Acceptabele kilometerstand tweedehands auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 07:40

Passionata schreef:
Ligt er maar net aan hoe ermee gereden is, hoe oud de auto is en of het een dieselmotor of benzinemotor is..
Over wat voor een auto gaat het TS ?

Niks specifieks, ik ben gewoon een beetje alvast aan het rondkijken, maar heb er dus de ballen verstand van (wees gerust, mocht ik wat leuks vinden gaat paps zeker mee :D ), dus dat vroeg ik me zo even af :)

Bedankt voor alle reacties!! :)

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:56

Oke, goed dat je iemand meeneemt :j
Ik zou alvast voor een diesel gaan, kunnen meestal veel meer km aan, veel succes ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:25

Als je weinig rijdt, is een auto op diesel (en ook LPG) niet altijd de beste optie i.v.m. hogere wegenbelasting. Voor mij (ik woon vlak bij mijn werk en gebruik daar dus de auto nauwelijks voor) is een dieselauto iig veel te duur. Komt nog bij dat-ie nauwelijks opwarmt op kleine stukjes en dat komt de auto ook niet ten goede. Aan diesel zou ik alleen beginnen als je er ook structureel veel mee rijdt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:13

Als ik een nieuwe auto zou kopen zou ik wel voor een diesel gaan, rijd best wat kilometers naar mijn werk toe, school, stage, zou dan toch een meevallertje zijn aan de pomp.
Nu hebben we een benzine en als ik van een diesel in een benzine stap vind ik het nog beroerd rijden ook.

Als toekomstige auto zou ik graag een mercedes C-klasse willen, maar ik vrees dat ik die luxe toch maar onder werktijd moet houden en prive gewoon lekker zuinig moet rijden.

LPG zou voor mij geen optie zijn ivm veel sneller op zijn van de auto.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:17

Mijn ouders hebben meerdere Volvo's op gas (gehad) die ruim over de 2 ton hebben gehaald. Eentje heeft mijn zusje nu, de andere (bouwjaar '92) fungeert voor hen als 'derde auto'. Beide auto's zijn half Europa door geweest (met en zonder caravan) en rijden nog steeds als een zonnetje, ook regelmatig met trailer erachter. Dat auto's op gas eerder op zijn is dus geen feit, ik heb andere ervaringen.

Charaz

Re: Acceptabele kilometerstand tweedehands auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:21

Mijn benzine is ook al over de 2 ton heen, mocht hij de 3 ton niet halen zou ik dat erg snel vinden.

Het is ook niet voor niets dat de auto's van mijn baas diesels zijn en geen gas auto's, ik geloof (maar weet dat niet zeker, omdat ik niet alle auto's echt ken) dat er meerdere over de 6 ton heen zijn, eentje zit nu rond de 9 ton (weet niet of hij er al overheen is) en de nog aardig nieuwe auto's imo dan, zitten rond de 2,5 .

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar in de regel gaat een diesel toch het langste mee.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:29

Ik bedoel daarmee te zeggen dat men al snel vindt dat een auto 'oud' en 'op' is als er 2 ton op de teller zit, laat staan als-ie richting 3 gaat. Dan zou een auto op LPG wel heel snel 'oud' en 'op' moeten zijn. En vergeleken bij diesels die 6 tot 9 ton draaien is iedere andere auto snel 'oud' en 'op'.

Maar goed, wat ik al eerder zei: niet voor iedereen is een diesel het meest rendabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:01

Charaz schreef:
Het is ook niet voor niets dat de auto's van mijn baas diesels zijn en geen gas auto's, ik geloof (maar weet dat niet zeker, omdat ik niet alle auto's echt ken) dat er meerdere over de 6 ton heen zijn, eentje zit nu rond de 9 ton

Dan heb jij dr niet zo heul veul verstand van vrees ik :D een gas auto gaat namelijk langer mee dan een diesel ;) Dacht dat dit inmiddels een belend gegeven was dus geef karin hierin gelijk.
Mss eens in de techniek duiken die reuze interessant is :P

En dat een diesel goedkoper rijdt dan een benzine is ook niet zo spannend meer met de huidige brandstofprijzen, diesel en benzine kosten nagenoeg hetzelfde en dat haal je weel in met je wegenbelasting..
T is niet voor niets dat de dieselmotor op dit moment niet interessant meer is voor de handel.

