Wonen in wijken met slechte reputatie: do of don't?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Re: Wonen in wijken met slechte reputatie: do of don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:28

Mijn ouders gingen jaren geleden van een nette "rijke" buurt verhuizen naar een wijk die dus ook bekent stond als een volksbuurt.
Mijn ouders waren op dat moment met maar een paar andere mensen, de enige blanke om het maar eens zo te zeggen.
Maar ze wonen er na 15 jaar nu nog en hebben het er hartstikke naar hun zin.
Juist vooral in de zomer is het erg gezellig. Dan gaan die buitenlanders bij elkaar eten en krijgen mijn ouders regelmatig ook wat lekkers aangeboden.
Rotzooi en/of herrie hebben ze er totaal niet.

Maar zo heb ik eens in een wijk gewoond die als netjes en goed bekend stond. Totdat er een stel kwam wonen die elkaar regelmatig letterlijk en figuurlijk elkaar midden in de nacht in de haren vlogen.
Kan je wel zeggen dat dit dan geen pretje is als er bijna elke avond politie en ambulance aan de deur staat.

Ik denk dat je gewoon een paar keer op een avond en in het weekend door de straat moet gaan rijden. Dan krijg je echt wel een beeld of het rustig is op straat of dat er zich groepen buiten op straat zich ophouden, waar je problemen mee zou kunnen krijgen vanwege geluidsoverlast enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:32

Persoonlijk zou ik het niet doen. Je weet nooit wat er gebeurt en je huis is een stuk moeilijker verkoopbaar.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:00

ZoNo, geen idee wat de huurprijzen doen, maar er zit iig een belegger die aan Polen en Roemenen verhuurd, dus de prijzen zullen niet heel erg hoog zijn. Verder zijn het koopwoningen voor zover ik weet.

Wat betreft wonen in betere buurten: ik ben alleen en ik heb wel een hoger budget dan dat ik verwachtte, maar ik blijf in een lastige prijsklasse zitten... Vooral omdat ik liever geen appartement wil.

Dat 'wat als ik een meningsverschil heb met iemand' heb ik me ook al af zitten vragen...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:22

Ja, leuk als alles van een lijen dakje gaat, maar wat als het een keer niet zo soepeltjes gaat...mijn ervaring is dat de meesten in moeilijke wijken niet echt voor rede vatbaar zijn. Als je weg wilt dan is een huurhuis een makkelijke optie, een koophuis ben je in deze tijden niet zomaar kwijt...en zeker niet in zulke wijken.

Dat er merendeel koopwoningen zijn scheelt al weer. Huurwoningen trekt vaak toch andere mensen...in gunstige gevallen starts, in slechte gevallen mensen met geldproblemen en aso's :')

Ik zou toch ff verder kijken als ik jou was :D

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:24

Ik zou het niet doen.

Wij zijn ook op zoek naar een huis en na 100en huizen gezien te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat de locatie voor ons het allerbelangrijkst is. Het mag dan een prachtig huis zijn, maar als het niet in een fijne buurt ligt, of naast een drukke weg is, dan hoeft het voor ons niet meer. Aan een huis kan je veel veranderen behalve de locatie, dus kan je beter ergens anders een compromis sluiten. Als je een beetje handig bent dan zou je bijv. een opknapper in een fijne buurt kunnen kopen.

Bedenk je inderdaad ook dat huizen in slechte wijken vaak moeilijk verkoopbaar zijn en dat de huizen in de buurt voor een groot deel de prijs bepalen. Dan kan je updaten wat je wil, maar door de buurt blijf je toch in de lagere prijsklasse. Ook loop je het risico dat het huis voor lange tijd te koop blijft staan, of dat je je prijs zo veel moet verlagen dat je verlies loopt op je aanschafprijs.

Wacht in ieder geval tot het weer lekker weer is en rijd dan eens 's avonds laat door de wijk, nu zitten mensen toch veelal binnen en krijg je er denk ik geen goed zicht op. Denk ook aan visite; kunnen ze ergens veilig parkeren? Kan je oma veilig over straat? Kunnen kinderen buiten spelen?

Hoe dan ook, ik zou zeker nog wat meer huizen gaan zien. Een huis kopen is toch de grootste aankoop die je kan maken en je bent pas twee weken bezig. Ik merk zelf dat des te meer huizen we gezien hadden, des te beter we wisten wat voor ons nou echt belangrijk is en wat niet. En na een tijdje merk je vanzelf dat je ineens alle andere huizen met een bepaald huis begint te vergelijken ... nou dan weet je wel hoe laat het is. ;)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:30

Ik zou het idd ook niet doen. Een huis kun je nog zó veranderen dat het naar je zin is, met je buurt gaat dat niet. Het is misschien nu aantrekkelijk, maar wat nou als je graag wil verhuizen en je zit een jaar met het huis opgescheept..

