is er brood te verdienen met alleen lesgeven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:37

Suzanne F. schreef:
pubelia schreef:
Die gene van wie ik les heb, verdient brood door fulltime les te geven. Die werkt de hele dag, van maandag tot vrijdag, tot hoohuit 10 uur s'avonds. En op de zaterdag werkt ze tot 13.00 uur. Ze heeft zelf geen diploma's maar rijd zelf wel Z2 met haar paard. Dus het kan zeker wel.

En die doet geen handel erbij of pensionstalling of een andere parttime baan??
Alleen maar puur alleen priveles geven??

Nee die doet er geen handel bij, en heeft geen pensionstalling of een andere baan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:43

pubelia schreef:
Nee die doet er geen handel bij, en heeft geen pensionstalling of een andere baan.

Dan heeft ze een rijke vent. :D Ze is ieder geval niet alleenstaand met een hypotheek en alle andere bijkomende lasten. Dat is onmogelijk.

En zoals al aangegeven is het niet slim trouwens om te gaan lesgeven zonder diploma's maar dat is offtopic.

CM_

Re: is er brood te verdienen met alleen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:54

Er zijn idd maar weinig mensen die hun brood kunnen verdienen met alleen lesgeven.

Ik heb het een tijdje gedaan, ik had een schouderblessure, en kon dus niet mesten of veel paarden rijden.

Ik heb toen veel lesgegeven en wat kantinedienst.
verdiensten (toen was ik 28) 7,5o BRUTO per uur.
Brandstofkosten werden minimaal vergoed. Ik meen 2 euro of minder per dag ( en ik reed 35 heen en 35 terug)
Pauzes werden wel gerekend, maar kreeg je niet.

Maar goed, ik vond uiteraard het werk erg leuk. Maar toen ik in de agrarische sector het dubbele per uur, plus veel extra's als toeslaguren en normale reiskosten vergoeding kon krijgen, was de keuze snel gemaakt.

Paardenbazen zijn slechte bazen, neem dat maar van mij aan.
Er zijn altijd wel "instructrices"(tussen aanhalingstekens,want ze hebben diploma, maar lesgeven kunnen ze vaak niet) die het wel voor het minimum loon doen.

Deze dame toch niet meer :n

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:56

Suzanne F. schreef:
pubelia schreef:

Dan heeft ze een rijke vent. :D Ze is ieder geval niet alleenstaand met een hypotheek en alle andere bijkomende lasten. Dat is onmogelijk.

En zoals al aangegeven is het niet slim trouwens om te gaan lesgeven zonder diploma's maar dat is offtopic.

Dat laatste is aan mezelf ;)

Nee ze heeft natuurlijk een man die werkt. Anders kan je idd geen eigenhuis kopen. Maar dit is niet de discussie. De discussie is of je van lesgeven je brood kan verdienen. En hier is het antwoord ja op. En geloof me, ze heeft het druk ook met het lesgeven...

Ze geeft geen les op manege's ondanks dat ze dat wel aangeboden heeft gekregen zonder diploma's.
Ze is overigens wel jury lid gediplomeerd, en ik geloof dat ze nu ook verder ermee gaat voor de M. Ze geeft nu dus alleen aan particulieren les. En ze zal het wel goed doen, anders had ze het niet zo druk gehad...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:09

pubelia schreef:
[ De discussie is of je van lesgeven je brood kan verdienen. En hier is het antwoord ja op.

Als je onder "brood verdienen" ook echt alleen een halfje volkoren bruin verstaat dan wel ja :D

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:10

Waves schreef:
pubelia schreef:
[ De discussie is of je van lesgeven je brood kan verdienen. En hier is het antwoord ja op.

Als je onder "brood verdienen" ook echt alleen een halfje volkoren bruin verstaat dan wel ja :D

Ik geloof dat wij hadden uitgerekent dat ze wel rond de 950,00 moest verdienen per week. (netto) dus daar kan je meerdere halve volkoren van halen hoor :D
Laatst bijgewerkt door pubelia op 27-02-09 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:12

Moet je dan wel de hele week mee doen met dat halfje brood :')

Oke ik moet toegeven, toen ik nog veel deed lesgeven in de avonduren ( voor mezelf, niet voor een baas) had ik ook een lekker zakcentje.
Maar goed, ik heb een heel huishouden, 9 katten die verzorging nodig hebben en dan de paarden nog, plus een fulltime baan.
Ik woon alleen in een tussenwoning, rijd een dikke auto , en eigenlijk wil ik dat wel zo houden.

