19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:13

pinuts schreef:
caye.. ik vind jouwn verhaal ook beetje absurt.. je was 18 en ging toen bij je EX man wonen??

ja bij de man waar ik ooit mee getrouwd ben ;) ( waar ik toen dus relatie mee had) Dus mijn ex man. Ben gescheiden van hem ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:14

Ik zou het in ieder geval niet fijn vinden als mijn kind niet meer ambities had dan kamermeisje worden, maar dat is mijn mening...

Geld kun je op verschillende manieren verdienen, ik doe dat met bijbaantjes naast mijn (door mijn ouders bekostigde) studie. Ik ben in zoverre zelfstandig dat ik mijn eigen huis, auto en paard heb, maar zij staan erop mijn studie te betalen zodat ik meer vrijheid heb en dus meer ruimte heb om wat lol te maken. Ik zie daar het negatieve niet van in.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:15

Je bent notabene 19! Dan kan je toch zeker zelf weten wat je wilt, of liggen ronken tot 12u in je nest en op je ouders hun portomonee leven of lekker 's ochtends werken en geld verdienen voor jezelf om leuke dingen te doen!

Ik vermoed dat deze man zelf zo is opgevoed, wellicht een wonder dat hij nu zelf zelfstandig is. _O-

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:16

Ffortuna schreef:
Ik zou het in ieder geval niet fijn vinden als mijn kind niet meer ambities had dan kamermeisje worden, maar dat is mijn mening...

.

Als hun daar hun passie heb liggen. mag je als ouders je keuze niet door drukken op de kids.
Je kan ze vormen en kneden tot op zekere hoogte ;)

Me moeder zij altijd. Al wil je vuilnisvrouw worden. je zal er voor leren!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:17

Ilco schreef:
Oneens.
Ik ben 18 en bataal alles wat ik kan betalen zelf. Ik betaal geen kostgeld maar wel me school, telefoonrekening, ziektekostenverzekering, kleding enzo. Ik vind het niet erg om het zelf te betalen. Anders groei ik voor me gevoel nooit op en leer ik nooit op eigen benen te staan. En ja, lang leven de lol kan je zelf doen. Iedereen vind andere dingen leuk en haalt uit verschillende dingen zijn plezier.

hier ben k het helemaal mee eens

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:17

Sleeper schreef:
Ik woonde op mezelf toen ik 19 was. Ja, wel lang leve de lol *studentenleven* maar ik kreeg geen geld van ouders. Ik begrijp zijn punt wel een beetje, 19 is jong. En je kan je hele leven nog serieus zijn. Maar ik denk dat 19 een mooie leeftijd is om jezelf los te weken van de veilige ouderlijke thuishaven. Al denk ik dat jij, SamSter daar al veel vroeger mee begonnen bent (dat zou eigenlijk een leukere discussie zijn ;) )

Hoebedoel je te jong?

K heb voor me 14de gewoon een paar kleine bijbaantjes gehad en toen ik 14 werd werkte ik elke zaterdag in een slagerij en op mn 15 begon in bij een chinees 3 avonden in de week en in het weekend.
Toen begon ik geld te ruiken kon ik ergens fulltime aan de slag en ben ik op mn 16de gestopt met school, Dr speelde wel meer omstandigheden mee waarom ik stopte (ander verhaal), Me ouders vonden het dom maar konden het door die omstandig heden wel goed begrijpen en hebben me goed gesteunt ,
Ben in die tijd 4 maanden werkeloos geweest en dat vond ik echt verschrikkelijk!
Nu heb ik weer super leuk werk en vermaak me prima, Lekker me eigen centjes verdienen en niet elke keer bij me ouders te hoeven bedelen voor geld.
K denk dat het wel per persoon verschild eigenlijk.
Maar wat voorn discussie had je in je hooft dan?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:21

Ffortuna schreef:

Geld kun je op verschillende manieren verdienen, ik doe dat met bijbaantjes naast mijn (door mijn ouders bekostigde) studie. Ik ben in zoverre zelfstandig dat ik mijn eigen huis, auto en paard heb, maar zij staan erop mijn studie te betalen zodat ik meer vrijheid heb en dus meer ruimte heb om wat lol te maken. Ik zie daar het negatieve niet van in.

