Leren discussieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:54

@ odetteke: Hier ben ik het dus wél mee eens. Maar dan praat je eigenlijk over iets heel anders. Dit was ook het principe van "het Lagerhuis" en dat is ontzettend intrigerend in mijn ogen.

Hier kun je b.v het voorbeeld Wilders nemen, legio argumenten te bedenken vóór, ook legio tegen (of je het er nu mee eens bent of niet). En daarmee je "tegenstander" dan vreselijk op een dwaalspoor brengen;0

Maar dat is niet waar ik het hier over heb. Hier gaat het met regelmaat over de grote passie van mensen, en daar heeft iedereen zn eigen kijk op, maar het is toch van de zotte dat er dan op de man gespeeld gaat worden??

Anoniem

Re: Leren discussieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:56

Is dat niet een beetje inherent aan het onderwerp? JUIST omdat het vaak over mensen hun passie gaat, raakt het zo ook gauw persoonlijk. Dus eerder gevoel van aangevallen worden, dus heftigere reactie, etc.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:03

PussInBoots schreef:
Maar dat is niet waar ik het hier over heb. Hier gaat het met regelmaat over de grote passie van mensen, en daar heeft iedereen zn eigen kijk op, maar het is toch van de zotte dat er dan op de man gespeeld gaat worden??

Exact dat bedoelde ik, het persoonlijk aangrijpen, absoluut onnodig! Heel verleidelijk op het internet, dat wel, ik laat me er zelf ook nog wel eens toe verleiden wanneer ik met persoonlijk aangegrepen voel, maar het belemmert een discussie...!

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:18

Ik heb ooit eens een heel interessant boekje doorgebladert over het naar de hand zetten en saboteren van discussies. Als je die technieken goed beheerst kun je je omgeving en grote besluiten aardig beïnvloeden. Punt is wel dat bokt geschreven taal is en daardoor is het communicatieproces veel gecompliceerder. Sarcasme, tonatie, lichaamstaal etc. zijn moeilijker of niet te herkennen, daardoor zal een discussie via het internet altijd moeizamer verlopen. En daar komt nog eens bij kijken dat een heleboel mensen zich niet goed kunnen verwoorden in tekst terwijl we precies weten wat ze bedoelen wanneer je gewoon met ze gesproken had.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:26

Sonja schreef:
Is dat niet een beetje inherent aan het onderwerp? JUIST omdat het vaak over mensen hun passie gaat, raakt het zo ook gauw persoonlijk. Dus eerder gevoel van aangevallen worden, dus heftigere reactie, etc.

Helemaal juist, en dan moet je LEREN je gevoelens netjes onder woorden te brengen.

Als voorbeeld: Een poosje terug was er een topic over een meisje met behoorlijk overgewicht en haar pony. Er werd, in het begin overigens erg netjes, gemeld dat haar overgewicht toch écht téveel was voor de pony en dat dit schade kon berokkenen aan die zelfde pony.

Dit is nooit leuk, ookal wordt het netjes gebracht. Zijzelf reageerde overigens erg netjes het hele topic. Anderen werden meteen boos en vonden dat de TS werd aangevallen op onjuiste gronden.

Het topic is vreselijk uit de hand gelopen en dit vond ik een voorbeeld wat écht sneu afliep.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:30

PussInBoots schreef:
Sonja schreef:

Helemaal juist, en dan moet je LEREN je gevoelens netjes onder woorden te brengen.

Als voorbeeld: Een poosje terug was er een topic over een meisje met behoorlijk overgewicht en haar pony. Er werd, in het begin overigens erg netjes, gemeld dat haar overgewicht toch écht téveel was voor de pony en dat dit schade kon berokkenen aan die zelfde pony.

Dit is nooit leuk, ookal wordt het netjes gebracht. Zijzelf reageerde overigens erg netjes het hele topic. Anderen werden meteen boos en vonden dat de TS werd aangevallen op onjuiste gronden.

Het topic is vreselijk uit de hand gelopen en dit vond ik een voorbeeld wat écht sneu afliep.

Sja, dat is zo'n beetje hetzelfde als iemand vertellen dat hij/zij een onaangename lichaamsgeur heeft: Hoe subtiel je het ook brengt, de kans dat iemand zich persoonlijk aangegrepen voelt is enorm groot...

