Ziekenhuis? Gang van zaken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:24

Steefjevos schreef:
Ik vind het ook werkelijk ongehoord dat zusters mopperen over diarree wat ze op moeten ruimen terwijl ze:
1. al van te voren waren gewaarschuwd
2. mopperen dus in het bijzijn van patient én familie (bewaar dat voor achter de schermen)
3. het een vervelend klusje is wat bij het werk hoort

En toch moet je niet vergeten dat er altijd twee kanten aan een verhall zijn. Ik geef een voorbeeld:

Stel, ik ben bezig een patiënt 1 te wassen die koorts heeft, en de patiënt 2 aan de overkant van de gang belt. Ik weet dat die patiënt diaree heeft en dat niet zo lang kan ophouden. Ik doe mijn best om de patiënt 1 zo goed en zo kwaad mogenlijk te bedekken en loop naar patiënt 2. Helaas heeft dit toch een paar minuutjes geduurd en is het te laat. Het bed + patiënt onder de diaree. Ik roep een andere verpleegkundige die me helpt om patiënt twee helemaal te verschonen. Geen gemakkelijke taak aangezien de patiënt ook nog eens bedlegerig en zwaarlijvig is. Maargoed, een klein kwartiertje later zijn we klaar met patiënt 2 en ga ik terug naar patiënt 1 om hem verder te wassen en te verzorgen.

En dan heb je 's middags plots twee klagende families aan je deur staan. De 1 vind het niet kunnen dat patiënt 1 met koorts daar zo lang zonder kleren halfgewassen in bed heeft gelegen. De ander vind het een schande dat patiënt 2 toch nog haar bed heeft onder gepoept, terwijl we notabene gewaarschuwd waren dat ze direct naar het toilet moet als ze op de bel drukt.

Wat heb ik dan verkeerd gedaan in deze situatie, behalve proberen iedereen zo vlug mogelijk tevreden te stellen?

opgeheven

Re: Ziekenhuis? Gang van zaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:34

ik heb niet alles doorgelezen maar ik begrijp dat TS al wel een gesprek nu heeft gehad? Is er al wat meer duidelijk rond het ziektebeeld van je vader?

Ik heb zelf ook meerdere malen aanvaringen gehad met het verplegend personeel. Mijn grootvader lag twee jaar geleden in het ziekenhuis en mijn oma werd weken aan het lijntje gehouden dat het een dwarsleasie zou kunnen zijn...naavan het " bekende kastje naar de muur" te zijn verwezen heb ik gebeld met de afdelingsleiding en aangegeven dat ik die middag langs kwam als vertegenwoordigster van de familie en dat ik inzage wilde in het total dossier en aansluitend een gesprek met de behandeld arts...

Ik heb nooit het verplegend personeel boos aangekeken maar wel heel direct laten weten wat ik verwacht van de zorg voor mijn opa.... een man 7 dagen in bed wassen noem ik gewoon ranzig en diezelfde dag lag mijn opa ineens in bad...

Maar wat bleek nou die middag! Mijn opa had geen dwarsleasie maar was helemaal verkankerd... en ons en opa maar aan het lijntje houden.... Uiteindelijk moet je gewoon voor jezelf opkomen...er is niemand die het voor je doet...

Ik ben zelf nierpatient en ik heb altijd een attitude in het ziekenhuis dat zij er voor mij zijn...en niet andersom...dokters en verpleegkundige spreek ik gewoon aan met je en jij...

@ BraveSpots..ik kan me jouw frustatie ook heel erg goed begrijpen maar het is de bureaucratie waar de hele gezondsheidszorg aan kapot gaat..manager op manager en zorgprotocol op zorgprotocol...daar hebben patienten uiteindelijk helemaal niets aan...die willen gewoon als ze de hele dag in zo'n bed liggen diect gehoor krijgen van een belletje als ze weer het hele bed hebben ondergekotst o.i.d...en ook dat begrijp ik maar al te goed...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:45

Montignac schreef:
@ BraveSpots..ik kan me jouw frustatie ook heel erg goed begrijpen maar het is de bureaucratie waar de hele gezondsheidszorg aan kapot gaat..manager op manager en zorgprotocol op zorgprotocol...daar hebben patienten uiteindelijk helemaal niets aan...die willen gewoon als ze de hele dag in zo'n bed liggen diect gehoor krijgen van een belletje als ze weer het hele bed hebben ondergekotst o.i.d...en ook dat begrijp ik maar al te goed...

Het is niet alleen de bureaucratie hoor. Ik vind de attitude waarbij patiënten denken dat verpleegkundigen kamermeisjes zijn even erg. En ja, ik vind het bevoorbeeld niet kunnen om te verwachten dat een verpleegkundige bij elke bel direct klaarstaat omdat ze gewaarschuwd werd. Dat is gewoon onmogelijk.

Ik snap wel dat niet alle verpleegkundigen heilig zijn, en er gebeuren vaak zat grove fouten die de patiënten niet moeten toleren, maar een ziekenhuis is nu eenmaal geen hotel, hoe graag sommigen dat ook zouden zien, en dan moet je je als patiënt ook niet gedragen zoals een hotelgast.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:49

nee maar die mensen liggen daar niet voor hun lol..die zijn vaak over geleverd aan de grillen van de verzorging en de artsen. Het kan ook anders.. ik heb voor een prive kliniek gewerkt en daar gaat het er heel anders aan toe...grotendeels natuurlijk door de verdeling handen/patient en door de financiele situatie... maar het was zo doorzichtig als het maar kon.. het verblijf van de client/patient zo aangenaam mogelijk maken.