Waarom niet?
Iemand moet het doen, Het is geen rot werk, Verdient even veel als een "normale" Baan en je heb nog genoeg vrijetijd over.
Waarom zou ik op een kantoor gaan zitten hele dagen en dan even veel betaalt krijgen als nu en dan maar elke ochtend en een stukje middag werken?
En dr zijn ook gewoon mensen nodig die de rotzooi van andere schoonmaken :P

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:21

voor mij is het simpel: werken of studeren! :D

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:23

Ik bedoelde het niet zo serieus als je opvat :) Door de keuze stoppen met school en werken ben je al zelfstandiger geworden dan de gemiddelde 16 jarige. Dat is wat ik bedoelde met losmaken, je bent al op je zestiende begonnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:24

Haha, dat is ook waar natuurlijk. Wat dat betreft ben ik (geef ik toe) best arrogant denk ik. Maar ik heb het ook altijd getroffen met mijn werk, en dan ga je -wat erg eigenlijk :o - best neerkijken op dat soort werk.

Toch wil ik er wel bij zeggen, dat ik -mocht ik oooooit kids krijgen- toch hoop dat ze daar geen genoegen meenemen. Al was het alleen maar omdat ik het persoonlijk belangrijk vind dat je probeert het uiterste te halen uit je leven en uit je werk. En ik ben ervan overtuigd dat mensen meer kunnen dan dat, snap je?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:27

Ik ben het ook niet met die man eens :n Ben zelf student en ondertussen heb ik een bijbaantje. Verder heb ik een eigen autootje (zelf bij elkaar gespaard), betaal ik veel dingen zelf en heb ik het idee in mijn hoofd om volgend jaar voor een halfjaartje in het buitenland te gaan studeren. Denk maar niet dat mijn ouders dat betalen :P ;)

En ja, ik heb genoeg lol. Zaterdags na het werken slaap ik meestal een paar uurtjes om daarna tot laat in de stad rond te hangen en zondags toch nog weer aan de studie. Kan prima :j

Wat werk betreft: Iedereen heeft zijn/haar eigen baan waar hij/zij zich fijn bij voelt. Bovendien hoeft een baan met veel aanzien ook niet altijd wat te betekenen. Liever het eigen geluk in een laag nivo baantje dan een baan waarin je dik verdient en er zelf aan onderdoor gaat :j

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:28

Sleeper schreef:
Ik bedoelde het niet zo serieus als je opvat :) Door de keuze stoppen met school en werken ben je al zelfstandiger geworden dan de gemiddelde 16 jarige. Dat is wat ik bedoelde met losmaken, je bent al op je zestiende begonnen :)

Hahaha k bedoelde het niet zo serieus maar ben altijd bang dat als je iets verkeerds typ het meteen als aanvallend gezien word :P .

K vind niet dat ik echt meteen veel volwassener ben geworden, Ja in sommige opzichten misschien maar in de meeste niet, K heb ook op mn 16de gewoon nog domme dingen gedaan enzo.
Denk dat ik pas halverwege me 17de echt merkte dat ik 'volwassener' was dan me vriendinnen, K vond veel dingen al kinderachtig en ergerde me sneller aan puberale acties.
En geloof me, Toen ik begon op mn 16de was ik echt niet serieus met me werk bezig haha zag het toen echt nog als een dolletje :+

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:29

Bij mij geld gewoon de regel, niet naar school, werken voor je geld.
Kind heeft ook niet zonder werk gezeten.
Toch heeft ze wel besloten om later een opleiding te volgen, en zelf alles geregeld, en heeft nu een fijne baan.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:30

Ffortuna schreef:
Haha, dat is ook waar natuurlijk. Wat dat betreft ben ik (geef ik toe) best arrogant denk ik. Maar ik heb het ook altijd getroffen met mijn werk, en dan ga je -wat erg eigenlijk :o - best neerkijken op dat soort werk.

Toch wil ik er wel bij zeggen, dat ik -mocht ik oooooit kids krijgen- toch hoop dat ze daar geen genoegen meenemen. Al was het alleen maar omdat ik het persoonlijk belangrijk vind dat je probeert het uiterste te halen uit je leven en uit je werk. En ik ben ervan overtuigd dat mensen meer kunnen dan dat, snap je?

K snap jou, En k had zelf ook niet gedacht dit werk te gaan doen hoor haha , k heb hiervoor een goede baan in de administratie gehad, Maar zoals ik al zei, Ik werkte me de blubers en k verdien nu even veel met minder werk.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:30

Eens en oneens.