Nee als je echt voor rendement wil gaan en voorlopig niets anders rijden wil zou ik voor een LPG auto gaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 01:41

Van LPG-auto's wordt dan weer gezegd dat ze snel slijten en dat ze niet geschikt zijn om trailers mee te trekken. Het wagenpark van onze familie is iig ongevoelig voor al die geruchten. ;)

Goed onderhoud doet een hoop en misschien zijn Volvo's idd wel echt degelijker dan gemiddeld. :P

Overigens heb ik een Volvo op benzine, ook LPG is met mijn jaarlijkse aantal kilometers verre van rendabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 02:07

Karin schreef:
Van LPG-auto's wordt dan weer gezegd dat ze snel slijten en dat ze niet geschikt zijn om trailers mee te trekken.

Euhm had je mijn reactie zeker niet gelezen, LPG is juist velen malen beter dan welke brandstof dan ook voor je motor hoor, hij zal beduidend meer kilometers kunnen lopen dan een diesel.
Dit omdat het een vrij schone brandstof is, heeft een hoog octaan gehalte van nature waardoor er een volledige en schone verbranding ontstaat.
En dit zien wij weer terug in de vele kilometers die een diesel zal maken....En wbt vermogen zal de gas ook altijd winnen tov van een gelijke dieselmotor in cilinders+inhoud.

Wat wel veel mensen vergeten of niet serieus nemen is het onderhoud. Bij slecht onderhoud loop je het risico op backfire, en dat wil je niet meemaken of je moet geen zin meer hebben in je auto.

Hier een stukje, mss hebben jullie gewoon pech gehad met die auto;s Karin.

De levensduur van uw motor op LPG is beduidend langer dan op benzine terwijl de prestaties nagenoeg hetzelfde blijven
Hoewel dieselmotoren meer vermogen leveren dan vroeger en ook stiller en minder vervuilend zijn geworden, presteren ze nog opmerkelijk slechter dan motoren op autogas. Ook de modernste diesels leveren nog steeds minder vermogen per liter cilinderinhoud dan motoren op autogas. Dit betekent in de praktijk dat u, voor dezelfde prestaties als een LPG-motor, een dieselmotor moet hebben die een gevoelig grotere cilinderinhoud heeft.

Bron; http://www.garagelumens.be/lpg.php

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 02:10

Pech gehad? Ik denk dat je dan iemand anders bedoelt, want ik heb juist goede ervaringen met auto's op LPG. :)

Dat LPG een relatief schone brandstof is is idd voor mijn ouders een van de redenen om voor LPG te kiezen i.p.v. diesel. Maar goed, wat ik al zei: voor mij heeft LPG of diesel geen zin i.v.m. aantal kilometers dat ik maak, dus ik blijf voorlopig maar benzine rijden.

Die mening over LPG-auto's die jij quote is overigens niet MIJN mening, het is een mening die ik vaak hoor en waar ik het dus niet mee eens ben gezien mijn ervaringen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:38

Karin schreef:
Die mening over LPG-auto's die jij quote is overigens niet MIJN mening, het is een mening die ik vaak hoor en waar ik het dus niet mee eens ben gezien mijn ervaringen.
:)

Dan hebben we dezelfde menign hierover, ik heb er dan geen ervaring mee (Heb zelf nog nooit een auto op gas gehad) maar heb wel met mn motorvoeruigen studie meegekregen wat de verschillen zijn tussen de motoren. Ik dacht vroeger dat een gasauto ook niet lang meeging.

