maximale hypotheek nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 20:54

ik hoor het wel.... erg lastig.. ik ben van de meest negatieve manier van de salarissen uit gegaan
ik zal nu een lijstje maken met de kosten. waar we de vorige keer van uit gingen hielden we geld over voor sparen/onvoorziene kosten..
maar ik vind dat veel mensen wel veel kunnen lenen zeg, 4 ton.. jeetje mina

@kamsel.. ja dus.. zal nog ff weer een nieuwe maken.. want er zijn weer dingen veranerd, de rente is wel te doen van de hpotheek, maar het aflossen of sparen is erg lastig zeg maar..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:58

sorry had niet goed gelezen :o

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:26

Joltsje schreef:
ik vind dat veel mensen wel veel kunnen lenen zeg, 4 ton.. jeetje mina

Maar vergeet niet dat ik 32 ben, dat scheelt toch een aantal jaartjes. Toen ik 22 was, kon ik dat ook nog niet betalen.....

benangelique

Re: maximale hypotheek nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:57

wat zegt jullie hypotheekadviseur hiervan? als deze goed en kundig is, geeft hij aan hoe en wat rondom salarissen en andere uitgaven. hou ook rekening met de toekomst; niet alleen groei in salaris, maar wat als jullie kindjes willen en daardoor minder gaan werken? dan stijgen je uitgaven, maar komt er minder binnen. een goede adviseur neemt dit ook mee.
bedenk ook dat als je aan je max zit, er geen gekke dingen moeten gebeuren als grote reparties aan het huis die niet direct voorzien zijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:05

Die maximale hypotheken zeggen mij niet zoveel. Wij doen het andersom. Wij bekijken wat we maandelijks aan een huis wil betalen en laat dat omrekenen naar een aankoopbedrag van een huis. De een wil graag mooi wonen en heeft daar heel veel geld voor over en de ander wil graag veel uitgeven aan andere dingen.

In de 10 jaar dat wij nu hypotheek hebben, zijn wij overigens altijd meer gaan verdienen. Achteraf hebben wij huizen laten lopen om de prijs terwijl we die nu wel 3x hadden kunnen betalen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:10

nou de berekening laat het huis niet toe hahahaha...

de situatie is zo.. zou ik full-time werken zou het best kunnen. maar het werk wat ik nu die wordt alleen nog maar part-time. met een hele gunstige salarisschaal moet het lukken.. oftewel helaas....

2 opties, of een kleiner huis, of een andere baan...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:39

Wij hebben in de eerste plaats gekozen voor een goede bank om de hypotheek te nemen. Dan kan je misschien iets minder lenen maar dan weet je wel zeker dat het verantwoord is.

Verder hebben wij ook zeker niet de maximale hypotheek genomen. Je weet nooit wat er gebeurd in de toekomst. Je hebt een koophuis dus ook je eigen onderhoud. Stel dat bijvoorbeeld je dak ineens lekt en een gedeelte vervangen moet worden. Als je dan vooral de eerste paar jaar dat je gekocht hebt geen flink spaarpotje achter de hand hebt is het prettig als je in je hypotheek nog ruimte hebt.

Verder vind ik het persoonlijk altijd fijn om zelf extra ruimte te hebben. Stel bijvoorbeeld mijn man is zijn baan zo verschrikkelijk zat, als we een hypotheek op de top zouden hebben zou hij dus alleen een andere baan kunnen nemen als dat minimaal hetzelfde verdiend, als je ruimte hebt over houd kan je dus ook kiezen voor een leukere baan waar je goed bij voelt maar wat wat minder oplevert.

Het eerste jaar vond ik zo vreselijk tegen vallen kwa kosten! We hadden ons er heel goed in verdiept maar er komen toch onverwachtte kosten of kosten die veel hoger uitvallen dan gepland. Dus zeker als eerste huis zou ik afraden om een top hypotheek te nemen.

