Hoe peuter in zijn bed houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:11

uffie schreef:
Mss is een stickersysteem een oplossing, elke keer als die in bed is gebleven 1 sticker en bij 5x niet uit bed klimmen een klein presentje, net als je kunt doen met zindelijkheidstraining. Dit soort beloning werkt imo erg goed, en dat hebben ze ook wel door hoor ;) Ze snappen meer op deze leefdtijd dan meniging denkt ;)

Dat werkte hier dus echt niet he. Hier hoefden ze gewoon geen sticker, uit bed was veel belangrijker.

uffie

Re: Hoe peuter in zijn bed houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:15

Dan is de sticker en de gedachte achter de sticker mss niet interresant genoeg gemaakt ;)

Elk kind is te porren voor een kadootje namelijk :D

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:17

uffie schreef:
Dan is de sticker en de gedachte achter de sticker mss niet interresant genoeg gemaakt ;)

Nee hoor................ :n
Ligt er maar net aan.......
Als het kind al vaak kadootjes krijgt, of hij is eigenlijk ergens bang voor, dan kan je hem echt niet met een stickertje paaien............... :o

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:25

Mijn jongste laat zich niet verleiden met een cadeautje. Die is heel stellig, nee is nee (zij is wél consequent :D ).

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:27

Diablo schreef:
Mijn jongste laat zich niet verleiden met een cadeautje. Die is heel stellig, nee is nee (zij is wél consequent :D ).

Is die soms ook 2??? :o
Want op die leeftijd is het heeeeeeeeeeeeeeeel vaak nee, hahahahhahahaha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:29

Mijn zoontje is dan wel al bijna 12, maar toch...........

Ik denk dat je eens goed naar zijn ritme moet kijken. Daarnaast zou ik me gewoon verder niet druk maken. Die van mij sliep pverdag bijv erg weinig. ook op de creche minder dan de rest. Thuis trok ik me er niks van aan en sliep ie maar niet en op de creche deden ze even iets rustigs met hem.
Ik deed hem nooit heel vroeg in bed. Je hoort wel dat mensen hun kind vroeg in ed doen en die kinderen ook weer heeeel vroeg wakker worden. Nu hebben ze wel hun slaap nodig, maar het aantal uren kan je dan best iets opschuiven.
Als hij echt moeite had met slapen ging ik even een rondje autorijden en legde hem over. Of ik nam hem bij me op schoot of naast me in mijn bed.
Ik heb daarna nooit ergens last mee gehad. Toen hij bijna 4 was, kreeg hij een groot autobed en sliep daar meteen zonder problemen in. Soms kwam hij dan nog wel bij me liggen, maar dan sliep hij verder of ging liggen spelen heel lief.

Ik ken alle pedagogische en verantwoorde adviezen en regeltjes wel, maar ik heb er alleen maar een heel makkelijk kind aan over gehouden, door naar hem te kijken. En ja, wij hebben wel regels en hij moet sinds hij naar school gaat, wel op tijd naar bed, maar wat bij hem past.
Toen hij kleiner was deed ik 20:00 uur bijv. In de zomer met de zomertijd deed ik daar een half uurtje of uurtje later bij vanwege de warmte en het licht.
Nu bijna 12 is het vanaf 21:00, maar zeker voor 22:00, behalve inde weekends en vakanties of als we iets te doen hebben en dan kan hij er dus ook goed tegen zonder hangerig te worden.

Hij kan verder goed leren en is prima gegroeid en alles.

Ik zou ook nooit vastbinden vanwege alles wat kan gebeuren, maar ook hoe ellendig je kind zich dan kan voelen.
Op een stoeltje? Dat is straf en dat begrijpen ze maar kort en heeft niks te maken met fijn gaan slapen.

Heel veel succes!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:29

Charaz...hetiseenfasehetiseenfasehetiseenfase...Écht waar :(:)

De langste adem wint en kinderen (en volgens mij eigenwijze jongetjes nog erger ;) ) hebben een héle lange adem, maar je moet het echt even zien te winnen nu!
Die van mij vindt stickersplakken hartstikke leuk, maar als hij geen zin heeft dan zal die sticker m een worst wezen :roll:

Speelgoed uit z'n kamer, kasten en lades dicht/kinderslot en "gewoon" constant terug leggen. Niet lachen, niet boos worden (ongeveer 1000 x tot tien tellen...). Negeren en terugleggen, negeren en terugleggen...
Hij maakt er gewoon een spelletje van en als jij volhoudt en (net) doet alsof je er níet gek van wordt, dan houdt het vanzelf een keer op. Want dan is de lol eraf :j

Sterkte ermee en hou vol!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:30

Terug leggen keer op keer, en heel erg belonen als meneer in z,n bed blijft.Bv een kook wekker zetten en dan spreek je af dat hij mag roepen als de wekker gaat en dan kom je hem belonen door bv voor te lezen.Die wekker gaat steeds later af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:30

