Help! teveel uitbetaald gekregen van werkgever en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:58

Afwachten eerst afwachten. Werkgever en niemand anders moet komen met bewijzen dat jij teveel geld uitbetaald hebt gekregen. Ze kunnen nu wel gaan miepen. Je had ook je mond moeten houden, maar zij zullen met een degelijke en puctuele lijst moeten komen met data en daar gaat ie dan, dat lukt ze nooit. Ik denk dat ze het beter kunnen laten zitten. Dit is veel te veel werk. Misschien moeten ze maar eens een goede accountant aannemen i.p.v. jouw geld terugvorderen.
Misschien hebben jouw collega's wel soms te weinig gekregen, dat vind ik een veel kwalijker zaak.

_rosita_

Re: Help! teveel uitbetaald gekregen van werkgever en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 21:57

Dank je wel voor je antwoord Sandrina.
Ik ga idd denk ik ook aangeven dat ook al komen zij met voorstellen ík tijd wil hebben om alles op een rijtje te zetten. Waarschijnlijk zullen zij snel alles af willen handelen en geld/regeling willen zien...

Vervelend, bah! Heb al dagen koppijn!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:02

_rosita_ schreef:
Dank je wel voor je antwoord Sandrina.
Ik ga idd denk ik ook aangeven dat ook al komen zij met voorstellen ík tijd wil hebben om alles op een rijtje te zetten. Waarschijnlijk zullen zij snel alles af willen handelen en geld/regeling willen zien...

Vervelend, bah! Heb al dagen koppijn!

Neem maar een pilletje in; het zal ze nog weken kosten om dat tot de grond toe uit te zoeken, want jij neemt toch geen genoegen met een terugvordering zonder uitgebreide specificatie? ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Naar die terugvordering (als die al boven water komt, (want als ik dat zo lees is het een grote puinzooi bij jouw werkgever, daar komt dit ook uit voort) mag je ook rustig een aantal weken over nadenken of dat wel klopt. Laat ook iemand van de bond ernaar kijken of dat wel klopt. Je werkgever zou wel eens met allerlei wettelijke maatregels willen komen waarin hij jou dwingt tot snel betalen. Ik zeg expres "Zou wel eens" want dat weet ik niet zeker.
Maak je niet druk, het zou wel eens met een sisser kunnen aflopen.
Hoe minder druk of ongerust jij je erover maakt, hoe meer het gaat meevallen. Het balletje ligt nu in hun doel (wekgever) zij zullen er iets mee moeten doen, doen ze dat niet dan komt jou dat alleen maar goed uit. Jij hebt je plicht gedaan; je hebt het aangegeven, nu is het aan hun.
Pilletje nemen een doorgaan met ademhalen. Een fijne dag nog.
He mag me PB-en. Ben schuldhulpverlener dus ik ben bekend met bedragen die anderen verdienen, daar ga ik discreet mee om. Zie maar

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 09:07

Dank je Sandrina!
Ik hou het even in gedachten....Neem sowieso contact op mijn rechtsbijstand en de bond...
Laat nu idd alles bij de werkgever en wanneer zij komen met 'oplossingen' ga ik daar eerst over nadenken en voorleggen.
Ik hou je pb mogelijkheid in gedachten! Dank je!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:34

TS ik ben ondertussen wel benieuwd hoe het er nu voor staat?
Is je werkgever nog met concrete dingen gekomen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 08:47

Nope..... Er zijn gesprekken geweest tussen de regiomanager en p&o...tot nu toe zijn ze nog helemaal nergens mee gekomen. Behalve met cijfers hoeveel ik teveel betaald heb gekregen.. dat ligt dus rond de 4000 euro :(
ZE zijn verder nog op zoek geweest naar contracten, mutaties etc maar nog steeds niet gevonden...joh!
Dus ik wacht braaf af...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:53

_rosita_ schreef:
Nope..... Er zijn gesprekken geweest tussen de regiomanager en p&o...tot nu toe zijn ze nog helemaal nergens mee gekomen. Behalve met cijfers hoeveel ik teveel betaald heb gekregen.. dat ligt dus rond de 4000 euro :(
ZE zijn verder nog op zoek geweest naar contracten, mutaties etc maar nog steeds niet gevonden...joh!
Dus ik wacht braaf af...