Maar goed al met al is het natuurlijk net waar je jezelf prettig bij voelt.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:55

wij hebben wel het maximale geleend op 2 salarissen. Ik was 21 en mijn vriend 23. Alleen mijn salaris werd maar voor 75% meegerekend omdat ik nog op school zat. Nu zijn we 4 jaar verden en kunnen we ruim 100.000 euro meer lenen dan eerst. Ik denk als je jong bent dat je eerder je maximale kunt gaan lenen omdat je altijd nog in salaris door groeit. Maar ja je moet doen waar je jezelf goed bij voelt en laat je goed adviseren door een kundig persoon

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 07:58

Rhodos schreef:
Die maximale hypotheken zeggen mij niet zoveel. Wij doen het andersom. Wij bekijken wat we maandelijks aan een huis wil betalen en laat dat omrekenen naar een aankoopbedrag van een huis. De een wil graag mooi wonen en heeft daar heel veel geld voor over en de ander wil graag veel uitgeven aan andere dingen.

In de 10 jaar dat wij nu hypotheek hebben, zijn wij overigens altijd meer gaan verdienen. Achteraf hebben wij huizen laten lopen om de prijs terwijl we die nu wel 3x hadden kunnen betalen.

Dat bedoelde ik eigenlijk.
Zo hebben wij het ook gedaan.

dimmelim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:28

Probeer een half jaar het geld wat je meer aan hypotheek kwijt zou zijn dan nu aan vaste lasten op een spaarrekening te zetten om te kijken of je met deze maandlasten zou kunnen leven.
(leuk voordeel is weer een aardig bedrag op je spaarrekening na een aantal maanden wat je weer van pas zou kunnen komen als je dan besluit ervoor te gaan)

Een hypotheek adviseur kan met je kijken naar je mogelijkheden en de toekomst, wat is waarschijnlijk, komt er op den duur meer geld binnen door betere banen? of willen jullie een kindje (of 3?) en gaan jullie part time werken en krijgen jullie juist meer kosten?

Echt aan de top gaan zitten zou ik niet doen. Maar als je een aantal maanden hebt geleefd alsof je zo'n hoge hypotheek hebt, en dat gaat jullie goed af en daarnaast zijn jullie toekomstverwachtingen gunstig dan zou het misschien best wel kunnen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:51

Wij konden max geloof ik 450.000 krijgen en zijn uiteindelijk voor 312.000 gegaan. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat al pittig vond, en dan zaten we dus nog niet eens aan onze limiet.

Als je baanzekerheid hebt en je kunt het in de huidige situatie betalen dan zou ik het denk ik wel doen.
Als je geen baanzekerheid hebt (je vriend werkt bij een bank of heb ik dat verkeerd gelezen?) dan zou ik het niet doen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:04

mijn vriend heeft inderdaad een vaste baan bij de bank. mijn positie is nog niet zeker..

we gaan niet voor de max.. dat is inmiddels al duidelijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:05

Jeminee hoe kunnen jullie zoveel lenen? Combinatie van leeftijd en een goede baan?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:06

indd.. ik sta er ook versteld van..

wij kunnen max 220.000 lenen. dan werkt mijn vriend 40 uren en 28.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:09

Wij krijgen aanstaande vrijdag de sleutel van ons nieuwe huisje. Ook met maximale hypotheek. Je moet goed rekening houden met de maandlasten (kun je het echt goed betalen, en heb je dan nog wat over voor onvoorziene uitgaves). En wat zijn je vooruitzichten qua salaris. Ik heb nu bijvoorbeeld geen vast contract, maar heb daar wel uitzicht op, ook heb ik net opslag gekregen, dus dan is die hypotheeklast ineens weer een stuk minder. Mijn vriend heeft een vaste baan en hij gaat redelijk snel vooruit qua salaris. De hypotheek zal nu dus even krap zijn, maar de vooruitzichten zijn gunstig.

Mocht je wat onzeker zijn qua werk, zou ik zeker uitkijken. Mocht het immers foutlopen, dan is het in deze tijd niet makkelijk om je huis even snel te verkopen, en dan raak je dus echt in de problemen. Wij hebben ons oude huis ook nog niet verkocht. Gelukkig hebben we nog geen haast, omdat we zeker nog 4 maanden moeten klussen voordat we overkomen, maar het is natuurlijk wel een risico.