Ik weet nu waarvoor ik werk, ik ben zelfstandig, ben trots op wat ik heb omdat ik er allemaal hard voor gewerkt heb.
Ik heb een grote auto omdat ik regelmatig de trailer erachter heb hangen, met een paard erin wil ik dan graag een degelijke auto,geen rammelbak of wagen die veel te licht is.
Die auto was er niet gekomen en gebleven als ik alleen nog in de paarden had gezeten.
Ik heb geen rijke vent om op te teren :D

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:13

Als je je brood ervan kan verdienen is dat heel fijn, maar als er iets gebeurd kun je je hele leven dokken, omdat je niet verzekerd bent hiervoor.
Misschien offtopic maar het is wel belangrijk voor de TS omdat zij die diploma's ook niet heeft. En die moet ze wel gaan halen, mocht het misgaan tijdens een les dan kan ze de rest van haar leven gaan werken voor de kosten die er dan op haar verhaald worden.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:16

Albert schreef:
obsession schreef:

Zonder diploma's?? Dat is pas dom, als er iets gebeurd met een lesklant is zij verantwoordelijk en zonder diploma's dus niet verzekerd. Dan kan ze de rest van haar leven gaan betalen voor degene die letsel heeft!
En doet zij dit dan allemaal netjes op papier?

is dat zo? Ik denk dat diploma's niet vereist zijn; wel een aansprakelijkheidsverzekering.

Voor zover ik weet is dat wel zo, ben zelf daarom ook die diploma's gaan halen en op school werd dit ook meerdere keren benadrukt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:17

Dat laatste ben ik het wel inderdaad mee eens. Als ze slim is haalt ze haar diploma's dan kan je en overal aan het werk, en je bent verzekerd.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:17

pubelia schreef:
Ik geloof dat wij hadden uitgerekent dat ze wel rond de 950,00 moest verdienen per week. (netto) dus daar kan je meerdere halve volkoren van halen hoor :D

Volgens mij stond hier net nog 1200 euro? Maar deed zij dit wit op papier? Dus droeg netjes belasting af enzo?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:18

obsession schreef:
pubelia schreef:

Volgens mij stond hier net nog 1200 euro? Maar deed zij dit wit op papier? Dus droeg netjes belasting af enzo?

Klopt, maar heb ff snel weer een keer uit gerekent en kom ik in de week over de 950 euro uit. Denk niet dat dit wit is...

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:39

obsession schreef:

pubelia schreef:
Klopt, maar heb ff snel weer een keer uit gerekent en kom ik in de week over de 950 euro uit. Denk niet dat dit wit is...

Kijk, als je dit op papier gaat doen, blijft er niet zoveel over waarschijnlijk, betekend dus dat je daar dan niet van kan rondkomen.. Bijvoorbeeld geen huis huren, kan niet van zwart geld.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 13:54

crossmonster schreef:
Er zijn idd maar weinig mensen die hun brood kunnen verdienen met alleen lesgeven.

Ik heb het een tijdje gedaan, ik had een schouderblessure, en kon dus niet mesten of veel paarden rijden.

Brandstofkosten werden minimaal vergoed. Ik meen 2 euro of minder per dag ( en ik reed 35 heen en 35 terug)

Maar goed, ik vond uiteraard het werk erg leuk. Maar toen ik in de agrarische sector het dubbele per uur, plus veel extra's als toeslaguren en normale reiskosten vergoeding kon krijgen, was de keuze snel gemaakt.

Er zijn altijd wel "instructrices"(tussen aanhalingstekens,want ze hebben diploma, maar lesgeven kunnen ze vaak niet) die het wel voor het minimum loon doen.

Wow, voel ik me toch een beetje aangevallen. Ik werk, ik word er niet rijk van, maar kom wel rond. Ik heb een prima werkgever! Beetje jammer dat je zo'n vertekend beeld hebt. Natuurlijk weet ik dat het ook slechter kan dan wat ik meemaakt, maar geloof me dat het ook prima kan.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:14

Ilja000 schreef:
crossmonster schreef:

Wow, voel ik me toch een beetje aangevallen. Ik werk, ik word er niet rijk van, maar kom wel rond. Ik heb een prima werkgever! Beetje jammer dat je zo'n vertekend beeld hebt. Natuurlijk weet ik dat het ook slechter kan dan wat ik meemaakt, maar geloof me dat het ook prima kan.

