boodschappengeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Re: boodschappengeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:32

Studentenleven is best leuk! Je wordt vanzelf creatief met goedkoop koken hoor! Dat went snel! Op de markt kun je ook goedkoop groente en fruit kopen. Vooral aan het einde van de dag!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:33

Ik kom ruim rond met 120€ per maand (ook alleen), en zoals Carola ook elke dag vlees of vis, dingen die ik lekker vind en extraatjes :) Toegegeven, ik let wel op waar ik winkel, hoewel ik dat absoluut niet erg vind, op die manier ook hele fijne producten leren kennen... Hoeven niet altijd merken te zijn, het is natuurlijk wat je zelf ook wil :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:35

Ik eet voor 80 euro per week. Maar lk ga altijd naar de AH of plus, ik hou erg van koken en dan krijg je dus dure boodschappen aangezien ik bijna alles vers of biologisch wil. Mijn broer op kamers komt rond van 40 euro per week. Maar 100,00 voor een maand vind ik heel erg weinig. Dat is 25,00 per week. Dan kun je niet elke dag vlees groente en aardappels eten hoor. Neem aan dat je ook moet ontbijten en lunchen en af en toe wat lekker. Dan zit je zeker al aande 40,00!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:37

Ik denk dat ik zo'n 30 euro pw uitgeef. Eet weinig snoep ed, dus daar hoef ik geen geld aan uit te geven. Heb wel elke dag vlees (in aanbieding inkopen, in porties invriezen), groente en fruit. Ik let wel op wat ik uitgeef, maar koop wel waar ik zin in heb.
100 euro zou voor mij net wat krap zijn, liever iets te ruim in plannen dan te krap.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:38

_Zsazsa_ schreef:
Ik eet voor 80 euro per week. Maar lk ga altijd naar de AH of plus, ik hou erg van koken en dan krijg je dus dure boodschappen aangezien ik bijna alles vers of biologisch wil. Mijn broer op kamers komt rond van 40 euro per week. Maar 100,00 voor een maand vind ik heel erg weinig. Dat is 25,00 per week. Dan kun je niet elke dag vlees groente en aardappels eten hoor. Neem aan dat je ook moet ontbijten en lunchen en af en toe wat lekker. Dan zit je zeker al aande 40,00!

Ik eet vegetarisch (wat ZEKER zo duur is als vlees eten, wat 'gehakt' in mijn pastasaus kost zo 2,5 euro) en biologisch, en ik kom van 25 euro per week rond.

Een half brood kost 50 cent. Een zak aardappelen 2 euro. Sausje heb je zo zelf gemaakt, groenten zijn ook niet zo duur. En je hoeft ook niet iedere dag vlees(vervanger) groenten en aardappelen te eten. Niets mis met pasta, rijst, broodje gebakken ei, pizzatje enz.

(elke dag vlees eten is zelfs slecht voor je, maar das n andere discussie)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:39

Voor 100,- had ik ook elke avond vlees en aardappels hoor, ook vleeswaren konden er goed vanaf.
En idd, pasta ed net zo lekker en ook goedkoper.
Wij genieten ook erg van lekker eten en doen dat thuis dus ook, maar het is niet zo dat je van lekker eten veel meer moet betalen, alleen goed opletten waar je boodschappen koopt.
Ik ga standaard naar de c1000 en let op aanbiedingen bij andere winkels. Groenten haal ik bijna altijd vers, vlees koop ik wat groter in en vries het dan ook in enz.
AH en plus zijn erg duur met de producten en waarom zou ik meer uitgeven als diezelfde producten ergens anders goedkoper zijn? Dief voor je eigen portomonee. Het is dus ook heel erg wat je gewend bent en waar je koopt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:45

Ik was helemaal gewent aan de AH, en AH exellent. Heerlijk! Tegenwoordig koop ik bij de EMTE en de Aldi, en ik merk dat ik veel meer voldoening haal uit goedkoop koken dan uit duur koken. Van dure, bijzonder producten iets bijzonders maken is niet zo moeilijk. Van simpele producten iets bijzonders maken is veel lastiger!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:06

Ik ging laatst op m'n werk heel trots vertellen dat ik voor 19,- voor een hele week boodschappen had gedaan! Als je vantevoren een lijstje maakt van gerechten die je wilt maken die week en daarvoor alvast alles in huis haalt, brood doe je in zakjes in de vriezer voor elke dag en niet elke dag naar de winkel gaan maar 1/2 keer per week dat scheelt ook al! Er zijn ook wel wat leuke studentenkookboeken waar goede tips in staan!

