Darwin VS God en andere goddelijke zaken:

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:34

norski schreef:
Ja, hij heeft wel meerdere dieren naar zoch vernoemd, en er is geloof ik ook zoiets als een darwinaward (correct me if i'm wrong)

De Darwinarward is niet door Darwin zelf in het leven geroepen, maar door mensen die vinden, dat als mensen door hun eigen stommiteit om het leven komen zonder dat ze hun genen door hebben kunnen geven aan hun kinderen, deze award verdienen. Ga maar even Googlen, je komt een heleboel amusante verhalen tegen hoe mensen om het leven zijn gekomen door hun eigen stommiteit.
Dat heeft niets met Darwin zelf ken en het feit dat hij geprobeert heeft dingen in een hokje te stoppen.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:15

Een prachtig onderwerp.

Darwin heeft goed onderzoek gedaan en bewezen dat micro-evolutie bestaat. Micro-evolutie, zou ik willen omschrijven als het aanpassen van een soort binnen bepaalde grenzen. Als voorbeeld, de vinken van Darwin die hij omschrijft in zijn boek. Die vinken passen zich langzaam aan, aan de omgeving, maar zullen altijd vinken blijven. Ze worden niet spontaan een eend.
Daarmee wil ik dus zeggen dat zijn evolutietheorie klopt op kleine schaal, binnen het aanpassingsvermogen van een soort.

Waarom God! omdat de aarde niet van toeval aan elkaar hangt. In de bijbel, staat dat God dit gedaan heeft. Dat geloof ik omdat er nog vele andere aanwijzingen zijn waarom God bestaat.

De aarde en het universum eromheen, zijn zo complex zijn dat dit wel ontworpen moet zijn. Dat baseer ik op het volgende: kijk maar naar al die ingewikkelde processen die het universum draaiende houden. Die processen zijn verantwoordelijk voor het in stand houden van de materie waaruit alles bestaat. De natuurwetten (natuurkundige wetten) zijn het die alles “regelen”. Diverse geleerden hebben die wetten ontdekt/ vastgesteld (Einstein, Newton e.d.).

Waarom is de kortste afstand tussen twee punten altijd een rechte lijn? Waarom smelt de ene stof bij een hogere temperatuur dan de andere stof? Dat zijn van die dingen waar wij allang niet meer bij stil staan maar het zijn wel natuurwetten die de natuur in stand houden. En de natuurwetten zijn zo ingewikkeld dat ze alleen kunnen ontstaan als daar intelligentie in gestopt is, dus als daar over na is gedacht. Alle natuurwetten bij elkaar vormen zo'n onwaarschijnlijk ingewikkelde kluwen dat dit niet spontaan ontstaan kan zijn en nog wel zo dat het gelijk goed was. De “big bang/ oerknal” bijvoorbeeld zou volgens de evolutionisten een gigantische explosie zijn geweest. Waar komt die enorme energie vandaan kwam die daarvoor verantwoordelijk was. Explosies veroorzaken alleen maar chaos, die dus het zou enorm toeval zijn als hieruit al het leven is ontstaan. Dit leven dat als eencellige begonnen zou zijn, zou dan de oorsprong zijn van een mens, die bestaat uit 100 miljoenen cellen???
Dan is er nog de natuurwet die maakt dat alles wat aan zichzelf wordt overgelaten vervalt en vergaat tot wanorde, de zogenaamde toenemende “entropie”.

Dat is dus voor mij een van de redenen om niet aan het bestaan van de God uit de bijbel te twijfelen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:16

Cassidy schreef:
norski schreef:
Ja, hij heeft wel meerdere dieren naar zoch vernoemd, en er is geloof ik ook zoiets als een darwinaward (correct me if i'm wrong)

De Darwinarward is niet door Darwin zelf in het leven geroepen, maar door mensen die vinden, dat als mensen door hun eigen stommiteit om het leven komen zonder dat ze hun genen door hebben kunnen geven aan hun kinderen, deze award verdienen. Ga maar even Googlen, je komt een heleboel amusante verhalen tegen hoe mensen om het leven zijn gekomen door hun eigen stommiteit.
Dat heeft niets met Darwin zelf ken en het feit dat hij geprobeert heeft dingen in een hokje te stoppen.

Nou... amusant! +:)+ :n

Yellowfish

Re: Darwin VS God en andere goddelijke zaken:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 10:21

Even ter informatie, voor degenen die eerdere discussies hierover willen lezen op bokt.. er is een heel interessant topic :j
[NM] God of Darwin

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:46

Blue_Eyes schreef:
Dat is nou grappig. Ik heb al zoveel meer dingen meegemaakt die mij ervan overtuigd hebben dat God WEL bestaat... ook al is de wereld niet altijd eerlijk. De mens heeft nog altijd een eigen wil, waardoor de hele boel hier aardig naar de knoppen aan het gaan is.

