Geen recht op studiefinanciering, andere mogelijkheden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Re: Geen recht op studiefinanciering, andere mogelijkheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 12:28

Zo krom hé, dan doe je iets verkort, waardoor het de IB-groep/overheid minder geld kost, maar dan krijg je dus juist geen geld.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 12:29

Dat snap ik dus ook niet, ze ontnemen je het eigenlijk ook om verder te leren. En straks lopen klagen dat de mensen hier laag opgeleid zijn...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:51

Ik heb ook al geen recht meer op stufi, dus ik leen elke maand €200,- bij. Beter dat, dan om reden van geld stoppen met mijn opleiding en je leven lang daarom maar op een kariger salaris en/of in rotbaantjes blijven hangen... Overigens zijn ze bij het terugbetalen van de lening niet moeilijk hoor. Het bedrag dat je per jaar moet afbetalen hangt af van wat je op dat moment verdient (en is normaal minimaal €45 p/m maar in uitzonderingsgevallen ook niks). En daarnaast hoef je maar een beperkt aantal jaar af te betalen (15) en als je dan nog niet alles afgelost hebt, dan wordt de rest vaak kwijtgescholden. Natuurlijk kost het altijd wel extra geld om te lenen, ook bij de ibg is de rente ruim 4%... Ik heb al een behoorlijke schuld, maar ga hem wel zsm na mijn studie inlossen om het bedrag aan rente niet onnodig op te laten lopen!

Fleurtje100 schreef:
Edit: IB-groep zet zelfs zodra je nog studeert maar geen recht meer hebt op stufi je basisbeurs (van bij mij 250€ voor uitwonend) automatisch om in een maximale lening van ongeveern 800€). Echt belachelijk!
Daar moet je dan zelf achteraan om dat weer terug te zetten.

dat is in ieder geval niet meer zo hoor

en nog een handige site:
http://www.studentinhetrood.nl/studie_e ... ij_de_ibg/

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:22

Afgelopen oktober bij mij nog gebeurt Dovish.
En dat van die lening, ik ken toch echt mensen die samenwonen beide een goede baan en WO opgeleid, en dan na twee jaar moeten ze beide ineens 300€ per maand gaan aflossen. Natuurlijk kunnen ze het betalen maar de tweede auto moest eruit, wat toch onhandig is als je beide fulltime zo'n 20 km van huis werkt.
Ik leen ook, maar wel met mate, vind het toch best link.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:30

Oké... Het is bij mij in ieder geval niet gebeurt fleurtje. Misschien is het sinds kort veranderd dan, of hetzelfde gebleven omdat ik al leende.

Ik heb me er eens even weer over ingelezen nu. Ik denk dat ik maar stop met lenen, dan maar iets meer op een houtje bijten.. Wat ik hier tegenkom is toch best heftig:

http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... emUid=1212

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:58

Zulke dingen zijn goed om bij stil te staan. Maar weet ook dat het heel vaak goed gaat, omdat het merendeel van de leningen geen 65.000 euro leningen zijn maar 10 a 20 duizend. Dat verdien je redelijk snel terug.

Ik zou je studie er zeker niet om laten, het is een investering in jezelf die zich bijna altijd terugbetaald.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:20

Inderdaad Ayo! Maar ik ben bang dat ik die 10-12.000 wel ga halen, en dat is toch al best wat om terug te betalen. Het zal allemaal wel lukken tzt, maar toch.

Naar aanleiding van dit topic heb ik net via internet mijn lening teruggeschroefd van 250,- naar 100,- per maand. Eens even zien of ik het daarmee ook red.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:04

He, dat filmpje is bij mij op de uni opgenomen.
Ik denk inderdaad dat als je onder de 20.000€ blijft er niet zoveel aan de hand is. Probeer zelf ook onder de 15.000 te blijven, dat lijkt me nog te overzien, en dan straks zo snel mogelijk af betalen, desnoods nog 2 jaar in een studentenkamer zitten zodat ik in het begin veel kan aflossen. Al schijn je ook weer niet te snel mogen aflossen, levert ze niet genoeg op.
Ik ken trouwens best veel mensen die 7 jaar lang maximaal lenen. En dan zit je zo aan de 50.000€.
Maar soms kun je niet anders.