Dat beeld is niet vertekend, 9 van 10 keer gaat het wel zo. uizonderingen daargelaten.
Ik heb 10 jaar gewerkt in de paarden en mijn ervaringen zijn net als die va crossmonster niet goed.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:37

Ik ken heel wat bedrijven waar het er gewoon prima aan toe gaat. Ja, het is hard werken en je word er niet rijk van, maar er is gewoon van rond te komen. Werkgevers gaan ook meer met hun tijd mee, een aantal bedrijven sluit zich zelfs aan bij een cao! Men begint te begrijpen dat je moeite moet doen om mensen te behouden. Reiskosten, scholing, korting op stalling, allemaal extra's die tegenwoordig steeds normaler worden.
En nogmaals, het gaat zo niet alleen op het bedrijf waar ik werk. Ik ken heel wat bedrijven waar het er gewoon goed aan toe gaat.

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:47

Ik werk op 3 maneges en geef in totaal 23 uur les. Daarnaast studeer ik, woon op mezelf heb een auto en een mooie friese merrie.. Ik kan prima rondkomen van mijn lesgeef loon. als ik straks klaar ben met studeren en ook in die richting ga werken verdien ik bakken met geld :)

even terug naar TS het kan dus prima rondkomen van alleen lesgeven.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:48

Die cao zou verplicht moeten worden! Je wordt gewoon overal gebruikt als slaaf. Je krijgt nooit het aantal uren betaald die je daadwerkelijk werkt.
Hard werken is niks mis mee, mits je daar fatsoenlijk voor beloond wordt!
Laatst bijgewerkt door obsession op 27-02-09 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:48

Beetje over-enthousiast... sorry :D
Laatst bijgewerkt door obsession op 27-02-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:49

3 keer hetzelfde bericht hoeft nou ook weer niet haha...

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:53

Volgens mij moet het wel kunnen. Is het ook niet zo dat je (toekomstige) werkgever een soort premie kan krijgen als hij een "arbeidsgehandicapte" in dienst neemt? Niet banketstaaf bedoeld, maar dat ben je eigenlijk wel: je kan je eigen werk niet meer volledig doen. Van die premie zou bijvoorbeeld een bobcat aangeschaft kunnen worden. Als je die wel kan bedienen, kan je toch nog je steentje bijdragen als het gaat om uitmesten!

Op paardenstallen zijn voldoende andere werkzaamheden die je kan doen, maar je moet wel even een gewillige werkgever treffen. Als je voldoende motivatie toont, moet dat wel lukken.

Of je met lesgeven alleen genoeg verdient...?? In het begin niet denk ik. Je kan lesgeven op de manege's, maar er zijn maar weinig manege's die 40 lesuren per week hebben. Kan je er natuurlijk privelessen bij geven, al dan niet op lokatie, maar je moet toch een netwerk opbouwen. Maar waar een wil is, is een weg!!!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:30

Wido4ever schreef:
Bij mij op de pensionstal is een instructrice die les geeft voor 15 euro per uur. Zij is niet in dienst van de stal. Het is 'zwart' wat ze doet. Zij staat heel wat uren op een dag les te geven. Nou, dat tikt toch lekker aan volgens mij hoor. Zij is niet de enige die les geeft bij ons op stal. Er zijn tig mensen. Maar, zij is populair haha. Ik zie haar heel wat uren in de bak doorbrengen.

Inderdaad, dat is bij "ons" precies hetzelfde, misschien is dat wat?!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:40

Citaat:
Zonder diploma's?? Dat is pas dom, als er iets gebeurd met een lesklant is zij verantwoordelijk en zonder diploma's dus niet verzekerd. Dan kan ze de rest van haar leven gaan betalen voor degene die letsel heeft!

Ben ik het niet met je eens.....
Zonder diploma's kan je prima verzekeren bij diverse verzekeraars.
Tja ga je naar Interpolis, dan heb je een probleem.. Die vragen wel de Orun.

Jammer genoeg zie ik nog steeds veel mensen die de Orun als DE opleiding voor lesgeven.
Maar als ik kijk hoe er les gegeven word, word ik daar niet vrolijk van.
Rijtechnisch slecht onderbouwd en er word nog steeds volgens de oude stempel lesgegeven.