Wat betaalden de buren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:25

Ik ben het met je eens, ik vind het ook op het randje. Het gaat een ander eigenlijk helemaal niks aan hoe en wat toch?

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:26

Ik heb het bij onze woning ook gedaan en je krijgt 2 smsjes:

1.) De exacte aankoopprijs van je woning + aankoopddatum.

2.) Wat is je woning nu waard? Gemiddelde taxatiewaarde van de buurt.

En inderdaad deze gegevens konden tegen een kleine betaling ook al aangevraagd worden bij het kadaster. Hebben wij ook gedaan voor we ons huis kochten.

Sweetselina

Re: Wat betaalden de buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:35

Ik vind het ook belachelijk hoe makkelijk het nu gaat. Dat het kon is nog niet zo erg maar dan moest je er moeite voor doen. Nu krijg je het zo in je schoot geworpen. Zonder het smsen waren het vooral mensen die geinteresseerd waren in de woning die er moeite voor wilde doen. Nu kunnen inderdaad de buren het zo 1,2,3 opvragen.

De gemeente weet precies wat er voor de woning is betaald. Kregen net van de week een brief van de gemeente in de bus mbt een enquete over de WOZ waarde en aankoopbedrag stond erop vermeld en klopte ook.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:37

Anne_GTI schreef:
Al die gegevens die je nu via sms op kan vragen zijn nooit prive geweest. Die kon je altijd al opvragen bij het kadaster, je moest er alleen wat meer moeite voor doen.

Klopt, ik heb een tijd terug ook eens gezocht op dit soort gegevens. Ik meen me te herinneren dat het op www.dimo.nl was waar ik het toen heb gevonden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:00

Ga naar de site van het kadaster , tik het adres is waarvan je de verkoopprijs wilt weten , betaal een klein bedrag en je krijgt direct van dat huis en de omliggende huizen in dezelfde straat te zien wanneer en voor welke bedragen ze verkocht zijn.

Maar die gegevens gaan maar een beperkt aantal jaren terug , stel dat nr. 16 een jaar of 4 geleden voor het laatst verkocht is , dan hebben ze die gegevens tot op de cent nauwkeurig.

Maar als op nr. 18 al 20 jaar dezelfde mensen wonen , dan is die woning dus 20 jaar geleden voor het laatst verkocht , en die gegevens zijn dan NIET op te vragen omdat dat te lang geleden is.

Als iemand nu dan toch via SMS de prijs van nr. 18 wil weten , dan zullen ze wel het gemiddelde nemen van de andere woningen in de straat waar ze wèl prijzen van hebben.

Neem ik aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:13

Marieke_K schreef:
Volgens mij wordt de WOZ waarde van je huis dan vermeld, die is gewoon op te vragen bij de gemeente en niet het exacte koopbedrag wat jij op tafel hebt gelegd. Al moet dat bedrag als het goed is wel in lijn liggen met de WOZ waarde van je huis, anders heb je of veel te veel betaald, of te weinig (wat een voordeel voor jou dus is..)

...Of is het bijvoorbeeld al heel lang geleden dat je je huis gekocht hebt. Als je je huis 20 jaar geleden al gekocht hebt, zal de huidige waarde ervan aanzienlijk hoger liggen ;)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:28

pmarena schreef:
Ga naar de site van het kadaster , tik het adres is waarvan je de verkoopprijs wilt weten , betaal een klein bedrag en je krijgt direct van dat huis en de omliggende huizen in dezelfde straat te zien wanneer en voor welke bedragen ze verkocht zijn.