Oneens: Als iemand klaar is met school of opleiding is het logisch dat ze op eigen benen staat, want diegene heeft dan werk. Als men tot een bepaalde leeftijd 'gepamperd' wordt en dan plots in de 'grote, enge' wereld wordt gegooid dan kan die persoon het gewoon niet redden.

Eens: Stel dat de ts een zus heeft met een opleiding tot 22 jaar. Meestal zijn de ouders dan de financieringsbron. Oké, ze gaan op kamers maar worden toch door de ouders gefinancierd terwijl zij haar eigen boontjes moet doppen. Want een opleiding en een fulltime-baan is gewoon onmogelijk.Ik vind wel dat ouders een bepaalde leeftijd mogen instellen van: tot dan voorzie ik je van geld. Ik vind 19 dan een beetje te jong. Super dat ze op eigen benen staat maar als ouder zou ik maandelijks een geldbedrag geven ( dat ze normaal aan haar kwijt zijn als ze nog thuis woonde oké iets minder). Tuurlijk wordt dat langzaam afgebouwd tot de afgesproken leeftijd.
Laatst bijgewerkt door M_VE op 23-02-09 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:31

Alette, dat bedoelde ik ook net. Ik vind het ook fijn dat mensen dat soort werk doen (beter dat dan een uitkering trekken). Als dat het uiterste is dat je uit jezelf kunt halen, top. :j

Samster, als je het op die manier bekijkt heb je idd gelijk. Ik zal me minder arrogant opstellen. :o

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:36

Ffortuna schreef:
Alette, dat bedoelde ik ook net. Ik vind het ook fijn dat mensen dat soort werk doen (beter dat dan een uitkering trekken). Als dat het uiterste is dat je uit jezelf kunt halen, top. :j

Samster, als je het op die manier bekijkt heb je idd gelijk. Ik zal me minder arrogant opstellen. :o

Gefeliciteerd trouwens :+ .

idd, K denk ook dat je beter putjes scheper ofzo kan zijn dan dat je leeft van een uitkering!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:45

pinuts schreef:
smokey: dat vind ik niet normaal, werken op je 11e.. Als je dan al volwassen moet worden vind ik wel triest, maar op je 19e mag t wel beginnen ja

Heb voor mijn 11e al zoveel meegemaakt dat een baantje daar niet veel aan verandert heeft. En daarbij vind ik werken nou niet bepaald volwassen worden. Simpel: Wil je wat, moet je daar wat voor doen.
Deed al heel jong heitje voor een karweitje. Het werk varieerde van lege flessen weg brengen tot auto's wassen.
Heb altijd moeilijk stil kunnen zitten, en geduld voor een opleiding heb ik niet. Heb examen gedaan op een niveau dat veel te laag voor mij lag. Ideaal, nooit hoeven leren of wat dan ook. Toen was ik er zeker van wat ik wou. En dat wil ik nog steeds. Echter was de opleiding om dat te behalen zo dodelijk saai dat ik daarmee gestopt ben. Daarna nog andere opleidingen gedaan. Maar helaas, de niveau´s waren gewoon te laag om mij gemotiveerd te houden. Dus ja, dan maar fulltime aan het werk.

Ik hou niet van niks doen. En heb ook de schurft aan luie mensen. Helaas kom ik uit een familie van luie- en luxe paarden en ben ik het enige werkpaard. Ook 1 van de redenen waarom ik zo vroeg uit huis ben gegaan.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:47

ben vanaf mijn 17e onafhankelijk van mijn ouders. Na de havo ben ik een duale opleiding gaan doen. Mijn studie werd door het ziekenhuis betaalt, daarnaast kreeg ik ook salaris omdat ik 32 uur in de week moest werken en de rest van de tijd studeren. Had mijn ouders dus niet meer nodig. Mijn ouders vinden dat als je er de capaciteiten voor hebt je ze moet gebruiken voor een goede opleiding. Bij mijn zus betaalden ze wel de opleiding maar die moest voor de rest ook maar zelf werken. Werken om iets te bereiken is me wel van huis uit mee gegeven, had op mijn 12e mijn eerste bijbaantje. Dat sommigen op hun 18e nog nooit een bijbaan hebben gehad vind ik triest. Ook al hebben je ouders nog zoveel geld, je moet gewoon leren wat de waarde van geld is en hoe lang je moet werken voordat je geld kunt uitgeven. Wat een verkeerde mentaliteit heeft die man.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:56