Karin schreef:
Pech gehad? Ik denk dat je dan iemand anders bedoelt,

Had je verhaal verkeerd begrepen dacht dat er stond dat de auto's van jou familie gevoelig waren voor die geruchten maar er staat juist 'ongevoelig' :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:14

Vandaag vertelde meerdere garage houders me dat gas juist niet ouder wordt. Dus wat je dan moet geloven.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 22:23

Meerdere garagehouders?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:28

mijn lpg'er staat momenteel op 325.000 en rijdt nog menig auto eruit :P Loopt heerlijk!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:29

Ja. 1 dealer en 2 gewone garages. Waarvan 1 een kleinere garage was, de ander had 200 auto's staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 01:58

kazary schreef:
Ja. 1 dealer en 2 gewone garages. Waarvan 1 een kleinere garage was, de ander had 200 auto's staan.

Zou maar niet vertrouwen op het woord van een garagist, had hij toevallig een overschot aan diesels staan :D
Nee n zulke gevallen kan je beter op zoek gaan naar studiemateriaal en wetenschappelijk materiaal,
over het algemeen hoeft daar niets aan verdient te worden :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:34

Karin schreef:
Volvo's staan er idd om bekend en ik ken ook een Mazda die bijna 5 ton heeft gehaald.

Onderhoud is idd belangrijker dan kilometerstand op zich, is mij altijd verteld.

Sja...maar als je problemen hebt met je Volvo en je er nieuwe onderdelen in moet laten bouwen geef je meer geld uit dan bij bijv. een van 't merk Opel...

Edit: De VW van mijn pa heeft inmiddels 400.000 op de teller staan en loopt nog steeds super!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:26

Zo kun je nog wel even doorgaan. Als je vaker iets moet vervangen aan je Opel dan aan je Volvo ben je uiteindelijk minstens net zo veel of zelfs meer geld kwijt aan je Opel dan aan je Volvo.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:47

Die ene man had geen LPG staan dat klopt. Had echt maar 15 auto's staan. Maar we leieten al snel merken dat de auto waar we voor kwamen voor ons niets was en we waren gewoon even na aan het kletsen, dus voor het verdienen hoefde het voor hem ook niet meer.
Maar die andere had van alles even veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:56

Sja Kazary je zal niet de eerste zijn die dan tóch terug gaat naar dat garagebesdrijf ;) En dan met de gebakken peren komt te zitten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:00

Karin schreef:
Zo kun je nog wel even doorgaan. Als je vaker iets moet vervangen aan je Opel dan aan je Volvo ben je uiteindelijk minstens net zo veel of zelfs meer geld kwijt aan je Opel dan aan je Volvo.

Opels zijn hele degelijke auto's hoor, daar heb je niet meer onderhoud aan dan bij je Volvo, maar de Volvo is dus qua onderdelen duurder, net als Audi bijv.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:06

Ik rijd momenteel in een Opel Astra Tailgate uit 1991, bijna 224.000 km op de teller en het is een benzine.
Ik zie wel hoe lang hij nog meegaat, nog geen 4000km geleden heeft hij een nieuwe distributieriem en koprevisie gehad, dus ik ga ervanuit dat het voorlopig nog wel even kan. Afgelopen december zonder problemen door de APK gekomen, dus dit jaar december zien we welk weer verder.
Ik hou wel de metertjes goed in de gaten en peil elke week olie en andere vloeistoffen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 09:49

Volvo's zijn voor zover ik hoor inderdaad erg degelijke auto's die lang mee gaan.

@Chiqa, jij quote nu 1 website, maar inderdaad de meeste garagehouders en zelfs de ANWB zeggen allemaal dat een diesel langer mee gaat dan een LPG.

Wbt. de kosten qua diesel/benzine en de wegenbelasting, bij een taxi bedrijf halen ze dat er natuurlijk wel uit, prive zou ik het niet weten, zou ik uit moeten rekenen.
Weet wel dat de diesel auto van mijn ouders ook laag in de wegenbelasting zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:19

Charaz schreef:
@Chiqa, jij quote nu 1 website, maar inderdaad de meeste garagehouders en zelfs de ANWB zeggen allemaal dat een diesel langer mee gaat dan een LPG

Je heb dr verstand van zo te zien, nu nog de echte kennis :D Heb je info van de ANWB en de meeste garagehouders? Ben wel nieuwsgierig naar dit wetenschappelijk bewijs mss moeten we onze studie IVA wat bijschaven :j