boere opleiding gaan doen, van huis uit geen boerderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 02:02

Hahaha, toen ik jou leeftijd had, had ik dezelfde gedachtes. Inmiddels zijn we, uhh, 14 jaar verder en ben ik veel wijzer geworden.

Zo weet ik inmiddels ook wat het allemaal kost (en niet alleen financieel) om een eigen bedrijf te hebben en heb ik besloten om er toch helemaal voor te gaan. Mijn droom is ook een eigen melkveebedrijf en die gaat er ook komen. Maar dus niet in Nederland. Daar beginnen de mensen van de bank je al uit te lachen voordat je binnen staat en vertelt dat je niet van boerenafkomst ben en dus niets over kan nemen maar wel even een paar miljoen wilt lenen voor een boerderij.

Na mijn MAS opleiding (veehouderij) ben ik naar Denemarken vertrokken omdat hier nog wel mogelijkheden zijn voor jonge, startende ondernemers.
Ik ben eerst ruim een half jaar medewerker geweest op 2 verschillende bedrijven en heb daarna werk gevonden als bedrijfsleider. Ik deed al het werk in de stal (met het vee) terwijl mijn baas op bed lag of met zijn vrienden op stap was. :D Een deel van de boekhouding was ook voor mijn rekening. 'sZomers deed hij wel iets meer dan in de winter omdat hij niet voor alle karweitjes op het land het loonbedrijf liet komen. Maar, in grote lijnen was ik dus de persoon die het bedrijf draaiende hield. Zolang ik aan het eind van iedere maand maar in de plus stond, was hij tevreden. Dit heb ik 4 jaar gedaan, toen werd er besloten dat de koeien verkocht moesten worden en er dus ook geen bedrijfsleider meer nodig was.

Nu werk ik bij de bedrijfsverzorging. Dit is ook verschrikkelijk leuk werk. Het is een enorme uitdaging omdat je nooit van te voren weet wat je te wachten staat en het is iedere keer weer iets anders. Een paar weken terug heb ik anderhalve week een bedrijf gerund in mijn eentje omdat de boer op vakantie was. En dan gaan ze er natuurlijk ook vanuit dat je genoeg inzicht heb om (belangrijke) beslissingen te kunnen treffen. Zo was er een koe die moest die moest kalven en ik had haar opgevoeld omdat het wat lang duurde voordat ik poten kon zien. Dit bleek een super groot kalf te zijn en ik heb dus besloten dat de veearts moest komen om een keizersnede te doen. Tja, kan gebeuren en is verder niets bijzonders, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en niet voor ieder kleinigheidje de veearts laat komen. Dan wordt de boer ook niet blij als hij de rekening krijgt.
Afgelopen week heb ik de hele week bij een boer gemolken die ziek was geworden. Dus weer een ander bedrijf met hele andere methodes. Dat zijn dingen waar je wel tegen moet kunnen want bij de bedrijfsverzorging kan je niet echt regelmaat verwachten doordat ieder bedrijf anders is.
Het leuke van dit werk is dat ik soms ook hele andere dingen doe dan waar ik voor opgeleid (rundveehouderij) ben. Zo heb ik een keer een zomer bij een hovenier gewerkt (terras aanleggen)en ik kom ook weleens bij tuinders (bloemkolen snijden). Ook heb ik een half jaar op een varkensbedrijf gelopen wat enorm leerzaam was.

Ik zal zeggen, wacht een paar jaar en kom dan een keer hier kijken. Hier is nu nog werk genoeg in de landbouw. Opleiding is niet zo belangrijk, kunnen en ervaring des te meer.

Pff, ik lees net even terug en zie dat het toch wel een lang verhaal is geworden, sorry, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Anders mag je gerust nog vragen stellen.

rebati

Re: boere opleiding gaan doen, van huis uit geen boerderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:03

MandyR, je zegt opleiding is neit belangrijk,ervaring des te meer.
Maar juist voor mensen die NIET van boeren kom af zijn is het belangrijk.
Want aan de posts te lezen van de topic starter ziet ze het heel anders dan dat de realiteit is...
Zelf hebben we geen agrarischbedrijf meer thuis, we hadden mestvarkens, maar heb toch voor de veehouderij gekozen. Heb nu 4 jaar de MAS veehouderij gehaald en ben bezig op het HBO melkveehouderij.
Je moet echt zeer zeker niet te flauw zijn, en ook het werk niet onderschatten want het is zwaar!
Als ik de topic starter was zou ik gewoon eens bij een boer in de buurt langs gaan en vragen of je een keer mee mag melken,en bijvoorbeeld in de vakantie een paar weken mee mag helpen, en dan niet alleen savonds melke maar gewoon sochtends, savonds, en savonds afwerken in de stal.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:10

ik ken trouwens iemand die "leasekoeien" heeft!
misschien ook iets voor jouw?
ze studeerd nu biologie aan de universiteit, en een aantal keer per week melk ze koeien in de buurt...
gewoon omdat ze het leuk vind!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:16

je zou eens kunnen kijken bij verschillende opleidingen.
Je kunt natuurlijk een opleiding die richting kiezen, maar ook breder, zodat je meer kansen hebt later op de arbeidsmarkt als een eigen bedrijf niet gaat lukken.
Ik raad je aan om eens op de CAH in Dronten te komen kijken, is een agrarische hogeschool, dus je hebt dan wel een HBO diploma op zak, waarmee je vaak meerdere kanten op kan.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:39