Ik ben 19 jaar, student en ik leef heerlijk op mijn ouders zak.
Nouja, zij bepalen mijn studie en de huur van van mijn huis.
Kleding, eten etc moet ik zelf bij elkaar sprokkelen, maar dat is niet zoveel moeite.
Verder werk ik niet.
Ben ik nu niet zelfstandig?
Ik ken de waarde van geld. Maar op het moment geniet ik gewoon even van het student zijn.
Denk dat het niet perse met elkaar verbonden is; 'alles zelf voor elkaar krijgen, dus afhankelijk zijn' en het 'zelfstandig' zijn.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:01

Eve_lien schreef:
Ik ben 19 jaar, student en ik leef heerlijk op mijn ouders zak.
Nouja, zij bepalen mijn studie en de huur van van mijn huis.
Kleding, eten etc moet ik zelf bij elkaar sprokkelen, maar dat is niet zoveel moeite.
Verder werk ik niet.
Ben ik nu niet zelfstandig?
Ik ken de waarde van geld. Maar op het moment geniet ik gewoon even van het student zijn.
Denk dat het niet perse met elkaar verbonden is; 'alles zelf voor elkaar krijgen, dus afhankelijk zijn' en het 'zelfstandig' zijn.

Vraagje , En dit is echt niet aanvallend bedoelt gewoon interese.
Zou je niet liever zelf de huur van je huisje willen betalen zodat het dan echt jouw huisje is?
K zou het persoonlijk fijner vinden , Geeft mij meer het "eigen" gevoel, Snap je?
Nogmaals niet aanvallend bedoelt!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:28

deels oneens, maar wel deels eens.
ik vind dat een opleiding op de allereerste plaats komt te staan.
je moet niet koste wat kost gaan werken om 'zelfstandig' te zijn en hierdoor met een opleiding te moeten stoppen omdat je het anders niet meer red.
dus ja, als je als 19 jarige nog een fulltime opleiding doet is het vrij logisch dat je niet ook fulltime werkt om zo helemaal 'zelfstandig' te zijn. een ander uiterste is als je helemaal geen bijbaantje hebt terwijl je dit wel zou kunnen hebben kwa tijd, maar in plaats daarvan lekker alles door pappie en mammie laat betalen. daar ben ik ook erg op tegen en ik heb niet veel respect voor mensen die zo leven.
maar ik denk niet dat je koste wat kost moet gaan werken.
als je enorm veel moeite en tijd moet stoppen in je studie om je punten te halen en je daardoor moet kiezen: of na schooltijden werken, of na schooltijden af en toe ontspannen en je vrienden zien.
in sommige gevallen is het denk ik beter om voor optie 2 te kiezen. ik denk namelijk niet dat er veel mensen zijn die het vol zouden houden om en zoveel tijd in hun studie te stoppen (en sommige mensen 'moeten' dat nu eenmaal om te bereiken wat ze willen bereiken) en daarnaast ook alleen nog maar te werken. dag in dag uit concentratie en spanning en stress.
een mens heeft ook zijn sociale contacten nodig.

als ik ooit kinderen krijg, en mijn kind zou op zn 16 zeggen: ik stop ermee ik ga achter de kassa werken als fulltime baan.
zou ik dat niet accepteren.
neem als voorbeeld mijn broertje, heeft er op het vmbo met de pet naar gegooid, tig keer geschorst, nooit huiswerk maken, blowen en drinken op school. als mijn ouders hem hadden laten kiezen was ie gelijk gestopt.
maar nu, hij doet een mbo opleiding, hij vindt het leuk EN zit zelfs te denken om hierna nog hbo te gaan doen.
daarnaast heeft hij een bijbaantje en een leuke vriendin. oftewel: hij 'maakt' zijn toekomst.
als hij na zn 4e jaar vmbo was gestopt was ie misschien ook wel gelukkig geweest of geworden maar een opleiding vergroot je kansen zo enorm.
ik zou dus een 16 jarige opstandige puber niet zomaar laten beslissen of ie wil stoppen met school, want zeg nou zelf, wie vind school op die leeftijd WEL leuk? dat zijn er echt maar weinig.