Edit: zie net dat mijn reactie een samenvatting is van de reactie van Guinevere :P

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:44

XoNo schreef:
Ik zou het niet doen, maargoed, ook dat is persoonlijk. Ik woon sowieso samen met mijn vriend (en ben zelf ook mannelijk :D), acceptatie van alles buiten het gemiddelde is gewoonweg niet aanwezig in dergelijke buurten.

Daarnaast kan iedereen in die buurten wel vriendelijk zijn, maar wat als je nou een keer wél een meningsverschil hebt? Ik werk bij een woningbouwvereniging en krijg dus dagelijks te maken met overlast en vooral de probleemwijken zijn ook niet voor niets probleemwijken. Huizen zijn moeilijk verkoopbaar en het is heel moeilijk om een wijk met een slechte reputatie weer op te bouwen naar een wijk zonder reputatie, of gewoon een goede :)

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar vraag je ook af waarom dat huis al een jaar te koop staat. Mooi als je het voor een zacht prijsje kunt kopen, maar minder mooi als je het over 5 jaar wilt verkopen en het ook dan aan de straatstenen niet kwijt raakt.

Je kunt inderdaad op een zondagmiddag nog eens rondrijden en op een avond, maar het is toch knap balen als het net die ene middag of avond rustig is en op het moment dat jij er woont, je tot andere conclusies komt. En wat kazary al zegt, als de temperatuur er straks weer naar is, zit je helemaal met de gebakken peren.

Staan er goedkope huurhuizen in de buurt? Klinkt generaliserend, maar hoe goedkoper de huur, hoe goedkoper het volk en hoe meer overlast jij ervan hebt.

Wijzelf hebben een huis gekocht in Assen, niet meteen een asociale stad, maar ook deze stad kent zijn 'mindere' en zelfs 'slechte' wijken. Wij hebben daar ook wijselijk geen huis gekocht :D We wonen nu in 1 van de duurdere wijken, kost wat, maar dan heb je ook wat. We wonen in een heerlijke buurt! Leuke mensen, schone straten, geen overlast 's nachts, geen hangjongeren.

Was er niets leuks te koop in de wat betere wijken dan?

Oh, en ik heb 18 jaar in 1 van de gevaarlijkste wijken in R'dam gewoond, dus ik weet waar ik het over heb ;)

en wat vind jij 1 van de gevaarlijkste wijken van Rotterdam? :o

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:47

Meid, wat een moeilijke keuze.
Je moet natuurlijk altijd wel oppassen, je zal het huis ook ooit weer gaan verkopen?

Ik zelf woon al vanaf mijn geboorte in Rotterdam, na 11 jaar zijn wij vanuit een wijk in zuid, naar een andere wijk verhuist.
Ik woon hier prima, echt waar, veel ouwe mensen, jonge gezinntjes.
Tuurlijk zijn hier ook hangjongeren etc. maar gelukkig vallen die de andere kant van de wijk lastig haha.

Maar ik moet wel zeggen wij hebben op de planning staan om naar Hoek van Holland te gaan verhuizen, ik bedoel, ik zie hier mijn
kinderen niet graag opgroeien. (ik heb nog geen kids btw)
Ik weet niet of je vn plan bent kinderen te nemen/krijgen?
Dan zou ik er echt nog eens heel goed overna denken!

evie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:59

Ik zou het niet doen. Ik denk dat het vrij moeilijk kan worden om de woning op termijn weer te verkopen. Dat lijkt nu misschien minder belangrijk, tot je over een paar jaar voor dit feit staat. Bovendien trekt een straat waar veel probleemveroorzakers wonen, ook weer bewoners van hetzelfde "soort" aan. Wat maakt dat je per se in deze wijk een huis wilt kopen? Is het alleen de aantrekkelijke prijs? Zijn er bijvoorbeeld ook nog andere (betere) wijken in je prijsklasse???
Succes

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:20

TS ik raad je aan ook eens savonds rond een uurtje of 11/12 als t echt donker is over straat te gaan lopen.
als je je dan NOG volkomen veilig voelt zou ik zeggen, gewoon doen! of kijk of je eerst misschien een paar maanden kan huren? (soms is die mogelijkheid er, dat het huis zowel voor der verkoop als voor de verhuur beschikbaar is)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 16:23

Nou, ik verwacht de komende 5 jaar zeker geen kinderen iig :D

Wat maakt het dat ik in deze wijk een huis wil kopen... Nee, niet eens de prijs. Die is zo absurd laag niet. Ik vind het gewoon mooie huizen, mooi licht, huizen met potentie...