Volgens mij weet ik over welk topic je het hebt...Is inderdaad sneu gelopen, juist om dat de TS degene was die het minste moeite er mee had leek het :')

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:40

Adil18 schreef:
PussInBoots schreef:

Exact dat bedoelde ik, het persoonlijk aangrijpen, absoluut onnodig! Heel verleidelijk op het internet, dat wel, ik laat me er zelf ook nog wel eens toe verleiden wanneer ik met persoonlijk aangegrepen voel, maar het belemmert een discussie...!

Ik vind dat het op de man spelen een teken van zwakte is, dat doe je als je geen argumenten meer hebt. Het is dus een compliment als iemand zich zo tegen je gedraagt :D

Dat soort discussie over ruiters die te zwaar zijn voor hun pony zijn vrij lastig altijd, vooral als het niet een beetje te zwaar is. :o Als een ts dan niet reageert op de voorzichtige en nette opmerkingen kan ik me voorstellen dat mensen het op de harde manier proberen (net als mensen met een overduidelijk slecht zittend zadel, jonge paarden waar te vroeg en te hoog mee gespringen wordt etc.) Helaas snappen de meesten niet dat je door iemand aan te vallen iemand volledig in het harnas jaagt waardoor die helemaal niet meer open staat voor argumenten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:48

odetteke schreef:
Ik vind dat het op de man spelen een teken van zwakte is, dat doe je als je geen argumenten meer hebt. Het is dus een compliment als iemand zich zo tegen je gedraagt :D

Dat soort discussie over ruiters die te zwaar zijn voor hun pony zijn vrij lastig altijd, vooral als het niet een beetje te zwaar is. :o Als een ts dan niet reageert op de voorzichtige en nette opmerkingen kan ik me voorstellen dat mensen het op de harde manier proberen (net als mensen met een overduidelijk slecht zittend zadel, jonge paarden waar te vroeg en te hoog mee gespringen wordt etc.) Helaas snappen de meesten niet dat je door iemand aan te vallen iemand volledig in het harnas jaagt waardoor die helemaal niet meer open staat voor argumenten.

Oh zo eens!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:59

Jee, mn hele topic naar de #@$#%^$, tis toch echt de bedoeling dat we discussieren!! Iedereen is het met elkaar eens;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:08

PussInBoots schreef:
Jee, mn hele topic naar de #@$#%^$, tis toch echt de bedoeling dat we discussieren!! Iedereen is het met elkaar eens;)

Discussiestof! Een dergelijke opmerking vind ik een dooddoener voor elke discussie:

Citaat:
Bepaalde mensen die niet zo veel talent hebben voor onderbouwd discussiëren, zijn al lang geleden bij mij onder de foeiknop terecht gekomen. Ik zie hun berichten niet eens meer, dus stoor ik me er ook niet aan :+

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:08

Ik vind dat talentloosheid niet de reden mag zijn iemand op negeer te zetten. Als mensen op de man gaan spelen, bewust kwetsen, hun gelijk willen halen op een manier die niet getuigd van enig sociaal gevoel dan vind ik het een ander verhaal. Maar niet iedereen kan goed discussieren.

Wel is het zo dat je op een forum veel beter na kunt denken over je antwoorden, je wordt niet onderbroken en je hebt de tijd om het een en ander goed te onderbouwen.

nicolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:03

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:10

Wat ik altijd zo tekenend vind in sommige discussies hier op bokt zijn bepaalde bokkers die meestal hun vriendjes weer optrommelen om hun argumentatie kracht bij te zetten. Zo opvallend af en toe. En een behoorlijk teken van zwakte in mijn ogen. :j

Verder is een discussie nou eenmaal een discussie als mensen het oneens zijn met elkaar. De kunst is daarbij om respect te houden voor elkaar's mening. Ik denk ook dat men doordat het internet is, zich sneller laat gaan in respectloze opmerkingen.
Zeker als de profielen aardig leeg zijn, is het natuurlijk erg makkelijk om de grofste zaken te roepen of op de man af te spelen. Tja....... Dan durven ze wel, he. ;)