en ja.
ik ben in jullie ogen misschien ook niet zo zelfstandig als dat ik had kunnen zijn.
ik studeer, zit nu in mn 2e jaar. bachelor duurt 3 jaar in totaal (dus nog 1.5) maar ik ga geen Master in deze opleiding doen dus na deze 1.5 jaar komen er nog een aantal jaren studie achteraan. en studeren en fulltime werken gaan niet samen.
ik heb een bijbaantje, heb tot nu toe bij mn ouders gewoond maar ga vanaf volgende week op kamers.
en ja, ook dan zullen mijn ouders flink wat bijdragen in de kosten. want echt, om dat allemaal te betalen in amsterdam moet je zeker 20 uur per week werken en dat red ik er gewoon niet naast. heb wel een bijbaantje, maar voor maar vrij weinig uur (zou wel iets meer willen).
ik ga dus op kamers, 'zelfstandig' . maar financieel gezien ben ik nog lang niet zelfstandig.
en de komende jaren ga ik ook niet fulltime werken dus in dat opzicht zal ik op mn 23 (ben nu 20) waarschijnlijk nog niet helemaal zelfstandig zijn.
maarja, dat is een keuze

@ samster: ik zou bijvoorbeeld ook liever alles zelf betalen, tuurlijk geeft je dat meer een gevoel dat t echt iets van jezelf is.
maar als ik alles zelf zou willen betalen zou ik sowieso mn studie niet meer voltijd kunnen doen en mn studie gaat bij mij voor het feit dat ik dan misschien niet alles zelf betaal

Perrokai

Re: 19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:54

Wat verstaan jullie eigenlijk onder zelfstandig ? Ik dacht dat zelfstandig was als je volkomen in je eigen levensonderhoud voorziet dus ook een huisje huurt met alle vaste lasten en verzekeringen erbij.

Samster, is jouw salaris ook voldoende om je eigen huisje te huren met alles wat daarbij hoort en dan ook nog je paard onderhouden ? Ik heb toch altijd goede banen gehad en zelfstandig gewoond vanaf mijn 19e maar een paard er op nahouden was me te krap eerlijk gezegd er van uitgaande dat je ook de DA misschien wel eens moest laten komen voor en serieus probleem en voor flinke kosten kwam te staan.

Ik vind het geweldig als je de instelling hebt om naast je school of studie bijbaantjes te hebben en ook dat je gaat werken als je dan van school af gaat. Maar zo lang je thuis woont ookal betaal je het 1 en ander zelf ben je nog steeds niet echt zelfstandig maar wel stukje meer op weg dan veel anderen. Niets mis mee dus maar niet zelfstandig, je draait gedeeltelijk voor je eigen kosten op en voor de kosten van je eigen keuzes en hobby's.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:30

Ik denk dat iedereen de keus moet hebben om te werken of niet.

Ik heb tot me 20ste geen dag gewerkt. Had een vrijwilligers baantje. Maar meer was thuis ook niet toegestaan. School ging voor. Met me 20ste ben ik gaan werken, met diploma op zak. Na 5 maanden stond ik op straat, bedrijf failliet. Te weinig weken gewerkt in me leven. Onder de 27 krijg je in de regio Amsterdam geen uitkering... Het enige wat ze me aankonden bieden was een omscholingscursus. Daar was ik dan 4 jaar voor naar het mbo geweest.

Had ik me toen zelf moeten bedruipen... Dan had ik het niet gered. Het heeft me even gekost voor ik weer een leuke baan had. Als je het wel kan is het prima. Maar officiele instanties gaan er vanuit dat je tot je 21ste nog hulp krijgt van je ouders. Staat ook nog zo in de wet. IB groep bv gaat daar al standaard van uit.

Ik woon nog steeds thuis. Mijn salaris heb ik opgepot. Ben nu zover dat ik een leuk huis ga kopen. Ben blij dat ik de afgelopen jaren niet zo veel heb hoeven bijdrage. Heb nu zo'n beetje de perfecte startkans denk ik.

Mijn broer is 25, woont samen en studeert nog. Me ouders betalen nog steeds een behoorlijk bedrag voor hem en aan hem per maand. Tja...

SassieSjaak

Re: 19 jaar, Zelfstandig? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:25

Toen ik 19 was werkte ik al ruim een jaar!
En heb ik mijn huis gekocht! Ik vind dat het altijd anders is per situatie...

Ik vind iemand van 19 die nog thuis woont, en werkt voor haar uitzet/ opzichzelf wonen mag en daar is niets mis mee! Wel zo handig voor je toekomst.

Ook betaalde ik mijn ouders wel kostgeld, van mijn 16e tot mijn 18e € 100 per maand.
Verder ook niet, en ik kreeg ook nog best veel dingen.