Iemand spijt gehad door voor werken in de paarden te kiezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:16

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik vind het fijn dat jullie meedenken en juist al deze haken en ogen aan de paardensport zorgen ervoor dat de keuze zo moeilijk is. Ik weet dat de handel in paarden op dit moment helemaal op zn gat ligt maar ik zou ook pas over een aantal jaren gaan beginnen met handelen. Eerst moet ik véél meer ervaring opdoen en een aantal jaren werkervaring achter de hand hebben. Hoe de markt zich gaat herstellen weet natuurlijk niemand maar ooit zal die wel weer op gang komen.

De meeste reacties zijn zoals ik verwacht had en ook waar ik rationaal gezien zelf 100% achter sta! Met een universiteit op zak verdien ik hoogstwaarschijnlijk véél meer. Maar ik doe inmiddels al 8 jaar over mijn vwo, simpelweg omdat ik helemaal niet gemotiveerd ben. Dit motivatie gebrek komt door meerdere tegenslagen die ik heb gehad de laatste jaren. Dat is allemaal teveel om hier uit te leggen, maar neem maar van mij aan dat ik mijn portie wel gehad heb voor de komende jaren. Ik weet dat ik de universiteit kan, maar ik zal mezelf er doorheen moeten slépen, iets wat ik de afgelopen 8 jaar ook al heb gedaan door het vwo.
Citaat:
Trouwens, veel dressuurruiters kunnen het hoog in de bol krijgen en je daardoor slecht behandelen. Ik praat niet over allemaal maar ik zou het risico niet nemen.

Dit is helemaal waar maar dat heb je zelf ook gedeeltelijk in de hand. Als een werkgever jou als vuil behandeld zoek je gewoon naar een andere stal. Mijn uiteindelijk doel is ook niet dat ik stallhulp wil worden, dit heb ik 7 maanden fulltime gedaan en dat is niet altijd goed bevallen. Er werd weinig rekening gehouden met de werkomstandigheden voor de stalhulpen en ik heb keihard gewerkt en er veel te weinig voor terug gekregen.

Ik ben nu aan het kijken voor HBO paardenopleidingen maar Stoas lijkt me niks voor mij omdat het vooral lesgeven in het algemeen bevat. Ik heb niet de ambitie om lerares op een school te worden en om instructrice te worden kan ik denk ik beter alle fases van de Orun doorlopen naast een andere studie en/of werk.

Het is jammer dat ik 'al' 20 ben als ik klaar ben met school want anders zou ik net zoals siskeh gewoon nog een jaar volop in de paarden werken en hopen dat ik er dan op afgekickt ben. Helaas is het de vorige keer ook niet gelukt :D

Op dit moment ben ik op zoek naar een parttime baantje in de paarden die ik naast mijn school kan doen maar die zijn helemaal moeilijk te vinden, zeker hier in het Gooi. Mijn huidige situatie is dat ik mijn eigen paard rij en daarnaast nog 4x in de week een jonge Gribraldi ruin van een kennis. Beide paarden hoop ik in april/mei op wedstrijd uit te brengen.

Moeilijk moeilijk moeilijk..

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:51

Jonge meiden & jongens,

Ik ben in de luxe positie dat ik zelf een (kleinschalige) stal run en ik kan jullie slechts maar één goed advies aan de hand doen. Zorg dat je je diploma's op zak hebt, je studies gedaan en zoek een baan die je leuk vindt. Heb je een beetje doorgeleerd dan kun je je namelijk het allerbeste een parttime constructie inregelen voor jezelf die toch ook leuk verdient én je dus tijd voor werken of bezig zijn in de paarden overhoudt. The best of both worlds!
Wil je een leuke winstgevende boterham verdienen in de paarden, dan moet je van goede huize komen. Meestal in de fokkerij of handel. Ik ken vele manege's en pensionstallen, waarbij flink bijverdiend (niet in de paarden) moet worden om het hoofd boven water te kunnen houden. Bovendien kan ik zelf ook de conclusie trekken dat het heeeeeeeel veel en hard werken is en als je niet oppast zelf weinig toekomen aan de sport. Ben er dan ook van overtuigd dat het je passie moet zijn en dat je zeker bereid moet zijn concessies te doen aan een leven in de paarden.

Ik ben nog altijd blij dat een goed betaalde baan, naast mijn passie voor de paarden, me in de gelegenheid stelt een praktische én realistische invulling te geven aan dit paardenleven. Ben me er overigens ook van bewust dat er meer is dan paarden alleen. Als je nog thuis woont, nadenkt over je beroep, je studie sta je daar soms nu nog niet zo bij stil.

