Als je geen problemen hebt, is dat je probleem?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:58

Kaka schreef:
Persoonlijk kan ik wel inkomen in de gedachte van jouw docent. Als je nooit tegenslag kent, hoe kun je dan ooit de positieve kanten van je leven op waarde schatten? Dat kun je al bijna een probleem noemen.

Nah dat vind ik een beetje te kort door de bocht gedacht.

Ik snap aan de ene kant de reactie van de docente wel (doe zelf MWD en heb ervaring met dergelijke opdrachten :P ). Wellicht denkt ze dat je wel problemen hebt maar ze niet druft/wilt onderkennen of dat je ze hebt weggestopt (hoeft niet zo te zijn hoor, is een voorbeeldje ;) ). Dat soort dingen gebeuren natuurlijk wel en dat wegstoppen kan idd leiden tot verdere problemen dus in die zin is het 'een probleem als je geen problemen hebt'.

Ook jouw kant van het verhaal begrijp ik wel. Als er niets aan de hand is met je en er wordt door een ander even beslist dat dt wel zo is dan voel je je daardoor wellicht wat aangevallen.
Ben het ook niet helemaal eens met je docente hoor, niet iedereen heeft problemen die het noemen waard zijn. Overigens is de definitie van 'probleem' ook heel subjectief imo. Wat de één als onoverkomelijk probleem ziet daar lacht de ander om. Is maar net hoe je daar zelf wel of niet mee om kunt gaan.

Yessy

Re: Als je geen problemen hebt, is dat je probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:06

Ik denk dat het onmogelijk is om helemaal geen problemen te hebben.Als voorbeeld: ik ben perfect gelukkig met m'n leven, maar toen ik vanmorgen m'n bagel uit de toaster haalde bleek dat vriendlief dat ding niet had schoongemaakt. Nu smaakt m'n bagel naar kaas/ui. En dat is minder lekker :D

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:14

Ah een sph opdracht , hier ook een sph student. De bedoeling van de docent is die , die CC'tje net heel erg mooi heeft beschreven. Het kan ook iets heel erg kleins zijn waarmee je komt. Een kleine onzekerheid ofzo. Probeer gewoon 1 of 2 dingen te verzinnen. Voor jou is 5 gewoon te veel. En anders ga je gewoon de discussie aan met de docent! Lastig zijn zulke opdrachten altijd he!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:27

Op zich heeft zel wel gelijk. De docent wil dat jij problemen opschrijft, maar jij hebt die niet dus kan jij de opdracht niet uitvoeren.

Engizins anders geformuleert is jouw probleem dus dat jij de opdracht van de docent niet kan uitvoeren :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:33

Ik weet wel een goed probleem }> .
Ik moet voor school een probleem opdracht maken en daarom heb ik minder tijd voor mijn paard en dat vind ik erg jammer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:40

Het lijkt tegenwoordig wel "in" ofzo om problemen te hebben.
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:40

Ik heb de opleiding MWD gedaan en werk als pedagogisch medewerker en heb hier vorige week met mijn baas een leuke discussie over gehad. Ik heb elders gesolliciteerd en die vroegen of ik jeugdtrauma's had of problemen meegemaakt in mijn jeugd. Dus ik antwoorde naar waarheid nee ik heb eigenlijk juist een hele fijne jeugd gehad. Het antwoord van de gesprekspartner (op het sol. gesprek was) oh dat is wel een gemis dan als je dat niet hebt. Ik heb echt met mijn oren staan klapperen, sinds wanneer is het niet hebben van problemen in je jeugd een gemis.
Mijn huidige baas en ik hadden het daar daarna over en ook over deze opdrachten op school en wij zeiden dus allebei letterlijk ons probleem is dus dat we geen probleem hebben. Ik maak ook nare dingen mee maar tel altijd mijn zegeningen ipv de negatieve zaken uit te spitten, dat is mede de reden dat ik open kan staan voor mijn cliënten en hun weer verder op weg kan helpen mijns inziens. Een cliënt heeft er toch niets aan als je zelf helemaal in de put zit en dan de cliënt moet gaan helpen. In het werk valt mij ook op dat de mensen met problemen hier ook in hun werk tegenaan lopen. Immers een verhaal van een cliënt komt veel dichter bij als je het zelf ook hebt mee gemaakt. Dat kan ervoor zorgen dat je niet meer met een open blik naar het verhaal van je cliënt luisterd, maar je eigen visie hierin meeneemt.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:42

jeetje wat een domme opdracht als je juist geen probleem (en) hebt vind ik dat juist heel goed eigenlijk het scheeld een hoop gedoe.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:12

