Samenwonen, hoe gaat het met geld etc?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:44

Dat is denk ik heel persoonlijk, de 1 wil het strikt gescheiden houden en de ander maakt het niet uit.

Mijn vriend en ik wonen in april een jaar samen.

Wij hebben een gezamelijke spaarrekening waar we gemiddels samen tussen de 500 en 600 euro per maand op sparen. (beide 300 per maand tenzij er bijv een keer een auto kapot is ofzo dan iets minder)

Omdat hij ruim meer verdiend als ik gaat de huur van zijn rekening.
We houden niet echt bij wie hoeveel boodschappen betaald. De ene keer betaald hij de andere keer betaal ik. Als hij even geen geld in de portomonee heeft pakt hij wat uit de mijne omdat ik daar altijd wel wat in heb zitten.

Ons geld is ook letterlijk ons geld. Daar doen wij totaal niet moeilijk over ondanks hij meer verdiend als ik.

We houden wel bij hoeveel er uit gaat zodat we ook weten hoeveel er nog is.
Kleine aankopen kopen we gewoon wanneer we willen. Maar om bij te houden laten we elkaar wel weten hoeveel er uit gaat.
Grote aankopen worden eerst overlegt.

Verder gaan dingen als auto verzekering ziekenverzekering etc gewoon van onze eigen rekening af.

voor ons gaat het prima zo.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:28

Een gezamenlijke rekening en de kosten eerlijk verdelen.

Justy

Re: Samenwonen, hoe gaat het met geld etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:12

Wij hebben beiden een eigen rekening en een eigen spaarrekening en een gedeelde rekening voor boodschappen en vaste lasten :)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:50

Wij hebben allebei onze eigen rekening, en een gezamelijke. Maar die gebruiken we eigenlijk niet. Mijn vriend betaalt van zijn rekening alles in en om het huis, ik de boodschappen en mijn eigen dingen. Mocht ik eens iets te kort komen dan mag ik altijd bij hem aankloppen omdat hij meer verdiend. Maar in principe hebben we de kosten verdeeld zonder het gebruik van de gezamelijke rekening.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 01:37

wij wonen al 4 jaar samen en we hebben een gezammelijke rekening met 2 passen en nog een spaar rekening. Ik doe eigenlijk alle bankzaken enz haha mijn vriend kijkt er haast nooit na hij vraagt soms wat er op staat enz. we over leggen eigenlijk bijna altijd over dingen die we kopen(grotere uitgaven dan) en dat gaat nog altijd goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:32

Wij hadden eerst allebei een eigen rekening, waar dan een deel van naar de gezamelijke rekening ging voor de vaste lasten. Onze auto tel kleding etc was dan van de eigen rekening.
Maar op een gegeven moment was alles wel 1, ik pinde m'n kleding van de gezamelijke rekening, vriendje haalde een tientje uit m'n portemonnee als hij dat nodig had, enz.
Nu hebben we alleen nog de gezamelijke rekening, werkt prima zo.
Maar goed we wonen ook al 7 jaar samen, en nu sinds een half jaar maar 1 rekening meer.

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:39

Denk dat het net is wat je wil...

Ik en mijn vriend hebben samen een huis gekocht en hebben 1 gezamelijke rekening waar alles zoals salaris op gestort wordt en wordt ook alles van betaald
Alles is van ons samen en grote uitgaven overleggen we.
Hij verdient meer als mij maar dat maakt voor ons niks uit.
Dit alles staat bij ons ook vast in een samenlevingscontract ivm kopen van een huis samen.

Voor ons werkt dit het beste geen gezeur over geld lenen of als er 1 krap zit nu zitten we samen krap of juist niet hahaha :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:34

Wij plempen alles op 1 berg en alles wordt ook van die rekening afgeschreven en betaald.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:53

Wij hebben beide onze eigen rekening en spaarrekening. Boodschappen betaal ik inprincipe. Hij de grote uitgaven.
Ik betaal hem een bedrag in de maand waar dan de vaste lasten van worden betaald.
Mochten wij ooit uit elkaar gaan dan krijg ik van hem een bedrag om eventueel opnieuw te kunnen beginnen. Moet je niet denken aan heel erg veel geld ofzo.
Maar feit blijft dat hij eigen vermogen opbouwd omdat hij een eigen huis heeft. Ik sta daar niet bij ingeschrevenm dus ik bouw verder ook niks op.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:02

Wij hebben nu een gezamenlijke rekening waarop ons beide loon wordt gestort en waar we in principe alles van doen (boodschappen, vaste lasten, uitgaven voor het huis, overige uitgaven etc.)
Vanwege mijn studie heb ik mijn studentenrekening aangehouden waar mijn studiefinanciëring binnenkomt en waar mijn college-geld afgeschreven wordt. Die rekening gebruik ik om zelf wat te blijven sparen voor mijn rijbewijs etc. Ook gebruik ik die rekening voor 'eigen' uitgaven (boeken, dvd's etc.).
Sparen doen we ook samen op de gezamenlijke rekening.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:14

ik woon sinds kort samen, en we hebben een gezamelijk zekening geopend waar we elke maand een bepaald bedrag op storten voor de onkosten: boodschappen, elektriciteit, water, gas, verzekeringen op het huis... grotere onvesteringen gebeuren in overleg en indien nodig factuur op aparte naam. Ons loon komt dus op aparte rekeningen, ook autoverzekering en kosten zijn apart.
Alles in 1 pot doen, lag bij ons wat gevoelig. Hij is eigenaar van het huis en heeft hiervoor een zware lening en ik heb financiëel niet de mogelijkheid om mij in te kopen, maar later nog wel wat te erven. Dus als er iets gebeurd, wil ik ook nog iets voor mezelf hebben om opnieuw te beginnen en niet alles in een huis gestoken hebben, waar ik niks aan heb. (nee je mag niet doemdenken, maar je moet realistisch zijn) of een kado van mijn ouders weggooien.
Bovendien heb ik een paard en dat kost maandelijks 10x meer dan zijn hobby's. Vandaar dat dit ons het eerlijkst leek

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:21

Wij hebben de eerste tijd ook onze eigen rekeningen gehouden en een gezamelijke rekening waarop we beide een bedrag stortten voor gezamelijke rekeningen. Mijn vriend wilde gewoon alles op 1 berg gooien, zodat de paarden niet meer compleet op mijn schouders lagen. Scheelt een hoop zorgen :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:27

@Quellian: Heb jij geluk dat je vriend pro-paard is, de mijne is er stikjaloers op en vind ze maar grote lastposten :(

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:31

We hebben beide een aparte rekening en een gezamelijke spaarrekening. We betalen zoals het uitkomt :+ Heeft mijn vriend wat meer over betaald hij, heb ik wat meer over betaal ik. Verder worden alle kosten van het huis van zijn rekening afgehouden en komt al het belastinggeld ook op zijn rekening aan. Mocht er ergens tekort zijn springen we samen bij.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:36

Wij hebben allebei een eigen rekening en een gezamenlijke. Maar in de praktijk loopt alles door elkaar en houden we niet echt wat gescheiden. Nooit problemen mee, meestal is hij wel degene die wat meer betaald en ik geef wat meer uit...