Advies kleedgeld ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:01

Ik krijg 60 per maand aan kleedgeld, en moet alles verder zelf kopen. Behalve paardenkleding.
Mocht ik een keer niet genoeg hebben, wordt het voorgeschoten, maar zit ik de volgende maand wel met minder of soms met niks!

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:02

Ja dat weet ik ook wel.. maar dan vind ik 50euro nog redelijk weinig! maarja dat is mijn mening :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:07

Ik krijg sinds mijn 14e verjaardag 45 euro per maand (ben nu 15).
Kom ik prima mee rond, ik heb nog nooit moeten vragen of ze konden voorschieten.
Of beter gezegd: ik heb eigenlijk altijd wel een extra 100 euro op mijn rekening staan als buffer
(overigens ook niet bewust, dat blijft gewoon over).

Verder hoef ik geen jassen, schoenen en paardrijspullen te betalen,
tenzij ik ze niet echt nodig heb.
Ik heb nu drie paar schoenen, de eerste heb ik niet betaald,
van de tweede de helft (maar dat was deels ook door de prijs :o) en de derde helemaal.
Laatst bijgewerkt door TE5 op 28-02-09 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:08

Ik krijg 100 per 4 maand, 25 per maand dus. Daar moet ik alles van kopen :)

garny95

Re: Advies kleedgeld ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:35

volgens mij is het gemiddelde tot nu toe zo'n beetje 50 per maand, dat had ik al in gedachten. Leuk alle reacties te lezen, ook van degene die geen kleedgeld krijgen of erboven of eronder.
Het gaat hier een discussiepunt worden kwam ik net achter, mijn man vind kleedgeld ( "nog") niets. Ben benieuwd wat mijn dochter het gaat vinden als ik het voorstel.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:32

Ik vind kleedgeld een heel goed idee, máár wel met goede afspraken. Voorlopig de aankoper verantwoorden. En spreek van tevoren af wat wel en niet mag als er geld overblijft.

Ik ben geen merkenmens, ik ben een koopjesjager, ik geef eigenlijk gewoon niks om kleding. Dus mijn duurste kledingaankopen waren mijn rijkleren :+ Van een deel van het geld mocht ik dan de kapper betalen (verven, dat vond mijn moeder onzin maar dat mocht dan wel daarvan). Maar is wel handig om van te voren te bedenken wat je daarin wel en niet goed vind.

Overigens vind ik dat je ook wel even moet kijken naar wat er nú in de kast ligt. Als die prima gevuld is met draagbare kleding, en er zijn fatsoenlijke schoenen aanwezig, denk ik dat die 50 euro per maand (die had ik ook al spontaan bedacht dus we zitten wel op één lijn met zijn allen) een heel redelijk bedrag is.
Is het toevallig zo dat er veel te klein of versleten is op het moment is het misschien wel zo eerlijk nog even een basis samen te shoppen :)

@ Lotte, vergeef me, je hebt absoluut recht op jouw mening, en ik probeer geen vroegtijdige conclusies te trekken, maar ik zie je in jouw profiel in een Kingsland jas staan. Als je dat soort merken koopt van je kleedgeld is dat uiteraard je eigen keus, maar je kan niet verwachten dat het gemiddelde kleedgeld daarop gebaseerd is ;)

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:39

Ik krijg €50 kleedgeld en €15 zakgeld, daarnaast werk ik ook nog :)
Schoenen, jas en bh's krijg ik van mijn ouders, voor de rest betaal ik het zelf.

In het begin is het een beetje aftasten, maar je leert er snel mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:52

Ik kreeg altijd (tot mn 18e) 25 euro per maand, en daar moest ik alles van kopen ;) Duurdere dingen die echt nodig waren (jassen ect) kreeg ik wel extra geld voor, maar zo leer je ook sparen,. je hoeft niet alles elke maand nieuw te kopen namelijk en als ik echt iets nodig had wat duurder was kreegik er extra geld voor, had ik iets wat ik wou wat duurder was dan was het of eigen zakgeld bijleggen (en daardoor ga je wat beter op de prijsen letten en of je het wel echt nodig hebt ;) ), of kleedgeld opsparen, 50 kleedgeld per maand vind ik behoorlijk veel voor een 14 jarige eigenlijk.. Ik kreeg overigens 25 euro zakgeld per maand ook, 50 intotaal dus..

