onder de 16? natuurlijk niet!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: onder de 16? natuurlijk niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:06

Ik denk 3x A

Wat is het antwoord?

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:10

Als je in de horeca werkt mag je geen alcohol schenken aan dronken mensen, maar je mag ook geen alcohol schenken als het aannemelijk is dat de alcohol naar een minderjarig persoon gaat. 1 en 2 dus b denk ik, 3 twijfel ik wel erg over, ze weet immers niet zeker of de jongens wel 16 zijn, maar ook niet zeker dat ze onder de 16 zijn.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:12

Ik had deze vragen dus fout.....
Maar eerlijk gezegd gingen mijn haren er van overeind staan.....Ik moet beoordelen aan hoe iemand eruit ziet of hij/zij toevallig dronken is ( je zult zwaar verkouden zijn als klant, dan zie je er soms ook uit alsof je....)......Ik neem aan dat die 17 jarige van de mixdrank mij echt niet gaat vertellen dat hij drank koopt voor zijn 15 jarige vriendinnetje....En helemaal bezopen vind ik die laatste vraag....Ik wordt dus geacht te denken voor de klant.....moet A, aannemen dat de jongens die buitenstaan vrienden zijn van de klant B, van afstand vervolgens inschatten hoe oud die jongens zijn èn C, zelf gaan bedenken wat de klant kan gaan doen met de sigaretten.....

Volgens de test zijn de juiste antwoorden inderdaad B,B en C.....
Maar volgens de wet zijn alle 3 personen boven de 16....en dus gerechtigd om te kopen....
schiet mij maar lek......

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:23

Ik vind het ook helemaal niet de taak van de winkel om erop te letten wat een tiener koopt of drinkt buitenshuis. Waar zijn de ouders? Wat mij betreft zuipen ze zich in een coma, dat is niet mijn verantwoordelijkheid als caissière.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:43

woofie schreef:
Ik had deze vragen dus fout.....
Maar eerlijk gezegd gingen mijn haren er van overeind staan.....Ik moet beoordelen aan hoe iemand eruit ziet of hij/zij toevallig dronken is ( je zult zwaar verkouden zijn als klant, dan zie je er soms ook uit alsof je....)......Ik neem aan dat die 17 jarige van de mixdrank mij echt niet gaat vertellen dat hij drank koopt voor zijn 15 jarige vriendinnetje....En helemaal bezopen vind ik die laatste vraag....Ik wordt dus geacht te denken voor de klant.....moet A, aannemen dat de jongens die buitenstaan vrienden zijn van de klant B, van afstand vervolgens inschatten hoe oud die jongens zijn èn C, zelf gaan bedenken wat de klant kan gaan doen met de sigaretten.....

Volgens de test zijn de juiste antwoorden inderdaad B,B en C.....
Maar volgens de wet zijn alle 3 personen boven de 16....en dus gerechtigd om te kopen....
schiet mij maar lek......

tis idd belachelijk. Stel dat de klant ter goedertrouw is en jij als cassiere een verkeerde inschatting maakt, dan ben je klantonvriendelijk en vaak de klant kwijt én negatieve reclame voor andere (potentiele) klanten ....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:44

wat een onzin dit. Ik geloof goed dat je dat fout hebt en dat het vervolgens nergens zo wordt nageleefd.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:45

Lynn_Nikita schreef:
moet zeggen dat ik nog nooit een cursus gehad heb hiervoor, en ik verkoop ook alcohol

Hoeft ook niet. Er moet op een werkvloer waar alcohol verkocht wordt altijd minstens 1 iemand aanwezig zijn die in het bezit is van het diploma sociale hygiene. Dus niet iedereen hoeft in het bezit te zijn van zo'n ding. Ik heb het destijds gehaald omdat in de kantine van het verzorgingshuis waar ik werkte ook alcohol werd verkocht en wij in de avond alleen moesten werken. Dus moesten we allemaal zo'n diploma halen.

Vraag 3 weet ik dus niet, maar ik had de antwoorden van vraag 1 en 2 dus eigenlijk wel verwacht. Maar goed, dat is ook moeilijk in te schatten. Naar mijn idee zit daar dan dus ook een behoorlijk grijs "subjectief" gebied...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:16

Paula schreef:
Ik vind het ook helemaal niet de taak van de winkel om erop te letten wat een tiener koopt of drinkt buitenshuis. Waar zijn de ouders? Wat mij betreft zuipen ze zich in een coma, dat is niet mijn verantwoordelijkheid als caissière.