Ik doel hiermee niet om acties van mensen. Maar eerder om ziektes. Iets wat niets met een eigen wil te maken heeft.

Andere topic is interessant, hier staat;
Miryamk schreef:
En daarom denk ik dat mensen Goden hebben verzonnen...Om alles makkelijk te kunnen verklaren.

En eigenlijk omvat dat wel hoe ik er ook over denk :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:31

Mijn visie:
Als er een God bestaat, is deze geen knip voor de neus waard. :n
Wélke God laat iemand die al 6 keer dood had "moeten" zijn leven?
Wélke God laat mensen zoveel pijn lijden?

Sorry als ik hiermee mensen voor het hoofd stoot...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:01

Sieltjuh schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat is nou grappig. Ik heb al zoveel meer dingen meegemaakt die mij ervan overtuigd hebben dat God WEL bestaat... ook al is de wereld niet altijd eerlijk. De mens heeft nog altijd een eigen wil, waardoor de hele boel hier aardig naar de knoppen aan het gaan is.

Ik doel hiermee niet om acties van mensen. Maar eerder om ziektes. Iets wat niets met een eigen wil te maken heeft.

Andere topic is interessant, hier staat;
Miryamk schreef:
En daarom denk ik dat mensen Goden hebben verzonnen...Om alles makkelijk te kunnen verklaren.

En eigenlijk omvat dat wel hoe ik er ook over denk :)

Ook ziektes hebben - indirect - met eigen wil te maken. Niet van jezelf, maar wel van heel veel andere mensen. De wereld is inmiddels zo verschrikkelijk vergaan dat er haast niet meer te leven valt. Mensen krijgen heus geen kanker omdat celletjes zomaar ineens gaan muteren.
Plus - als mensen God zouden hebben verzonnen om alles makkelijk te kunnen verklaren, wat zit ik hier dan nou mijn best te doen om mijn geloof in God te verklaren? Zo simpel is dat allemaal niet. In deze tijd is het veel simpeler om NIET te geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 07:24

God bestaat niet. Dan lijkt het me heel duidelijk wie het goed heeft en wie niet. :+
Mocht ie wel bestaan, ik vond er een hele tijd terug nog een leuke blog over, met dit erin.

Citaat:
I had a few instances lately where I was cursing god. Just outright cursing. The first was when I saw a woman with a spine degenerative disease. She was only about 21 years old and she was grossly malformed and twisting and squirming just to walk forward down the street.

God, what the hell are you THINKING? You made life hard enough as it is… screwed us with the stupid rules you created, and then some people you worked over GOOD. FOR WHAT?

What are you DOING GOD? You’ve farked up the entire human condition and yet you’re still finding individuals to attack and humiliate - as if their life wasn’t already going to be hell.

Why did you create a world of suffering? I don’t see a GOOD reason. Stupid, unquestioning christians talk about a GOOD god… a GOOD purpose… what schlock! What a crock of crap that is.

Open your eyes - all of you believers in a good god and take a look around you. What do you see? Good things? I don’t.

I am becoming convinced over these months of questioning… you are not at all a good god. You must be a reject from somewhere else. Some other, good god, told you - go start a loser planet somewhere and see who respects you… see who can live with it. And you did. And here we are - you’re project, thoroughly dicked over from day 1.

I don’t like it and I’m going to kick you right in your goddamned forehead when I see you.

Jerry

Dat is dus ongeveer hoe ik denk, mocht ie bestaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 10:55

@ Anthea, ik geloof niet dat god bestaat, maar die blog vind ik wel erg goed. Als hij wel zou bestaan zou hij toch wel erg vaak de mist in gaan?

Blue_Eyes schreef:
Ook ziektes hebben - indirect - met eigen wil te maken. Niet van jezelf, maar wel van heel veel andere mensen. De wereld is inmiddels zo verschrikkelijk vergaan dat er haast niet meer te leven valt. Mensen krijgen heus geen kanker omdat celletjes zomaar ineens gaan muteren.

Hoe bedoel je dat nou precies? Hoe denk je dat god daar mee te maken heeft, wat zou de achterliggende gedachte zijn? Mijn bloed gaat behoorlijk koken van die opmerking maar voordat ik reageer zoals ik eigenlijk in eerste instantie wilde kan ik misschien beter vragen of je het zo bedoelt als ik het opvat.

Blue_Eyes schreef:
In deze tijd is het veel simpeler om NIET te geloven.