Maar er is op een gegeven moment ook zoiets als een partner, een gezin, een sociaal leven, kinderen, vakanties, andere hobbies enzovoorts. En ja....ook als paarden absoluut op nummer 1 staan kom je dat allemaal gewoon tegen :+

Wens jullie veel wijsheid in jullie keuzes!
Groetjes Tinkerlady

RoseK

Re: Iemand spijt gehad door voor werken in de paarden te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:28

Ik ben een beetje gaan kijken bij de opleiding Equine, Leisure and Sports. (Eigenlijk de engelse versie van paardmanagement.) Dat leek mij toch wel van aardig niveau, je bent niet echt bezig met paarden zelf maar meer met theoretische deel en ik geloof dat je daar alle kanten mee op kan, ook buiten de paarden.

Maar zelf weet ik het ook nog niet hoor, die opleiding zou voor mij miss wat te veel management zijn en ik twijfel inderdaad ook of het nou echt wel iets is voor later..

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:14

RoseK schreef:
Ik ben een beetje gaan kijken bij de opleiding Equine, Leisure and Sports. (Eigenlijk de engelse versie van paardmanagement.) Dat leek mij toch wel van aardig niveau, je bent niet echt bezig met paarden zelf maar meer met theoretische deel en ik geloof dat je daar alle kanten mee op kan, ook buiten de paarden.

Ik heb drie jaar geleden voor deze opleiding gekozen, puur om dezelfde keuze. Leren in een ander vak dat is niets voor mij, ben niet gemotiveerd genoeg. OPleiding viel voor mij het eerste jaar tegen, omdat ik VWO heb gedaan maar HAVO diploma had, en dus wel gewoon 4 jaar moest doen. Opleiding is vrij veel bedrijfskunde, maar de laatste twee jaar voor eigen invulling. Handig ook, op larenstein valt prima te netwerken ;) Ze zeggen geen rekening te houden met eigen paarden en dergelijke, maar ik kan makkelijk naast school 2 paarden doen. (woon zelf niet in wageningen, maar een half uurtje met de auto er vanaf, en de paarden staan aan huis, dus mesten en voeren enzo komt erbij) Tijdens deze studie krijg je echt veel mogelijkheden, en niet als ruiter (je mag niet eens als ruiter stagelopen, omdat je daar niet voor opgeleid word, dan ga je maar naar deurne ;)), om verder in de paarden te komen, als evenementen organisatie (schrijft in het engels toch makkelijker :+), manager van een stal, adviseur in de bedrijfskant, adviseur in de science kant, van alles en nog wat.

Zelf heb ik naast zwakke knieen ook een zwakke rug. Nu ik consequent een aantal paarden op een dag rij gaat het redelijk, maar na 3 stallen kun je me afvoeren naar het ziekenhuis. Werken op een stal viel voor mij al af. Met de handel moet je inderdaad van goede huizen komen, en een goede portemonnee hebben, want wat als het beest langer dan de geplande tijd blijft staan? eten blijft hij wel doen. Ik zou je zeker aanraden om het te combineren, eventueel een "simpele" studie en je paarden ernaast houden, of paardenstudie en van je hobby je werk maken!]

Succes!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:21

Meisje die bij mij op de wei stond heeft al heel veel spijt gehad...

Kennis van ons is een privéstal begonnen, maar omdat hij bedrijven heeft in Amerika, had zij voorgesteld de stal te runnen. Ze heeft er haar baan in de kindjes voor opgegeven, maar nu heeft ze veel meer stress. De stal draait niet supergoed en de klanten komen natuurlijk bij haar klagen.

Ik zou het in elk geval niet willen doen, ook al was het ooit mijn droom...

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:34

Voor mij stond de keus al heel vroeg vast.
Zo snel mogelijk van school en de paarden in. Ik begon op het vwo en na 2 jaar stapte ik vrijwillig over naar de vmbo. Dit scheelde 2 jaar. Uiteraard raadde heel mijn omgeving dit af en iedereen kwam met de welbekende verhalen dat het natuurlijk niet slim is.
Ik reed al enkele jaren voor verschillende stallen in de buurt, maar nadat ik klaar was met school ben ik direct intern gaan werken. Dit heb ik enkele jaren volgehouden op verschillende stallen in NL en Belgie. Hier heb ik vreselijk veel ervaring opgedaan en heel, heel hard gewerkt.

