Voor alle verpleegkundigen/verzorgenden onder ons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: Voor alle verpleegkundigen/verzorgenden onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:07

@Pinuts dit is een standaard verhaaltje, het duikt wel vaker op op internet. Ik kan me er ook niet in vinden hoor, mensen die ziek zijn en pijn hebben mogen ook best wel eens onredelijk zijn. Als je je daar niet in kan verplaatsen kan je beter ander werk gaan doen.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:09

Er zijn gewoon bepaalde mensen waar ik me soms idd een sloof voel :\ doe dan netjes mijn taken en vertrek weer. En ja ik kan me wel verplaatsen in hun, natuurlijk voor hun is het ook niet makelijk, maar soms komt er gewoon geen aardig woord uit.
:D Voor rest geloof ik dat ik me werk wel goed doe, heb hart voor "mijn mensjes". Maar soms heb je van die mensen of dagen :') maar goed als ik elke dag zoiets had idd dan stopte ik er wel mee :\ dan is er toch niks aan.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:11

Vind dat het vrij ver gaat, maar ik herken er ook wel dingen in en daar kan ik best om lachen. Dat heeft niks te maken met hoe ik met mijn patienten omga. Ik help mensen met alle liefde naar het toilet, of verschoon ze om 2 uur 's nachts, of tien keer per nacht. Dat maakt me niks uit, daarvoor ben ik er nou eenmaal.

Maar als je dan patiënten hebt, waar lichamelijk niks mis mee is, die zonder problemen naar buiten lopen om te roken, dan schiet het bij mij even helemaal het verkeerde keelgat in als ze aan de bel hangen omdat ze willen dat ik ze hun water aangeef dat op het nachtkastje staat. Waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig? Maar dat zeg ik niet. Ik zeg dan "Natuurlijk, meneer. Kan ik U nog ergens mee helpen terwijl ik hier ben? Ik heb de tijd."

Jammer, want ik kan mezelf niet in tweeën delen en dat soort dingen nemen dan dus tijd weg van patiënten die me echt nodig hebben en dát is frustrerend.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:12

dat weet ik miryamk.. maar vind jij het wel slim om onder jouwn naam dit verhaal op internet te zetten en erbij te zetten dat je je er in kan vinden? Met een heel profiel met fotos etc? Daar ging het me om.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:26

Guinevere schreef:
Vind dat het vrij ver gaat, maar ik herken er ook wel dingen in en daar kan ik best om lachen. Dat heeft niks te maken met hoe ik met mijn patienten omga. Ik help mensen met alle liefde naar het toilet, of verschoon ze om 2 uur 's nachts, of tien keer per nacht. Dat maakt me niks uit, daarvoor ben ik er nou eenmaal.

Maar als je dan patiënten hebt, waar lichamelijk niks mis mee is, die zonder problemen naar buiten lopen om te roken, dan schiet het bij mij even helemaal het verkeerde keelgat in als ze aan de bel hangen omdat ze willen dat ik ze hun water aangeef dat op het nachtkastje staat. Waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig? Maar dat zeg ik niet. Ik zeg dan "Natuurlijk, meneer. Kan ik U nog ergens mee helpen terwijl ik hier ben? Ik heb de tijd."

Jammer, want ik kan mezelf niet in tweeën delen en dat soort dingen nemen dan dus tijd weg van patiënten die me echt nodig hebben en dát is frustrerend.

Dank u _/-\o_ zo voel ik het dus ook

@pinuts: het hele verhaaltje, incl bovenstaande stukje heb ik geknipperd en geplakkert van mijn hyves.
Dit stukje heeft niets te maken met hoe ik met mijn patiënten omga. Ik doe mijn werk met hart en ziel en heb
alles over voor de patiënten. Maar in sommige stukjes kan ik best dingen herkennen, zoals Guinevere hierboven ook al beschrijft.

Ik ben heus geen monster, de patiënten vinden me nog steeds altijd lief, ik zal nooit of te nimmer in mijn hoofd halen om zo tegen
een patiënt te praten, maar toch vind ik dit wel een grappig stukje (verschillende soorten humor mogen nog steeds lijkt me? ;) )

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:32

Als je er zo over denkt als in het eerste stukje.. stop dan maar met de zorg..
Die patient heeft er geen boodschap aan..

En dat van dat poepen 's nachts... schandalig..

Ik heb ook collega's die er zo over denken..
Er zijn verpleegkundigen die nog gehospitaliseerder zijn als de patienten.. heel erg..

Ik zeg het altijd wel als ik vind dat iemand onnodig aan het bellen is.. of dingen aan me vraagt die ze makkeijk zelf kunnen.. dan wijs ik ze erop dat ik er ben om zelfzorgtekorten aan te vullen.. niet als sloofje..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:06

Miryamk schreef:
Nou ja je kan natuurlijk ook hele asociale cliënten treffen ;)
Niet iedereen is dankbaar voor de zorg die ze krijgen. Nou bedoel ik niet dat mensen de hele tijd maar dankbaar moeten zijn maar wij hebben ook een cliënt die je de huid vol scheld wanneer jij je best staat te doen...