Maar mensen, als de opdracht is schrijf 5 problemen op, dan is het toch logisch dat de docent niet problemen bedoelt als in mijn moeder slaat me, mijn vader drinkt etc.
Er zijn denk ik dan erg weinig studenten die aan de opdracht kunnen voldoen.
Uit de van dale:
pro·bleem het; o -blemen; -pje 1 moeilijkheid 2 op te lossen vraagstuk
Iedereen heeft wel een op te lossen vraagstuk, en dan is het bij de 1 iets veel zwaarders dan de ander, maar iedereen heeft wel zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:18

Nou welkom bij de sociale opleidingen dan, als je ergens probleemgevalletjes treft.... := ( mensen hoeven zich niet aangesproken / aangevallen te voelen verder, maar het valt gewoon op.. )

Verder, Sonjim.... helemaal mee eens :j

En ik zal ook niet zeggen dat ik altijd vrij ben van problemen, tuurlijk iedereen heeft tegenslagen in z'n leven.
Maar ja, momenteel niet dus.
En de kleine issues die ik heb 'zal ik wel die extra dienst draaien en dan m'n avondje met vriendinnen afzeggen' dat zijn imo geen problemen / tegenslagen whatever... En ook niet relevant voor de opleiding en het doel wat de docente er mee heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:20

Dat moest ik ook een keer. Toen heb ik dus opgeschreven dat mijn probleem was dat ik geen problemen had om over te schrijven en dat, dat dus toch een probleem opleverde. Het werd niet gewaardeerd...want iedereen had problemen...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:28

Klinkt mij bekend. Voor studieloopbaanbegeleiding (SLB), moeten wij ook altijd praten over problemen. Nu heb ik echt wel dingetjes die niet goed zitten, maar de behoefte om erover te praten totaal niet. (Wat gaan mensen van school het aan?) In zulke gesprekken wordt het inderdaad echt als probleem gezien als je geen problemen hebt. Dan ben je ineens gesloten en heb je geen gevoelens. Klinklare onzin zulk gedoe. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:30

Oh ja Paula, dat heb ik ook hoor.
Stel dat ik wel ergens mee zou zitten, gaat dat ze op school niets aan. Je moet werk en privé gescheiden houden toch.

En als ik de behoefte heb om te praten, doe ik dat wel met vrienden. En niet met docenten en klasgenoten.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:33

Inderdaad, ik heb andere mensen om zulke dingen te bespreken gelukkig. Krijg dan ook echt het idee of ze van zulke verhalen smullen. Bij anderen uit mijn groepje is het ook altijd een tranengetrek waar ik totaal niet tegen kan. En als ik een keer iets laat glippen om ze te plezieren, wordt er zo diep op ingehakt dat alles totaal uit zijn verband wordt gerukt. Dat zij dan iets als een groot probleem ervaren wil nog niet zeggen dat ik dat ook doe enzovoort.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:55

Zit je toch maar mooi met een probleem ;)

Ik vind dit eerlijk gezegd ook wat raar, en inderdaad, ALS je al problemen hebt ga je daar op school toch niet uitgebreid op in :?

Een probleem is ook een geval van perceptie.. De zal misschien dingen sneller als een 'probleem' ervaren dan anderen, en daarmee meer 'problemen' hebben...

Mijn SLC (studieloopbaancoach) is ook zo zweverig, als je hem aanspreekt op een (studiegerelateerd) probleem dan mag je dat vervolgens met de HELE klas bespreken, want we zijn (zijn woorden) met 'vrienden onder elkaar'.
We zitten net een half jaar bij elkaar in de klas, en ik wil telkens die man het verschil uitleggen tussen 'vrienden', 'vage kennissen' en 'klasgenoten' :P

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:11

Kanelly schreef:
Oh ja Paula, dat heb ik ook hoor.
Stel dat ik wel ergens mee zou zitten, gaat dat ze op school niets aan. Je moet werk en privé gescheiden houden toch.

En als ik de behoefte heb om te praten, doe ik dat wel met vrienden. En niet met docenten en klasgenoten.

Bij ons ging deze opdracht er om hoe moeilijk het is om een probleem te vertellen aan iemand. Bij ons hoefde je het niet te vertellen, maar je voelde wel hoe de client zich voelt en hoe je dan kunt reageren als hulpverlener.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:27

Oef dit verzucht en stalgenootje van me ook steeds.
Die verzint dus maar problemen. Of neemt een probleem van 1 van ons over :)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:30

Ik dacht echt dat het alleen bij ons op school of zelfs alleen in ons groepje zo ging. Verbaasd mij echt dat dit bekend blijkt te zijn. Vind het steeds belachelijker worden, waarom moet elk probleem zo uitgegraafd worden, als je ze al hebt? Lekker voorbeeld, soms moet je gewoon hard voor jezelf zijn en het probleem niet als een probleem ervaren. Hiermee wordt juist alles aangedikt en erger gemaakt. Zo voelt het bij mij in ieder geval. :\

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:38

Kanelly schreef:
Waarop de docente dus zei 'En als je geen problemen hebt, is dat je probleem'

Geen problemen maar 'uitdagingen' toch ;) ? (Als je echt een vervelende bui hebt kun je altijd nog zeggen dat je van je NLP'er / mental coach het woord 'probleem' niet mag gebruiken.)

