American way of life.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:18

Anoeska schreef:
Amerikanen zijn allemaal vet, eten alleen hamburgers, .... Of hebben ze dit beeld opgebouw op basis van '90210 / Gossip Girl enz.'?

Nee, daar krijg je juist het idee van dat ze allemaal anorexia hebben, volgens mij. Dun, dunner, dunst...

Verder wel gelijk hoor, het stikt van de vooroordelen in dit topic. Het is ook een beetje wat om het over 'de Amerikaan' te hebben, het is nogal een groot land... en als 'de Nederlander' volgens Maxima Z. al niet bestaat, dan wordt 'de Amerikaan' helemaal lastig.

Misschien een beetje achterdochtig van mij trouwens, maar dit lijkt verdacht veel op het soort vraag die voor school beantwoord moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:19

Nimue schreef:
Anoeska schreef:
Amerikanen zijn allemaal vet, eten alleen hamburgers, .... Of hebben ze dit beeld opgebouw op basis van '90210 / Gossip Girl enz.'?

Nee, daar krijg je juist het idee van dat ze allemaal anorexia hebben, volgens mij. Dun, dunner, dunst...

Verder wel gelijk hoor, het stikt van de vooroordelen in dit topic. Het is ook een beetje wat om het over 'de Amerikaan' te hebben, het is nogal een groot land... en als 'de Nederlander' volgens Maxima Z. al niet bestaat, dan wordt 'de Amerikaan' helemaal lastig.

Misschien een beetje achterdochtig van mij trouwens, maar dit lijkt verdacht veel op het soort vraag die voor school beantwoord moet worden.

De Verenigde Staten is volgens mij van alle 'ontwikkelde' landen het land met het hoogst percentage overgewicht, én het hoogst percentage ondergewicht. Correct me if I'm wrong, meen het namelijk ergens een keer gelezen te hebben.

MoniqueT

Re: American way of life.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:23

Er zijn veel (heel) dikke mensen in Amerika. En ook heel veel super gezond levende slanke mensen die heel bewust eten. De middenweg zie je minder, dat is zeker zo.

Maar als het in dit topic gaat over de vraag wat 'The American Way of Life' is, vind ik het heel erg beperkt als het alleen gaat over eten/drinken/overgewicht.

Er is veel meer: grote afstanden, veel grote auto's, jongeren die op 16e al autorijden, maar bijvoorbeeld tot hun 21e geen druppel mogen drinken. Kinderen die al vanaf hun 14e met allerlei sport, sociale projecten e.d. hun studiebeurzen bij elkaar sprokkelen om hele dure studies te kunnen betalen.

Het studentenleven wat veel meer gericht is op prestatie dan hier, omdat je het in Amerika alleen maar maakt met de beste zijn en keihard werken. Het is heel gewoon om maar 10 vakantiedagen per jaar te hebben. Ik kan zo uren doorgaan.

Wat is de Amerikaanse manier van leven? Wie is 'de Amerikaan'? Die vraag kan ik niet beantwoorden! Er is een heel groot verschil ik rijk en arm. Binnen 10 minuten rijd ik van een armoedewijk met veel Mexicaanse inwoners (meisjes van 18 met drie kinderen, hoezo voorbehoudmiddelen??), naar een wijk waar de gigantische huizen achter muren en hekken staan op de golfbanen.

Van grote steden met wolkenkrabbers naar het platteland waar mensen wonen in oude stacaravans, zes oude auto's voor de deur die allang niet meer starten, maar waarom zou je het opruimen? Natuurschoon waar je koud van wordt, zo geweldig, zo divers en zo indrukkendwekkend. Waar Nationale Parken super onderhouden worden en waar je op de gekste plekken nog toiletgebouwtjes vindt, compleet met rollen WC-papier.

Amerikanen komen gerust in de supermarkt naar je toe om te vragen waar je vandaan komt als ze een taal horen die ze niet kennen. Heel open, vriendelijk. Allerlei culturen leven met elkaar, door elkaar, voor elkaar.