Precies, en als je smst betaal je die kosten ook. Dus wat dat betreft is er weinig veranderd :)
Dr wordt nu alleen reclame mee gemaakt, wat blijkbaar interessant is voor mensen.
En voor degenen die er moeite mee hebben, waarom nu wel? Terwijl t altijd al mogelijk is geweest alleen toen was t minder bekend.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:31

Dat smsen voor je huis klopt bij ons huis voor geen cent. Huis zou gebouwd zijn in 1959 :\ Wij hebben het huis in 1990 NIEUWbouw gekocht :')

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:32

Stonden er voor de nieuwbouw ook al huizen die gesloopt zijn?
Wij hebben dat wel met ons huurhuis. Stonden huizen, zijn gesloopt en nu volledig nieuwbouw. Maar krijgen af en toe nog wel post op naam van de oude bewoners.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:31

Nee was voorheen weiland ;) Dus is totale onzin, waarde ook heel laag en de rest klopte ook niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:18

Jeetje dat ik dit niet bedacht heb 8)7

Gewoon een sms dienst beginnen met gegevens van het kadaster... KASSA :$ :$

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:23

tja vind het persoonlijk wel op het randje maar om er nu veel ophef over te maken??
je kon natuurlijk al jaren via het kadaster nagaan hoe duur het huis van je buren is :)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:31

Ik vroeg me altijd af wie er überhaupt gebruik zou maken van deze sms-dienst :o . Ben zelf niet zo nieuwsgierig aangelegd en vind het niet interessant wat de buren hebben betaald voor hun woning. Bij mijn eigen woning is het aankoopbedrag geen enkel geheim, dus ik heb er geen moeite mee. Voor de mensen die er wel moeite mee hebben: door te smsen hou je de dienst in stand...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:42

Vind het eigenlijk ook niet echt kunnen.
Maar volgens kloppen veel van die gegevens ook maar half.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:45

nou aankoop bedrag klopte niet bij ons of we moeten in een paar jaar tijd wel heel veel winst hebben gemaakt :D de woz waarde klopte wel

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:14

je kunt dit gewoon bij het kadaster opvragen via bijv. sms. Kost maar iets van 1,50, je krijgt dan geloof ik de laatste verkooptransactie van het betreffende huis. Gegevens van het kadaster kloppen altijd, een notaris is verplicht om dezelfde dag dat een huis verkocht wordt dit te deponeren bij het kadaster. Als nieuwe huiseigenaar krijg je altijd een brief na de transactie met daarin de geregisteerde gegevens, mocht dit niet kloppen (wat haast nooit voorkomt) moet je dit wijzigen. (ik heb het nu niet over al die commerciele smsdiensten hoor, dat vind ik sowieso nooit echt betrouwbaar overkomen)

Je kunt zo ook bij het kadaster opvragen wie de eigenaar van een stuk grond is bijv. (dit is wel wat duurder)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 17:02

Dat is ook al een aantal keer verteld hier ;)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:44

wij wonen in een huurhuis, rijtjeswoning, dus dacht ook voor de grap eens zo'n smsje doen, volgens mij kreeg ik de vraagprijs voor het hele blok hier haha, klopte echt niks van.
Huis van mn ouders werd ineens 2x zoveel waard, das altijd leuk natuurlijk ;) maar of het klopt?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:47

Nou ja, volgens die sms dienst is ons huis 320.000 euro waard. Nlou dan gaat ie direct de verkoop in hahaha. 180.000 komt eerst namelijk.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:03

Maar het gaat hier om het verkoopbedrag, (wat, zoals al vijf keer door mijn voorgangers is aangegeven, altijd al op te vragen was via t kadaster) en niet om eventuele taxatiewaardes...

Wezenlijk verschil, en online (of sms) taxaties zijn inderdaad niet altijd (of altijd niet) accuraat :P

Mijn flatje van 70m2 uit 1959 op de 1e verdieping is volgens zo'n online taxatie 150 waard.. Als ik dan nog aangeef dat er in de laatste paar jaren nieuwe HRketel, leidingen, electriciteit, keuken etc etc inzitten, dan gaat de waarde ineens omhoog naar 190... Was het zo'n feest, dan zou ik METEEN gaan verkopen :P

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:29

Ik heb het ook gedaan. Ben toch wel nieuwsgierig aangelegd. :D Ik weet wat de buren voor het huis betaald hebben. En het klopt met wat ik per sms kreeg. Voor ons eigen huis heb ik geen waarde ontvangen. Waarschijnlijk omdat wij de 1e eigenaren zijn en er dus geen verkoop waarde bekend is,