Ik denk juist dat het simpeler is om te geloven. Alles wat slecht of vervelend is wordt lekker makkelijk afgedaan met 'gods wil'.
Dood? Je komt in de hemel bij god en daar is alles goed. Dat is wellicht een fijner vooruitzicht dat het vooruitzicht dat ik vanuit mijn visie heb: Het eindigt met de dood en eigenlijk is alles zinloos. Ook als nabestaande is het 'makkelijk' om te denken dat iemand nu bij god is of zelfs 'gehaald' is door god, want hij/zij was zo'n goed persoon dat god hem/haar bij zich wilde hebben.
Ik kan daar niet in geloven, maar het lijkt me best makkelijk/troostend als je dat wel kan.

lor1_1984 schreef:

Hoe bedoel je dat precies?

Verder ben ik het helemaal met je eens. Het 'rare' van het geloof vind ik dat alles dat goed is zogenaamd door god geregeld is maar de slechte dingen op de wereld (en dat zijn er meer dan de goede) zijn ineens onze eigen wil en fout.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:06

Ik bedoelde dat als iemand al 6x dood had 'moeten' zijn (waarvan 3x in de 1e 5 jaar), dat ik niet snap dat diegene er nu nog is, dat diegene meermalen ontzettend veel voor d'r kiezen heeft gehad en het leven voor haar tot voor kort eigk niet hoefde.
Sorry, kan het niet goed verwoorden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:09

Heb je het dan over zelfmoord(pogingen), of 6 incidenten die haar dood hadden kunnen worden waar ze vrede mee gehad zou hebben?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:12

3x ernstige ziekte en 3x zelfmoordpogingen die op het laatste moment werden verhindert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:20

Okee, dan is het duidelijk. :)

lor1_1984 schreef:

Ik ben dus niet gelovig, dus heb geen antwoord. Ik denk zomaar dat gelovigen het 'verklaren' als niet zelf mogen beslissen over leven en dood, nog niet 'klaar' zijn hier, of iets in die trant. Het is een geheel andere discussie, maar ik vind dat iemand die die meer wil daar ook legaal voor zou moeten kunnen kiezen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 11:46

Ik weet niet wat ik moet geloven maar de evolutietheorie klinkt mij aannemelijker in de oren, alleen de 'big bang' weer niet.
Ik vind het nogal cru om te zeggen 'hij bestaat niet' want voor veel mensen is God wel de waarheid.

Waar ik op tegen ben in het geloof is dat mensen vaak superieur aan dieren worden gezien.

Wat de blog betreft, heel gemeen van mij, maar je moet ellende kennen om geluk te herkennen vind ik. Een samenleving heeft een 'rand' nodig om ons te wijzen op tekortkomingen en ons eigen geluk te herkennen. Ik kan ook niet oordelen of iemand met een ziekte of handicap per definitie ongelukkig is. Wie weet is die persoon wel heel gelukkig. In dat geval vind ik zo'n blog lezen zelfs een beetje een belediging voor zulke mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:04

Nicolletje schreef:
Ik vind het nogal cru om te zeggen 'hij bestaat niet' want voor veel mensen is God wel de waarheid.

Maar er zijn geen keiharde bewijzen, daarom heet het ook geloof. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, geldt niet alleen voor het al dan niet bestaan van god. Maar er liggen nou eenmaal bepaalde feiten (bijvoorbeeld bij de evolutietheorie) waardoor sommige 'waarheden' toch wel erg onwaarschijnlijk zijn of tenminste lijken.

Nicolletje schreef:
Waar ik op tegen ben in het geloof is dat mensen vaak superieur aan dieren worden gezien.

Dat vind ik ook heel erg, maar dat is volgens mij niet alleen zo bij het geloof. Ik heb het idee dat een groot deel van de mensheid zich superieur voelt aan dieren, of ze nou gelovig zijn of niet.

Nicolletje schreef:
Wat de blog betreft, heel gemeen van mij, maar je moet ellende kennen om geluk te herkennen vind ik.

Daar kan ik wel in mee gaan, maar de portie ellende op de wereld is wel heel slecht verdeeld naar mijn mening. Als daar een god achter staat vind ik het een bar slecht persoon. Hij houdt toch van iedereen even veel, zoals vaak geclaimd wordt? Waarom zou hij bepaalde mensen/groepen dan meer ellende geven dan anderen?

Nicolletje schreef:
Een samenleving heeft een 'rand' nodig om ons te wijzen op tekortkomingen en ons eigen geluk te herkennen. Ik kan ook niet oordelen of iemand met een ziekte of handicap per definitie ongelukkig is. Wie weet is die persoon wel heel gelukkig. In dat geval vind ik zo'n blog lezen zelfs een beetje een belediging voor zulke mensen.