En dan is het aan jou om daar op een professionele manier mee om te gaan.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:12

Maar wij tonen onze dankbaarheid toch ook niet als de kassiere onze boodschapjes afrekent, of de vuilnisman onze vuilnis ophaalt.

Ik probeer altijd alles bespreekbaar te maken met de mensen, dat scheelt heel veel..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:43

Vergeet ook niet dat de patiënten/cliënten in een verpleeghuis of ziekenhuis enorm afhankelijk zijn. en dat in een fase van hun leven dat ze vaak veel te verwerken krijgen.

Voorbeeld; mijn moeder kreeg jaren geleden een nieuwe heup. De eerste nachten moest ze vrijwel onbeweeglijk liggen met een soort blok tussen de benen. Al heel snel kreeg ze doorlig-pijn aan haar hiel. Toen ze 's nachts vroeg of ze iets onder haar hiel kon krijgen, werd ze afgesnauwd door de verpleegkundige, die vond dat ze gewoon moest gaan slapen. Ze is in tranen uitgebarsten, terwijl ze normaal een vrolijke zelfstandige en evenwichtige vrouw is. Maar ze voelde zich zo hulpeloos en toen werd haar ook nog eens de les gelezen...

Waarschijnlijk een verpleegkundige uit de categorie die TS heeft beschreven.

(n.b. ik ben kwaliteitsmedewerker in een verpleeghuis en attitude en bejegening ligt mij dus na aan het hart)

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:46

Hahaha, wat een ophef om niks. Dit is toch gewoon humor? Mensen moeten hier niet zo zwaar aan tillen.. Het is toch geen waargebeurd verhaal? En ja, soms heb je inderdaad een baaldag en denk je wel eens *ZUCHT*.. Maar natuurlijk blijf je wel je werk fatsoenlijk doen.

Ik vind het een leuk stukje tekst, en snap die ophef erover écht niet: beetje overdreven!

En daarbij, 'galgenhumor' is typisch voor mensen die in de zorg werken. Het helpt om zware dingen te relativeren en is onmisbaar in het verwerken van bepaalde zaken die gebeuren. Zolang het binnen kantoor blijft!

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:48

Oh, en ik heb alleen maar te maken met mensen die écht niet dankbaar zijn, en die me dag in dag uit zo'n beetje de huid vol schelden. En daar staat tegenover dat wij soms bizarre galgenhumor hebben onderling tussen de collega's om het werk met momenten te kunnen relativeren.
Denk dat mensen dat alleen begrijpen als ze er zelf in zitten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:49

het trieste vind ik dat er echt zulke types tussen zitten..
Ik heb me al verschillende keren verbaasd over hoe sommige vpk zich tegen patienten gedragen..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:50

galgenhumor kan ik echt wel waarderen.. maar sommige uiten zich ook gewoon naar patienten.. dat vind ik niet kunnen..

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:53

FitzChivalry schreef:
galgenhumor kan ik echt wel waarderen.. maar sommige uiten zich ook gewoon naar patienten.. dat vind ik niet kunnen..

Dat hangt ervanaf, ik vind dat je vervelende patiënten best aan mag spreken op hun gedrag. Ook gewoon in een Algemeen Ziekenhuis. Kom op zeg: vpk zijn geen knechtjes of slaafjes.

En dan bedoel ik niet iemand die 8x per nacht zijn bed onder poept, daar kan iemand niks aan doen. Maar iemand die 6x belt om zijn glas aan te geven terwijl hij / zij daar zelf bij kan: nee sorry, daar zou ik dus echt iets van zeggen.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:05

Ik ben het helemaal met je eens Misja.... Wat een ophef over een stukje tekst....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:07

beantsje schreef:
Miryamk schreef:
Nou ja je kan natuurlijk ook hele asociale cliënten treffen ;)
Niet iedereen is dankbaar voor de zorg die ze krijgen. Nou bedoel ik niet dat mensen de hele tijd maar dankbaar moeten zijn maar wij hebben ook een cliënt die je de huid vol scheld wanneer jij je best staat te doen...

En dan is het aan jou om daar op een professionele manier mee om te gaan.

Ik ga daar dus niet meer naartoe, de klant is koning MITS hij zich koninklijk gedraagt.
Gelukkig hebben we voor de rest hele lieve cliënten ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:25

Wat zijn we allemaal flauw aan het doen zeg... Zo denk iedereen toch wel eens over elke baan. Als bakker erger je je aan mensen die voordringen in je winkel, in de horeca aan onbeleefde klanten, en in de zorg aan patienten die onredelijk zijn.

Dat heeft helemaal niet te maken met wat je verder van je werk vind, of hoe je je taak uitvoert. Iedereen baalt wel eens van z'n werk. Laten we nou niet allemaal doen alsof verpleegkundigen een soort van heiligen moeten zijn. Ze moeten hun taak goed uitvoeren, maar het blijven wel gewoon mensen die ook wel eens ergens de balen van hebben.

Een grapje moet kunnen hoor.

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:48

Ik kreeg gisteren een heel leuk filmpje over de zorg in de toekomst.

Weet alleen niet hoe ik die hier plaatsen kan.