Na enkele jaren, bakken vol ervaring en ook teleurstelling ben ik teruggekomen en een poging gedaan om een 'normaal' leven te gaan opbouwen. Ik heb het maar liefst 6 weken volgehouden met een 40-urige kantoor baan. Daarna zat ik een week depressief thuis en ben ik gevraagd in Belgie voor een stal te komen rijden. Dit heb ik direct gedaan en vanaf toen is alles alleen maar verbeterd. Ik was het wel beu om ' gebruikt ' te worden door stallen en heb gezocht naar mogelijkheden voor mezelf te beginnen en vooral door een fokster in de buurt, waar ik beschikking heb over alle ruimte/stallen en vrijheid lukt het inmiddels aardig.
Ik werk 7 dagen per week meer dan de klok rond. (pas uitgerekend, ik kom aan zo'n 14/15u per dag gemiddeld) Maar ik zou niets anders willen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:00

dorientjuh schreef:
Tijdens mijn opleiding wordt wel duidelijk gemaakt dat het opzetten van een nieuw paardenbedrijf in Nederland eigenlijk onmogelijk is geworden.

Wat is dat voor een vreemde opmerking??????
Was zelf werkzaam als 'paardenarts' maar gelukkig overgestapt naar zelfstandig ondernemer; eigen pensionstal. Heb nu meer vrijheden, meer vrije tijd en veel meer inkomsten dan als ik DA was gebleven.
Mijn ervaring is dat de huidige paardenhouderij opleidingen niets voorstellen, dus in die context kan ik bovenstaande opmerking wel plaatsen; met de huidige opleidingen kan je idd geen paardenbedrijf starten, mede wegens gebrek aan basiskennis.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:48

Lyte schreef:
Volgend jaar ben ik eindelijk klaar met mijn school, ik ben dan inmiddels 20 maar ik ben er dus ook een jaartje tussenuit geweest. Ik ben slim genoeg voor het vwo maar ik hou er gewoon meer van om gewoon in de praktijk bezig te zijn. Leren kan ik wel maar ik vind het verre van leuk. (paarden gerelateerde dingen uitgezonderd)

Je beantwoord je eigen vraag daar al.. Als je die instelling hebt moet je zéker niet aan een universitaire studie beginnen. Gewoon doen wat je leuk vindt, er is best wel werk te vinden in de paarden sector voor mensen met een gezond verstand. Is HBO Dieren/paarden management niet iets? (Staat ook een topic van hier op STW)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:25

Ik stond destijds voor een zelfde beslissing, kwam ook van het vwo en wilde niet naar de universiteit vanwege alle theorie. Na veel rondkijken ben ik uiteindelijk bij de HAS in Den Bosch terecht gekomen, opleiding dierhouderij. Dit jaar ben ik hier afgestudeerd in de richtingen paard en gezondheid en heb ik besloten er nog een jaartje stoas achteraan te doen zodat straks ook mn lesbevoegdheid heb.

Naast school heb ik altijd tijd gehad meerdere paarden te rijden, flink wat privélessen te geven en mijn ORUN te behalen. Bedoeling is straks ook me verder te ontwikkelen in de paardensport, en dan ook voornamelijk als ruiter en instructrice. Dit wil ik echter niet fulltime, is slopend voor je lichaam (heb het een tijdje ervaren op stages) en gaat steeds meer lopende-band-werk worden zoals al eerder gezegd.

Succes!

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:41

@Haike: Aan zo'n soortgelijke weg denk ik nu ook. Eerst een HBO opleiding m.b.t. de paardensport en daarna verder ontwikkelen als ruiter en instructrice. (dus ook orun en wie weet ook nog stoas) Maar je geeft aan dit niet fulltime te willen doen, hoe wil je dit gaan combineren en waarmee? Met lesgeven op scholen?
En hoe is je opleiding dierenhouderij bevallen? Vond je het te makkelijk of zat er ook echt pittige theorie tussen? En hoe waren je stages? Vooral stallen uitmesten of ook daadwerkelijk managen/ rijden?

Alvast bedankt voor de info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:05

Je hebt een pb!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:41

Wauw, heel herkenbaar dit verhaal!
Had ook mn vwo diploma op zak, op naar de uni maar altijd in mn achterhoofd zo'n stemmetje: Dit is niet wat ik wil!
Ben nu gestopt met mn studie omdat ik het ook echt niet volhield.
Maarja, wat doe je dan?
Alsnog naar deurne oid?
Ben lichamelijk ook niet 100% in orde, maar in de paarden werken is en blijft wel mijn droom denk ik.
Zit nu inderdaad ook een beetje rond te kijken naar nieuwe opleidingen maar steeds is er die keuze, een "veilige" studie op de uni, of toch iets dat paard gerelateerd is.
Die opleiding in Dronten heb ik ook al naar gekeken dit leek me wel heel interessant.