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:55

Ik word 14 jaar en krijg gewoon 5 euro per week zakgeld..
K zelf vind dit genoeg, betaal hiervan enkel mijn Joepie en soms wat paardenspullen..
Verder als ik ga winkelen doe ik alsof het m'n eigen centen zijn: twijfel k over iets? dan w8 k nog met kopen.
Ben hier tevree mee ;) Als k iets gekocht heb wat m'n moeder niet aanstaat, betaal k zelf een deel ervan ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:59

Oh ja nog even ter aanvulling, ik zou nu (volwassen, 24) mákkelijk uitkomen met 50 euro kleedgeld per maand. Als ik 100 euro per maand aan kleding moest besteden zou ik waarschijnlijk van gekkigheid niet weten wat ik ervan moest kopen := :+

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:12

Ok ik zou er zelf niet mee rondkomen als 15-jarige, maar €50 in de maand is wel redelijk. :j

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:19

Ik heb zelf nooit kleedgeld gehad, ik kreeg zo'n 3 keer per jaar geld om te winkelen, soms ging ik met mn moeder, maar meestal met iemand anders. Daarvan moest ik kleren, jas en ondergoed van kopen, vaak geen schoenen. Denk dat een bedrag van 50 euro per maand overeenkomt. (en maandelijks 25 euro zakgeld)
Sinds een jaar krijg ik helemaal niets meer (ik ben 18). Geen zakgeld en geen kleedgeld. Moet het zelf betalen van mijn bijbaantje (ik woon thuis).

Ik vond mijn budget altijd maar krapjes, maar als in dit geval jas, schoenen, ondergoed e.d. betaald worden, vind ik zoals ik al zei een bedrag van 50 euro (excl zakgeld) wel netjes. Wou dat ik dat gekregen had :D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:44

Sjaap schreef:
Ik heb nooit kleedgeld gehad eigenlijk. Als iets nodig was dan kreeg ik dat, en ging soms met moeders samen winkelen en die kocht dan wat voor me, maar vanaf mijn 15e ( toen ik ging werken ) heb ik eigenlijk altijd alles zelf betaald.

Sta hier echt versteld van sommige reacties, dat 50 euro te weinig zou zijn bijvoorbeeld. Ik vind dat een behoorlijk hoog bedrag, maar dat zal waarschijnlijk komen doordat: werken voor de dingen die je graag wilt hebben er bij mij nogal ingeramd zit ;)

Ik was zelf nog jonger toen ik begon met werken. Ik was een jaar of 13 dat ik mijn vader ging helpen omdat ik mijn eigen geld wilde verdienen. Toen ik een jaar of 15 was ben ik op de manege gaan werken in het weekend..

50 euro moet een goed bedag zij, neem aan dat de meeste ouders nog dingen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:39

Ik zou +/- 50 euro per maand doen.

Ik krijg per maand (incl zakgeld) +/- 110/120 euro, en als ik bv. de stad in ga oid samen met moeders betaald zij eigenlijk gewoon voor mij. Jas/schoenen/ondergoed hoef ik sowieso niet zelf te betalen, tenzij ik meer wil dan ik nodig heb. :P

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:49

ik ben 19 en krijg 50 euro per maand en mag alles daarvan betalen (paardenspullen, jassen, schoenen etc) soms kom ik tekort maar als je slim om gaat met je geld lukt het prima! IK moet wel zeggen dat ik geen merken draag en dat ik vaak in de uitverkoop shop :p

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:04

Ik ben 13 en ik krijg 2 jassen, 2 schoenen per jaar. Paardrijkleding krijg ik bij kerst en ondergoed moet ik zelf betalen :+. Krijg 50 per maand, vind het zelf te weinig :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:17

50 euro vind ik een mooi bedrag,mijn dochter krijgt nog geen kleedgeld want ze heeft een krantenwijk 1 keer per week een uur bezorgen en dat is totaal 44 euro per maand.Ze mag ook alleen de krant gaan bezorgen als ze 15 is dat is dan 1 keer per week 2 uur werken en dan krijgt ze 95 euro.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:31

Miryamk schreef:
Mijn dochter van 14 krijgt 40 euro kleedgeld per maand.
Ze moet dan al haar uitgaven netjes opschrijven (en bonnetjes bewaren) zodat we over 3 maanden kunnen kijken of ze het verantwoord gebruikt. Mocht ze er verstandig mee omgaan en er niet mee uitkomen kan er altijd nog wat bij.

Dit is goed! Leren bonnetjes bewaren en alles opschrijven. Ik kreeg geen kleedgeld maar als ik geld kreeg van m'n moeder dan wilde ze altijd een afrekening terug.
Wij hebben nooit met kleedgeld gewerkt omdat ik eigenlijk alleen kleding ging halen bij 50/70% en dan gauw ook wat meer. Ik ging nooit voor de gezelligheid winkelen ofzo.

Maar aan het bonnetjes bewaren heb je echt veel. Ik studeer nu en ben denk ik wel een van de weinige studenten die haast tot op de cent weet waar het geld gebleven is. Ik kom er ook niet aan het eind van de maand achter dat ik ineens geen geld meer heb maar hou het bij en als het krap dreigt te worden gewoon halverwege de maand al op de spaarstand.