Ik wil dit filmpje wel naar iemand doormailen zodat ik het delen kan met jullie.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 04:36

Misja schreef:
Hahaha, wat een ophef om niks. Dit is toch gewoon humor? Mensen moeten hier niet zo zwaar aan tillen.. Het is toch geen waargebeurd verhaal? En ja, soms heb je inderdaad een baaldag en denk je wel eens *ZUCHT*.. Maar natuurlijk blijf je wel je werk fatsoenlijk doen.

Ik vind het een leuk stukje tekst, en snap die ophef erover écht niet: beetje overdreven!

En daarbij, 'galgenhumor' is typisch voor mensen die in de zorg werken. Het helpt om zware dingen te relativeren en is onmisbaar in het verwerken van bepaalde zaken die gebeuren. Zolang het binnen kantoor blijft!

Ik werk toch al enige tijd in de zorg maar ben godzijdank deze galgenhumor nog nooit tegengekomen.
Je tekst over dat je mensen erop aanspreekt is dan een stuk beter dan achter hun rug dit soort humor te hebben me je collega's.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 12:18

Guinevere schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens! :j
Natuurlijk baal je soms als iemand voor de zoveelste keer belt omdat hij/zij onder de ontlasting zit...maar helaas kunnen zij hier ook niets aan doen. Toch ruim je het altijd op en altijd hou je je stil uit respect...ik vind sommige stukken uit deze tekst echt wel toepasselijk.
Verder vind ik het 3e stukje tekst helemaal geweldig! Mis het ook wel net als iemand anders al zei een deel van het slechte loon erbij! Misschien neem ik t wel mee naar onze groep :)

Verder: hier was ooit al een topic over die ook heel veel discussies opleverder! maar is al getemd zag ik!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:47

Schrikbarend dat er mensen in de verpleging zijn die dit zich voor kunnen stellen en het herkenbaar is........ :?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:55

Eerder schikbarend dat er mensen zijn die denken dat verpleegkundigen de hele dag met roze wolkjes om hun hoofd lopen, en nooit eens de balen van hun werk hebben....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 23:00

Hmmm maar volgens mij balen we meer van de werkdruk en organisatie dan van de cliënten...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:35

Anoeska schreef:
Eerder schikbarend dat er mensen zijn die denken dat verpleegkundigen de hele dag met roze wolkjes om hun hoofd lopen, en nooit eens de balen van hun werk hebben....

Nou dat denk ik niet en een baaldag heeft iedereen wel eens in elk beroep maar als je met mensen werkt en je denkt zo over je werk dan kan je imo beter een andere job gaan zoeken.......

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:42

amigootje schreef:
Vind hem niet echt netjes, hopelijk werk de TS niet in de zorg...

Voel jij je ook wel eens machteloos
Als een bewoner verdrietig is of boos
En je komt er maar niet achter waarom
Begrijp ik het niet of ben ik nou zo dom

Voel jij je ook wel eens verdrietig
Als een bewoner waaraan je bent gehecht
Steeds verder achteruit gaat
En tenslotte niets meer zegt

Voel jij je ook wel eens opstandig
Als het met steeds minder moet
En er steeds meer blijft liggen
Hoe goed je je best ook doet

Voel jij je ook wel eens boos
Als er weer iemand komt klagen over iets
Wat voor je gevoel zo belangrijk is
Dat het bij al het andere valt in het niets

Voel jij je ook wel eens belazerd
Als je weer die dienst niet krijgt waar je om hebt gevraagd
En je toch maar weer "ja" hebt gezegd
Omdat het anders ten koste van de bewoners gaat

Voel jij je ook wel eens heel optimistisch
Als het een dag heel lekker gaat
En je alle aandacht kunt geven
Waar de bewoner steeds om vraagt

Voel jij je ook wel eens pessimistisch
Als je in de kranten leest
Dat de politiek wel alle problemen begrijpt
Maar een verhoging van de ziekenfonds premie vreest

Voel jij je achteraf wel eens gebruikt
Als je iets moet doen wat je niet mag of wil
Maar omdat er niemand anders is
Sta je er maar even niet bij stil

Voel jij je ook wel eens warm
Als een bewoner geniet van jouw arm
Die je om haar heengeslagen hebt, bedoeld
Om haar te troosten zodat ze zich veilig voelt

[b]Voel jij je ook wel eens koud
Als iedereen tegen je snauwt
De bewoners,collega's,terwijl niemand merkt
Dat je al zeven dagen hebt gewerkt

Voel jij je ook wel eens miskend
Als je je benen uit je lijf hebt gerend
Als mede door jou inzet, je kunt zeggen: we hebben het weer gered!
Maar er is niemand die dankjewel tegen je zegt

Voel jij je ook wel eens een tevreden mens
Als je na je dienst naar buiten gaat
Dat lijkt me een fijn gevoel, een wens
Zodat je de volgende dag weer naast de bewoner staat.

Jeetje, hier werd ik even stil van. het omschrijft precies wat wij (ik) zo onderhand dagelijks wel voel.
Ik print hem uit om hem bij ons in de zusterpost te hangen, bedankt!