Prima, laat ze maar zoeken. Laat je niet ophaasten door bedragen. Het balletje ligt in hun doel, zij zullen daarmee aan de slag moeten. Met zo'n rommeltje heb je kans dat ze niet alles boven water krijgen; dan kunnen ze jou geen terugbetaling laten doen. Heb je al met de bond overlegd? Weet je al of dit bruto of netto is?
Oh ja, houd dit even goed in de gaten: mocht je moeten terugbetalen, en dan kan je dat fiscaal voor een deel terug krijgen als zijnde "negatiefinkomen" Ook een vraag die de bond voor je kan beantwoorden.
Nog een vraag aan de bond: of je bruto(inclusief inkomstenbeslasting) of netto(alleen dat bedrag dat je te veel hebt ontvnagen) moet terugbetalen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:07

Eindelijk nieuws.... :D

IK heb gister ene mondeling voorstel gekregen..
1/5 terug betalen in 12 termijnen

Ze gaan nu de gehele berekening van het totaal bedrag én dit voorstel op papier zetten.. ben benieuwd hoe lang dát gaat duren ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:27

Goed nieuws lijkt me.... Maar vervelend blijft het dat ze hun zaakjes niet in orde hadden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:59

Ben je accoord gegaan met dat voorstel? Wat bedoel je met 1/5? Hoef je maar eenvijfde terug te betalen? Of anders?
Ik zou nog geen antwoord daarop geven, maar echt wachten tot je het hele bedrag met de mutaties en de reden waardoor het zo hoog kan oplopen op papier staat. En dáármee naar de bond gaan of het wel zeker is of je het terug moet betalen en misschien een accountant vragen of alles wel klopt.
Klinkt misschien achterdochtig, maar ga niets betalen wat niet hoeft of verkeerd berekend is.
Nog een achterdocht: dit is wel de maand waarin je vakantiegeld wordt uitbetaald, houd goed in de gaten dat ze daar niets van af halen zonder jouw toestemming!!!!!
En dan ook: laat de tijd zijn werk doen, maar dat schreef ik al eerder.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:00

Hoi als rechtenstudent kan ik idd bevestigen, hoewel het hier al is gezegd, dat ze inderdaad dat geld kunnen terugvorderen (tot 5 jaar na dato).

Als het zo'n zooi is geef ik als tip mee om ook te letten op hun calculaties. Laat ze maar elk uurtje wat ze extra willen claimen als te veel betaald is ook daadwerkelijk bewijzen op papier. Geen fantasiebedrage dus :Y)

Verder lijkt het me redelijk als je het over langere termijnen kan terugbetalen, vooral omdat de fout door hun is veroorzaakt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:14

Ik ga helemaal met Sandrina mee. Als ze niets kunnen aantonen, waarom moet je dan terugbetalen? Er is geen contract waarin je uren staan, er zijn geen urenlijsten van wanneer je gewerkt hebt.....hoe willen ze dan hardmaken dat je teveel hebt gekregen?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:05

Maddox schreef:
Hoi als rechtenstudent kan ik idd bevestigen, hoewel het hier al is gezegd, dat ze inderdaad dat geld kunnen terugvorderen (tot 5 jaar na dato).

Als het zo'n zooi is geef ik als tip mee om ook te letten op hun calculaties. Laat ze maar elk uurtje wat ze extra willen claimen als te veel betaald is ook daadwerkelijk bewijzen op papier. Geen fantasiebedrage dus :Y)

Verder lijkt het me redelijk als je het over langere termijnen kan terugbetalen, vooral omdat de fout door hun is veroorzaakt.

Maddox: als rechtenstudent weet jij ook wel dat e.e.a. bewezen zal moeten. Ik heb nooit gesuggereerd dat TS niet zal moeten/hoeven terugbetalen, maar WG moet wel met keiharde bewijzen komen.
Diabolo: dank voor de ondersteuning.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 13:09

Thanks meiden. Ik heb nog niets toegezegd. ( idd 1/5 van het totaal bedrag terug betalen)
P&O mevrouwtje vroeg wel: 'en , wat is je reactie hierop, goed plan? Denk dat het heel redelijk is'
Heb dus geantwoord dat het verhaal me duidelijk is en ik de berekening én voorstel wel op papier tegemoed zie.
Nergens mee ingestemd dus...
Verder vertelde ze dat het bij meer mensen fout is gelopen en zij hun fouten hiermee toegeven. Bij al deze mensen is hetzelfde voorstel gedaan als ze mij voorstellen. 1/5 dus van het totale bedrag terugbetalen