Dat patienten mondiger worden zal in sommige gevallen verkeerd uitpakken bij de verpleeging in wellicht wel onterecht maar aan de andere kant stimuleert het wel het feit dat er een treurige verandering plaats vind in de zorg....meer handen aan het bed is toch nog steeds denk ik de oplossing...en minder managers...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 11:16

Dat een verpleger geen kamermeisje is en niet op knopdruk aanwezig kan zijn begrijp ik heel goed. Maar 2 uur in ondergoed laten zitten warvan er ondertussen koffiepauze is......? Lijkt mij niet normaal maar goed.

Het ging niet alleen maar om verpleging maar ook over de artsen. Zo zeiden ze ons dat ze dachten aan kanker en mijn vader en wij hebben daar meer als 2 weken over in de rats gezeten totdat we naar veel gezeur een afspraak kregen en tehoren kregen dat dat gelukkig niet het geval was. Vindt dat zo belachelijk. Ze hadden dat toch in ieder geval tegen mijn vader kunnen zeggen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:57

Tja ik kan het van beide kanten heel erg goed begrijpen.
Ik hoor het verhaal nu ook maar van 1 kant en zou ook graag het verhaal van de verpleging willen horen. Vaak wordt er dan ook veel meer duidelijk.
Ik heb ook vaak boos, jankend en stampvoetend op de gang gestaan dat ik NU wou weten wat er aan de hand was en wat voor oplossing er zou zijn. De verpleging kan zulke dingen gewoon niet vertellen, dat is namelijk helemaal niet aan hun. Dat de artsen nalatig zijn geweest valt hun op geen enkele manier te verwijten. Daarbij ligt er ook nog een hele grote taak bij de familie, de ziekenhuizen van tegenwoordig zijn niet meer de zorginstellingen zoals we die vroeger hadden. Het zijn grote zorgfabrieken geworden. En ja daar worden fouten gemaakt en nee dat mag niet en het is rot als het je overkomt, maar daar ligt de taak van de familie. Je moet de arts aanspreken en geloof me die zijn wel aanwezig en ook wel bereikbaar (zelfs midden in de nacht :o :+ )
Het is van de zotte dat jullie nu nog niet weten wat er aan de hand is maar ligt daar niet een taak ook van jullie zelf? Ik was zelf niet eerder weggegaan dan dat ik duidelijkheid had en dat de arts daarvoor zelf een telefoontje in zijn avond zou moeten plegen kan me helemaal niks schelen. Want hoe groot die fabriek daar ook is. Ik ben geen nummer en wil zo ook niet behandeld worden, doordat andere mensen dat wel toelaten kom je in zulke situaties terecht en vaak ligt dat toch voor een groot deel ook bij de familie.

*edit* en geloof me ik heb met mijn vader ondertussen zoveel meegemaakt dat ik oprecht nog steeds kan zeggen dat de verpleging niet anders dan een grote pluim verdiend. Ook al zijn er fouten gemaakt, ook door hun

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:20

BraveSpots schreef:
En toch moet je niet vergeten dat er altijd twee kanten aan een verhall zijn. Ik geef een voorbeeld:

Stel, ik ben bezig een patiënt 1 te wassen die koorts heeft, en de patiënt 2 aan de overkant van de gang belt. Ik weet dat die patiënt diaree heeft en dat niet zo lang kan ophouden. Ik doe mijn best om de patiënt 1 zo goed en zo kwaad mogenlijk te bedekken en loop naar patiënt 2. Helaas heeft dit toch een paar minuutjes geduurd en is het te laat. Het bed + patiënt onder de diaree. Ik roep een andere verpleegkundige die me helpt om patiënt twee helemaal te verschonen. Geen gemakkelijke taak aangezien de patiënt ook nog eens bedlegerig en zwaarlijvig is. Maargoed, een klein kwartiertje later zijn we klaar met patiënt 2 en ga ik terug naar patiënt 1 om hem verder te wassen en te verzorgen.

En dan heb je 's middags plots twee klagende families aan je deur staan. De 1 vind het niet kunnen dat patiënt 1 met koorts daar zo lang zonder kleren halfgewassen in bed heeft gelegen. De ander vind het een schande dat patiënt 2 toch nog haar bed heeft onder gepoept, terwijl we notabene gewaarschuwd waren dat ze direct naar het toilet moet als ze op de bel drukt.

Wat heb ik dan verkeerd gedaan in deze situatie, behalve proberen iedereen zo vlug mogelijk tevreden te stellen?

Daar kan ik inderdaad niet om heen, je hebt daar een goed punt. Maar er is een duidelijk verschil tussen zo goed mogelijk je werk proberen te doen, zoals jij hierboven beschrijft, en de manier van zaken zoals bij TS wordt beschreven. Je kunt het toch gewoon niet maken om als verplegende zo te klagen over dit soort klussen, waar de patient ook niet op zit te wachten, waar de familie (en event. ook de patient) bij is? Dat was meer mijn punt :)