Maar een ding vormt de kern: je moet het zelf maken daar! En kom je van niks en wordt je miljonair, dan heb je het helemaal gemaakt en ben je niet die rijke patser, waar de buurt jaloers naar kijkt. Nee, dan word je bewonderd en gerespecteerd. You made it: the American Way of Life.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:13

Nimue schreef:

En wij Nederlanders zijn maar met 16 miljoen, terwijl er ruim 300 miljoen Amerikanen zijn :D

Gezien het eten wat hier te koop is, is het echt moeilijk om slank te blijven (of je moet niets eten, of alleen groenten/fruit/water), misschien is dat het probleem dat er weinig middenmoot is.
Ik was in Nederland altijd slank, tegen het dunne aan, en sinds ik hier ben krijg ik echt een buikje :\ Puur omdat overal suiker in wordt gestopt, het is echt om gek van te worden. Zelfs in dingen als ketchup en brood zit een halve suikerpot verwerkt, en dat proef je (bah) en merk je aan je gewicht...
En dan moet ik er nog bij vermelden dat ik hier 4x per week naar de sportschool ga, vs. 1 tot 2 keer per week paardjehobbelen in Nederland..

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:08

MoniqueT schreef:
Van grote steden met wolkenkrabbers naar het platteland waar mensen wonen in oude stacaravans, zes oude auto's voor de deur die allang niet meer starten, maar waarom zou je het opruimen? Natuurschoon waar je koud van wordt, zo geweldig, zo divers en zo indrukkendwekkend. Waar Nationale Parken super onderhouden worden en waar je op de gekste plekken nog toiletgebouwtjes vindt, compleet met rollen WC-papier.

Hihi van zo op het platteland wonen in Amerika heb ik echt zo'n clichébeeld in mijn hoofd, lijkt me echt geweldig. Lekker vrij leven, veel ruimte om je heen. Allemaal oude auto's idd. :)) En dan zo'n kroegje waar iedereen altijd heen gaat. :D Lijkt me echt gaaf, maar niet voor altijd. :P

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:46

Ik ga over vijf weken weer sfeer snuiven en even dromen tussen de cowboys :-)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:36

Goh, ik krijg helemaal zin om naar Amerika op vakantie te gaan van dit topic. Behalve dan die vieze verhalen van Yessy over het eten, yakkes.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:26

Mij lijkt Amerika idd ook gaaf, maar heb denk ik ook een 'clichébeeld' in m'n hoofd, overal ruimte op het platteland, altijd zon (in CA bijv.), het lijkt allemaal zo geweldig waarschijnlijk omdat je er vooral mee in aanraking komt door films etc. maar toch, als ik hier zo dingen lees, lijkt het me eigenlijk best werkelijkheid! :+:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:29

Amerika trekt mij totaal niet :n . Dan kies ik veel liever voor bv Nieuw-Zeeland, Canada of Australie. Of dichter bij huis, Italie of een van de Skandinavische landen.......

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:40

Amerika is gewoon een ontzettend divers land. Eigenlijk alles wat je zou kunnen zoeken, kan je wel ergens vinden (kust, bergen, rust, stad). Dus daarom kan je ook maar heel weinig zeggen van wat nou specifiek Amerikaans is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:27

Nou Anouska, rust, bergen, rust, stad vind ik ook in bv Italie, hoor. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:31

Oh ja, natuurlijk! En zijn heel veel landen die divers zijn. En het is ook maar net wat je zoekt, en wat je leuk vindt.

Maar het is natuurlijk logisch dat een land zo groot als de VS nagenoeg alles in zich heeft, van de kou in alaska tot de woestijn. En dat zie ik ook terug in de mensen. En dat sluit weer een beetje aan op dit topic. Dat je moeilijk kan zeggen wat nou specifiek amerikaans is, maar dat er wel een aantal overeenkomstigheden zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:37

Ja, al die staten zijn totaal verschillend. En dat zie ik in Italie ook eigenlijk. Het noorden is weer heel anders dan het zuiden. Er zijn bv ook heel veel dialecten en per regio verschilt de Italiaanse keuken ook nogal.