Ik vind het wel degelijk een stukje verantwoordelijkheid. Ik heb 4 jaar achter de kassa bij een tankstation gestaan en ik heb daar mensen die ouder waren dan ik verteld dat ze geen bier van me kregen. Ofwel omdat ze te jong waren - net als ik - ofwel omdat er een alcoholwalm omheen hing. Je kunt als ouder niet je kinderen 24/7 in de gaten houden. En kinderen kunnen niet ver vooruit denken over de gevolgen van hun daden, dat stuk in de hersenen is pas volledig ontwikkeld rond je 18e.

Ik zou het mezelf werkelijk waar nooit vergeven als een puber die ik (veel) alcohol heb verkocht zichzelf het ziekenhuis in drinkt. Of iemand doodrijdt met zijn scooter. Of een volwassene die iemand doodrijdt, terwijl het overduidelijk was dat hij al zat gedronken had toen ie voor mijn neus stond met bier.

Gass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:30

3x A, en bij de eerste kun je je leidinggevende er bij halen als je twijfelt. :)

Ik vind het trouwens erg vreemde vragen op die site!

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:52

Sylvia schreef:
Paula schreef:

Ik vind het wel degelijk een stukje verantwoordelijkheid. Ik heb 4 jaar achter de kassa bij een tankstation gestaan en ik heb daar mensen die ouder waren dan ik verteld dat ze geen bier van me kregen. Ofwel omdat ze te jong waren - net als ik - ofwel omdat er een alcoholwalm omheen hing. Je kunt als ouder niet je kinderen 24/7 in de gaten houden. En kinderen kunnen niet ver vooruit denken over de gevolgen van hun daden, dat stuk in de hersenen is pas volledig ontwikkeld rond je 18e.

Ik zou het mezelf werkelijk waar nooit vergeven als een puber die ik (veel) alcohol heb verkocht zichzelf het ziekenhuis in drinkt. Of iemand doodrijdt met zijn scooter. Of een volwassene die iemand doodrijdt, terwijl het overduidelijk was dat hij al zat gedronken had toen ie voor mijn neus stond met bier.

Eigenlijk is het van de zotte dat tank stations alcohol verkopen......
Alcohol en verkeer gaan toch niet samen?
Een supermarkt is een heel ander verhaal......

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:17

Dat is ook al voor jaren terug hoor, volgens mij mogen tankstations nu geen bier meer verkopen. Maar de periode die ik er stond was van 1998 tot 2002. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:18

In de supermarkt kom je ook niet zonder door het verkeer te moeten. :)

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:27

kazary schreef:
In de supermarkt kom je ook niet zonder door het verkeer te moeten. :)

Nee, da's waar :D Maar ik ga er bij de meeste klanten niet van uit dat ze in de auto al beginnen aan het bier en de wijn.... :+

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:56

Dat kun je bij een tankstation ook als uitgangspunt nemen ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:39

Shiloh schreef:
[edit] weet dat er in america iig helemaaaal niet moeilijk over doen. Over de tweede situatie dan ;) . Ik was daar mijn met een 20 jarige vriendin van me. Ik was bijna 22. We gingen gewoon samen alcohol kopen. 1 ID voor boven de 21 was genoeg... terwijl het natuurlijk over duidelijk was dat die vriendin van me er ook van zou gaan drinken.

Waar en wanneer was dit? Ik had vorige week dit 'probleem':
Vriendlief wilde bier kopen bij de supermarkt, hij kocht het en rekende af en ik stond erbij. Vervolgens werd van ons beide ons ID gevraagd. Ik had hem toevallig bij me en ben 21+, maar het is niet mijn bier, ik drink het niet, koop het niet...
Maar bij de kassa stond een bordje 'iedereen die bij de persoon hoort die drank koopt mag om ID worden gevraagd' (overigens naast het bordje 'wij vragen iedereen om ID, zie het maar als compliment...').
Maargoed ik vind het prima dat als overduidelijk is dat iemand die ofwel dronken is, ofwel de drank met 16- vrienden/vriendinnen gaat delen, alcohol geweigerd wordt. Hoe lastig het ook na te gaan is!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:42

We zaten in california en nevada. Geen problemen mee gehad. Het zal ook wel niet overal zo makkelijk zijn misschien, maar heb toch regelmatig een fles of een aantal blikjes bier gekocht waar mijn vriendin toen gewoon bij stond. Zonder problemen meegekregen.