Toevallig net bij een huis wezen kijken in een 'neutrale' buurt. Ik geloof dat ik in luv ben... Prachtig mooie woonkamer, ontzettend hoog plafond. En er moet aardig wat aan geklust worden, ook positief. Mijn plantjes kunnen er ook zo in, boven ligt alles al open :') :D

Ik ga iig alles wat jullie zeggen meenemen in mijn overwegingen... Ik wil dit weekend eens gaan kijken waar ik een 2e keer wil gaan kijken, dus dan ga ik dit topic nog eens op mijn gemak doorlezen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:55

Danielle005 schreef:

Bloemhof := Jij komt ook van Zuid zie ik :D

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:55

Ik neem aan dat je in Tilburg aan het kijken bent? Mag ik vragen in welke wijk je aan het zoeken bent? Woon zelf al jaren in Tilburg en er zijn gewoon wijken die al ong. 20 jaar vol met tuig zitten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 17:33

Ik pb je even Vanillia :)

nicolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:41

ik ben vanuit het "veilige" gooi verhuisd naar bos en lommer (ik woon nu 100 meter van de "slechtse" buurt van Nederland.

Ik heb er eigenlijk geen problemen mee, geen last van buurtbewoners oid! Ik heb niet het hele topic gelezen maar mijn tip, ga er 's avonds laat heen, als je je dan alleen veilig op straat voelt is er volgensmij niets aan de hand!

en wat betreft de huizenprijzen, niets is nu zeker. Maar iig waar ik woon is juist alles in opkomst dus zal het juist relatief in waarde stijgen, maar dat verschilt per buurt!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:44

xDramaQueen schreef:
ligt eraan hoe erg het is, me broer wilde naar kanaleneiland, en ook wederom niet voor altijd, ik ging mee en het was op de marshalllaan, de meneer die er toen in zat was allochtoon en wilde er met zijn kinderen weg vanwege de reputatie. ook zei hij dat ik er niet kon wonen als het voor mij bedoeld zou zijn, het was er voor mij als jong meisje veel te gevaarlijk. en idd toen we door de buurt reden was het dus ook echt gevaarlijk, daar wil je niet doorheen lopen.

Ja, maar daar noem je ook een wijk. :\ Dat is echt een verschrikkelijke buurt.

Ik zou het niet doen :) Maar als jij denkt dat je je daar op je gemak voelt gewoon doen! Of je gaat gewoon eens door de buurt lopen een paar keer, en ook 'savonds enzo.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 01:35

Zo´n 22 jr geleden hebben wij naar huizen in de wijk "lombok" in Utrecht gekeken. Die wijk ligt redelijk dicht bij het centrum en heeft van die leuke arbeidershuisjes :) .
"Nadeel" was echter dat het een echte volksbuurt was, met veel allochtone bewoners. (Dat werd ruim 20 jaar gelden ook als een "probleem" gezien ;) .)
Nu was het toendertijd wel zo dat dat het een van de weinige wijken was die én bij het centrum ligt én nog enigzins betaalbare huizen hadden, wat weer tot het gevolg had, dat een heleboel jonge stellen en/of studenten daar toch wel graag een huisje wilde hebben.
We hebben het toen uiteindelijk niet gedaan omdat we toen het aanbod kregen om naar Dld te vertrekken ;) .
Vorig jaar zomer ben ik er eens met mijn moeder en dochter geweest, omdat we wat in een turkse winkel wilde kopen en ik moet zeggen: het was een beetje chaotisch maar wél gezellig buurtje, waar ik achteraf best had willen wonen :) .
(Voor de Utrecht kenners onder jullie: staat die wijk nog steeds als "slecht" bekend of valt dat inmiddels mee?!)