Ik denk dat in alle grote landen veel verschillen EN overeenkomsten zijn. Alleen staan de VS nogal in de picture vanwege films, politiek, tv, muziek e.d.
Maar ben overtuigd dat je in meer landen diverse kanten kunt vinden. ;)
Wat dat betreft wil ik Amerika niet 'verheerlijken' en ben ik juist misschien wel nieuwsgieriger naar landen die relatief onbekender zijn. :)

En dat eten daar, trekt mij als biologische, gezonde vegetarier ook niet echt, al heb je idd ook de gezondheidsfreaks daar. Maar die zijn wel in de minderheid. :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:44

Nimue schreef:
Goh, ik krijg helemaal zin om naar Amerika op vakantie te gaan van dit topic. Behalve dan die vieze verhalen van Yessy over het eten, yakkes.

Sorry :D

Ach voor een vakantie is het geen probleem hoor, desnoods eet je 3 weken hamburgers, dat is nog niet eens zo ongezond, vlees zit nauwelijks vet in en er zit groente op/bij :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:49

Nou, Yessy, dan moet je je toch nog eens goed gaan verdiepen in gezonde voeding, zou ik zo zeggen. :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:56

*kijkt om zich heen* ik heb worteltjes en een appel hier :j

(en een m&m cookie, donut, kitkat...)

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:01

MoniqueT schreef:
Er zijn veel (heel) dikke mensen in Amerika. En ook heel veel super gezond levende slanke mensen die heel bewust eten. De middenweg zie je minder, dat is zeker zo.

Maar als het in dit topic gaat over de vraag wat 'The American Way of Life' is, vind ik het heel erg beperkt als het alleen gaat over eten/drinken/overgewicht.

Er is veel meer: grote afstanden, veel grote auto's, jongeren die op 16e al autorijden, maar bijvoorbeeld tot hun 21e geen druppel mogen drinken. Kinderen die al vanaf hun 14e met allerlei sport, sociale projecten e.d. hun studiebeurzen bij elkaar sprokkelen om hele dure studies te kunnen betalen.

Het studentenleven wat veel meer gericht is op prestatie dan hier, omdat je het in Amerika alleen maar maakt met de beste zijn en keihard werken. Het is heel gewoon om maar 10 vakantiedagen per jaar te hebben. Ik kan zo uren doorgaan.

Wat is de Amerikaanse manier van leven? Wie is 'de Amerikaan'? Die vraag kan ik niet beantwoorden! Er is een heel groot verschil ik rijk en arm. Binnen 10 minuten rijd ik van een armoedewijk met veel Mexicaanse inwoners (meisjes van 18 met drie kinderen, hoezo voorbehoudmiddelen??), naar een wijk waar de gigantische huizen achter muren en hekken staan op de golfbanen.

Amerikanen komen gerust in de supermarkt naar je toe om te vragen waar je vandaan komt als ze een taal horen die ze niet kennen. Heel open, vriendelijk. Allerlei culturen leven met elkaar, door elkaar, voor elkaar.

Maar een ding vormt de kern: je moet het zelf maken daar! En kom je van niks en wordt je miljonair, dan heb je het helemaal gemaakt en ben je niet die rijke patser, waar de buurt jaloers naar kijkt. Nee, dan word je bewonderd en gerespecteerd. You made it: the American Way of Life.

De kern die jij noemt is toch meer "The American dream"? Dat is naar mijn mening iets anders dan "The American way of life", alhoewel de "way of life" wel geinspireerd kan zijn door de "dream".... Mmmmm... Ik maak het wel ingewikkeld zo he?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:13

Mientjeuh schreef:
Wat een hoopje vooroordelen bij elkaar. Veel mensen schijnen er alles vanaf te weten zonder ooit in contact te zijn gekomen met Amerikanen of in Amerika te zijn geweest.

The American way of life is gewoon hoe ze in Amerika leven, Kaka's tekst vat het heel mooi samen. Ze zijn erg gesteld op hun individualiteit, stimuleren ondernemingsvermogen heel erg (vandaar dat kinderen vaak vanaf een jonge leeftijd al heel actief zijn in dingen als sport, de schoolraad etc.). Ze zijn altijd optimistisch en aan de ene kant heel extrovert, het is alledaags dat mensen die je niet kent zomaar een babbeltje met je slaan terwijl je aan de kassa staat te wachten. Het is natuurlijk zo dat dat meestal alleen maar small talk is, ze zijn soms oppervlakkig, maar je kan ze niet verwijten asociaal te zijn. Iedereen zal je altijd overal mee willen helpen en bv. met klachten doen winkelketens een stuk meer dan hier bij ons.

