Meer studenten/werknemers toerisme op Bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:11

Vende schreef:
Op welk ROC volg je je opleiding Jackyy?

Op ROC Flevoland hier in Almere.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:12

Ik werk in het toersime. Ben receptioniste bij een bungalowpark van Roompot.
Dit doe ik in het weekend.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:59

LouB schreef:
Ik volg ook de opleiding middenkaderfunctionaris Reizen op de MTRO.
Loop op dit moment nog stage (nog 1 weekje) op een reisbureau, ga daarna nog wel een jaartje doorstuderen voor m'n Associate Degree op de NHTV.
Ik vond mijn opleiding wel erg leuk (De Rooi Pannen in Breda.)
Maar inderdaad het is er lastig om een baan te vinden in het toerisme en vaak betaald het niet zo denderend! :n

HEEEEEEE ik ga ook volgend jaar op NHTV beginnen

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:48

Ik ben bijna klaar met de opleiding FBTR afstudeerrichting tourmanager aan het NHTV. Ben begonnen met afstuderen, over 5 weken ga ik 4 weken naar colombia en 2 naar de VS.

Iemand zei dat je niet veel reist binnen het toerisme, als je veel wil reizen moet je zorgen dat je de tourmanager kant opgaat, of onderzoek, of projecten in het buitenland bijvoorbeeld.

Flower

Re: Meer studenten/werknemers toerisme op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:44

Wat doe je precies als tourmanager, Juniper? :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 13:14

juniper schreef:
Ik ben bijna klaar met de opleiding FBTR afstudeerrichting tourmanager aan het NHTV. Ben begonnen met afstuderen, over 5 weken ga ik 4 weken naar colombia en 2 naar de VS.

Iemand zei dat je niet veel reist binnen het toerisme, als je veel wil reizen moet je zorgen dat je de tourmanager kant opgaat, of onderzoek, of projecten in het buitenland bijvoorbeeld.

Heb ook FBTR gedaan en de meeste gingen die richting doen. Nadeel van tourmanager is alleen dat je veel van huis bent ( ook op feestdagen en je eigen verjaardag bijvoorbeeld ) en dat je mensen moet rondleiden in een gebied wat voor jou ook vreemd is. Daarnaast is het seizoensgebonden dus moet je blijven solliciteren.
Maar kan me indenken dat veel mensen dat een uitdaging vinden.

Als tourmanager ben je dus reisleider, maar dan uitgebreider dan MBO. Je zorgt voor de slaapplaatsen van de mensen, zorgt dat hun reis en alles tijdens hun reis goed verloopt, en leidt ze rond in verschillende gebieden.

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:07

Lous schreef:
juniper schreef:

Heb ook FBTR gedaan en de meeste gingen die richting doen. Nadeel van tourmanager is alleen dat je veel van huis bent ( ook op feestdagen en je eigen verjaardag bijvoorbeeld ) en dat je mensen moet rondleiden in een gebied wat voor jou ook vreemd is. Daarnaast is het seizoensgebonden dus moet je blijven solliciteren.
Maar kan me indenken dat veel mensen dat een uitdaging vinden.

Als tourmanager ben je dus reisleider, maar dan uitgebreider dan MBO. Je zorgt voor de slaapplaatsen van de mensen, zorgt dat hun reis en alles tijdens hun reis goed verloopt, en leidt ze rond in verschillende gebieden.

Dit klinkt wel als een leuke opleiding. Alleen zou je daar je hele leven mee bezig willen zijn?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:58

Lous schreef:

Lekker laat nog even reageren, ik was dit topic helemaal vergeten. Opzich zit er geen verschil tussen een tour manager en een reisleider. Je haalt je groep mensen op op schiphol of in het buitenland op het vliegveld, doet hun check in op vliegvelden en hotels. In de bus verzie je mensen van informatie over het gebied en over de reis, je verkoopt excursies en beheerd het geld voor de excursies.

Het is niet zo dat je als to / reisleider zelf mensen rondleid op locatie, je bent geen gids. Accomodatie is vooraf ook al geregeld, maar jij doet de check in van de groep en je bent het aanspreekpunt voor alle klachten, plus je bent verantwoordelijk voor de groepsdynamica (om maar even een banaal voorbeeld te geven; stel je zit in thailand, het is heet, en iemand gebruikt geen deo, waardoor de bus daar last van heeft. Jou taak om hem dat te vertellen)

Ja je bent veel weg, maar daar kies je natuurlijk zelf voor. Tourmanager is ook niet een beroep wat veel mensen hun leven lang fulltime doen, na een tijdje kiezen veel voor een ander beroep in de toeristische sector. Veel van mijn docenten geven les en begeleiden reizen tijdens schoolvakanties.