Ergens vind ik het wel een net bedrag. Had het er ook met mijn ouders over... wat is wijsheid? Een hoop ellende met Bond, Rechtsbijstand etc aanhalen met risico dat het bedrag meer kan worden. Óf gewoon betalen en klaar daarmee... Ik weet het dus nog niet. Dus alle tips ook van hier neem ik mee in gedachten, maar doe niets overhaast, dat sowieso niet.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:51

lijkt mij ook wel een fijn voorstel maar idd niks toestemmen tot dat je het op papier ziet staan :)

suc6 ermee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:05

_rosita_ schreef:
Thanks meiden. Ik heb nog niets toegezegd. ( idd 1/5 van het totaal bedrag terug betalen)
P&O mevrouwtje vroeg wel: 'en , wat is je reactie hierop, goed plan? Denk dat het heel redelijk is'
Heb dus geantwoord dat het verhaal me duidelijk is en ik de berekening én voorstel wel op papier tegemoed zie.
Nergens mee ingestemd dus...
Verder vertelde ze dat het bij meer mensen fout is gelopen en zij hun fouten hiermee toegeven. Bij al deze mensen is hetzelfde voorstel gedaan als ze mij voorstellen. 1/5 dus van het totale bedrag terugbetalen

Ergens vind ik het wel een net bedrag. Had het er ook met mijn ouders over... wat is wijsheid? Een hoop ellende met Bond, Rechtsbijstand etc aanhalen met risico dat het bedrag meer kan worden. Óf gewoon betalen en klaar daarmee... Ik weet het dus nog niet. Dus alle tips ook van hier neem ik mee in gedachten, maar doe niets overhaast, dat sowieso niet.

stel he, stel dat jij 2 jaar lang stelsematig teweinig uren uitbetaald had gekregen......... (wat waarschijnlijk niet gebeurd want over het algemeen word dat stukje wel goed in de gaten gehouden) en je krijgt dan maar 1,5 de deel daarvan alsnog uitbetaald........ zou jij daar dan mee accoord gaan?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:14

Ik vind het een prima voorstel, wel sou ik inderdaad alle loonstroken erbij pakken en het gaan narekenen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 14:23

@ Kim.... ben ik met je eens, maar in dit geval kijk jij door de ogen van een werkgever ( als werkgever die je zelf bent ws) maar ik kijk puur naar mijzelf uiteraard...
En dan blijft het feit dat mijn werkgever heel lang een fout heeft gemaakt, dat feit staat.

Maar goed...zeg niet dat het een slecht voorstel is, maar bekijk het wel van alle kanten en dan de meest in mijn eigen voordeel ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:29

tuurlijk kijk je in eerste instantie naar jezelf :) en dat de werkgever fouten heeft gemaakt staat buiten kijf, echter ben je daar zelf ook schuldig aan........ mocht het bij de rechter komen dan staat je werkgever in zijn recht om de volle 100%, misschien nog vermeerderd met werkgeverslasten (en die zijn niet misselijk, tel er gerust een kwart bij op) terug te vorderen.

mijn advies is op dit aanbod in te gaan, en het niet verder uit te spelen........ ik vind je werkgever buitengewoon coulant :) :) het kan alleen maar duurder uitvallen voor je als je meer wil ;)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:23

KiWiKo schreef:
stel he, stel dat jij 2 jaar lang stelsematig teweinig uren uitbetaald had gekregen......... (wat waarschijnlijk niet gebeurd want over het algemeen word dat stukje wel goed in de gaten gehouden) en je krijgt dan maar 1,5 de deel daarvan alsnog uitbetaald........ zou jij daar dan mee accoord gaan?

Als de TS niet gezien heeft dat ze teveel kreeg, zou ze het waarschijnlijk ook niet gezien hebben dat ze te weinig kreeg. Hoe ver terug zou je het als werknemer nog mogen terugeisen? En zou je dan ook niet moeten kunnen aantonen dat je die uren ook daadwerkelijk gewerkt hebt, en dat je dus recht hebt op het bedrag?

