nieuwe auto,nu al ellende

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:03

valine schreef:
Wbt de waterpomp... sorry,ik dacht dus dat die dus gelijk met de distrubutieriem vervangen "moest"worden.

Je heb gelijk hoor bij sommige merken wordt het aangeraden de waterpomp meteen te vervangen bij het vervangen van de distributieriem, maar het is niet standaard! En ook niet voor de regel.
Wbt de radiateur en dat warm worden, meid...ik hoop een dign dat hij niet met een verhitte motor heeft gereden want dan zit er ook een lekke koppakking en in het ergste geval een gescheurde kop aan te komen, laat dat meteen even checken, want dan kan ej er toch wel een 700 euro bijrekenen.

femmefatale1 schreef:
Ik weet niet hoe het bij een alfa zit, maar normaal wordt de waterpomp niet door de distributieriem aangedreven, maar door een multiriem..

Noem mij een motor waar de waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem, zal de eerste zijn namelijk ;)
Wat zij bedoeld is omdat de waterpomp toch weggesloopt moet worden omdat de distributieriem wordt vervangen hij vaak prevetief wordt vervangen
Een waterpomp wordt namelijk aangedreven door een v-snaar of multieriem, de distrbutieriem drijft
alleen de nokken en krukas aan.

Wel fijn te lezen dat díe iig vervangen is!

suleilitha schreef:
Andersom Valine, bij het vervangen van de waterpomp dient men de distributieriem te vervangen

Nee hoor, presies andersom meestal wordt de d-riem pas vervangen bij 60-120.000 kilometer of eens in de 7 jaar, afhankelijk van het type auto en wat je het eerste behaald.
valine schreef:
Dat van de radiateur begin ik nu ook hoelanger hoe vreemder te vinden,en omdat zijn schoonpaps monteur is (die heeft de auto gekeurd) vind ik het heel raar dat het niet is opgevallen,vooral omdat de auto niet goed koelt.

Zoals ik al zei.....Het koelsysteem is geen enkel punt van APK ze kijken dr niet eens naar dus dat dit niet opgevallen is is niets bijzonders aan.

Die prijs is idd heel normaal, en deze onderdelen (waterpomp en radiateur) zou ik niet op de sloop halen ivm met de kwetsbaarheid en levensduur.

valine

Re: nieuwe auto,nu al ellende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:12

@Chiqa, wat ik bedoelde met de keuring is dat dat die auto in oktober gekeurd is en hij heeft er nog gewoon iedere dag in gereden. Ik heb de auto op een vrijdag gekocht en ben toen naar huis toegereden,zaterdag stond ik te wachten bij het stoplicht en toen werd de auto al gelijk warm (temp ging over de 90C heen) Op de radiateur zit onderop groenuitgeslagen spul wat betekend dat ie al langer dan 1 dag lek is (dat is ook in de garage bevestigd) dus hij moet het gemerkt hebben dat ie niet goed meer koelde. zo bedoelde ik het eigenlijk,alleen het komt er een beetje beroerd uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:19

Valine ik kan jou volkomen volgen hoor, alleen nogmaals die lekke radiateur of een kokende motor....is geen APK punt wordt ook niet naar gekeken, wordt ook niet voor de regel met de auto gereden er hoeft niet eens een motor in te liggen ;)

Maar dat hij dus over de 90 graden is geworden baardt mij wel zorgen...Wie weet heeft hij dat ook gehad en doorgereden, wat is de kleur van de olie en koelvloeistof momenteel?
Grote kan snamelijk dat je koppakking kapot is.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:27

de kleur van de olie is gewoon normaal,kan er nog doorheen kijken zegmaar.
De koelvloeistof is 2 weken geleden afgetapt om het te controleren en die was nog mooi groen/blauw van kleur.

Het over de 90 graden komen gebeurde alleen bij het lange wachten voor het stoplicht. Ik heb de kachel op de rooie gezet en toen zakte de temp weer een beetje,tijdens het rijden werd de temp weer gewoon rond de 50-60 graden.
Er zit nu tijdelijk een afdichtingsmiddel in de koelvloeistof en sinsdien koelt ie prima (maar het is alleen maar een noodoplossing,voor de zomer moet er een nieuwe radiateur in)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:37

90 graden is een goede motortemperatuur, 50-60 graden is echt veel en veel te laag. 70 is het minimun en 95 het maximum! Daaronder of dr boven wijst op motorproblemen of een kapotte thermostaat.
En die dichtingsmiddelen zijn echt funest voor je motorblok, ze dichten namelijk ook de koel en oliekanaaltjes af en dat wil je niet hebben.
Ik vrees dat je koppakking al gesneuveld is als ik dit zo lees...Extreem wisselende temperaturen,
en dat dichtingsmiddel zal de druppel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:42

Je merkt snel genoeg dat een auto een lekke kop heeft, dan zijn ze niet meer vooruit te branden.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:45

Volgens de garage kon het geen kwaad om dat spul er in te kiepen. Koppakking mankeerde niks aan dat is gisteren allemaal nog nagekeken. Motorisch is de auto in orde op deze 2 dingen na.
De temp van de auto heb ik nooit anders gezien hoor,ook bij de alfa's van mijn ex niet,beide kwamen niet boven de 60 graden uit (volgens de temp meter in de auto dan he) en die worden beide onderhouden door de dealer.
De temp gaat dus alleen richting de 90 graden als ik ergens lang stil sta met een stationair lopende motor,als ik weer ga rijden dan zakt de temp weer. (maar dit komt volgens de moteur omdat de radiateur niet goed meer werkt)

pffffff,ben echt van plan om een nieuwe fiets te kopen n uik dat allemaal zo intik ;(

@Sul,hoe bedoel je niet meer vooruit te branden???

peetjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:51

Ik heb ook een Alfa, een 164 wel te verstaan, van de buurman gekregen. Maar ook aan die van mij zitten aardig wat mankementjes.... Ook de radiateur kapot en nog wat dingetjes.