Zo letterlijk heb ik de tekst niet genomen, uiteraard kunnen mensen met een ziekte of handicap gelukkig zijn, net zoals 'gezonde' mensen ongelukkig kunnen zijn, al zit alles ogenschijnlijk mee. Ik zag de blog meer als punt zoals ik die net maakte; waarom het ene mens meer ellende of moeilijkheden geven dan een ander?

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:46

Blue_Eyes schreef:
Ik heb dit stukje nu misschien tien keer gelezen en ik hoop zo dat ik het anders heb opgevat dan dat jij bedoelt hebt óf dat ik er niks van snap... :n

[edit] Ik zie nu pas dat RedPassion zoiets ook al had gepost. Blue_Eyes, wat bedoel je er precies mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:49

Die snap ik ook niet. Ik denk niet dat mijn moeder zat te wachten op een hersenbloeding en MS, en andere mensen ook niet. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:15

ik zat zeker niet te wachten op geelzucht, kinderkanker, virusinfectie.
Mijn vader zat ook niet te wachten op botkanker, maagkanker en longkanker.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:21

Vindt het moeilijk om hierover te discussieren. Omdat ik zoiets heb van, het is een beetje gelovigen versus Darwin.
En als iemand geloofd, dan moet je diegene zijn of haar mening accepteren. En soms een discussie komt dan bij mij over van, iemands gelijk halen, iemand overhalen van iemands gelijk.
Het is achteraf een nutteloze en eindeloze discussie die eeuwen kan gaan duren. Laat mensen geloven wat ze willen, one way or another :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:46

Ik brand mijn vingers ook liever niet aan deze diuscussie... Niemand in de wereld vindt het eerlijk wat hem of haar is overkomen (ik ook niet) maar toch... geloof ik dat ik niet de persoon zou zijn wie ik ben, als ik alleen maar geluk, rozengeur en maneschijn had gehad en mijn hele leven lang blij en gezond huppelend in een bloemetjeswei had doorgebracht met mijn eerste liefde van mijn leven die natuurlijk naast me woonde en mijn naaste familie en vrienden allemaal gezond en wel om me heen had gehad tot hun 80e.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:50

Dat is wel heel overdreven Nicolletje.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:52

Ja maar ik zou het wel willen.... Want god (?) heeft mij ook dingen op mijn bordje gegeven waarvan ik denk: wat oneerlijk!!!!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:05

Ik geloof niet in God, wel in de harde feiten van Darwin's evolutietheorie.
En trouwens, als God zou bestaan, zou ik hem niet mogen, iemand die de macht en kracht zou hebben om lijden en onrecht tegen te gaan en dat vervolgens niet doet, mogen ze van mij opsluiten, wherever he may be.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:15

RedPassion schreef:
Blue_Eyes schreef:

Hoe bedoel je dat nou precies? Hoe denk je dat god daar mee te maken heeft, wat zou de achterliggende gedachte zijn? Mijn bloed gaat behoorlijk koken van die opmerking maar voordat ik reageer zoals ik eigenlijk in eerste instantie wilde kan ik misschien beter vragen of je het zo bedoelt als ik het opvat.

Ik kan er alleen maar aan toevoegen dat deze opmerking ook bij mij in het verkeerde keelgat valt. Weet je uberhaubt wel wat kanker is? Ik zou graag net als RedPassion ook graag hier uitleg over willen, want hoe je het nu zegt, lijkt het erop dat mensen er zelf voor kiezen om ziek te worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:21

Ymke schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik heb dit stukje nu misschien tien keer gelezen en ik hoop zo dat ik het anders heb opgevat dan dat jij bedoelt hebt óf dat ik er niks van snap... :n

[edit] Ik zie nu pas dat RedPassion zoiets ook al had gepost. Blue_Eyes, wat bedoel je er precies mee?

Ik bedoel ermee dat de mensheid vanaf het begin bezig is geweest om de wereld te verpesten. Denk aan milieuvervuiling en inteelt, vanaf duizenden en duizenden jaren terug. Daardoor is er gewoon heel veel schade ontstaan aan ons gestel, aan ons DNA, aan alles wat in ons is. We eten verkeerd, we ademen continu vuile lucht in, ons water bestaat uit zure regen... natuurlijk worden we ziek. Niets in deze wereld is meer zuiver. Daarom zeg ik - indirect. Ik bedoel heus niet dat je eigenlijk graag ziek wilde worden en daardoor kanker zou krijgen.

Sieltjuh schreef:
Ik kan er alleen maar aan toevoegen dat deze opmerking ook bij mij in het verkeerde keelgat valt. Weet je uberhaubt wel wat kanker is? Ik zou graag net als RedPassion ook graag hier uitleg over willen, want hoe je het nu zegt, lijkt het erop dat mensen er zelf voor kiezen om ziek te worden.

Ik ben niet achterlijk hoor...