Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
woofie schreef:Ik had deze vragen dus fout.....
Maar eerlijk gezegd gingen mijn haren er van overeind staan.....Ik moet beoordelen aan hoe iemand eruit ziet of hij/zij toevallig dronken is ( je zult zwaar verkouden zijn als klant, dan zie je er soms ook uit alsof je....)......Ik neem aan dat die 17 jarige van de mixdrank mij echt niet gaat vertellen dat hij drank koopt voor zijn 15 jarige vriendinnetje....En helemaal bezopen vind ik die laatste vraag....Ik wordt dus geacht te denken voor de klant.....moet A, aannemen dat de jongens die buitenstaan vrienden zijn van de klant B, van afstand vervolgens inschatten hoe oud die jongens zijn èn C, zelf gaan bedenken wat de klant kan gaan doen met de sigaretten.....
Volgens de test zijn de juiste antwoorden inderdaad B,B en C.....
Maar volgens de wet zijn alle 3 personen boven de 16....en dus gerechtigd om te kopen....
schiet mij maar lek......

Lynn_Nikita schreef:moet zeggen dat ik nog nooit een cursus gehad heb hiervoor, en ik verkoop ook alcohol
Paula schreef:Ik vind het ook helemaal niet de taak van de winkel om erop te letten wat een tiener koopt of drinkt buitenshuis. Waar zijn de ouders? Wat mij betreft zuipen ze zich in een coma, dat is niet mijn verantwoordelijkheid als caissière.

Sylvia schreef:Paula schreef:Ik vind het ook helemaal niet de taak van de winkel om erop te letten wat een tiener koopt of drinkt buitenshuis. Waar zijn de ouders? Wat mij betreft zuipen ze zich in een coma, dat is niet mijn verantwoordelijkheid als caissière.
Ik vind het wel degelijk een stukje verantwoordelijkheid. Ik heb 4 jaar achter de kassa bij een tankstation gestaan en ik heb daar mensen die ouder waren dan ik verteld dat ze geen bier van me kregen. Ofwel omdat ze te jong waren - net als ik - ofwel omdat er een alcoholwalm omheen hing. Je kunt als ouder niet je kinderen 24/7 in de gaten houden. En kinderen kunnen niet ver vooruit denken over de gevolgen van hun daden, dat stuk in de hersenen is pas volledig ontwikkeld rond je 18e.
Ik zou het mezelf werkelijk waar nooit vergeven als een puber die ik (veel) alcohol heb verkocht zichzelf het ziekenhuis in drinkt. Of iemand doodrijdt met zijn scooter. Of een volwassene die iemand doodrijdt, terwijl het overduidelijk was dat hij al zat gedronken had toen ie voor mijn neus stond met bier.
Shiloh schreef:[edit] weet dat er in america iig helemaaaal niet moeilijk over doen. Over de tweede situatie dan. Ik was daar mijn met een 20 jarige vriendin van me. Ik was bijna 22. We gingen gewoon samen alcohol kopen. 1 ID voor boven de 21 was genoeg... terwijl het natuurlijk over duidelijk was dat die vriendin van me er ook van zou gaan drinken.
jokeomar schreef:Als een winkelier kan vermoeden dat iemand alcohol koopt voor een persoon die niet de juiste leeftijd heeft mag hij het niet verkopen. Wij vragen altijd aan alle personen bij de kassa legitimatie. Iedereen moet dus ouder als 16 zijn. Als er vrienden buiten wachten waarvan je vermoedt dat die jonger als 16 zijn, mogen we het niet verkopen. Dus eigenlijk ook niet als een moeder in bijzijn van een kind jonger als 16 de drank of sigaretten afrekent.
Ik vind het een belachelijke, overdreven regeling. Leg de verantwoording bij de jongeren! Geef die een dikke boete als ze met drank lopen! Nu proberen ze in de winkel van alles om toch drank te kunnen kopen.
woofie schreef:Eigenlijk is het van de zotte dat tank stations alcohol verkopen......
Alcohol en verkeer gaan toch niet samen?
Een supermarkt is een heel ander verhaal......
L_iek schreef:Die 2e vraag snap ik niet zo goed. In een supermarkt mag je alcohol verkopen vanaf 16, ook de mixdranken dus. Waarom zou je het dan niet mogen verkopen aan iemand van 17? Alleen omdat die zegt dat het voor zijn vriendin van 15 is.