Hoi,het is wel mogenlijk hoor,als je echt wilt.
Van oorsprong wilde ik in de paarden,maar vanwege de rotsfeer in de paarden wereld ben ik via koeien in de geiten terecht gekomen.
Mijn ouders hadden liever gewild dat ik iets 'fatsoenlijks' had gestudeerd maar goed...
Na de MAS,bedacht ik me dat je voor diervriendelijk geiten houden je echt meer ruimte nodig hebt dan je in Nederland kan krijgen,dus ik ben naar het zuiden getrokken.Links en rechts gewerkt,ervaring opgedaan en op een dag iemand ontmoet die ook wilde starten.
We zijn begonnen met niks,heel veel uren gedraaid(en nog steeds)maar we leven nog!(nu 15 jaar bezig) :Y)
Ik raad je aan om vooral eerst stages te lopen,langer dan 2 weken want dat is te kort om te zien of je dit vak aankan en vervolgens een goede opleiding(praktisch gericht)te doen.
Sterkte! ;)

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:19

Ik ben ook van plan ja, om elke zaterdag mee te draaien op een koeien boerderij in de buurt. Sochtens vroeg beginnen tot denk ik rond 6 uur

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:21

Doe dan ook de Zondag ochtend!

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:21

Zondag ochtend heb ik paardrijles

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:26

Voor de paardrijles! Neem aan dat je niet om 6u al rijles krijgt :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:51

de meeste boeren melken hun koeien voor het ontbijt, ik denk niet dat je voor die tijd al paardrijles hebt

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:04

rebati schreef:
MandyR, je zegt opleiding is neit belangrijk,ervaring des te meer.
Maar juist voor mensen die NIET van boeren kom af zijn is het belangrijk.
Want aan de posts te lezen van de topic starter ziet ze het heel anders dan dat de realiteit is...

*kijkt naar tijdstip van plaatsen*
Ja, kan best zijn dat dat niet helemaal duidelijk over is gekomen.
Natuurlijk is een opleiding belangrijk, helemaal als je een eigen bedrijf wilt starten. Zonder papieren kom je nergens.
Wat ik bedoelde is dat de boeren hier vaak niet geinteresseerd zijn in je opleiding als je komt solliciteren. Praktijk en theorie zijn 2 totaal verschillende dingen. Zij vinden het dus belangrijker dat je iets met je handen kunt dan dat papiertje wat in je zak zit.
Je begint ergens als medewerker of leerling en doet op die manier praktijkervaring op waar je wat mee kan als bedrijfsleider.
Toen ik ging solliciteren voor bedrijfsleider heeft die man naar mijn toenmalige baas gebeld of ik tochtige koeien kon zien. Dat was iets wat hij belangrijk vond. Iedereen weet hoe zo'n koe eruit ziet op papier, maar kan je ze ook in een volle stal vinden?
Tijdens mijn opleiding heb ik een aanvullende cursus gedaan en daar kwam ook het onderdeel klauwbekappen in voor. Tijdens de theorielessen was ik de beste van de klas, ik kon alle ziektes herkennen, wist precies waar en hoe ik moest snijden en behandelen, maar in de praktijk kwam ik wat kracht te kort om ook daadwerkelijk goed te kunnen snijden. Ik ben wel geslaagd voor dit onderdeel en op papier kan ik dus klauwbekappen, in de praktijk niet en dat is toch het belangrijkste.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is?

Ik ben trouwens ook niet van boerenafkomst.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:12

heel erg bedankt voor al jullie reacties!

dat dat voor boeren invallen als ze op verkantie gaan of ziek zijn of helpen ofzo iets dergelijks lijkt me ook heel erg leuk!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:22

Dat is het ook :D
Maar, dan moet je wel wat ouder zijn dan wat je nu bent. In je profiel staat namelijk 14 en het is toch wel erg handig om een rijbewijs te hebben. Het aantal boeren wat je van huis uit op de fiets kan bereiken is meestal maar beperkt en het lijkt mij niet dat je zin hebt om 20 km te gaan fietsen, 4x per dag.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 20:35

nee, nu natuurlijk nog niet. Maar later als baan. Als daar je daar genoeg geld mee krijgt om mee rond te komen.
Nu wil ik eerst van alles gaan leren. Want ik weet er bijna niets van.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:47

Als je straks 16 bent en een brommer hebt zou je alvast in de weekenden kunnen beginnen.
Ik weet niet hoeveel het loon in nederland is, maar ik kan er hier goed van rond komen en heb meestal ook nog een leuk bedrag over aan het eind van de maand.
Het is wel uurloon dus geen werk = geen geld.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:46

Ik zal wel eens gaan kijken. Mijn moeder kent iemand die een koeien bedrijf heeft. Dan wil ik op zaterdag de heledag helpen van af waneer ze beginnen schat rond 6 smorgens. En de eerste week denk ik tot rond 1 uur. Anders is het in een keer wel heel erg veel. Als het me wat lijkt de hele dag. En dan op de zondag morgen voor paardrijles.

En als ons mam dat niet geregeld krijgt dan ga ik zelf bij boeren langs