MoniqueT schreef:Er zijn veel (heel) dikke mensen in Amerika. En ook heel veel super gezond levende slanke mensen die heel bewust eten. De middenweg zie je minder, dat is zeker zo.
Maar als het in dit topic gaat over de vraag wat 'The American Way of Life' is, vind ik het heel erg beperkt als het alleen gaat over eten/drinken/overgewicht.
Er is veel meer: grote afstanden, veel grote auto's, jongeren die op 16e al autorijden, maar bijvoorbeeld tot hun 21e geen druppel mogen drinken. Kinderen die al vanaf hun 14e met allerlei sport, sociale projecten e.d. hun studiebeurzen bij elkaar sprokkelen om hele dure studies te kunnen betalen.
Het studentenleven wat veel meer gericht is op prestatie dan hier, omdat je het in Amerika alleen maar maakt met de beste zijn en keihard werken. Het is heel gewoon om maar 10 vakantiedagen per jaar te hebben. Ik kan zo uren doorgaan.
Wat is de Amerikaanse manier van leven? Wie is 'de Amerikaan'? Die vraag kan ik niet beantwoorden! Er is een heel groot verschil ik rijk en arm. Binnen 10 minuten rijd ik van een armoedewijk met veel Mexicaanse inwoners (meisjes van 18 met drie kinderen, hoezo voorbehoudmiddelen??), naar een wijk waar de gigantische huizen achter muren en hekken staan op de golfbanen.
Van grote steden met wolkenkrabbers naar het platteland waar mensen wonen in oude stacaravans, zes oude auto's voor de deur die allang niet meer starten, maar waarom zou je het opruimen? Natuurschoon waar je koud van wordt, zo geweldig, zo divers en zo indrukkendwekkend. Waar Nationale Parken super onderhouden worden en waar je op de gekste plekken nog toiletgebouwtjes vindt, compleet met rollen WC-papier.
Amerikanen komen gerust in de supermarkt naar je toe om te vragen waar je vandaan komt als ze een taal horen die ze niet kennen. Heel open, vriendelijk. Allerlei culturen leven met elkaar, door elkaar, voor elkaar.
Maar een ding vormt de kern: je moet het zelf maken daar! En kom je van niks en wordt je miljonair, dan heb je het helemaal gemaakt en ben je niet die rijke patser, waar de buurt jaloers naar kijkt. Nee, dan word je bewonderd en gerespecteerd. You made it: the American Way of Life.
De kern die jij noemt is toch meer "The American dream"? Dat is naar mijn mening iets anders dan "The American way of life", alhoewel de "way of life" wel geinspireerd kan zijn door de "dream".... Mmmmm... Ik maak het wel ingewikkeld zo he?