Zo weet ik inmiddels ook wat het allemaal kost (en niet alleen financieel) om een eigen bedrijf te hebben en heb ik besloten om er toch helemaal voor te gaan. Mijn droom is ook een eigen melkveebedrijf en die gaat er ook komen. Maar dus niet in Nederland. Daar beginnen de mensen van de bank je al uit te lachen voordat je binnen staat en vertelt dat je niet van boerenafkomst ben en dus niets over kan nemen maar wel even een paar miljoen wilt lenen voor een boerderij.
Na mijn MAS opleiding (veehouderij) ben ik naar Denemarken vertrokken omdat hier nog wel mogelijkheden zijn voor jonge, startende ondernemers.
Ik ben eerst ruim een half jaar medewerker geweest op 2 verschillende bedrijven en heb daarna werk gevonden als bedrijfsleider. Ik deed al het werk in de stal (met het vee) terwijl mijn baas op bed lag of met zijn vrienden op stap was.
Een deel van de boekhouding was ook voor mijn rekening. 'sZomers deed hij wel iets meer dan in de winter omdat hij niet voor alle karweitjes op het land het loonbedrijf liet komen. Maar, in grote lijnen was ik dus de persoon die het bedrijf draaiende hield. Zolang ik aan het eind van iedere maand maar in de plus stond, was hij tevreden. Dit heb ik 4 jaar gedaan, toen werd er besloten dat de koeien verkocht moesten worden en er dus ook geen bedrijfsleider meer nodig was.Nu werk ik bij de bedrijfsverzorging. Dit is ook verschrikkelijk leuk werk. Het is een enorme uitdaging omdat je nooit van te voren weet wat je te wachten staat en het is iedere keer weer iets anders. Een paar weken terug heb ik anderhalve week een bedrijf gerund in mijn eentje omdat de boer op vakantie was. En dan gaan ze er natuurlijk ook vanuit dat je genoeg inzicht heb om (belangrijke) beslissingen te kunnen treffen. Zo was er een koe die moest die moest kalven en ik had haar opgevoeld omdat het wat lang duurde voordat ik poten kon zien. Dit bleek een super groot kalf te zijn en ik heb dus besloten dat de veearts moest komen om een keizersnede te doen. Tja, kan gebeuren en is verder niets bijzonders, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en niet voor ieder kleinigheidje de veearts laat komen. Dan wordt de boer ook niet blij als hij de rekening krijgt.
Afgelopen week heb ik de hele week bij een boer gemolken die ziek was geworden. Dus weer een ander bedrijf met hele andere methodes. Dat zijn dingen waar je wel tegen moet kunnen want bij de bedrijfsverzorging kan je niet echt regelmaat verwachten doordat ieder bedrijf anders is.
Het leuke van dit werk is dat ik soms ook hele andere dingen doe dan waar ik voor opgeleid (rundveehouderij) ben. Zo heb ik een keer een zomer bij een hovenier gewerkt (terras aanleggen)en ik kom ook weleens bij tuinders (bloemkolen snijden). Ook heb ik een half jaar op een varkensbedrijf gelopen wat enorm leerzaam was.
Ik zal zeggen, wacht een paar jaar en kom dan een keer hier kijken. Hier is nu nog werk genoeg in de landbouw. Opleiding is niet zo belangrijk, kunnen en ervaring des te meer.
Pff, ik lees net even terug en zie dat het toch wel een lang verhaal is geworden, sorry, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Anders mag je gerust nog vragen stellen.