Heb wel geleerd dat als ik ooit nog eens een Alfa koop, ik echt een kenner mee neem.. Het zijn mooie auto's maar schijn bedriegt een beetje....

Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:53

Een auto met een lekke kop heeft geen trekkracht meer Valine, en boet erg in op vermogen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Verder is het niet abnormaal dat de temp. bij lang stilstaan oploopt, je hebt immers geen rijwindkoeling op die momenten.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:04

Ik heb het vermoeden dat deze auto per direct terug gaat naar de vorige eigenaar.... hij heeft afentoe als ik wegrij dat ie niet vooruit wilt,dan moet ik 'm even in z'n vrij zetten en dan is ie er weer.
Beetje jammer dat dit bij de garage niet is opgemerkt omdat ook de koppakking is nagekeken.

Iemand nog interesse in een Alfa?? :D

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:12

Chiqa schreef:
Valine ik kan jou volkomen volgen hoor, alleen nogmaals die lekke radiateur of een kokende motor....is geen APK punt wordt ook niet naar gekeken, wordt ook niet voor de regel met de auto gereden er hoeft niet eens een motor in te liggen ;)

Maar dat hij dus over de 90 graden is geworden baardt mij wel zorgen...Wie weet heeft hij dat ook gehad en doorgereden, wat is de kleur van de olie en koelvloeistof momenteel?
Grote kan snamelijk dat je koppakking kapot is.

Holadieee,dit heb ik ook gehad met mijn auto ;(
Als je radiateur lek is,en ook al wat langer,kan het heel goed zijn dat je koppakking naar zijn grootje is.
Het vervelende is dat het ene euvel het andere veroorzaakt,het spul staat in verbinding met elkaar.

Vroeger had je buro rechtshulp,ik weet niet of dat nog bestaat.
Maar volgens mij kun je hier het beste over informeren bij mensen die thuiszijn in de wet.
Bij een paard is het zo dat als die een verborgen gebrek heeft binnen een half jaar,de verkoper het paard moet terugnemen.
Misschien een stomme vergelijking,want een auto is geen paard.
Maar ik zat me wel af te vragen of hier niet een soort wet voor is,ik dacht namelijk van wel.
Zeker omdat het zo snel is.

Persoonlijk heb ik het idee dat je collega hier wel degelijk vanaf wist.
Als je pakking kaduuk is dan weet je dat 100% zeker.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:13

suleilitha schreef:
Je merkt snel genoeg dat een auto een lekke kop heeft, dan zijn ze niet meer vooruit te branden.

Dat is onzin, heb auto's gehaald met lekke koppakking waar je niets aan merkt, zelfs de olie en koelvloestof was nog prima in orde.

valine schreef:
Koppakking mankeerde niks aan dat is gisteren allemaal nog nagekeken.

Wil niet bijdehand zijn (Sorrie het is mn werk :D ) maar dit is niet aan de buitenkant te zien, dan moet de kop dr af en moet ie afgeperst worden, lijkt me niet dat dit gebeurd is.

Valine breng dat ding maar terug, het is echt een waardeloze auto hier heb jij niets aan, moet ik met je meegaan :D (Woon vlakbij jou in de buurt zie ik nu)

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:24

Mijn vriend en broer zijn ook automonteur, en heb ze even dit verhaaltje laten lezen. En ze zeiden allebij tegelijk: oww daar is het bekende verkopers praatje weer.

Wij hebben ook een tijdje een alfa gehad, en toen de d-riem werd vervangen werd ook gelijk de waterpomp mee vervangen..

Wel raar dat hij alles "ontkend"

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:31

Hmz, ik spreek mijn collega vrijdag,en dan is aan hem de keuze.. of meebetalen aan de reparatie van de koppakking en de radiateur en anders heeft ie de auto de zelfde dag weer voor de deur en eis ik mijn centjes terug. Desnoods dmv een advocaat (heb mijn ouders hiervan op de hoogte gesteld en die willen hun "eigen" advocaat anders een briefje te laten sturen).

Klopt Chiqa,ben gisteren nog in je durpje geweest (heb je me niet gehoord dsn? die auto maakt me toch een herrie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:36

Nee heb je niet gehoord of gezien anders had ik wel gezwaaid :D

Maarre succes vrijdag met die fijne colleg avan je als ikjou was zou ik gewoon lekker mn centjes terugvragen, dit is een behoorlijk verborgen gebrek waar hij ook al last van heeft gehad gezien de groene aanslag die zich ontwikkeld heeft op de radiateur, is ie nu helemaal betoeterd }>

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:43

ik zal het wel merken vrijdag,kan me niet voorstellen dat ie dit niet heeft geweten. Voel me echt zo besodemieterd,ben er gewoon helemaal naar van. bah...
En anders gaat ie z'n schoonpaps maar vragen of die m wilt maken.... hij zoekt het maar uit,maar ik heb geen zin in ng meer kosten aan dat wrak :(:)