Sowieso is het in het begin iets duurder omdat je dan nog geen basis hebt. Zoals mayonaise en sausjes, kruiden, huishoudelijke dingen. Die hoef je niet zo heel vaak te halen maar dat zal in het begin even wat duurder zijn.
Laatst bijgewerkt door Yellowcab op 08-03-09 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:07

Ik snap niet hoe mensen 200 euro per maand in hun eentje uitgeven aan boodschappen. Dan zou ik echt mn best moeten doen :P Bij mij ligt t rond de 100.Inderdaad veel invriezen is handig en op aanbiedingen letten :D

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:10

Jeetje ik vind 100 euro echt weinig voor een maand boodschappen !!
Maar ik vind het erg knap dat er mensen zijn die hiermee kunnen rondkomen..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:17

Ik vraag me af of de mensen die niet voor 100,- boodschappen kunnen doen wel op de prijzen letten :=
Tip: kijk vooral beneden in de schappen, daar liggen vooral de goedkopere producten :)

Ik heb vrijwel altijd een gezonde maaltijd, eet gewoon verse groenten en fruit en kom er makkelijk mee rond :)
Vind het ook gewoon zonde om het dubbele aan geld uit te geven terwijl het veel goedkoper kan :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:50

Ik spendeer gemiddeld 50 euro per week aan boodschappen, maar eet wel gigantisch veel koekjes en pudding (en de koekjes wil ik merk, pudding is aldi). Verder geregeld een broodje, frietjes en altijd nog wel eens uit eten, dat tikt natuurlijk aan.

Als student redde ik het met 100 euro hoor, ik at s avonds gewoon brood met beleg, kocht minder koeken, en at smiddags in het studentenresto voor 3 euro.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:06

k red het momenteel met ongeveer 18 euro per week *ex smokes* soms iets meer, soms iets minder.. maar ik maak dan ook graag soep met verse groenten en een stukje kip waar k *met ingevroren porties achteraf* een poosje op vooruit kan met een iets duurder volgranen broodje... als ontbijt... in de avond graag een aardappeltje met groentes rn zo mogelijk een stukje vlees wahaha

lidl, aldi, grootverpakkingen, aanbiedingen, niet te kieskeurig zijn.... keywords

en idd zoals hierboven al aangegeven is, inventief zijn, grootverpakkingen vlees kun je per zakje invriezen, net als 'kliekjes' gekookte aardappelen uit de zak is stukken goedkoper dan voorgekookt. t is geen luxe leven maar het bevalt prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 06:13

Vjestagirl schreef:
Vergeet trouwens niet dat dingen als shampoo, toiletpapier, keuken papier, wasmiddel enz allemaal HEEL hard aantikt op de rekening

Valt best mee... Ik doe een maand of 3 met een fles afwasmiddel (euro of 4?) of shampoo (euro of 7) en hier gaan gemiddeld een rol of 4 wc-papier in de maand door (ook een maand of 3 met een pak). Zeker afwasmiddel en wc-papier kun je zo duur maken als je het zelf wil, maar zelfs aan duurder afwasmiddel en Page toiletpapier zal je op maandbasis niet zo veel kwijt zijn. Wasmiddel is duurder...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 06:21

Ik ben alleen en heb per week 60 boodschappen geld...kom ík mee uit. :+

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:19

Ik ben geloof ik een dure student :Y).
Ik geef echt (als ik dit allemaal zo lees) belachelijk veel uit aan eten per week, ga ook zeer regelmatig uit eten en doe (bijna) iedere dag boodschappen. Waar sommige mensen hier een maand voor eten, geef ik in een week uit aan eten.

Ben me er bewust van, en wil ook minder uit gaan geven aan eten. Voor hen die het met minder doen; hoe vaak doen jullie boodschappen, hoe zo goedkoop en maken jullie lijstjes?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:23

Ik check meestal 1 keer per week wat ik in huis heb en wat ik nog moet hebben voor komende week en haal dat in 1 keer.
Alleen als ik mensen over de vloer krijg doe ik wel nog een keer apart boodschappen, maar ga dus niet iedere dag naar de winkel :)
Verder geen lijstje maar dus wel goed gekeken naar wat nodig is :j

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:32

Ik zit er toevallig nu ook wat mee te rekenen...

Ik kwam op een veertig euro per week uit... (160 p/m)

2 a 3 broden per week, 5 / 6 dagen warm eten, ik kan evt 2 dagen of meer bij vriendje komen eten.. Daar ben ik meer dan welkom.. Dus dat scheelt toch in het avondeten..

Dan heb ik wel alles meegerekend:
brood, beleg, drank, koekje/snoepje af en toe..

Als het minder zou kunnen, altijd prima, want ik moet het echt hebben van mijn 8 uurtjes werken per week..

Wel zou ik echt boodschappen doen met een lijstje.. Je vooraf oriënteren op eventuele aanbiedingen bij de supermarkt waar je heen gaat (*folder/internet) en dat op je lijstje kunnen plaatsen.. Gewoon dat lijstje afgaan en het realistisch houden, niet te weinig neerzetten maar gewoon waar je genoeg aan hebt..
En ik zou ook niet iedere dag naar de winkel gaan, maar om de 1 a 2 dagen.. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:33

@kristie, misschien moet je gewoon een vast bedrag klaarleggen voor het eten(contant),
neem je pinpas nietmee, en dan net zolang rekenen tot je uitkomt denk ik...
t zal in het begin wat moeilijk zijn, maar ik denk dat je er na een tijdje wel goed mee om kan gaan.

