9 tot 5 mentaliteit? wat is dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:18

op mn kantoorbaan heb ik wel die 8-5 mentaliteit, mja straks in de paarden moet ik dat opgeven.

veerledec: zo bedoelde ik het niet;) maar wat je schrijft: dat zit al in je loon berekent: dus betaald.
iemand liet het lijken dat je overuren voor niks doet, en dat is in (de meeste) bedrijven toch niet. Al dan niet in het loon verwerkt, of uitbetaald, of verwerkt met andere uren. Anders word het vrijwilligerswerk en das weer een heel andere tak wat dat betreft toch ;)

walfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:21

zodra het tijd is op te stoppen dan stop ik ook! Maak weleens wat af maar zodra het langer als een half uurtje is hou ik het voorgezien. eerder beginnen?? mij niet gezien, half zeven op is voor mij vroeg zat :O Mijn werk is leuk hoor maar na werktijd heb ik het meestal nog druk zat!

Anoeska

Re: 9 tot 5 mentaliteit? wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:23

Het zijn ook vaak de wat simpelere banen, met de wat minder hoog opgeleide medewerkers waar een wat meer 9-5 mentaliteit heerst. Je legt nou eenmaal makkelijker je werk aan een lopende band neer omdat het 1 minuut over 5 is. Dan dat je het managen van een multinationaal project neerlegt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:24

Ik heb ook geen 9 tot 5 mentaliteit vind ik zelf. Echter ben ik wel heel reeel dat ik gewoon naar huis ga als het tijd is om naar huis te gaan. Werk ik die dag tot 17 uur dan probeer ik mijn werk wat af moet zijn die dag ook om 17 uur gedaan te hebben, de rest komt morgen wel (denk ook aan extra kosten wat een werkgever heeft bij overwerk). Is het nodig dat ik nog een kwartiertje doorwerk om iets af te krijgen doe ik dat ook. Als ik een half uur langer werk dan schrijf ik het op als opbouwuur, kwartiertjes tellen bij mij niet en schrijf ik niet op.
Tja scheelt dat ik een kantoorbaan heb, werk blijft er altijd bij komen en je bent nooit klaar. Mijn vriend werkt in de horeca en weet nooit hoe laat hij klaar is.

Ik ben best bereid om mijn vrije middag te komen werken indien het nodig is wegens onderbezetting of erge drukte, maar dan wel in overleg en netjes vragen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:25

Ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit, maar ga wel, ongeacht of het werk af is of niet naar huis _O-

Ik krijg geen cent extra voor overwerk.. En ik heb ook geen 40 urige werkweek, maar een 36,25 urige :+

Ik begin 's morgens om 8.30 en ga 's middags om 16.45 naar huis, heb tussendoor ook nog een uur lunchpauze.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:11

Ik heb denk ik wel een 9 van 5 mentaliteit. Alhoewel, als het echt moet, zou ik wel willen doorwerken. Maar nooit later dan 9 uur s'avonds. Dat zou betekenen dat je 12 uur op je werk zit :S.
En het hangt er natuurlijk van af, wat voor dingen je thuis nog moet doen, kat eten geven, honden uitlaten, eventueel kinderen verzorgen bijvoorbeeld. Thuis heb je ook nog verantwoordelijkheid. Ik ben ook het soort type dat gewoon om 12 uur lunch pauze moet houden :P Ik ken sommige mensen, die slaan die gewoon over, omdat het zo druk is. Maar ik moet altijd om 12 uur eten, anders wordt ik altijd sjaggo :P
Ook hoor ik vaak van mensen die lang werken, niet echt goed afstand kunnen doen van het werk, die nemen het mee naar huis. Die denken er nog uren over na. Daar ben ik principieel op tegen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:14

Lunchen doe ik nooit, vind ik zo zonde van de tijd :D

Even snel een broodje halen en onder het werk naar binnen stoppen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:16

Quellian schreef:
Lunchen doe ik nooit, vind ik zo zonde van de tijd :D

Even snel een broodje halen en onder het werk naar binnen stoppen.

Hmmm, ik ben van mening dat lunchen meerdere doelen heeft.
Zo, communiceer ik bijvoorbeeld met mensen in de lunchpauze.
Loop ik rond, doe ik wat aan mijn beweging, en dat soort dingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:20

Als dat bij een vacature staat vind ik hem al niet leuk meer. :+
Dat betekent idd dat je langer moet kunnen blijven als dat noodzakelijk is en vaak ook gewoon onbetaald overwerken dus....

In de paarden vragen ze dat altijd... nou mij niet meer gezien.
Ik werk 20 uur en daar houd ik me keurig aan. Als ze willen dat ik langer blijf, passen ze OF mijn contract aan OF ik krijg overuren met bonus uitbetaald...

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:22

Ik werk regelmatig wat langer.. maar ook regelmatig wat korter. Wij zijn verplicht onze uren zelf bij te houden en ongeveer op het aantal uit te komen waar we en contract voor hebben. Daarbij is het werk noooooit af.. Al zit ik 6 dagen in de week van 7 tot 22.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:24

Maar TS; ik zou me niet teveel waarde hechten aan die eis hoor!

