Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Quellian schreef:Ik MOEST, ondanks dat het pure hel was bij m'n vader. Advocaten, RIAGG, kinderrechter, alles is ingezet om mij bij mijn vader weg te houden, maar hij sloeg terug en ik was te jong volgens de wet (beneden 12).
Uiteindelijk is het op mijn 17e (!!) geregeld met Maatschappelijk Werk en een advocaat.
Liezel1 schreef:Ik lees hier dat een kind vanaf 12 jaar mag beslissen waar het wil wonen... Dit is niet zo!!
Vanaf 12 kan een kind gehoord worden tijdens het kinderverhoor bij de rechter. Een kind mag zelf weten of hij/zij daar gebruik van wil maken. De rechter gaat dan wat vragen stellen over hoe het allemaal gaat en wat ze graag zouden willen.
De kinderen hebben in geen geval zélf beslissingsbevoegdheid!!
De rechter luistert naar het verhaal, het is vertrouwelijk, dus de inhoud wordt ook niet besproken met de ouders.
Het kind kan een voorkeur aangeven, maar dit is zeker niet bindend! Als de rechter en/of andere instanties vinden dat er niet aan de wensen van het kind tegemoet moet worden gekomen in het belang van het kind, dan gebeurt dat ook niet.
Mystica schreef:Is de moeder nog wel voogd? Hebben ze gedeeltouderschap? Een omgangsregeling wordt door de rechter vastgesteld, maar kan wel herroepen worden lijkt me. Ik zie niet in waarom er door de vader nu geen herziening kan worden aangevraagd. Als die advocaat zegt dat dat niet kan, dan zou ik inderdaad een andere advocaat zoeken en inderdaad eens proberen bij degene die er destijds ook bij betrokken was.
MISTRAL94 schreef:Qua overstappen naar een andere advocaat kan heel lastigworden financieel gezien, als je gebruik maakt van die tegemoetkoming in deze kosten (ben even kwijt hoe het heet) Dan moeten 2 advocaten de vergoeding die zij daarvoor krijgen delen en daar zijn ze niet happig op omdat dit niet genoeg oplevert. Als je vermogend genoeg bent is dat uiteraard geen probleem om van advocaat te wisselen.
Ireneee schreef:Vervelende situatie zeg!..
Ik weet niet of er tijdens de scheiding een rechter bij is gekomen? In de wet staat er dat een kind vanaf 12 jaar zelf mag kiezen waar hij/zij wilt wonen. Maar er zijn uitzonderingen denk ik, heb zelf recht op school en heb het er net over gehad. Je hebt een speciale groep mensen ( weet even niet meer hoe deze heten) die kunnen het kind helpen en adviseren. Het kind kan ook een brief schrijven naar de rechter ( als er eventueel een rechter bij te pas is gekomen) dat hij/zij liever bij zijn vader gaat wonen. De rechter zal sowieso kijken naar de omstandigheden van de moeder en de vader. Ik zou denken: Is het nog wel veilig voor het kind bij de moeder? Dat zijn allemaal dingen waar de rechter naar gaat kijken.
Ik zal eventjes opzoeken hoe die stichting heet voor kinderen.
Mystica schreef:En het gedeelt ouderschap? (al vermoed ik dat ze dat niet hebben) Hebben ze dat wel, dan zou dat ook herzien moeten worden.
Ireneee schreef:Ow oke, Lijkt mij dat ze niet verplicht is ! Misschien een jurist vragen wat te doen hiermee?
Liezel1 schreef:Als de ouders na 2001 gescheiden zijn, dan is het voor 99% zeker dat ze gezamenlijk gezag hebben. Je spreekt over voogdij als het gaat om een anders de ouders, bij ouders spreek je over gezag. De rechterlijke macht en de Hoge Raad hamert de laatste jaren op het handhaven van het gezamenlijke gezag. De reden dat een kind bij de andere ouder zou komen als de verzorgende ouder komt te overlijden, is in de regel geen reden om een moeder het gezag te ontzeggen. Het verkrijgen van éénhoofdig gezag heeft aardig wat voeten in aarde en dat gebeurd niet zomaar, geloof me!
MISTRAL94 schreef:Misschien iets van een omgangshuis als hij het niet voor elkaar kan krijgen dat zij het kind niet meer te zien krijgt?
Liezel1 schreef:Ireneee schreef:Ow oke, Lijkt mij dat ze niet verplicht is ! Misschien een jurist vragen wat te doen hiermee?
Als de moeder gezamelijk gezag heeft met de vader, dan heeft zij per definitie ook recht op omgang. De vader moet alles in het werk stellen om dat mogelijk te maken.
edit: de omgang kan voor een bepaalde tijd worden geschorst, maar bij gezamelijk gezag kan het NOOIT helemaal geschorst worden.
Liezel1 schreef:MISTRAL94 schreef:Misschien iets van een omgangshuis als hij het niet voor elkaar kan krijgen dat zij het kind niet meer te zien krijgt?
Voor de meeste omgangshuizen is een wachtlijst van zo'n 6 mnd. Bovendien kun je maar een beperkt aantal bezoeken in zo'n omgangshuis doen vaak. Dat is geen blijvende oplossing, maar wordt vaak gebruikt om te zien hoe ouder en kind met elkaar omgaan de eerste paar keer.
Evelijn schreef:Ik denk ook niet dat het kind op grond van 'ik ga liever naar de manege dan naar mijn gekke moeder' een omgangsregeling kan vermijden.
Misschien is er wel een mogelijkheid om te zorgen dat het kind beter overweg kan met de moeder. Misschien een andere dag of een dag samen met opa en oma. Dat moeder dingen belooft en niet nakomt hoort waarschijnlijk ook bij haar ziektebeeld.
Hoe is voor de rest het contact tussen vader en moeder? Weet vader wat er precies mis is met moeder?
Liezel1 schreef:DAn kan idd wel een reden zijn om naar de rechter te gaan.
De vader zal een schorsing van de omgangsregeling moeten vragen, of nog een stapje verder en meer blijvend: eenhoofdig gezag.
Probleem is alleen wel dat er dan vaak eerst een onderzoek komt door de raad van de kinderbescherming, die ook een wachtlijst van 6 mand heeft. Reken op een jaar of 2 voordat het helemaal geregeld is, als alles mee zit.