Wij konden nu ruim 2 keer zoveel lenen als 4 jaar geleden toen we ons huidige huis kochten. Wat nu je max is, zegt dus niks over hoe je situatie over 4 jaar is.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 09-03-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:10

Bij de Postbank (nu dus ING) konden wij trouwens het meeste krijgen, en dat is beduidend meer dan wat ze aangeven als je het op de site uitrekent.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:16

LiNdA1986 schreef:
Ik zal ook nooit een maximale hypotheek nemen, dat is echt dom. Je weet nooit wat er gebeurd in de toekomst en op een maximale hypotheek heb je geen NHG, dus als je om een of andere reden niet je huis meer kan betalen heb je een groot probleem.

Dom zou ik niet willen zeggen. Ik denk dat de banken hier wel geleerd hebben van de Amerikaanse praktijken, zij willen immers ook niet dat jij je lasten niet meer kan betalen, dan krijgen zijn hun geld niet terug. Zij geven je dus als het goed is alleen een hypotheek voor een bedrag dat verantwoord is voor jouw situatie. Daarom krijg je ook niet zo makkelijk een hypotheek op een tijdelijk contract. Je moet alleen wel goed naar de toekomst kijken. Als je binnen een paar jaar minder wil gaan werken, moet je daar wel over nadenken. Gelukkig zal een hypotheekadviseur je daar zeker ook op wijzen.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:17

Charaz schreef:
Jeminee hoe kunnen jullie zoveel lenen? Combinatie van leeftijd en een goede baan?

Ik vermoed dat bij een aantal gevallen het codewoord aflossingsvrij is. Maar naar 30 jaar is het huis dan nog steeds niet (helemaal) van jou.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:18

Inderdaad, een hogere hypotheek kan bij een groter percentage aflossingsvrij, of simpelweg bij meer salaris. Wij hebben ook gekozen voor een groot deel aflossingsvrij. En we gaan zelf sparen voor de aflossing (de eerste paar jaar een flink bedrag opzij zetten, ipv elke maand een klein bedrag).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:24

Wij zitten ook tegen het maximale aan. Echter hebben wij een aanbod gekregen waarop we niet nee konden zeggen. Dat was namelijk een huis bouwen op grond van mijn ouders en zo dus ook mijn paard aan huis kunnen houden. Indien wij een ander huis hadden gekocht dan was ik in de maand meer kwijt geweest aan stallingskosten, dit steek ik nu dus in de hypotheek. Daarbij gunstig de grond kunnen overkopen van mijn ouders en gezien wat het huis waard zal zijn als het klaar is hebben we er niet verkeerd aan gedaan. We hebben natuurlijk wel eerst alle vaste lasten opgeschreven, soms ook extra wat meer voor geteld. Dan ook gekeken wat we per maand maximaal konden missen en dat kwam gelukkig uit. Daarbij hebben we beiden dat we nog ruimte hebben om met het loon omhoog te gaan.
We hebben dan echter ook nog eens een spaarhypotheek zodat het huis over 30 jaar helemaal vrij is en van ons is, dus wel ook het duurste uitgekozen maar met de meeste zekerheid.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:29

Bij ons komt het door een hoog salaris van mijn vriend. We hebben trouwens de helft van onze hypotheek aflossingsvrij genomen en de andere helft spaarhypotheek. Ik zou echter nooit een geheel aflossingsvrije hypotheek nemen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:47

zoals ik al zei.. mijn vriend heeft er meer verstand van, maar het wordt waarschijnlijk ook een spaarhypotheek.. moet de meeste voordelen hebben

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:49

Ja en vooral de meeste zekerheid in deze tijd. Ben benieuwd wat jullie doen :) Wel fijn dat je vriend er wat verstand van heeft want het is best ingewikkeld allemaal.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:50

Ja dat is het zeker!! en wat betreft het uittellen wat je vaste lasten zijn, schrijf het op en ga er dan niet gelijk vanuit dat je alles hebt. Zo ben ik dus een behoorlijke kostenpost vergeten..... en kwam er dus naderhand achter.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:51

Nuage schreef:
We hebben trouwens de helft van onze hypotheek aflossingsvrij genomen en de andere helft spaarhypotheek.

Wij hebben ook deze hypotheek vorm