Als een huis al een lange tijd te koop staat, kan dat natuurlijk div. oorzaken hebben. Het is tegenwoordig met de recessie sowieso niet makkelijk om een huis te verkopen, maar het kan natuurlijk ook goed zijn dat de bewoners vertrokken zijn omdat ze hele vervelende buren (geluidsoverlast e.d.) hebben, die dan wel jóuw buren gaan worden := ! (Misschien bij een woningbouwvereniging oid vragen of daar wat negatiefs over je evtl. potentiele buren bekend is?!)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 02:02

Ik heb jaren lang in de Bijlmer gewoond. Ben er opgegroeid en heb er een prima tijd gehad, ook toen ik als volwassene er terugkeerde. En de Bijlmer heeft nou niet bepaald een goede naam!

Toch, ondanks dat ik een van de weinige blanke (nou ja...) bewoners was, heb ik er altijd naar volle tevredenheid gewoond, totdat bekend werd dat de flat gesloopt ging worden. In die jaren heb ik talloze buurtbarbeques met de meest exotische gerechten mogen meemaken, met ongelooflijk veel mensen en evenzoveel culturen kennis mogen maken, vrienden voor het leven ontmoet en vooral, ongelooflijk veel geleerd omtrend menselijkheid! Had het niet anders kunnen wensen. Helaas zijn flats gehorig, dus hoorde je wel eens wat van de buren maar het waarschuwingssysteem (even op de radiator meppen, collectieve CV) werkte ook goed, de hint was voor iedereen duidelijk. De politie kwam er in "onze" flat amper aan te pas. Aso's werden door potige flatgenoten wel op hun plaats gezet. Toen er eens brand was in een naburige woning werd de sfeer pas goed zichtbaar. Een (vermoedelijk) Surinaamse jongen waarschuwde dat de vlammen bij de buren letterlijk door het raam kwamen. Ben de deur uitgerend, deur open laten staan met alles in huis (geld, tas, pinpas, computer, paspoort, bedenk het maar), was in staat om van 4- hoog naar beneden te springen. Buurjongens (Marokkaans en Surinaams) hebben me toen opgevangen en mijn toko bewaakt tot ik mijn positieven weer had teruggevonden, niets gejat natuurlijk.

Pas toen duidelijk werd dat de flat gesloopt ging worden kwamen er andere mensen in, echte aso's, criminelen, drugsdealers en dat soort volk. Toen pas werd de sfeer grimmig en link, en toen ben ik dus snel verhuisd. Toch mis ik in de buurt waar ik nu woon (voornamelijk blanke volksbuurt) het multiculturele aspect en de letterlijk open staande deuren, en het eten. Pas op het laatst werd het een rotbuurt/ flat en stond je auto er niet veilig meer, laat staan dat je er als vrouw alleen nog over straat kon.

Hoewel de buurt waar ik nu woon veel meer "maatschappelijk geaccepteerd" is mis ik een stuk gezelligheid en openheid.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:35

Het ligt geheel aan de situatie denk ik. Als je kinderen wilt, zou ik het niet doen. Maar dat is bij jou op dit moment nog geen punt zie ik. Persoonlijk zou ik niet in de allerslechtste wijken willen wonen, ik zou me daar echt niet veilig voelen. Zelf woon ik nu ook in een niet heel erg veilige buurt en het is dat ik daar een kamer heb, maar zelf zou ik er echt nooit een huis kopen. Verder is het volgens mij ook belangrijk om te kijken of een wijk potentie heeft om weer 'beter' te worden. Een goed voorbeeld hiervan is Lombok, de wijk waar Sterre het over heeft. Vroeger een probleemwijk, maar door de goedkope woningen zitten er nu veel starters en studenten. Hierdoor is het nu een best gezellige wijk geworden! Mijn zus woont in één van de probleemwijken van Arnhem, wat ook een vogelaarswijk is. Deze wijk wordt nu ook goed opgeknapt, waardoor er weer meer mensen willen wonen en waardoor de sfeer in de wijk toch verandert.

Misschien ook een tip: Kijk naar de huizen van de buren en naar de mensen die in de buurt wonen. Zien deze er leuk uit? Denk je dat je je daar prettig gaat voelen? Buren bepalen namelijk voor een groot deel of je je wel prettig voelt in de buurt :)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:07

Mag ik vragen om welke buurt dit gaat? of heb ik hier overheen gelezen?