Charica; ik ben een roker (en gedetacheerd), dus vind dat ik het niet kan maken om EN lunchpauze te nemen EN een paar keer per dag te gaan roken. Daarom heb ik met mezelf (en opdrachtgever) afgesproken dat ik 3x per dag 10 minuutjes ga roken, vind ik lekkerder dan een half uur in de kantine zitten :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:24

Relaxed schreef:
larrylurex schreef:
haha, degene die werken tot laat in de avond, dat zijn figuren die geen prive leven hebben...... 8-)
Zelf schaam ik me er niet voor, na mijn werk heb ik het gewoon druk... :D

Wát een onzin zeg :n Priveleven heeft er niks mee te maken, maar sommigen hebben gewoon werk waar je niet genoeg hebt aan 8 uur per dag. Die mensen kiezen er grotendeels zelf voor, maar dat wil niet zeggen dat ze geen priveleven hebben :Z

Mee eens, als ik mijn studie af heb gerond zou ik kunnen gaan voor Technisch Rechercheur, geloof maar dat je daar een hoop uren over moet werken, dat weet je van tevoren, dat weet je als je voor zo'n carriere gaat. Maar om nou te zeggen dat ze bij de TR bij voorbaat al geen prive leven hebben? 't Is een baan die tijd en energie vreet en niet iedereen is er voor geschikt, maar mij lijkt 't prachtig.

evie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:35

Anoeska schreef:
Het zijn ook vaak de wat simpelere banen, met de wat minder hoog opgeleide medewerkers waar een wat meer 9-5 mentaliteit heerst. Je legt nou eenmaal makkelijker je werk aan een lopende band neer omdat het 1 minuut over 5 is. Dan dat je het managen van een multinationaal project neerlegt.

Wat een onzin...het heeft meer te maken met grenzen stellen en je verantwoordelijk voelen. Ik ben zelf werkzaam op hbo-niveau, maar als ik mijn werk niet binnen mijn contracturen afkrijg, is dat niet alleen mijn probleem. Als het structureel voorkomt, moet mijn baas meer personeel aannemen. Als iedereen maar over blijft werken komt het werk ook af, waaardoor de baas denkt: "mooi, ik hoef geen extra persoon aan te nemen". }>

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:40

tja ik zie het ook vaak staan!
maar ik denk dat het er vooral om gaat dat je flexibel bent e.d.
ik geloof ook niet dat dit alleen voor laagopgeleide baantjes geld!
( overigens heb ik nog nooit ergens een advertentie zien staan waar ze iemand zoeken met een van 9 tot 5 mentaliteit)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:43

evie1981 schreef:
Anoeska schreef:

Wat een onzin...het heeft meer te maken met grenzen stellen en je verantwoordelijk voelen. Ik ben zelf werkzaam op hbo-niveau, maar als ik mijn werk niet binnen mijn contracturen afkrijg, is dat niet alleen mijn probleem. Als het structureel voorkomt, moet mijn baas meer personeel aannemen. Als iedereen maar over blijft werken komt het werk ook af, waaardoor de baas denkt: "mooi, ik hoef geen extra persoon aan te nemen". }>

Hoezo onzin. Vaak zitten hoger opgeleiden in banen met meer verantwoordelijkheid. Zij zijn dan ook persoonlijk verantwoordelijk voor het resultaat van iets. Dan laat je wat minder makkelijk de hele boel om 5 uur uit je handen vallen, alleen omdat het 5 uur is, dan wanneer er nog tig bazen en managers boven je zitten, die de problemen wel oplossen als die er komen.

Vaak zijn de wat simpelere banen ook opgedeeld in duidelijke werkpakketten. Aan het eind van de dag moeten er zoveel producten van de lopende band zijn gerold. Dat kan je een stuk beter plannen dan een project dat meerdere maanden of jaren duurt. Met ingewikkelde projecten is het soms ineens crisis, en soms even wat rustiger. Dan kan je dus geen 9-5 mentaliteit hebben.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:33

Ik geen 9 tot 5 mentaliteit -> dan de baas ook niet! Heb poosje bij bedrijf gezeten waar we regelmatig een uur of langer overwerkten, onbetaald. Nou ja vooruit maar.
's Morgens kwam de baas zelf meestal pas later, maar een keer was ik later (met mijn McD ontbijt :+ ) en de baas was er wel. Ja jammer, eerst ff ontbijten.
Daar wilde die dus wat van gaan zeggen...
Heb hem toen toch maar laten weten dat ik met álle liefde mijn ontbijt wou staken als hij dat persé wilde, maar dat ik dan vanaf nu wel klokslag 6 uur weg zou zijn, en niet 7 uur zoals gisteren, eergisteren en de dag daarvoor.
Hij heeft besloten me maar rustig mijn ontbijt te laten eten :+

Flexibiliteit prima, hart voor de zaak, prachtig, maar dan wél van twee kanten inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:43

Alwiene schreef:
Ik geen 9 tot 5 mentaliteit -> dan de baas ook niet! Heb poosje bij bedrijf gezeten waar we regelmatig een uur of langer overwerkten, onbetaald. Nou ja vooruit maar.
's Morgens kwam de baas zelf meestal pas later, maar een keer was ik later (met mijn McD ontbijt :+ ) en de baas was er wel. Ja jammer, eerst ff ontbijten.
Daar wilde die dus wat van gaan zeggen...
Heb hem toen toch maar laten weten dat ik met álle liefde mijn ontbijt wou staken als hij dat persé wilde, maar dat ik dan vanaf nu wel klokslag 6 uur weg zou zijn, en niet 7 uur zoals gisteren, eergisteren en de dag daarvoor.
Hij heeft besloten me maar rustig mijn ontbijt te laten eten :+

Flexibiliteit prima, hart voor de zaak, prachtig, maar dan wél van twee kanten inderdaad :j

Pcies! :j Zo werkt het gewoon.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:49

Bij mij op m'n werk heeft men ook een redelijke 9 tot 5 mentaliteit, en ik krijg dat daardoor vanzelf ook. Het is een kantoorbaan die altijd maar doorgaat, waarbij het werk nooit 100% af is. Ik kan me gek maken en rotwerken, maar het ook leuk houden en gewoon lekker om 17 uur naar huis gaan en de volgende dag weer doorwerken. Dus doe ik dat :)