Ik vraag me af in wat voor bed hij ligt als hij er zelf uitkan?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:33

ik zie me zelf nog zitten..eerst een fijn bedrritueel, boekje lezen, knuffelen, lekker slapen....naast de deur gaan zitten(zodat ze mij niet zag)..op een kiertje open en bij elke beweging die uk maakte om eruit te komen opgestaan (duurde te lang om te blijven staan), niets gezegd, terug in bed, lekker slapen, en deur uit....hihi soms wel een uur. Gelukkig duurde dit een paar dagen en daarna...geen centje pijn. En ja hoor, nu paar jaar later komen ze nog weleens, maar eigenlijk blijft principe hetzelfde negatieve gedrag negeren, terug sturen...heen leuke dingen op zo'n moment! en zeker niet vastbinden!!!!!!!!herhalen, herhalen...pfff het eeuwige geduld

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:34

Er staat een ledikant, maar dat maakt niks uit, want sommigen klimmen er op die leeftijd gewoon uit.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:37

Wanneer doet hij dit?
Alleen overdag, of ´s avonds of ´s nachts?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:38

MamaMiesje schreef:

De langste adem wint en kinderen (en volgens mij eigenwijze jongetjes nog erger ;) ) hebben een héle lange adem, maar je moet het echt even zien te winnen nu!
Die van mij vindt stickersplakken hartstikke leuk, maar als hij geen zin heeft dan zal die sticker m een worst wezen :roll:

Speelgoed uit z'n kamer, kasten en lades dicht/kinderslot en "gewoon" constant terug leggen. Niet lachen, niet boos worden (ongeveer 1000 x tot tien tellen...). Negeren en terugleggen, negeren en terugleggen...
Hij maakt er gewoon een spelletje van en als jij volhoudt en (net) doet alsof je er níet gek van wordt, dan houdt het vanzelf een keer op. Want dan is de lol eraf :j

Meisjes van die leeftijd kunnen er ook wat van ;)

Ja, ik zou het ook zo aanpakken... terugleggen, terugleggen en terugleggen. En je zult best wel een fraai concert er gratis bij krijgen. Volhouden!

@Cassidy: die van mij klimt ook zomaar uit haar bed hoor, uit haar peuterledikantje!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:43

ik heb erg veel geleerd van mijn eerste kindje,en weet nu wat ik dus niet meer moet doen bij mijn tweede :+
bij mijn oudste zat ik soms uren langs zijn bedje,te wachten tot hij sliep,vaak zat ik daar in mijn rijbroek,laarzen aan,en bidden dat ie zou gaan slapen,zodat mams nog even kon gaan rijden........vaak dus niet meer.

nu met de tweede is het hop naar bed en slapen,als ze jengelt nog een keer of 2 terug,en mams gaat wel rijden haha.
en geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt om er als een zotje er langs te gaan zitten,vaak duurt het dan veel langer dat ze dan in slaap vallen,maar wist ik veel,het was mijn eerste ;)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 13:45

Ylana schreef:
Wanneer doet hij dit?
Alleen overdag, of ´s avonds of ´s nachts?

Overdags, in zn bedje waar hij s avonds ligt kan hij niet uit.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 13:46

Cassidy schreef:
Ik vraag me af in wat voor bed hij ligt als hij er zelf uitkan?

Gewoon een ledikant.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 13:47

MamaMiesje schreef:

Laten we dat vooral hopen!!

Ik heb nu 'gewonnen' hij ligt lekker te slapen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:49

meld me als moeder van 2 dochters van 2(EN ZE ZEGGEN HEEL VEEL NEE!)..interessant om dit te lezen, af en toe denk ik alleen maar van die etterbakkies heb;)...nu is slapen bij bij geen probleem(even afkloppen) maar ik zou ook consequent terug leggen..niet boos, niet blij...gewoon terug en slapen en wie de laatste adem heeft wint..moet ik wel zeggen dat Lisa nu begint van...ik vind dit eng..maar dan leg ik haar ook uit dat dit echt een hele veilige kamer is en dat er niets engs aan is en dat ze hele fijne dromen krijgt, dat ik beneden ben en dat er echt niets aan de hand is..en verhaaltjes voorlezen...daar worden ze lekker duf van

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:49

Hi,

Ik heb een dochtertje van 2 (wordt in april 3) en daar hebben we de nodige slaapproblemen mee gehad. Sinds een half jaar is haar middagslaapje eraf, best snel maar, hierdoor zijn de slaapproblemen geheel verdwenen en komt haar bedje echt niet meer uit. Vond het jammer het slaapje te schrappen want, het is zo heerlijk eventje rustig te gaan zitten.
Nu, geen strijd en gaat heerlijk slapen in haar peuterbedje (slaapt je al bijne een jaar in.) Mijn Oudste (4) sliep met 1,5 al in haar peuterbed en dat ging ook super!

