misschien dat je via youtube of uitzendinggemist nog wat terug kan kijken maar op RTL liep lang een serie/documentaire over een familiebedrijf in de uitvaart. De ene zorgt voor de make-up, opbaren, andere reed, enz... Was altijd heel interessant! Misschien "leuk" om te kijken.
Mijn moeder heeft dit werk ook gedaan. Als er iemand was overleden moest ze dan naar die plek komen. Daar ging ze samen met de familie het lichaam wassen, schone kleren aantrekken, opmaken etc. Daarna werd of het lichaam verplaatst naar de koelcel, of er werd thuis een plaats voor ingericht, afhankelijk van waar de mensen het lichaam opgebaard wilden hebben.
ik zag dat je vandaag zou bellen, wat zeiden ze bij het uitvaartcentrum?
Anoniem
Geplaatst: 02-03-09 22:49
Vraag me niet waarom maar je moet dit werk niet onderschatten, je moet tegen het verdriet kunnen van nabestaanden en dit is niet altijd makkelijk, je krijgt te maken met huilende kleine kinderen die een vader of moeder verliezen, je moet tegen verminkte mensen kunnen. Je moet niet alleen stalen zenuwen hebben maar ook een maag als een betonmolen. De geur van een ontbindend lichaam vergeet je nooit meer als je die eenmaal hebt geroken en ook daar moet je tegen kunnen. Verder ga ik er niet op in, dat vind ik niet kunnen op een openbaar forum maar wie vragen heeft kan me altijd een PB sturen.
lesilla
Geplaatst: 02-03-09 22:53
Verder is dit goedbedoeld maar kijk wel uit dat je niet iets kiest omdat je sommige dingen onbewust niet goed hebt verwerkt. Dat is een veel voorkomend iets in de hulpverlening daarom word er ook meer geselecteerd tegenwoordig, maar dit onderwerp sluit ook aan bij het verdriet dat jij meegemaakt hebt. Het moet niet het geval zijn, maar deel het toch preventief mee.
Als je dit werk wilt doen voor je eigen verwerking kom je zeer zeker bedrogen uit en ga je in no time op je gezicht. Verder moet je niet alleen over stalen zenuwen beschikken maar ook een maag als een betonmolen hebben. En dan druk ik me nog zacht uit.
nee, ik denk niet dat het zo zeer met het verwerken van het verlies van mijn vader te maken heeft, dit omdat die mensen mijn vader niet zijn en ik ze ook nooit in die richting zou kunnen zien.. ik vind het heel fijn verhalen te horen van mensen die ervaring met dit werk ook omdat er misschien dingen zijn die ik nu nog niet goed kan inschatten
Maar misschien hebben jullie wel gelijk en denk ik er momenteel te gemakkelijk over tis moeilijk ik denk dat ik inderdaad eens bij een crematorium langs zou moeten gaan en informatie vragen en eens achter de schermen probeer te kijken
Tindra
Geplaatst: 03-03-09 10:45
Mij lijkt het ook wel heel interessant, werken als uitvaartverzorger. Maar meer voor in de toekomst, ik vind mezelf daar nu sowieso nog te jong voor.
Ligt aan de begravenis ondernemer. Zoals laatst had ik een avondwake van iemand. Die schoor zich zo afentoe dus had altijd stoppeltjes en haren altijd ongekamt en wit gezicht. En in de kist lag hij er glasgeschoren bij met een creme op alsof die te lang in de zon had gelegen en haren heel stijl langs zijn hoofd. Niemand kende hem weer.
Als er bij ons een bewoner overlijd dan doen wij als begeleiders het haar enzovoort. Zodat hij/zij toch hetzelfde blijft. zoals de familie en nabestaande haar kende en hebben gekent.
Hier staan een aantal actule vacatures en hoe je een open sollicitatie moet sturen. Verder kun je inderdaad vragen of je een keer ergens binnen mag kijken maar ik denk dat je op die ervaring niet kunt afgaan of je er wel of niet tegenkunt, omdat men je uit respect voor overledenen en nabestaanden alleen een aantal ruimtes in het gebouw zal laten zien en niet waar je dagelijks zoal mee te maken krijgt. Ik waarschuw nogmaals, acht het niet te licht, je komt niet alleen erg veel intens verdriet tegen, zoals o.a. van ouders die een kindje moeten missen, of kinderen die een ouder moeten missen op heel jonge leeftijd maar hou er ook rekening mee dat je tegen de lijkenlucht moet kunnen en dat je mogelijk overledenen krijgt te zien die er allesbehalve smakelijk uitzien. Niet iedereen sterft een zachte dood, denk bijvoorbeeld aan ernstige dodelijke verwondingen veroorzaakt door ongevallen.