Nicolletje schreef:Ik vind het nogal cru om te zeggen 'hij bestaat niet' want voor veel mensen is God wel de waarheid.
Maar er zijn geen keiharde bewijzen, daarom heet het ook geloof. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, geldt niet alleen voor het al dan niet bestaan van god. Maar er liggen nou eenmaal bepaalde feiten (bijvoorbeeld bij de evolutietheorie) waardoor sommige 'waarheden' toch wel erg onwaarschijnlijk zijn of tenminste lijken.
Nicolletje schreef:Waar ik op tegen ben in het geloof is dat mensen vaak superieur aan dieren worden gezien.
Dat vind ik ook heel erg, maar dat is volgens mij niet alleen zo bij het geloof. Ik heb het idee dat een groot deel van de mensheid zich superieur voelt aan dieren, of ze nou gelovig zijn of niet.
Nicolletje schreef:Wat de blog betreft, heel gemeen van mij, maar je moet ellende kennen om geluk te herkennen vind ik.
Daar kan ik wel in mee gaan, maar de portie ellende op de wereld is wel heel slecht verdeeld naar mijn mening. Als daar een god achter staat vind ik het een bar slecht persoon. Hij houdt toch van iedereen even veel, zoals vaak geclaimd wordt? Waarom zou hij bepaalde mensen/groepen dan meer ellende geven dan anderen?
Nicolletje schreef:Een samenleving heeft een 'rand' nodig om ons te wijzen op tekortkomingen en ons eigen geluk te herkennen. Ik kan ook niet oordelen of iemand met een ziekte of handicap per definitie ongelukkig is. Wie weet is die persoon wel heel gelukkig. In dat geval vind ik zo'n blog lezen zelfs een beetje een belediging voor zulke mensen.
Zo letterlijk heb ik de tekst niet genomen, uiteraard kunnen mensen met een ziekte of handicap gelukkig zijn, net zoals 'gezonde' mensen ongelukkig kunnen zijn, al zit alles ogenschijnlijk mee. Ik zag de blog meer als punt zoals ik die net maakte; waarom het ene mens meer ellende of moeilijkheden geven dan een ander?