Met de opleiding FBTR/ tour manager leer je naast reisbegeleiden ook het een en ander over bedrijfskunde, waardoor je redelijk veelzijdig inzetbaar bent in de touristische sector.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:43

Hoe zit het trouwens met de kortingen die je krijgt als je werkt bij een toeristisch bedrijf? :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:26

Als je bij een tour operator werkt krijg je soms korting als je een vlucht boekt, maar ik denk dat je als tm geen korting krijgt als je bij je eigen reisorganisatie een vlucht wil boeken.
Je krijgt als tm wel commissie als je bijvoorbeeld excursies verkoopt aan je groep, en als je met je groep een winkel bezoekt. Daar moet je het ook wel een beetje van hebben want je salaris is zeker niet hoog.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 18:28

Oh ik had het niet specifiek over een tourmanager hoor, maar gewoon werknemers in het algemeen. :) Omdat je vaak hoort dat je zoveel korting krijgt (of is dit een broodje aap?).

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:58

Valt tegen.. Ik kan niet echt een goed voorbeeld noemen.. Alleen een kleintje... Piloten ea medewerkers van bv KLM konden vroeger met het hele gezin voor niks vliegen.. Nu krijgt t gezin wel korting maar niet meer volledig gratis (als kd at goed heb begrepen van een vriend van me haha)

LouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:00

d_ruiter schreef:
LouB schreef:
Ik volg ook de opleiding middenkaderfunctionaris Reizen op de MTRO.
Loop op dit moment nog stage (nog 1 weekje) op een reisbureau, ga daarna nog wel een jaartje doorstuderen voor m'n Associate Degree op de NHTV.
Ik vond mijn opleiding wel erg leuk (De Rooi Pannen in Breda.)
Maar inderdaad het is er lastig om een baan te vinden in het toerisme en vaak betaald het niet zo denderend! :n

HEEEEEEE ik ga ook volgend jaar op NHTV beginnen

Late reactie, maar als nog! :o
Welke richting ga jij volgen?

Kortingen vallen inderdaad tegen. Soms wat leuke agentenaanbiedingen, maar dat stelt ook niet altijd veel voor.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:11

ik ga functiegericht toerisme en recreatie doen.

LouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:51

Ga je de volledige opleiding doen? En welke richting?

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:23

jah, als k wordt aangenomen wel jah..
Manager recreatie-onderneming (MRO) wil k gaan doen.. :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:27

d_ruiter schreef:
jah, als k wordt aangenomen wel jah..
Manager recreatie-onderneming (MRO) wil k gaan doen.. :)

Naar mijn weten is het geen nummerus fixus opleiding. Dus als je op tijd bent ingeschreven ben je dus gewoon 'aangenomen'.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:34

jah is t wel.. miss was dat t eerder niet.. :P doe jij t ook dan die opleiding??

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:39

Nee ik heb hem gedaan, maar was te moeilijk voor me :o . Dat was het allereerste jaar dat de opleiding bestond.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:16

ooh okeej, wat vond je van de school ??

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:23

Lous schreef:
Nee ik heb hem gedaan, maar was te moeilijk voor me :o . Dat was het allereerste jaar dat de opleiding bestond.

Wacht volgens ken ik jou nog wel, ik heb ook dat eerste jaar gedaan. Jij had een haflinger samen met je zus ofzo?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:48

Ik heb 4,5 jaar bij een grote touroperator gewerkt als bijbaan naast mn studie (ongerelateerd- WO neuropsychologie). In vergelijking met andere bijbaantjes betaalde het goed en de kortingen waren ook leuk (toen 1x in het jaar 50% en elke volgende keer 20%).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:08

juniper schreef:
Lous schreef:

Wacht volgens ken ik jou nog wel, ik heb ook dat eerste jaar gedaan. Jij had een haflinger samen met je zus ofzo?

Ja dat klopt, inmiddels hebben we er ook twee shetten bij ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:09

d_ruiter schreef:
ooh okeej, wat vond je van de school ??

Ik heb daarover al eerder contact met je gehad via PB. Moet je maar even in je PB box kijken :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:11

juniper schreef:
Lous schreef:

Ja ik ken jou nog wel ;)
Je vroeg toen nog of ik ook op bokt zat.