Hmm ik ken een aantal mensen die ook wegens het financiele plaatje zijn verhuisd naar een achterstandsbuurt en hier verder geen problemen ondervinden, je moet niet verwachten dat het altijd supernetjes is. Maar als jij geen problemen maakt, krijg je vaak ok weinig problemen terug denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:15

Ik zou het zelf niet doen, helemaal niet als het om een koophuis gaat.
Ik woon nu viertien jaar in een huurflat, in een "nette buurt", die ik echter de afgelopen jaren flink achteruit heb zien gaan. Geluidsoverlast, graffitti, bende op straat, vuilnis die van de galerij af wordt gegooid, fikkies die gestookt worden in het trappenhuis, vernielingen, dat alles door een beperkt aantal kinderen waarvan de ouders geen grip op ze hebben en geen toezicht op ze houden. En nu heb ik het geluk dat ik in huur woon, en niet veel hoef te betalen (en zo mijn paarden kan houden) en geen kinderen heb. Mocht het te gortig worden kan ik altijd opzeggen en ben met een maand vertrokken (dat het gevolgen heeft voor mijn invulling van mijn priveleven staat vast). Ik heb ooit geroepen dat ik de flat wel zou willen kopen als hij te koop kwam, daar ben ik nu niet meer zo zeker van.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:33

Ik zou er niet aan beginnen. Een huurhuis wel, maar koophuis niet. Ik durf over straat hier in de ergste rotbuurt, maar ik zie het gerust een keer verkeerd gaan. Toevallig is mijn fiets er vandeweek ook gejat. Dat gebeurd in die buurt continu(zelfs voor je neus, maar zie maar op tijd beneden te zijn als je bijv. in een flat woont, en ze zijn altijd met groepen), er lopen groepjes die lopen te dealen. De politie hier doet niks en is volgens mij bang voor die gasten ofzo of is er goeie maatjes mee, ik weet het niet, maar ik heb vandeweek al een paar dingen gezien waarbij ik echt zoiets had van wat krijgen we nou weer?! Ik ben al een paar keer ook lastig gevallen, maar dan waren de vrienden van zo'n gast diegene die mij eruit "redden". Die zeiden nml dat ze uit mijn buurt moesten blijven. Er word zooi naar beneden gegooid van de gallerij, de muziek staat midden in de nacht aan, ze lopen om drie uur s'nachts te boren en te timmeren(en dat zijn toevallig de polen). Maar nee ik ben het helemaal zat ondanks dat ik die buurt altijd het voordeel van de twijfel heb gegeven...

Overigens het is ook wat Cassidy zegt, dat zie ik hier in breda ook heel sterk bij een buurt die eerst als netjes bekend stond :) In dat opzicht als ik zou moeten kiezen dan woon ik zelfs nog liever in de rotbuurt dan de buurt die zo snel en sterk achteruit gaat...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:04

Je moet een overweging voor jezelf maken: een voordeel is dat je de huizen mooi vindt, er veel potentie in zit... En wie weet is dit over een jaar of 10 wel de meeste geliefde buurt van Tilburg, dat is vaker voorgekomen.
Waar je alleen wél even over na moet denken is de eventuele overlast, het feit dat je dit huis misschien over enkele jaren niet zo makkelijk meer verkoopt als de buurt níet een betere reputatie heeft gekregen... En, hoewel een kinderwens nu niet direct een issue is, moet je wel bedenken dat mocht dát ooit aan de orde komen, dan is dit huis niet zo geschikt meer...

Ik geloof niet dat ik het zou doen. In andere buurten staan ook leuke, mooie huizen met potentie, en je krijgt er een hoop minder gedonder voor terug.
Wat betreft de huizenprijzen in het algemeen: dit is een héél goed moment om een eerste huis te kopen (als je niet eerst een ánder eigen huis moet verkopen), als je een beetje geduld hebt stijgen is het alleen maar een goede investering. Laag inzetten, de verkoper willen waarschijnlijk dit huis dolgraag zo snel mogelijk weghebben, voordat de markt helemaal in elkaar dondert. Een goede investering is het sowieso, denk ik.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:40

Er kunnen natuurlijk altijd wel kansen inzitten... Als je bv naar Borgerhout kijkt, dat is een wijk die massaal gemeden wordt/werd. Bijnaam 'borgerrokko' zegt daarbij ook wel genoeg. Maar uit onderzoek blijkt wel dat er steeds meer en meer hooggeschoolde jongeren naar Borgerhout trekken, juist omwille van de lage prijzen die er nu zijn. Door die evolutie begint die wijk ook wel stilletjesaan van zijn heel slechte naam af te komen, waardoor de prijzen op zijn beurt ook gaan stijgen...

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:18

XoNo schreef:
Danielle005 schreef:

Bloemhof := Jij komt ook van Zuid zie ik :D

haha ja van Lombardijen, maar ik woon aan de goede kant ;)
Ik ben wel hillesluis uitgevlucht :D haha