@TS: misschien eerst een tijdje samen leren om te kijken hoeveel ze per maand ongeveer uitgeeft dmv zo'n bonnetjessysteem en daarna beginnen aan kleedgeld, haar niet direct in het diepe storten. Eerst eigen maken dat je goed op je geld moet letten en ze zich niet door vriendinnen teveel laat beïnvloeden maar haar eigen plan trekt. Vaak kan je ook beter wat duurdere kleding in de uitverkoop kopen omdat H&M kwaliteit over het algemeen nogal belabberd is (behalve dan de wat duurdere dingen bij de H&M maar hoe lager het maandbedrag hoe goedkopere (slechte) kleding ze koopt).

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:34

Ik krijg 60,- per maand. Maar krijg winter/zomer wel nieuwe jas en goede schoenen van mijn ouders.
Als ik meer nodig heb, dan moet ik maar gaan werken :)

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:40

ik kreeg 50 euro per maand. Dit was vanaf mijn 14e. Ook kreeg ik nog 30 euro zakgeld toen ik 15 was erbij. Dus zat ik op 80 euro per maand. ( Moest wel ook schoenen en jassen ervan betalen )

Toen kreeg ik op mijn 15/16e een eigen paard en kreeg/krijg ik niets meer :+ :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:29

Ik kreeg altijd 50 euro per maand kleedgeld, en 25 euro zakgeld. Als ik zomer of winterschoenen nodig had kreeg ik daar 40€ voor, de rest moest ik zelf bijleggen. Kocht ik dan bijv. schoenen van 25€ kreeg mijn moeder de andere 15 weer terug. Ook voor een winter- en zomerjas kreeg ik 40 euro.
Maar ik heb 2 jaar in een winterjas van 90 euro gelopen, mijn moeder heeft 80 betaald en ik 10. :)
Sportkleding werd wel betaald door mijn ouders, ik dans al jaren in een team en we krijgen regelmatig andere broeken, shirtjes etc en dan zou ik vrij weinig overhouden als ik eens in de 3 maanden al 30 euro moest apart houden voor een dansbroek o.i.d. Sokken & ondergoed betaalde ik voornamelijk zelf, maar mijn moeder nam ook wel eens wat voor me mee :)

Nu krijg ik alleen nog 25 zakgeld, maar ook 95 stufi en straks begint mijn werk weer. :)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:37

Sjaap schreef:
Ik heb nooit kleedgeld gehad eigenlijk. Als iets nodig was dan kreeg ik dat, en ging soms met moeders samen winkelen en die kocht dan wat voor me, maar vanaf mijn 15e ( toen ik ging werken ) heb ik eigenlijk altijd alles zelf betaald.

Sta hier echt versteld van sommige reacties, dat 50 euro te weinig zou zijn bijvoorbeeld. Ik vind dat een behoorlijk hoog bedrag, maar dat zal waarschijnlijk komen doordat: werken voor de dingen die je graag wilt hebben er bij mij nogal ingeramd zit ;)

Ik heb net hetzelfde! :) 50 euro is toch heel veel, en je hebt toch zeker niet elke maand nieuwe kleren nodig? Dan spaar je gewoon en dan heb je per seizoen zo'n 150 euro om uit te geven, dat lijkt me zeker genoeg als je jassen, schoenen, ondergoed en sportkleding niet zelf moet betalen hoor.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:39

Ik krijg € 40 per maand en moet er alles van kopen behalve jassen. Verder ook mn paardenspulletjes enz.

_xsharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:56

ik ben 15, krijg € 50 per maand om kleding van te kopen. ook schoenen, jassen en paardenkleren etc. mn moeder koopt af en toe nog wel ondergoed of sokken.
eigenlijk vind ik dit wel een mooi bedrag, (liever altijd meer natuurlijk :+ ) 50 euro is genoeg vind ik ik kan er makkelijk alles van kopen dus kom niet tekort. ik vind dit juist een mooi bedrag omdat ik iets zou willen kopen, bijv. schoenen van 75 euro dat ik dan de ene maand even moet sparen etc. voor dat ik die schoenen koop. als ik nou 150 euro per maand zou krijgen kun je altijd alles kopen wat je wilt en dan heeft het nut van kleedgeld krijgen ook niet echt zin meer denk ik.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:02

Ik kreeg tot mijn 18e €50,- per maand. Dat was zak en kleedgeld, en moest er alles van betalen. Ging prima.
De eerste paar maanden kreeg ik €75,- omdat dit het gemiddelde was volgens het Nibud.. Mijn moeder vond dat ik dat geld wel heel makkelijk uitgaf, dus heeft ze het toen ingekort naar €50,-.