Maar, om wat inhoudelijker op je vraag in te gaan: ik denk dat het in elk geval een heel slecht voorbeeld is dat de docent stelt. Want juist als hulpverlener is deze manier van problemen 'opdringen' helemaal niet de bedoeling. (En het is helaas wel iets dat je nogal eens terug ziet komen in de hulpverlening: dat er veel te makkelijk problemen geprojecteerd worden.)
Het is niet bepaald een voorbeeld van uitgaan van de client en luisteren naar wat die te zeggen heeft...

Wat betreft de 'kleine probleempjes' die hier als voorbeeld genoemd worden: volgens mij is dat toch niet hetzelfde. Omdat, als je goed in je vel zit en verder niet te veel voor je kiezen hebt gekregen, de emotionele belevenis van zoiets gewoon heel anders is. En het opschrijven daarvan zal waarschijnlijk niet dezelfde soort weerstand oproepen als het zou doen als het echt een probleem was. En misschien dat je er ook helemaal geen oplossing voor hoeft.
(Overigens denk ik niet dat 'geen problemen' hetzelfde is als 'geen tegenslag'. Tegenslag kent iedereen, maar een probleem is het 'pas' als het je ook emotioneel uit je evenwicht brengt.)

Ik denk overigens niet dat het hebben van problemen altijd van nut is voor een hulpverlener. Het is niet noodzakelijk om zelf traumatische gebeurtenissen te hebben meegemaakt - hulp bieden betekent niet dat je jezelf moet identificeren met je client, maar veel vaker dat je de ander kan helpen om de zaken op orde te brengen. Maar dat je het probleem kent, betekent nog niet automatisch dat je ook de oplossing kent.
Het kan wel van waarde zijn, maar dan vooral als het iets is dat je zelf al aardig hebt verwerkt en dat je goed het onderscheid kunt maken tussen je eigen gevoelens ten aanzien van die situatie, en die van de client. Het is maar al te voor de hand liggend om te denken dat als jij je bv heel schuldig voelde over de scheiding van je ouders, dit ook iets is dat ieder ander in zo'n situatie zal voelen. En dat hoeft niet zo te zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:43

Guernica schreef:
Het lijkt tegenwoordig wel "in" ofzo om problemen te hebben.
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt.

Precies mijn mening :j

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:48

Tjah, wat is volgens haar de definitie van een probleem?

Tegenwoordig hoor ik echt iedereen miepen over problemen. Het lijkt wel alsof je er niet bij hoort als je geen moeilijke jeugd hebt gehad, rottige thuissituatie o.i.d.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:15

Nou ja, ik vind het op zich geen 'gemiep'. Het is eerder heel erg zorgelijk dat het nog steeds zoveel voorkomt. En ik vind ook niet dat mensen dat maar allemaal moeten overschreeuwen door 'hard' voor zichzelf (en anderen) te zijn. En ja, je moet als hulpverlener natuurlijk wel leren hoe je met mensen die problemen hebben omgaat want dat wordt toch je vakgebied. Dus in dat opzicht vind ik het echt niet onzinnig. Maar de manier waarop spreekt mij niet zo aan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:17

misschien heeft deze opdracht ook een reden....
om te zien dat iedereen wel eens problemen heeft, dat is denk ik ook belangrijk als je iets met hulpverlening gaat doen.
je moet misschien beseffen dat iedereen problemen kan hebben, en dat je dan niet meteen "gek" of "raar" bent

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:21

siskeh schreef:
misschien heeft deze opdracht ook een reden....
om te zien dat iedereen wel eens problemen heeft, dat is denk ik ook belangrijk als je iets met hulpverlening gaat doen.
je moet misschien beseffen dat iedereen problemen kan hebben, en dat je dan niet meteen "gek" of "raar" bent

Maar dat je daarvoor problemen moet gaan verzinnen / creeren die er niet zijn kan nooit de bedoeling zijn. Dat helpt volgens mij ook niks voor je besef of begrip lijkt me.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:24

Ik vind dat je hier wel een beetje een probleem van maakt.
Bedoelt je docent niet gewoon: als je geen problemen hebt, heb je een probleem, want dan kun je niets invullen. Volgens mij moet je er niet teveel over nadenken, iedereen heeft (wel eens) problemen.