nederlands punten in mindering gekregen voor gemaakte spelfouten. Zou een mooie boel worden als je voor elke vergeten letter, verkeerde grammatica oid. bij AK of ECO punten aftrek zou krijgen :=

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:15

Voor de mensen die roepen dat je wel mag verwachten dat iedereen normaal nederlands kan typen/schrijven/spellen, bij nederlands word er echt 0,5 aandacht besteed aan spelling. De kwaliteit van het nederlands dat word gegeven is niet erg hoog (qua spelling en zinsopbouw) wij hebben dit jaar 1 toets gehad over spelling, verder hier nooit meer over gehad en er word vrijwel niet op gelet als jij iets fout zegt/schrijft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:03

Er is geen officiele regel voor dus je kunt je verder nergens op beroepen.

Ik reken zelf taalfouten/spelfouten niet mee, ook niet op het vwo. Op havo en vwo reken ik fouten in de begrippen wel mee (irritatie ipv irrigatie :+ ) behalve bij dyslectici. Op het vmbo reken ik nergens taalfouten mee. Nederlands wordt getoetst bij Nederlands, ik vind het veel belangrijker dat leerlingen inhoudelijk begrijpen waar de leerstof over ging en een bepaalde sociale meevoelende mentaliteit ontwikkelen.

Ik ben trouwens docent geschiedenis/maatschappijleer en geef nu het vak mens en maatschappij (gs, ak, ec, ml en lb).

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:39

Ik reken spel- en taalfouten wel aan, maar goed, ik ben docent Nederlands en Engels :+
Vanuit die optiek vind ik het niet onlogisch om ook bij andere vakken aftrek te geven voor taalfouten, en zeker taalfouten als deze. Niet even in de gauwigheid een letter verkeerd geschreven (want zo zie ik 'irritatie' ipv 'irrigatie'), maar echt andere woorden met een andere betekenis gebruikt.
Ik zou er alleen wel rekening mee houden dat je, als je daar tijd voor zou hebben gehad, dan ook nog even over je tekst heen had kunnen lezen op zoek naar rare zinnen. Die heb je nu niet gehad.
Ik ga nu overigens ook Maatschappijleer geven, maar met de bevolkingsgroep die ik lesgeef, zal ik maar niet op taalfouten gaan afrekenen, want dan hebben ze straks allemaal een 1 ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:43

Zonde trouwens dat veel docenten het de leerlingen niet aanrekenen, want daardoor hebben we nu een Bokt waar zo beroerd gespeld wordt dat zelfs 'je begrijpt toch wat er staat' zo langzamerhand niet meer opgaat.

Ik vind een half punt overdreven, maar ik vind wel dat er soms wel heel weinig eisen aan leerlingen gesteld worden. (En ik vind het ook wel vrij beschamend dat er veel docenten zijn die niet vrijwel foutloos Nederlands kunnen schrijven. Daarmee alleen val je je collega al aardig af lijkt me. "Oh, leuk voor in de klas hoor, dat Nederlands, maar het is maar bezigheidstherapie want daarbuiten is het niet belangrijk, kijk maar, ik doe het ook niet!")

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:06

Bij de lerarenopleidingen moet je wel degelijk door een taal- en spellingstoets komen in het eerste jaar. Wie daar na evt. herkansing nog niet doorkomt binnen het tweede jaar moet van school af.

Ik vind Nederlands wel degelijk belangrijk, maar het is mijn vakgebied niet en imo niet mijn taak om daar leerlingen op te beoordelen/af te straffen. Dat zou willen zeggen dat leerlingen die moeite hebben met de Nederlandse taal vrijwel geen kansen meer krijgen om goede cijfers te halen voor alle alfa- en gammavakken terwijl ze wellicht wel erg goed zijn in andere meer vakgebonden vaardigheden zoals het leggen van verbanden, het aangeven van chronologische volgordes, duiden van tendensen door de tijd heen en inzicht in oorzaak-gevolg om maar wat voorbeelden te noemen. Moet ik dan gaan zitten mierenn**ken over een dt-fout of een tussen-n :?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:12

Die tussen-n zou ik niet moeilijk over doen, maat die dt-fout wel, geloof ik ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:27

Over -dt-fouten wel ja. Want die geven namelijk iets essentieels aan qua betekenis. Teksten met -dt-fouten zijn voor mij veel lastiger te lezen omdat ik het werkwoord aan de verkeerde persoon of tijd koppel. Als ik 'vind' zie staan ga ik op zoek naar de 'ik' en als ik 'gebeurd' zie staan is dat voor mij een voltooid deelwoord: iets wat al voorbij is dus. Een essentieel verschil.

(En daarnaast... zelfs als je de fouten niet afstraft zijn er talloze manieren om toch meer aandacht te vragen voor correcte spelling. Ik snap de nuance tussen vmbo en vwo wel enigzins, maar goed taalgebruik en correcte spelling is ook grotendeels een kwestie van oefening en gewennig. En dus moet je daar overal op letten, en niet alleen maar in de les Nederlands.)

Urielle schreef:
Bij de lerarenopleidingen moet je wel degelijk door een taal- en spellingstoets komen in het eerste jaar. Wie daar na evt. herkansing nog niet doorkomt binnen het tweede jaar moet van school af.

En voor zover ik het nu kan zien doen veel docenten-in-opleiding wat alle leerlingen doen: ze leren het een keertje, en vergeten het daarna al spoedig weer. Want je begrijpt toch wat er staat?
Ik zie tegenwoordig echt veel bedroevende taalfouten voorbij komen, ook bij mensen met HBO-opleiding en hoger.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:33

Heeft je leraar gezegd dat het echt om de spelling ging. Want het lijkt mij eerder dat het fout gerekend is omdat 'aantal' echt een ander begrip is dan 'hoeveelheid'. Aantal zou kunnen gaan over hoe vaak er neerslag valt, en hoeveelheid gaat over hoe veel neerslag er valt.

Dat lijkt me een logischere verklaring dan dat je spelfout afgestraft is.

Het kan natuurlijk best dat jij hetzelfde bedoelde, maar het staat er niet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:14

Sodeletuut schreef:
Mas schreef:

Tja, onder normale omstandigheden wel. Als ik nou even tijd had gekregen om normaal na te denken had ik het goed gedaan. Nederlands is normaal een van mijn sterkste vakken, dus dat is het probleem niet.. Maargoed, het is nou al gebeurd en ik denk niet dat ik er nog wat aan kan doen..

Vind ik toch een vreemd excuus hoor, maar misschien ben ik dan een zeikerd. Als je snel moet doorschrijven kan het natuurlijk gebeuren dat je een spelfoutje maakt of een dt fout. Maar een heel woord tot twee keer toe in één zin?
Vind ik toch wel een grove fout en goed dat daarop gelet wordt, al is een half punt aftrek wellicht wat overdreven...