Ik zou ook op het aanbod ingaan hoor, ik vind het ook wel netjes naar je werkgever toe om in elk geval een deel terug te betalen. Maar ik vind wel dat de werkgever er écht een zootje van heeft gemaakt. Ja, een werkgever kan fouten maken, maar geen contracten, geen urenlijsten (die de TS altijd goed heeft ingevuld), helemaal niks op papier dus eigenlijk... dat lijkt me geen 'foutje' meer, dat is gewoon een grote zooi. Als je als werkgever zo je administratie doet, kun je toch verwachten dat er financieel iets mis gaat? De werkgever had dit in mijn ogen dus absoluut kunnen voorkomen, en wat dat betreft vind ik het ook niet zozeer 'coulant' dat ze maar 1/5e terugvragen, maar meer een gevolg van hun eigen fouten dat ze redelijkerwijs niet veel meer kunnen vragen dan dit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:47

Als ze niet eens aan kunnen tonen hoeveel ze gewerkt heeft, kunnen ze ook niet geld terugvragen. Laat ze eerst maar eens komen opdraven met de benodigde administratie. Ze kunnen nu wel zoveel zeggen....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:02

KiWiKo schreef:

Ik denk dat niemand daar mee akkoord zou gaan. Maar ook hier geldt dan natuurlijk dat het wel aan te tonen moet zijn.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:07

Diablo schreef:
Als ze niet eens aan kunnen tonen hoeveel ze gewerkt heeft, kunnen ze ook niet geld terugvragen. Laat ze eerst maar eens komen opdraven met de benodigde administratie. Ze kunnen nu wel zoveel zeggen....

TS wéét toch dat ze teveel betaalt heeft gekregen. Door het zo te stellen ga je een soort van verstoppertje spelen met die werkgever. Dat lijkt me niet netjes. Hun voorstel lijkt me daarentegen wel fair en ik zou daar dan ook zonder problemen te maken op in gaan. Als je het via een gerechtelijke procedure moet verkrijgen kunnen de kosten wel eens hoger uitvallen dan die 800 EUR. Misschien dat jij die kosten niet hoeft te dragen, maar die advocaten, rechter etc moeten wel ergens van betaald worden. Bovendien zou je op die manier wel eens een arbeidsconflict kunnen provoceren en daar zit je volgens mij niet op te wachten. De bond gaat verder echt haar tijd niet spenderen aan zo'n dubieus geval (met weinig kans van slagen), van een individueel, waar "slechts" 800 EUR mee gemoeid is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:16

Maar Macusa, zou een rechter ook niet zeggen: laat maar eens zien dan, waar staat hoeveel TS nu eigenlijk gewerkt heeft? En waar is het ondertekende contract met de uitbreiding?
Ik ben het ermee eens dat wanneer je overduidelijk te veel het gekregen, je terug zou moeten betalen. Maar dit is geheel buiten haar schuld om gegaan doordat zij kennelijk hun administratie totaal niet op orde hebben. Ik zou dus zéker naar een specificaite van uren, contract e.d. vragen, laat ze daar hun best maar voor doen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:34

Diablo schreef:
Maar Macusa, zou een rechter ook niet zeggen: laat maar eens zien dan, waar staat hoeveel TS nu eigenlijk gewerkt heeft? En waar is het ondertekende contract met de uitbreiding?

Volgens de wet functioneert dat interdaad zo. Het zou er echter op neer komen dat TS daar willens en wetens van gebruik maakt omdat zij uit wil komen onder de het recht van die werkgever om haar dat bedrag te vorderen (wat overigens nog maar de vraag is of dat haar zal lukken). Of haar werkkring er gezelliger op wordt is maar de vraag, want etisch is het niet als zij het zo zou spelen (ze weet dat er fouten gemaakt zijn en ze weet ook precies hoe groot die fout was). Zou jij daar 800 EUR voor over hebben? Als werkgever zou ik het ook zo kunnen interpreteren dat mijn werknemer het al die tijd geweten heeft en het geld zonder iets te zeggen in haar zakken gehouden heeft. De meeste werknemers controleren hun loonstrook, precies zoals dat de meeste huisvrouwen de kassabon controleren als ze bij de supermarkt geweest zijn (of ben ik een uitzondering?). Zo'n houding als jij beschrijft zou dat gevoel alleen maar bevestigen en als werkgever zou ik er geen enkel belang bij hebben om iemand met zo'n mentaliteit in mijn bedrijf te houden. Het zou dan al lang niet meer om die 4.000 EUR gaan. Bekijk het dus ook eens van de andere kant en denk aan de gevolgen die zo'n houding kan hebben voor je toekomst. Ik ken nb werkgevers die zulke situaties met werknemers overal waar ze komen rondbazuinen. Zo'n reputatie wil je niet hebben als je nog een toekomst voor je hebt, toch?