Mee eens :) Ben zelf 2 maanden in Amerika geweest en niets dan lof over Amerikaanse mensen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:25

Je hebt Amerika en Amerika.

Ik heb mogen proeven van de super rijke buitenwijken rond New York (waar ook de grote wereld sterren wonen, heb een kennis die er midden tussen woont), maar heb ook in het gewone leven in die buurt kunnen kijken. Ben ook een paar dagen in Arkansas geweest, ook super gaaf om een keer gezien te hebben.

Ben nu 3x die kant op geweest (2x een tripje New York en New Jersey en 1x New York, New Jersey, Arkansas en door naar het land Belize), 3x was ik binnen een week terug in NL maar heb ik verschrikkelijk veel gezien (had alle keren zowat 2 weken nodig om weer bij te komen ;) ).

Prachtig om te zien, maar ik vind heel erg veel daar over de top (in positieve als negatieve zin), maar ook heel veel aardige mensen waar je altijd welkom ben.

Ik hoef niet perce terug die kant op, het trekt mij niet ondanks dat ik super genoten heb. (Belize daar in tegen wel, daar wil ik graag weer heen als ik geld heb, dat is zo anders en ook ene heel ander verhaal :) ).

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:34

Ik ben juist in het zuiden van Amerika geweest (Texas, Oklahoma, New Mexico, Arizona, Nevada) :) Geweldige mensen, supervriendelijk. Ik mis het enorm! Ik zou dolgraag weer terug willen!

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 17:14

Ik wil door jullie verhalen ook echt super graag naar Amerika, ik wilde al wel.. maar nu hmm, lijkt me echt gaaf! En inderdaad op het platteland in Amerika lijkt het me ook heel gaaf :j inderdaad allemaal ruimte, auto's.. echt een tintje van een cowboy :P :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:42

Nou, echt cowboys zie je er niet meer hoor :D Maar het is echt prachtig! Alle soorten landschap zie je er :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:36

Ik heb de cowboys nog wel gezien hoor. Vooral in South Dakota zie je ze nog lopen met de boots (laarzen) aan, mooie riemen om, vestje aan, hoed op. Alleen stappen ze niet op hun paard maar in een dikke pickup truck. En ze lopen daar gewoon bij de Wal*Mart of in restaurants zo binnen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:53

Twiggy2008 schreef:
Ja, al die staten zijn totaal verschillend. En dat zie ik in Italie ook eigenlijk. Het noorden is weer heel anders dan het zuiden. Er zijn bv ook heel veel dialecten en per regio verschilt de Italiaanse keuken ook nogal.

Toch vind ik Italië een land dat veel meer één gevoel geeft. Een prachtig land, en een prachtig gevoel, en natuurlijk zit er diversiteit in. Maar het loopt m.i. niet zo extreem uit een als in de VS. Natuurlijk is het in Rome anders dan in Sicilië, maar er zijn toch ook veel overeenkomsten qua cultuur, klimaat en geografie. Terwijl je in de VS echt dingen hebt als de woestijn in Arizona en de Everglades.

Natuurlijk kun je in alle landen variatie vinden, dat lukt ook in Nederland al prima. Amsterdam is anders dan Urk, een Fries praat anders dan een Zeeuw. Maar ik heb wel het idee dat de verschillen in de VS groter zijn dan in veel kleinere landen - niet dat dat verder uit maakt, elk land heeft weer zijn eigen charme. In Italië kun je tenminste lekker eten, al vond ik het brood daar ook niet echt gezond. Maar wel lekker. :9

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:07

Amerika is ook zo immens groot en zo divers wat betreft klimaat en landschap. Zitten wij daar, vraagt iemand of wij ook zoveel last van sneeuw hebben. Ja duh, het sneeuwt in New York en wij zitten in Phoenix. Is een afstand van heen en weer van Amsterdam naar Moskou. Tuurlijk is het weer dan niet hetzelfde als is het één land. En dat geldt ook voor de mensen.