Hoeveel kilo afval hebben jullie per jaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Hoeveel kilo afval hebben jullie per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 15:46

Nee idd, belonen voor het scheiden van afval zou een betere zaak zijn.
Maar ook niet haalbaar.

Maar het idee is hier goed, men wil dat mensen meer scheiden. Maar gevolg van de dure afhaalservice hier, is dat mensen idd bij buren in de bak gaan smijten.
En dat het overal maar neergedonderd word...

mick75

Re: Hoeveel kilo afval hebben jullie per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:57

Heb geen idee hoeveel kilo afval wij produceren, al vermoed ik dat het wel meevalt. We hebben wel altijd een volle container, maar dat komt vooral doordat vriendlief nooit iets klein maakt en dus tetrapakken of melkcontainers zo in de vuilnisbak kiepert. En dat is vooral lucht. (krijg het niet aan zijn verstand gepeuterd dat hij ook dingen klein kan maken, dat is blijkbaar teveel moeite).

Als afval hebben wij de normale dingen. Probeer er wel op te letten en koop zo min mogelijk voorverpakt, maar tegenwoordig ontkom je niet meer aan voorverpakte artikelen, met bijbehorend afval. Hoe milieubewust je ook bent, afval zal je altijd houden en meer dan grofweg 15 jaar geleden of in landen waar je nog gewoon dingen los kan kopen. Ik bedoel, een zak bonen die voorverpakt is zit in een zwaarder plastic verpakt dan het dunne flutzakje waarin je ze doet bij losse verkoop.

Dat vind ik trouwens ook het gemene. En de reden dat ik tegen milieubelastingen op huisvuil ben. Laat ze de fabrikanten maar betalen voor alle "makkelijke" voorverpakkingen waar ik niet om vraag. Ik word gedwongen dergelijke dingen te kopen omdat los niet meer verkrijgbaar is, steeds luxueuzer ingepakt en dus met steeds meer afval, en mag dan nog extra belasting betalen ook voor de leuke ideeen van de fabrikanten.

Vroeger bij de slager of zo werd vlees of vis in huishoudfolie en een papiertje gewikkeld, nu krijg je er bij de supermarkt ongevraagd een keurig milieuonvriendelijk piepschuimen bakje bij dat ook nog eens veel te groot is voor wat erin zit. Maar ondertussen maar klagen over de groeiende afvalberg...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:47

Ja, dat is hier dus nog wel zo, dat vlees ten eerste wordt afgesneden waar je bij staat (behalve bij de hypermarkten waar óók verpakt vlees-maar dus als tweede optie- verkocht wordt) en meegegeven in een dun zakje en als je zelf wat meeneemt, kan het daar ook in.
(Gehakt wordt hier ook vers gedraaid waar je bij staat, kun je zelf het vlees vor aanwijzen, vleeswaren worden ook vers agesneden).
Vis idem, dat kun je niet verpakt kopen, hooguit diepvries (in karton) of in blik, beide recyclebare verpakkingen.
Een heleboel kun je nog los uit bakken en vaten scheppen.
Ze zijn hier niet zo milieu bewust, maar gewoon lekker ouderwets...
De grote vervuil verpakkingen om het maar zo te noemen komen dus van de vaak buitenlandse hypermarkt ketens...