1x werd er niet eens naar gevraagd, dat vond ik wel een beetje vreemd, want ik zou makkelijk onder de 21 geschat kunnen worden. Maar jah, toen zaten we ook een beetje in een foute buurt in Las Vegas.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:48

Ik zou 3 keer a zeggen, maar daar zou ik ook heel makkelijk in zijn, jij koopt het dus jou verantwoordelijkheid.

Zo'n dronken man kun je maar beter wat meegeven, dalijk gaat hij door het lint :o

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:48

Waarschijnlijk zal het per staat wel schelen ja, hier zijn ze nogal op gezondheid gericht, dus heel streng met dat soort dingen. Zonder ID kom je na 8u een cafe/restaurant niet meer in, ook niet als je wat wil eten!
Maar of het helpt is natuurlijk een ander punt. Alles gaat hier om 1u/2u 's nachts al dicht, maar om 9u 's avonds lopen er al stomdronken tieners (of twintigers, wie zal het zeggen...) over straat te zwalken...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:53

dat was in california ook wel hoor, van dat je er na 8 uur niet meer in komt, ook niet om te eten. Daarom moest ik ook bier kopen zodat we ons eigen feestje konden bouwen in de hostels (A) :P

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:56

Als een winkelier kan vermoeden dat iemand alcohol koopt voor een persoon die niet de juiste leeftijd heeft mag hij het niet verkopen. Wij vragen altijd aan alle personen bij de kassa legitimatie. Iedereen moet dus ouder als 16 zijn. Als er vrienden buiten wachten waarvan je vermoedt dat die jonger als 16 zijn, mogen we het niet verkopen. Dus eigenlijk ook niet als een moeder in bijzijn van een kind jonger als 16 de drank of sigaretten afrekent.
Ik vind het een belachelijke, overdreven regeling. Leg de verantwoording bij de jongeren! Geef die een dikke boete als ze met drank lopen! Nu proberen ze in de winkel van alles om toch drank te kunnen kopen.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:27

jokeomar schreef:
Als een winkelier kan vermoeden dat iemand alcohol koopt voor een persoon die niet de juiste leeftijd heeft mag hij het niet verkopen. Wij vragen altijd aan alle personen bij de kassa legitimatie. Iedereen moet dus ouder als 16 zijn. Als er vrienden buiten wachten waarvan je vermoedt dat die jonger als 16 zijn, mogen we het niet verkopen. Dus eigenlijk ook niet als een moeder in bijzijn van een kind jonger als 16 de drank of sigaretten afrekent.
Ik vind het een belachelijke, overdreven regeling. Leg de verantwoording bij de jongeren! Geef die een dikke boete als ze met drank lopen! Nu proberen ze in de winkel van alles om toch drank te kunnen kopen.

dus op basis van vermoeden mag je niet verkopen??
Vind ik niet kloppen......pas als je zeker weet mag je die regel toepassen.
Immers òòk voor de wet is iedereen onschuldig tot het tegendeel bewezen is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:20

Wat een betutteling allemaal zeg....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:27

woofie schreef:
Eigenlijk is het van de zotte dat tank stations alcohol verkopen......
Alcohol en verkeer gaan toch niet samen?
Een supermarkt is een heel ander verhaal......

Ik vind het verdraait makkelijk als ik om 19.00 uut zerug ben van de paarden, me douche en andere kleren aantrek etc. en dan naar vriendinnen toe ga voor het stappen of een verjaardag heb, kan ik nog mooi een flesje Beam pakken of iets anders om cadeau te doen... O:)

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:29

Die 2e vraag snap ik niet zo goed. In een supermarkt mag je alcohol verkopen vanaf 16, ook de mixdranken dus. Waarom zou je het dan niet mogen verkopen aan iemand van 17? Alleen omdat die zegt dat het voor zijn vriendin van 15 is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:32

L_iek schreef:
Die 2e vraag snap ik niet zo goed. In een supermarkt mag je alcohol verkopen vanaf 16, ook de mixdranken dus. Waarom zou je het dan niet mogen verkopen aan iemand van 17? Alleen omdat die zegt dat het voor zijn vriendin van 15 is.

Dat vind ik ook raar... Wat iemand met een gekocht product doet is toch niet de zaak van de verkoper. Om maar even een heftig voorbeeld te nemen; wapens worden ook verkocht, maar wie weet wat een klant daarmee gaat doen :\