Vast binden en kamer opslot vind ik een gevaarlijke optie!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:53

Nouks schreef:
Leuke placebo-oplossing voor het "ik-kan-niet-slapen-probleem": vitaminepilletje met vruchtensmaak voor kinderen... "Wil je een slaaptabletje?" Geheid dat ze heerlijk slapen ;)

ik heb verder absoluut geen verstand van kinderen en/of opvoeden, dus die tips laat ik aan de rest over..
maar ik wilde toch nog even reageren op bovenstaand bericht.
Ik denk dat je erg moet oppassen met dat soort dingen, want ook aan een placebo pilletje kun je verslaafd raken. (kind denkt immers dat het een echt pilletje is, en je lichaam reageert daar ook naar).
Zul je natuurlijk net zien dat dat pilletje 5x werkt. en de 6e keer geef je hem geen pilletje en blijft ie uuuuuren lang wakker, net zolang tot ie zn 'slaap pilletje' krijgt.. dat moet je al helemaal niet hebben natuurlijk :)

maar ik las eerder al dat jouw zoontje dit waarschijnlijk niet snapt en je t dus niet gaat gebruiken. :)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 13:57

leuk he? kinderen hihi.

Heb hier ook zo'n monsterje rondwandelen al is die inmiddels 4. Toen hij bijna 2 was heeft hij voor zijn 2e verjaardag een 'echt'' bed gekregen, met daarbij heel duidelijk verteld dat dit een bed voor 'grote' jongens is en hj daar niet uit mocht komen, alleen als er echt iets aan de hand was. In het begin natuurlijk iedere keer eruit maar zoals hierboven al gezegd, de aanhouder wint, iedere keer zonder commentaar of ook maar tegen hem te praten terugleggen, na een dag of wat is hij er nooit meer uitgekomen, alleen als ie moest plassen.

De volhouder wint hoor

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:03

Gompie58 schreef:
uffie schreef:

Nee hoor................ :n
Ligt er maar net aan.......
Als het kind al vaak kadootjes krijgt, of hij is eigenlijk ergens bang voor, dan kan je hem echt niet met een stickertje paaien............... :o

Precies, zo was ik als de doods in het donker. Zat dan ook te gillen, of ging naar m'n ouders toe.
Die hebben het ook geprobeerd met cadootjes etc, zonder resultaat. Ik was gewoon doodsbang... ;)
Uiteindelijk in het begin eerst met licht aan slapen.. en als m'n ouders dan het licht later uit deden werd ik wakker en was weer bang. Nou dus eers licht aan gelaten altijd. Daarna steeds verder uitbouwen ;) Vidn eht nu nog niet fijn overigens als ik alleen slaap, maar ja ben niet meer doodsbang :)

Echter m'n broertje was ookz o'n monster, telkens uit bed kruipen.. of met eht hoofd onder de dekens liggen en de voeten op de kussens.. (zo'n pipi langkous idee) en dat vond m'n moeder velen malen enger dan vastleggen.. Dat vast leggen gebeurde echter wel met veiligheidsclips overigens ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:04

Eén woord: consequent.
De eerste keer ben je lang bezig..
Gewoon in bed leggen zoals je altijd doet in het vaste ritueel.
En als hij er uit komt gewoon weer zeggen ''het is bedtijd'' en weer terug leggen.
Dit kan je erg vaak moeten herhalen maar de enige manier.
Verder niet boos worden of aandacht geven ook geen gesprek beginnen(dat willen ze juist).
Na een tijd merkt het kind dat het geen zin heeft want hij krijgt geen aandacht etc en moet alsnog naar bed.
Dus geen uitleg geen gesprekken hoe en waarom want dat vertel je alleen de eerste keer al de andere keren zeg je enkel en alleen ''het is bedtijd''
Volhouden dus!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:21

Terugleggen en weinig aandacht aan schenken! Heb wel eens gehoord dat het 3 weken duurt voordat een kind een gewoonte zich eigen heeft gemaakt.
Mijn dochter wilde op den duur niet meer slapen tussen de middag, hebben we geen strijd mee gehad, maar gewoon gestopt. Vanaf dat ze een jaar of 2 is, slaapt ze in een gewoon eenpersoonsbed.
's Avonds ging en gaat ze vrijwel altijd direct slapen of nog even spelen of 'lezen'. Soms komt ze nog een keer naar beneden voor wat we noemen 'de vraag van vandaag' (aandacht aandacht aandacht) en dan is het zo stil.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:27

Terugleggen en geen aandacht geven idd. Ik zette trouwens een stoel aan de buitenkant van de deur waar ik kon gaan zitten, zodat ik er steeds snel bij was en mezelf er niet teveel mee vermoeide :D Als jezelf moe bent/wordt ontstaat onnodige irritatie en/of toegeeflijkheid.