overigens kan ik heeel goed boodschappelijstjes maken, en dan ook niet meer kopen dan op het lijstje stond...
dat helpt misschien ook al.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:34

ik doe het met zo een 30 euro in de week.
Maar ik moet eerlijk zijn dat als ik op de prijzen let ik veel goedkoper uitkom.
Ik winkel altijd bij de Delhaize (qua prijs vergelijkbaar met AH) en eet echt veel koeken.
Ook ga ik 1 keer in de week eten, voor 5 euro alle pizzas en pastas.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:37

Ik denk dat vooral de eerste aanschaf erg duur is, als wasmiddelen, olijfolie, ketjap, suiker, zout, zeep etcetcetc noem maar wat gekke voorbeelden.
Daarna zal het krap zijn met 100 per maand, maar zeker weten te doen.
Ik heb helaas alleen maar een klein vriesvakje, waar je de dingen maar maximaal 3 dagenkunt bewaren..dus eten van te voren maken en porties van maken gaat bij mij niet, waardoor ik al wat duurder uit ben.
Niet boodschappen doen als je trek hebt en idd van te voren lijstje maken met watje wilt gaan eten die week..ook al hebje er later geen trek in, haha.
Zo zit ik bv wel eens 2 dagen achter elkaar aan de wortels en dan weer 2 dagen aan de bloemkool, omdat ik anders de rest kan weggooien, zonde.
Succes, de vrijheid is idd HEERLIJK :) maar ik mis af en toe het echte eten van mn moeder wel hoor, haha, ben blij als ik daar eens mee kan eten :P

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:41

_Zsazsa_ schreef:

Ik ook, maar da's wel voor een heel gezin (twee volwassenen en twee kids).

Voor 1 persoon moet het wel te doen zijn, 100 euro per maand. Maar dan wel goed op de aanbiedingen letten. Ik zou zeker € 150,= per maand aanhouden, dan heb je altijd wat achter de hand als het een keertje tegen zit of als er zo'n goede aanbieding is die je echt niet kunt laten liggen. De maand daarop ben je dan wel weer goedkoper uit.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:54

Poeh wat een verschillende uitgaven zeg..

Gemiddeld geef ik 75 euro per week uit voor een gezin met 3 kinderen. Dit is dan incl. vlees, kaas, wasmiddel, snoep, koek, gewoon helemaal kompleet. Doe mijn boodschappen bij de Liddl, niet omdat we de AH niet kunnen betalen, maar ik het een principekwestie vind, Liddl heeft ook net zo lekker spul, maar het scheelt teveel. :o
Laatst heeft manlief boodschappen gedaan bij de Poeisz, niet eens een kar vol, niet eens alleen maar dure produkten, maar wel 198 euro. PARDON dat is meer dan 400 oude oerhollandse guldens ! :(
Vergeleken met enkele jaren geleden zijn de prijzen onbehoorlijk gestegen, niet alleen de levensmiddelen maar ook kleding e.d.
Aanbiedingen zijn echt de moeite waard. :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:05

Ik vind het echt knap dat sommige met zo weinig geld rond komen. :o
Nu ben ik misschien wel een luxepoes.... Ik koop eigenlijk té veel dingen die ik gewoon lekker vind maar niet echt nodig heb.
Ik koop duur toiletpapier omdat ik dat belangrijk vind, die ik koop is gewoon een stuk dikker en zachter als de goedkopere variant. Wasverzachter koop ik ook de duurste die er staat omdat die het beste werkt. Ik gebruik schoonmaakartikelen die een stuk duurder zijn dan eigen merk artikelen... En dan vaak ook nog 'luxe' artikelen.. Heb mijn huis vol staan met geurdingetjes, zoals die scented oils enzo, daar koop je 3 kaarsjes voor voor een euro of 4 geloof ik. := Elke dag 1 kaarsje....
Daarbij eten we vaak 's avonds na het eten nog lekker carpaccio of een lekker stuk taart o.i.d. En daarbij koop ik ook elk weekend 3 verse bossen bloemen.. Dat is soms ook best duur. :o
Eigenlijk heel erg als ik dit zo teruglees. :o Misschien toch eens kijken of het wat minder kan...
Met 2 personen ben ik nu zo'n 90 tot 120 euro per week kwijt.. Maar nu is het wel zo dat we nog niet lang hier wonen en ik dus de afgelopen tijd ook veel dingen heb moeten kopen zoals wasmiddel, olijfolie, en meer van die dingen waar je lang mee doet. Maar voor 100 euro in de maand, dat lukt mij nooit!

Ik winkel wel altijd bij de Albert Heijn, omdat dat de enigste is die hier in de buurt zit... Ik heb nog geen rijbewijs maar als ik die heb wil ik ook wel de wat goedkopere winkels opzoeken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:10

Lekker toch jezelf zo verwennen Nathalie, als ik het kan missen heb ik mezelf ook beloofd zo te leven hoor, althans wel aanbiedingen, maar bv die bossen bloemen..ben gek op bloemen en haal die nooit, omdat het gewoon zo duur is ;)